Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
Onze woning heeft naast de ramen ventilatieschachtjes van 25 cm (door de muur heen van buiten naar binnen, dus niet op de centrale afzuiging). Omdat het in de zomer best warm kan worden binnen, ben ik van plan om hier ventilatoren in te bouwen. Het idee is ook om deze zo aan te sturen dat ze automatisch aangaan bij een bepaald temperatuurverschil tussen buiten en binnen (met een arduino/wemos).

Ik kan echter nergens betaalbare ventilatoren vinden die hiervoor geschikt zouden zijn. In deze maat zie ik wel industriële ventilatoren, maar die zijn erg duur. Misschien wil ik teveel, want ze moeten betaalbaar zijn maar wel voldoende lucht verplaatsen en ook niet te rumoerig zijn (al is dat niet het belangrijkste).

Heeft iemand een idee wat voor ventilatoren ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Al eens gedacht aan casefans? In de PW gaan ze maar tot 23 cm, misschien komt dat net goed uit.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-10 15:39
Zorg gewoon voor mechanische ventilatie.

Daardoor creëer je onderdruk in je woning, waardoor er automatisch lucht van buiten naar binnen wordt gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fornoo schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:55:

Daardoor creëer je onderdruk in je woning, waardoor er automatisch lucht van buiten naar binnen wordt gezogen.
Wij ventileren in de zomer vooral als het buiten afgekoeld is. Warme lucht je huis inzuigen is niet zo handig als je het binnen koel wil houden. Op het heetst van de dag zit alles potdicht en staat de mechanische ventilatie op de laagste stand en dan zelfs nog op een interval. Helemaal uit vond ik te ver gaan. Nu gaat hij elk uur even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
Je kunt kiezen tussen jezelf vergassen in je eigen CO2. Of door toch warmere lucht naar binnen te zuigen. Daarnaast is het effect over de nacht en dag maar klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Fornoo schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:33:
... Daarnaast is het effect over de nacht en dag maar klein.
In welk opzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Overdag komt er dan warmere lucht binnen en 's nachts is de lucht weer koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
Fornoo schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:55:

En dat is dan wel weer makkelijk "slim" te maken met een arduino.
Sluit een binnen en buiten temperatuur meter aan en een CO2 meter.
Ventilatie harder laten draaien als binnentemp > gewenste temperatuur AND binnentemp > buitentemp.
Ventilatie zacht (of niet) laten draaien als binnentemp < buitentemp AND luchtkwaliteit > gewenste waarde.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 23:56

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:08:
[...]

Wij ventileren in de zomer vooral als het buiten afgekoeld is. Warme lucht je huis inzuigen is niet zo handig als je het binnen koel wil houden. Op het heetst van de dag zit alles potdicht en staat de mechanische ventilatie op de laagste stand en dan zelfs nog op een interval. Helemaal uit vond ik te ver gaan. Nu gaat hij elk uur even aan.
Daarom hebben WTW-systemen een Bypass http://www.fairair.eu/nl/blogs/nieuws/wat-is-wtw-met-bypass/

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen heb je niets aan een WTW unit als je daar geen aan- en afvoerbuis voor hebt. MV heeft alleen afvoer nodig.

Dan is een slimme MV, zoals hierboven genoemd, een veel betaalbaardere oplossing. Ik denk dat buizen laten aanleggen zo duur wordt, dat je de investering niet binnen acceptabele tijd terug kunt verdienen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Let bij ventilators wel dat ze wat druk kunnen leveren, casefans verplaatsen vaak best wat lucht, maar niet allemaal kunnen ze wat druk opbouwen. Heb je wel nodig, ivm wind en dergelijke.
Daarnaast zou ik eerder denken aan een centrale MV, zo'n ventilator is er voor gemaakt. Moet je wel ergens een uitblaaspunt maken natuurlijk.
Pagina: 1