Beste MacBook Pro? De nieuwste of een oude upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Komend schooljaar ga ik beginnen aan een Media&Game Developer opleiding en daar wil ik graag een MacBook voor aanschaffen, maar ik kom er niet helemaal uit welke ik nou moet kopen.
Verder zou ik 'm ook voor privazaken willen gebruiken en ik ben ook graag bezig met foto en video editing en zo af en toe even gamen moet natuurlijk ook wel eens kunnen.
Ik ben nog helemaal nieuw in de MacBook industrie, heb wel al ervaring met iPhone, maar dit is natuurlijk niet te vergelijken.
Ik heb al aardig wat rond geneusd en ik denk toch dat een Pro 't beste voor mij bestemd is en eigenlijk wil ik toch ook wel gewoon het beste van het beste hebben.
Ik hoef er niet eentje met de Touch Bar, want dit vind ik te duur voor iets wat ik niet noodzakelijk nodig heb.
Maar dan zit ik nu te twijfelen tussen de:
-2016 13'' zonder Touch Bar
-2015 15"
-2012 met upgrades

Wat ik dus eigenlijk wil is de krachtigste computer (ook na uiteindelijke upgrades en na een aantal jaar), maar die ook nog het langst mee zou gaan.

Dit zag ik trouwens ook nog ergens verschijnen en ben benieuwd of dat echt zal werken:
http://blog.macsales.com/...615.2073065614.1489625342

Groeten, Qualis

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2017 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
De MacBook pro uit 2012 zou ik niet doen. Er is namelijk een grote kans dat deze over 2/3 jaar geen updates meer ontvangt. Welke games wil je gaan spelen?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Ik denk niet dat een MacBook een logische keuze is voor wat je zoekt. Heb je al gekeken wat ze aanraden vanuit de opleiding?
Als het écht een MacBook moet zijn zou ik voor het 2015 15" model gaan: praktischer qua aansluitingen en op performancevlak vergelijkbaar met het 2016 model. 13" lijkt me klein voor jouw toepassing en heeft geen dedicated GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

Ik zou juist wel voor een Mac kiezen, zeker als game developer! Waarom? Omdat je dan Android en iOS games kan publiceren.

Ik gok dat je wel iets met OpenGL/DX of wellicht iets als Unity wil/zal gaan gebruiiken. Ik zou denk ik een een recente(re) MacBook Pro aanschaffen met een dedicated videokaart. Ook omdat je dingen met video doet kan dat wel wat voordelen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iva Wonderbush
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
rvanpruissen schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:39:
Heb je al gekeken wat ze aanraden vanuit de opleiding?
Dit. De meeste mensen hebben een laptop dat Windows draait op een programmeer opleiding, wat betekend dat de opleiding daar vooral rekening mee gaat houden en daarop gaat richten, als ze Windows aanraden dat is de kans 100% zeker dat je straks met je Mac Windows erop moet hebben met Bootcamp. Wat opzich niet zo'n grote probleem is, alleen het is niet echt een pretje. Verwacht geen hulp van de opleiding als je daar problemen mee krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Iva Wonderbush op 16-03-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
heb je al eens gevraagd welke eisen je opleiding meegeeft aan de laptop die je moet gebruiken?
op basis daarvan kun je denk ik prima een keuze maken.

Daarnaast zou ik niet voor een 2012 model kiezen. Ik neem aan dat je macbook nog de komende 4 jaar mee moet. Een macbook uit 2012 kan dat prima maar dan zal je op den duur wel de nodige upgrades moeten doorvoeren. Links of rechts loop je dan nog wel een keer tegen een aantal beperkingen aan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
School raad mij aan wat ik uiteindelijk zelf fijn vind.
Maar ik wil uiteindelijk wel cross platform werken en ik vind Mac wel een mooi systeem.
Ik wil mijn laptop ook goed schoon houden en dan echt alleen voor school gebruiken. En ik gebruik dan graag de Adobe programma's en soms een offline game, zoals Age of Empires of Skyrim
Zelf merk ik dat met een Windows laptop, dat er al snel rotzooi op komt, ook als ik 'm alleen voor zakelijke doeleinden gebruik, ook dit is een reden dat ik er een Macbook bij wil hebben.
Ik kom uiteindelijk te werken met onder andere PHP, HTML5/CSS3, ASP, NET, Actionscript, JQuery en Unity.
En echt eisen heeft de school verder niet, maar zelf wil ik gewoon het beste wat er is en een laptop die eigenlijk zo lang mogelijk meegaat als dat mogelijk is.

Maar dan word het denk ik inderdaad de 2015 15", weten jullie toevallig ook of deze nog een beetje te upgraden is? Of raden jullie me dan toch echt een Windows aan?

Alvast bedankt allemaal voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 14:40

WCA

Als er op je windows pc snel rotzooi op komt, gaat dat op je mac ook gebeuren. MacOS is niet een magisch OS waar je geen onderhoud op hoeft te plegen.

Een schoon OS begint bij jezelf, niet bij je laptop.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoewel ik snap wat je er mee bedoelt is je verwoording erg ongelukkig gekozen. Wat er nu staat is meer onzin dan waarheid. Een operating system bepaald heel erg veel, zo ook hoe je applicaties installeert en weer verwijderd en alles wat daar omheen zit. Windows doet dat gewoon minder goed dan de rest van de besturingssystemen en juist dat zorgt ervoor dat je daar onderhoud moet plegen. Dat geldt echter alleen voor wie veel applicaties installeert en verwijdert.

Voor de rest doen hedendaagse besturingssystemen netjes hun eigen onderhoud en hoeft de gebruiker zich daar niet mee te bemoeien. En dat is heel mooi want het zijn gebruikers die met zogenaamd onderhoud voortdurend hun hele installatie om zeep wisten te helpen. Dit wordt dan ook voor alle systemen zeer sterk afgeraden (in simpele taal: "blijf met je fikken van welke tooling dan ook voor onderhoud af!"). Het vereist een gedegen kennis van de interne werking van een besturingssysteem wil je dit soort zaken straffeloos kunnen doen (de reden waarom het afgeraden wordt).

Houd het gewoon bij standaard dingen als applicaties en je eigen data (docs, foto's, video, etc.) verwijderen om op te schonen en doe een schone installatie als het echt de spuigaten uitloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 14:40

WCA

Ik heb letterlijk op mijn linkerscherm Windows 10, en mijn rechterscherm MacOS sierra.

Ik ben het niet met je eens dat MacOS zijn eigen onderhoud per definitie beter doet dan Windows, dat geldt misschien als je er veel van weet, maar als de gebruiker zelf niet de machine kan onderhouden gaat de installatie na een tijdje net zo hard naar de klote als bij Windows.

Het klopt dat bij het verwijderen van een app op MacOS over het algemeen minder overblijft (bijv. lege mappen of loze registerkeys). Maar dat is niet hetgene waar een OS langzaam van wordt. Een OS wordt langzaam van een gebruiker die de boel niet goed onderhoudt, klaar. 4 jaar lang bij mensen thuis computerhulp gedaan, er is echt geen enkel verschil tussen Windows en MacOS gebruikers daarin. Ik moet wel zeggen dat het in het begin wel degelijk beter was, maar dat verschil is nagenoeg verdwenen.

Oh, en een schone installatie is eigenlijk bijna nooit nodig, als je een beetje weet wat je doet kan je elke macos/windows installatie er wel weer bovenop helpen

[ Voor 8% gewijzigd door WCA op 16-03-2017 23:02 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat ik nooit begrijp is dat mensen altijd weer willen gamen. Sorry, daar zijn Macs nier voor. Alleen daarvoor moet je sowieso al Bootcamp installeren en loop je tegen het feit aan dat de dedicated GPU niet bepaald nieuw en snel is. Hij is prima om 3D te versnellen in de design en dev context, maar om het een gaming wonder te noemen, nee. Daarnaast throttlen alle MacBooks als je gaat gamen doordat de koeling er niet op is berekend.
Moet-ie lang mee, game dan lekker niet op je laptop maar doe dat thuis op een PC.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
En toch zijn mijn ervaringen duidelijk anders en ben ik het met ppl eens.

Tuurlijk kun je op beide OS-en malware rommel binnenhalen en is (dus) de gebruiker verantwoordelijk. Maar 'onderhoud plegen', is iets wat ik bijna alleen van windows ken. Alhoewel het met windows 10 beter gaat dan daarvoor en macOS steeds meer richting windows op kruipt.

Ik ben het met je eens dat de OS-en steeds meer naar elkaar toe kruipen en malware e.d. steeds vaker cross platform is, maar macOS is heel anders gedesigned dan windows (registry etc). En dat heeft bepaalde positieve en negatieve consequenties.

Kan me de dag niet heugen dat ik een clean install macOS gedaan heb en klap hem altijd gewoon dicht (of m'n iMac: sluimeren). alhoewel windows 10 dat een stuk verbeterd heeft, is een clean install toch duidelijk altijd beter en dichtklappen is hit-or-miss bij beide windows 10 laptops die ik heb (verschillende merken / types)

Maar goed, voordat we verzanden in een ja-nee spelletje, dat was niet mijn bedoeling. Ik wilde alleen mijn two cents geven. Er zullen heus anderen zijn die precies een tegenovergestelde ervaring aan die van mij hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Zonnetje83 op 17-03-2017 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GreNade schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 23:00:
Ik ben het niet met je eens dat MacOS zijn eigen onderhoud per definitie beter doet dan Windows, dat geldt misschien als je er veel van weet, maar als de gebruiker zelf niet de machine kan onderhouden gaat de installatie na een tijdje net zo hard naar de klote als bij Windows.
OS X heeft al heel lang een daily, weekly en monthly scheduled job die automatisch het onderhoud doen. Daarnaast worden een aantal zaken bij een reboot en installatie van een minor OS X release nog eens gedaan. Windows had dat niet, daar is Microsoft pas rond Windows 7 mee begonnen en met iedere Windows versie daarna is dat verder uitgebreid. Tegenwoordig doet Windows ook aan die scheduled tasks waardoor het onderhoud geautomatiseerd is. Het enige wat daar nog een probleem vormt is het register.

Een installatie om zeep helpen is dan ook echt iets wat veroorzaakt wordt door hetgeen dat zich tussen het toetsenbord en de stoel bevindt. Bij OS X hebben we gezien dat dit voornamelijk komt doordat datgene op het lumineuze idee komt om onderhoud te plegen en daarbij vaak tools als MacKeeper gebruikt. Tools die je bijna een garantie geven op een stuk systeem. Bij Windows is dat niet anders maar daar bestaan die tools al langer. Kennis is altijd al nodig geweest en dat gebrek aan kennis heeft altijd al de grootste bijdrage geleverd aan het om zeep helpen van een systeem. Met name bij onderhoudtools is die kennis nodig ongeacht het OS.
Een OS wordt langzaam van een gebruiker die de boel niet goed onderhoudt, klaar. 4 jaar lang bij mensen thuis computerhulp gedaan, er is echt geen enkel verschil tussen Windows en MacOS gebruikers daarin.
Dat klopt en de enige juiste manier van de boel goed onderhouden is met je vingers er van af te blijven wanneer ICT niet je dagelijks werk is. Er is geen enkele reden om bij een hedendaags OS nog onderhoud te plegen. Dat geldt alweer een aantal jaar. Enige issue is malware binnenhalen en dat is een kwestie van gezond verstand (en dus niet overal maar domweg op klikken).
Oh, en een schone installatie is eigenlijk bijna nooit nodig, als je een beetje weet wat je doet kan je elke macos/windows installatie er wel weer bovenop helpen
En dat is nou juist het probleem, dat weet de gemiddelde gebruiker niet.
nelizmastr schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 08:36:
Wat ik nooit begrijp is dat mensen altijd weer willen gamen. Sorry, daar zijn Macs nier voor.
Steam en consorten draaien er anders prima op dus het game argument is eigenlijk kolder. Dat soort zaken kun je ook prima op een tablet en een smartphone. Het is afhankelijk van welke games je wilt doen, zowel een Mac als een pc, tablet, smartphone en console hebben hun beperkingen. Als je helemaal weg bent van Zelda heeft het weinig zin om iets anders dan een Nintendo gameconsole te kopen.
Pagina: 1