Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming laptop gericht op de toekomst (1200 - 1500 euro)

Pagina: 1
Acties:

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Hi!

Ik heb besloten dat ik mijn vaste game pc het huis uit ga doen en verder ga met een gaming laptop. De voornaamste redenen hierachter zijn dat ik het gezelliger vind om in de woonkamer te zitten als ik game en ik sowieso geen marathon game sessies doe. Daarnaast wil ik hem af en toe mee kunnen nemen naar vrienden.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Zoals gezegd in de opening: de primaire focus is gaming, natuurlijk ook wel het huis, tuin en keuken gebruik, maar dat kan je ook met een chromebook :p. Zoals ik al aangaf ben ik wel op zoek naar een laptop die een aantal jaren (minstens 3) fatsoenlijk mee kan. Dit hoeft dan niet altijd op Ultra instellingen te zijn.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Tussen de 1200 en 1500 euro maximaal. Daarbij wel gezegd hebben dat die grens ook niet helemaal set in stone is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Zoals gezegd: af en toe. Het is niet erg als hij wat zwaarder is, hoef er zeker niet dagelijks mee te zeulen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik heb het een en ander al bekeken (o.a. verschillende premade laptops en configureerbare modellen) waaronder:Ik denk dat ik, om de komende jaren goed door te komen, toch een i7 nodig heb. Ik heb benchmarks van o.a. i5 6300HQ bekeken en die lijkt het bij bepaalde games zoals bijvoorbeeld. GTA V al moeilijk te maken (bron: Can I Run It - Game Debate). Echter kom je daarmee al snel boven budget uit, vandaar ook dat ik 1 i5 laptop in het lijstje heb staan.

Daarnaast 16gb RAM en minstens 256 GB opslagruimte.

Over de videokaart twijfel ik nog. Wederom kijkend naar benchmarks zie ik dat de GTX 1060 3Gb en de GTX 1060 6GB niet heel veel uit elkaar liggen. Aan de andere kant lees ik ook weer het een en ander over texture maps die steeds groter worden waarbij je profiteert van meer video geheugen.

Van de 4 suggesties neig ik nu het zelf het meest naar die laatste. Hoewel de processor een generatie ouder is heeft hij wel de 6 GB RAM GTX en meer dan 1TB harde schijf. De Quanta zit er natuurlijk in de buurt met een nieuwe cpu, maar eerlijk gezegd ken ik het merk gewoon niet en heb ik geen idee of het betrouwbaar is.

Welke zouden jullie kiezen of hebben jullie wellicht andere suggesties? Echte harde merkvoorkeuren heb ik wat dat betreft niet.

[ Voor 3% gewijzigd door balfnl op 16-03-2017 09:58 ]

• DamirB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-11 23:11
Ik heb persoonlijk de MSI, vrienden van mij hebben de Asus.

Die van mij is duidelijk stiller en ook koeler, en persoonlijk ook mooier met beter toetsenbord.

Ik zo voor de MSI gaan, performance is ook prima

• DamirB
Ook is de 10603gb flink snel, 3gb is meer dan genoeg alle 1280cuda cores boosten naar 1833mhz

• genesis1650
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-11 19:37
De pricewatch: Asus Strix FX502VM-FY250T heeft nog een vrije 2,5" slot in tegenstelling tot de anderen. dit zou je later nog kunnen uitbreiden, waarbij je bij de anderen moet gaan vervangen

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
genesis1650 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:50:
De pricewatch: Asus Strix FX502VM-FY250T heeft nog een vrije 2,5" slot in tegenstelling tot de anderen. dit zou je later nog kunnen uitbreiden, waarbij je bij de anderen moet gaan vervangen
Maar de MSI heeft weer een optische speler en mbv een hddcaddy kan je daar ook weer een extra SSD/HDD in stoppen. Voor mij persoonlijk is dat ook een groot voordeel van de MSI, bovendien is max RAM grootte van die ASUS 24Gb, terwijl MSI tot 32Gb ondersteunt

[ Voor 6% gewijzigd door Metaalhoofd op 16-03-2017 12:56 ]

Star Citizen Referral Code

• mesout
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-11 16:18
Asus ROG GL502VS-FY038T

iets buiten budget, maar heeft wel een 1070 :)

• DamirB
genesis1650 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:50:
Maar heeft wel minder opslag. De MSI heeft al een 1TB hdd die je kan upgraden, of eventueel de DVD drive weghalen voor een extra hdd eventueel in RAID

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:52

AvK

Ready Set Go

Heb sinds een week of 6 deze: pricewatch: Asus ROG G752VM-GC024T
Beest van een apparaat. Bloedsnel. Zeer stil en BF1 op 75 frames/s wegens de GTX1060. En de ingebouwde DVD-speler vind ik erg handig ivm veel iets oudere spellen die ik op DVD heb. Wel iets duurder.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• genesis1650
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-11 19:37
DamirB schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:27:
[...]

Maar heeft wel minder opslag. De MSI heeft al een 1TB hdd die je kan upgraden, of eventueel de DVD drive weghalen voor een extra hdd eventueel in RAID
is ook wel weer zo, en ik zou inderdaad ook een hdd op de plek van de dvd doen (wie gebruikt er nog schijfjes tegenwoordig :9)
Metaalhoofd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:55:
[...]

Maar de MSI heeft weer een optische speler en mbv een hddcaddy kan je daar ook weer een extra SSD/HDD in stoppen. Voor mij persoonlijk is dat ook een groot voordeel van de MSI, bovendien is max RAM grootte van die ASUS 24Gb, terwijl MSI tot 32Gb ondersteunt
Dat geheugen had ik zelf nog nieteens gezien, maar ik zie niet snel gebeuren dat je zoveel nodig heb, zelfs bij 24 al (dat is natuurlijk persoonlijke schatting)

[ Voor 40% gewijzigd door genesis1650 op 16-03-2017 13:48 ]

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
genesis1650 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:45:
[...]

is ook wel weer zo, en ik zou inderdaad ook een hdd op de plek van de dvd doen (wie gebruikt er nog schijfjes tegenwoordig :9)

[...]

Dat geheugen had ik zelf nog nieteens gezien, maar ik zie niet snel gebeuren dat je zoveel nodig heb, zelfs bij 24 al (dat is natuurlijk persoonlijke schatting)
voor louter games niet nee, maar kan genoeg voorbeelden noemen waarbij 32Gb+ wel wenselijk is, maar dat zijn meer niche-gebieden (audio/videobewerking, tig VM's kunnen draaien) waarvan TS niet zegt dat hij ze wil gaan doen

Star Citizen Referral Code

• DamirB
Kan ook al hoor ik mindere verhalen over de koeling, waardoor de boostclock lager zit, de MSI bijvoorbeeld boost dankzij de erg goede koeling naar ruim 1800MHz!

• User_TS
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-10-2024
Ik zat zelf hier naar te kijken maar wacht even tot de prijzen wat zakken als die eens een keer gaan zakken :?
pricewatch: HP Omen 17-w110nd

Verwijderd

balfnl schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:56:
Hi!

Ik heb besloten dat ik mijn vaste game pc het huis uit ga doen en verder ga met een gaming laptop. De voornaamste redenen hierachter zijn dat ik het gezelliger vind om in de woonkamer te zitten als ik game en ik sowieso geen marathon game sessies doe. Daarnaast wil ik hem af en toe mee kunnen nemen naar vrienden.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Zoals gezegd in de opening: de primaire focus is gaming, natuurlijk ook wel het huis, tuin en keuken gebruik, maar dat kan je ook met een chromebook :p. Zoals ik al aangaf ben ik wel op zoek naar een laptop die een aantal jaren (minstens 3) fatsoenlijk mee kan. Dit hoeft dan niet altijd op Ultra instellingen te zijn.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Tussen de 1200 en 1500 euro maximaal. Daarbij wel gezegd hebben dat die grens ook niet helemaal set in stone is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Zoals gezegd: af en toe. Het is niet erg als hij wat zwaarder is, hoef er zeker niet dagelijks mee te zeulen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik heb het een en ander al bekeken (o.a. verschillende premade laptops en configureerbare modellen) waaronder:Ik denk dat ik, om de komende jaren goed door te komen, toch een i7 nodig heb. Ik heb benchmarks van o.a. i5 6300HQ bekeken en die lijkt het bij bepaalde games zoals bijvoorbeeld. GTA V al moeilijk te maken (bron: Can I Run It - Game Debate). Echter kom je daarmee al snel boven budget uit, vandaar ook dat ik 1 i5 laptop in het lijstje heb staan.

Daarnaast 16gb RAM en minstens 256 GB opslagruimte.

Over de videokaart twijfel ik nog. Wederom kijkend naar benchmarks zie ik dat de GTX 1060 3Gb en de GTX 1060 6GB niet heel veel uit elkaar liggen. Aan de andere kant lees ik ook weer het een en ander over texture maps die steeds groter worden waarbij je profiteert van meer video geheugen.

Van de 4 suggesties neig ik nu het zelf het meest naar die laatste. Hoewel de processor een generatie ouder is heeft hij wel de 6 GB RAM GTX en meer dan 1TB harde schijf. De Quanta zit er natuurlijk in de buurt met een nieuwe cpu, maar eerlijk gezegd ken ik het merk gewoon niet en heb ik geen idee of het betrouwbaar is.

Welke zouden jullie kiezen of hebben jullie wellicht andere suggesties? Echte harde merkvoorkeuren heb ik wat dat betreft niet.
Ik zou voor de MSI gaan:

pricewatch: MSI GE62VR 6RF-081NL (Apache Pro)

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:42
DamirB schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:38:
Ook is de 10603gb flink snel, 3gb is meer dan genoeg alle 1280cuda cores boosten naar 1833mhz
Straf voor een kaart die 128 cuda cores minder hoort te hebben :+ .

GTX1060 6GB heeft 1280 cuda cores, de GTX1060 3GB heeft er 1152.
Boostclock kan nog hoger, mijne GTX1060 6GB boost naar 1911MHz (en blijft daar ook).

[ Voor 11% gewijzigd door Engineer Stewie op 17-03-2017 09:34 ]

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 15:42
Ik zou zeggen. Als je de 1070 voor je budget kan krijgen moet je het zeker doen ;).

Persoonlijk heb ik de MSI (pricewatch: MSI GT62VR 7RE-226NL (Dominator Pro)
Boven de Asus variant gekozen, wel een stukje duurder maar zoals je gesuggereerd wordt de Asus vrij heet. En heeft de Asus laptop het probleem dat de voeding niet genoeg wattage kan leveren. Dit resulteert in een langzaam leeglopende batterij. Plus flinke throtteling.

De Asus is goedkoper, maar heeft nogal wat probleempjes...

Ik zou in dit geval voor de MSI GE laptop gaan. :)

• Engineer Stewie
Ferluci92 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:49:
Ik zou zeggen. Als je de 1070 voor je budget kan krijgen moet je het zeker doen ;).

Boven de Asus variant gekozen, wel een stukje duurder maar zoals je gesuggereerd wordt de Asus vrij heet. En heeft de Asus laptop het probleem dat de voeding niet genoeg wattage kan leveren. Dit resulteert in een langzaam leeglopende batterij. Plus flinke throtteling.

We stevig aan de prijs... Maar absoluut een goede machine.

Een laptopkoeler schijnt voor gaming laptops wel goed te werken, is iets wat ik nog ga aanschaffen denk ik. Ik heb geen hitteproblemen met mijn Dell maar het schijnt de fan snelheid wel te verlagen.

Ik merk dat al als ik de achterkant wat omhoog zet, maar ik heb daar op dit moment geen stabiele oplossing voor. Maar het scheelt enorm in geluidsproductie en 5°C in temperatuur.

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Ferluci92 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:49:

Zonder meer een mooie laptop maar echt wel boven budget. Ik ben ook wel gecharmeerd van de HP, mooie machine en dan een maatje groter. De afweging zal denk ik dan tussen de MSI en de HP gaan.

Eerst nog even mijn macbook verkopen 8)

Bedankt voor jullie adviezen! _/-\o_

• DamirB
Engineer Stewie schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 09:31:
[...]

Straf voor een kaart die 128 cuda cores minder hoort te hebben :+ .

GTX1060 6GB heeft 1280 cuda cores, de GTX1060 3GB heeft er 1152.
Boostclock kan nog hoger, mijne GTX1060 6GB boost naar 1911MHz (en blijft daar ook).
Die van mij blijft ook op zijn boost.
En de 3GB in de MSI heeft 1280cores, niet 1152. Vergeet niet dat MSI ook videokaarten maakt, die kunnen gewoon de 1280core kaart pakken en er 3GB aan VRAM weghalen.

• DamirB
balfnl schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:05:
[...]

Zonder meer een mooie laptop maar echt wel boven budget. Ik ben ook wel gecharmeerd van de HP, mooie machine en dan een maatje groter. De afweging zal denk ik dan tussen de MSI en de HP gaan.

Ik zou dan voor de MSI gaan, betere en stillere koeling en beter toetsenbord

• Engineer Stewie
DamirB schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:14:
[...]

Die van mij blijft ook op zijn boost.
En de 3GB in de MSI heeft 1280cores, niet 1152. Vergeet niet dat MSI ook videokaarten maakt, die kunnen gewoon de 1280core kaart pakken en er 3GB aan VRAM weghalen.
Dat wist ik niet, dat is dan geen reference gtx1060 maar een eigen fabrikaat. Mogelijks een 'defecte' 6Gb kaart?
Qua snelheid zal het niks schelen, behalve bij grote textures. Ik heb een gaming laptop maar game te weinig om daar iets van te merken.

Enige wat ik speel is cs:go :).

[ Voor 10% gewijzigd door Engineer Stewie op 17-03-2017 14:56 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:55:
[...]

Dat wist ik niet, dat is dan geen reference gtx1060 maar een eigen fabrikaat. Mogelijks een 'defecte' 6Gb kaart?
Nee, dat is niet de reden. De GTX 1060 3GB in laptops heeft altijd 1280 CUDA cores. De 3GB desktopkaart heeft wel 1152 CUDA cores.

De NVIDIA website bevestigt het:

Desktop (twee aparte varianten)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BEhjbjz.png

Laptop (één variant met twee geheugengroottes)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H3Qb5RA.png

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 15:42
Frietsaus schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:41:
[...]

Laptop (één variant met twee geheugengroottes)
[afbeelding]
Volgens mij is dat toch echt anders.
Er is er 1 van 1152cores en 1 van 1280 cores.
voorbeelden:
categorie: Laptops

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat geloof je, de pricewatch of NVIDIA zelf? Het feit dat er MSI's in staan met volgens de pricewatch 1152 cores en die daadwerkelijk 1280 cores hebben zegt genoeg. Is gewoon een foutje overgenomen van de desktopkaarten.

http://laptopmedia.com/vi...force-gtx-1060-3gb-gddr5/
On contrary to the desktop 3GB variant, this one utilizes the full 1280 CUDA cores intrinsic to the GP106. The GPU also features the same amount of CUDA cores as its desktop counterpart (1280)

[ Voor 108% gewijzigd door Frietsaus op 17-03-2017 17:47 ]

Verwijderd

balfnl schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:05:
[...]

MSI of HP? In dat geval 100% MSI voor mij. MSI is de Godfather onder de Gaming laptops, doen het uitstekend en nog nooit klachten over gelezen m.b.t. beeldschermen...hitte...bouwkwaliteit o.i.d. Dit kan ik niet zeggen over het merk HP inzake de Gaming serie (Omen).

Op Youtube zijn ook altijd voldoende reviews te vinden m.b.t. Gaming Laptops. Een voorbeeld:

YouTube: MSI GE62 VR (GTX 1060) Review - A Powerful Gaming Laptop

Ik heb zelf deze: pricewatch: MSI GT73VR 7RE-412NL (Titan)

Ik had hiervoor altijd MSI toen ik over ben gegaan naar specifiek gamen, en ben altijd tevreden geweest en gebleven.

Succes in je keuze...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2017 20:59 ]

• evert1982
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-02 14:15
Dit is welicht ook nog een interessante optie, zie:

https://laptopparts4less....aptop-samenstellen-24uurs

Deze heeft nog wel de 'oude' 6700HQ. Dit model is oa ook nog verkrijgbaar bij LaptopPlus.

• DamirB
Engineer Stewie schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:30:
[...]

We stevig aan de prijs... Maar absoluut een goede machine.

Een laptopkoeler schijnt voor gaming laptops wel goed te werken, is iets wat ik nog ga aanschaffen denk ik. Ik heb geen hitteproblemen met mijn Dell maar het schijnt de fan snelheid wel te verlagen.

Ik merk dat al als ik de achterkant wat omhoog zet, maar ik heb daar op dit moment geen stabiele oplossing voor. Maar het scheelt enorm in geluidsproductie en 5°C in temperatuur.
Gewoon de fancurve aanpassen, scheelt ook weer geld

• Engineer Stewie
DamirB schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:15:
[...]

Gewoon de fancurve aanpassen, scheelt ook weer geld
De fan snelheid verhogen wordt hij niet stiller van natuurlijk. Mijn fans komen standaard nooit voorbij de helft, ik heb dus nog wat koelcapaciteit over.

• DamirB
Engineer Stewie schreef op zondag 19 maart 2017 @ 15:51:
[...]

De fan snelheid verhogen wordt hij niet stiller van natuurlijk. Mijn fans komen standaard nooit voorbij de helft, ik heb dus nog wat koelcapaciteit over.
je hebt het over het geluidsniveau, als je hogere temps accepteert kan je fancurve een stuk minder aggresief
Pagina: 1