Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
Sinds ongeveer 1 jaar maak ik gebruik van een Apple Magic Trackpad (v1) op m'n Windows machines. Reden voor deze trackpad is dat er, voor zover ik weet, geen serieuze alternatieven zijn.

Het ondersteunen van meerdere vinger gestures heb ik opgelost met een stuk software genaamd ExtraMagic.

Om binnen Windows (10, maar ook 8 ) de correcte ondersteuning te krijgen voor het trackpad moeten de bootcamp drivers worden geinstalleerd en daarna nog de ExtraMagic software.
Dit werkt allemaal super en kan het iedereen aanraden.

Echter, tijdens het dagelijks werk merk ik dat de invoer met enige regelmaat last heeft van 'lag'. Wanneer ik mijn vinger over de trackpad beweeg wordt niet alles geregistreerd en moet ik toevlucht zoeken naar m'n muis om fatsoenlijk de cursor te kunnen bewegen.
Dit lost zich dan vanzelf weer op en vaak kan ik na enkele seconden/minuten weer normaal verder werken met de trackpad.

Eerst dacht ik dat het zou kunnen liggen aan ruis van andere apparaten. Hoewel dat nog steeds een mogelijkheid is, acht ik die kans steeds kleiner, aangezien het probleem zich nagenoeg overal voordoet. Ook wanneer er minder apparaten in de buurt zijn die ruis kunnen veroorzaken.

Ik heb de bluetooth module van m'n laptop ook uitgeschakeld en hier een bluetooth 4.0 dongle in gestopt om te controleren of het probleem zich daarmee zou oplossen. Dit is helaas niet het geval geweest.

Wat wel helpt is om binnen Windows bluetooth kort uit te schakelen en daarna weer aan te zetten. De trackpad verbind daarna automatisch en werkt weer super. Dit is natuurlijk geen werkbare situatie, mede om het feit dat de ExtraMagic software dit niet ondersteund, waardoor je de machine weer opnieuw moet opstarten om alle gestures weer actief te krijgen.

Het ligt waarschijnlijk ook niet per se aan de machine, aangezien ik dit fenomeen bespeur op zowel m'n laptop als desktop. Op de desktop heb ik meerdere bluetooth dongles geprobeerd, maar bij allemaal heb ik last van deze lag.

Tijdens het zoeken naar een oplossing las ik al dat de power saving uit gezet moet worden van de USB en Bluetooth apparaten in Apparaatbeheer/Device Manager. Dit heb ik inmiddels gedaan voor alle usb- en bluetooth apparaten, zodat ik zeker weet dat de trackpad er bij zit. Helaas zorgt dit niet voor het gewenste effect.

Iemand anders met suggesties?
Het lijkt alsof de bluetooth stack/module van Windows volloopt of zo en die niet goed wordt geleegd, waardoor alleen het uit- en aanzetten hiervan helpt. Dat is natuurlijk een work-around, dus wellicht dat er betere oplossingen zijn.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakersron
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 23:07
Beste jan,

Als ik je verhaal zo lees lijkt het door de driver zelf te komen of door de combinatie die gebruikt word. Heb je het al eens geprobeerd op een Windows 7 machine, zo ja hoe werkte hij daar op? Is het probleem recentelijk of is dit al sinds het begin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
Het probleem van de lag is eigenlijk altijd al het geval geweest.
Aangezien ik al jaren geen Win7 machines meer in huis heb kan ik daar dus niet op testen. Wel heb ik hetzelfde op Win8 meegemaakt, maar niet eerder.

Het lijkt inderdaad een driver issue, welke denk ik niet goed is op te lossen, dus hoop dat er nog andere suggesties zijn die ik kan proberen.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ