Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(tablet) apps - geleverde kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:50
Hallo Tweakers,

Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die bedrijfsmatig apps gebruiken en hoe zij de betrouwbaarheid van die apps bewaken.

Situatie:
Ik werk voor een bedrijf en wij hebben bij een ander (relatief klein) bedrijf een contract waardoor we hun app kunnen gebruiken voor onze medewerkers. In de app kunnen onze medewerkers gegevens invoeren en via een webservice komen deze gegevens in ons backend. Tot zover dik tevreden.
Een tijdje geleden heeft de leverancier de app een update gegeven. Hierna regende het klachten. Medewerkers konden niet inloggen, gegevens kwamen niet op de app of ons backend aan etc. Het heeft enkele weken geduurd eer er weer een update kwam waarin in ieder geval een deel van de klachten opgelost werd.
Het is ons pijnlijk duidelijk geworden hoe afhankelijk we intussen van deze app zijn. Gelukkig voor ons was het geen topdrukte maar in het hoogseizoen had een behoorlijk aantal mensen kunnen gaan duimen draaien of veel tijd besteden om alles weer op papier te krijgen.
De leverancier ontwikkeld de software in Ionic en beweert dat de problemen door een bug in dit framework komen. Moeilijkheid voor hun is ook de grote hoeveelheid devices and Android versies die ze moeten ondersteunen. De problemen waren inderdaad op verschillende devices ook verschillend.

Als wij bijvoorbeeld office gaan updaten doen we dat eerst in een kleine kring en nadat alle eventuele problemen zijn opgelost wordt het pas bedrijfsbreed uitgerold. Bij een app kunnen we dat niet, zo snel de leverancier een update in de store zet krijgt iedereen die update. Ik weet dat je dat per device kan tegenhouden maar dat is niet echt de manier waarop ik wil werken. We zijn dus volledig overgeleverd aan de kwaliteit van de tests van de leverancier.

We zijn nu in overleg met de leverancier over hoe deze situatie te verbeteren en in de toekomst te voorkomen. De leverancier stelt voor om het aantal devices en android versies wat hij ondersteund te beperken. Hier zie ik de logica wel van in en wil ik wel aan meewerken ook al betekent dat dat wij een aantal devices moeten gaan vervangen. Ik wil er echter meer betrouwbaarheid voor terug en vraag me af hoe we dit in het vat moeten gieten. Het is namelijk zo dat hun app op een aantal devices nog gewoon werkte maar op de meerderheid niet. Hoe omschrijven we wat er precies fout mag gaan voordat hun bijvoorbeeld een roll back naar een oude versie moeten doen? Hoe gaan andere bedrijven hier mee om?

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Sinds je op Android werkt, kan je leverancier niet beta / test versies leveren als APK die je zelf gecontroleerd test of zelfs uitrolt? Uiteraard komt dit weer met andere problemen, maar het is een mogelijkheid.

Tegenwoordig kan dat trouwens ook via de Play Store zelf, zo'n beta programma opzetten.

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:50
Dank voor je reactie. Die test apk's kon ik eventueel krijgen maar enthousiast werden ze er niet van en dat kan ik goed begrijpen ook. Ook wil ik niet al mijn gebruikers via sideloading gaan ondersteunen. Teveel landen/sites.
Maar dat beta program via de play store kende ik nog niet. Dat lijkt mij wel wat. De controle blijft bij de leverancier maar wij krijgen dan toch wat inzage. Dank hiervoor.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
DonChaot schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:42:
Ook wil ik niet al mijn gebruikers via sideloading gaan ondersteunen. Teveel landen/sites.
Je hoeft ook niet al je gebruikers te laten sideloaden / betatesten. Als je van elk toestel 1 exemplaar laat testen, ben je er ook al.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De leverancier stelt voor om het aantal devices en android versies wat hij ondersteund te beperken. Hier zie ik de logica wel van in en wil ik wel aan meewerken ook al betekent dat dat wij een aantal devices moeten gaan vervangen.
Je kunt dit op twee manieren aanpakken: de leverancier test alleen modellen X, Y en Z (en jullie zowel X, Y, Z als A, B, C). Of de leverancier ondersteunt alleen modellen X, Y en Z. (En je gooit modellen A, B en C weg. En moet even opletten op het feit dat een jaar later modellen X en Y worden uitgefaseerd.

Naast afspreken dat de leverancier niets ongetest in productie zet, moet je toch zelf ook testen. Of dat gebeurt via sideloaden van de al door leverancier geteste betaversie of door niet automatisch te updaten is dan een andere vraag (nu wordt iedere telefoon gewoon door de medewerker zelf al dan niet geauto-update, geen MDM tool?) Testen wil je ook zelf doen, zeker als het een keer of wat fout is gegaan.

Ik heb wel eens overwogen om twee versies in een store te laten zetten (N en N+1) waarvan degene voor reguliere gebruikers een week later wordt geüpdatet, een beetje vergelijkbaar met de Windows fast en slow rings. Maar dat idee is nooit van de grond gekomen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)