Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 20:03
Ik zoek een?
Smartphone: Opvolger voor Sony Xperia Z1compact.

Wat is je budget?
Bovenal: goede prijs-kwaliteit-verhouding voor mijn wensenlijst. Sowieso <€400

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bellen, Whatsapp, foto's. Apps kunnen me verder weinig schelen. Belangrijkste punt: goede foto's. Op foto's schiet de Z1c bv. echt tekort. Verder heb ik ook een Windows 10 desktop en tablet en ik zie wel wat in hetzelfde platform op alle apparaten.

Wat heb je zelf al gevonden?
Lumia 950(xl). De prijs is enorm gezakt tot onder de 300. Gezien mijn wensenlijstje lijkt de Lumia 950(xl) een ideale match. Vaak is het namelijk zo dat als je een goede camera wilt ook alle andere onderdelen van de telefoon van vergelijkbare klasse zijn waardoor je qua prijs al snel richting 500+ gaat

Welke vragen heb je hier nog over?
Belangrijkste vraag die ik heb is hoe lang deze telefoon nog bruikbaar is.
Ik heb begrepen dat Microsoft begin volgend jaar de ondersteuning voor het toestel stopt. Wat betekent dit precies? Is het toestel na die tijd nog bruikbaar? Wordt het relatief onveilig? Ik zou hier erg graag meer over weten.
Verder hoor ik natuurlijk graag nog andere tips en/of opmerkingen. Wellicht zie ik logische Android- of iOs-alternatieven over het hoofd of overschat ik de Lumia!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:36
Ik denk dat je je antwoorden wel zelf had kunnen vinden. Wat gebeurt er wanneer de ondersteuning stopt op een Windows versie voor een PC?

Concreet zul je geen updates meer krijgen, ook geen security updates maar het toestel blijft gewoon werken (al wordt het minder veilig). Apps worden vaak gemaakt voor recente toestellen dus de nieuwere apps die uit gaan komen zullen mogelijk ook niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
Ik heb me een ongeluk gezocht naar wat het betekent en ik kom er niet uit. De vergelijking dat het hier net zoals een desktop of ander mobiel OS gaat, klopt niet of is op z'n minst een oversimplificatie. Het verschil is namelijk dat de ontwikkeling van het OS zelf niet gestopt wordt, maar puur het toestel. Wat dat dan betekent is (voor zover ik kan beoordelen) echt niet hetzelfde als bv. een specifieke telefoon die geen hogere Android-versie meer krijgt of een desktop die je op Windows xp houdt.

Vandaar dus mijn vraag: wat betekent het stopzetten van support voor de lumia950, wetend dat het OS, Windows10 mobile, doorontwikkeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:23
M.K. schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:50:
Welke vragen heb je hier nog over?
Belangrijkste vraag die ik heb is hoe lang deze telefoon nog bruikbaar is.
Ik heb begrepen dat Microsoft begin volgend jaar de ondersteuning voor het toestel stopt. Wat betekent dit precies? Is het toestel na die tijd nog bruikbaar? Wordt het relatief onveilig? Ik zou hier erg graag meer over weten.
Verder hoor ik natuurlijk graag nog andere tips en/of opmerkingen. Wellicht zie ik logische Android- of iOs-alternatieven over het hoofd of overschat ik de Lumia!

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Heb je daar ook een goede bron van? Het is waar dat er een tijd geleden een gerucht rond ging dat de support zou stoppen, maar Microsoft heeft daarna meerdere malen herhaald dat de ontwikkeling van Windows 10 Mobile en de toestellen die het OS draaien gewoon op support kunnen rekenen.

http://www.windowscentral...mmitted-windows-10-mobile

http://www.theverge.com/2...crosoft-lumia-phone-brand

Overigens als je langdurige support wil hebben dan ben je eigenlijk maar bij 1 fabrikant op de goede plek en dat is Apple... dat is tot nu toe de enige die netjes toestellen blijft updaten. Andere fabrikanten stoppen vaak al binnen 2 jaar met de support voor een toestel, zelfs Google met Nexus heeft niet altijd de beloftes van langdurige ondersteuning waar gemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 16-03-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:44
Ik verwacht gewoon nog updates, er zijn al nieuwere Windows 10 toestellen uitgebracht, en die blijven ook gewoon Windows updates krijgen, dus diezelfde updates verwacht ik voor de 950 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
MicGlou schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:38:
Heb je daar ook een goede bron van? Het is waar dat er een tijd geleden een gerucht rond ging dat de support zou stoppen, maar Microsoft heeft daarna meerdere malen herhaald dat de ontwikkeling van Windows 10 Mobile en de toestellen die het OS draaien gewoon op support kunnen rekenen.
Goed punt, ben even gaan zoeken. Heb het op meerdere plekken indirect gelezen, maar een echt goede bron heb ik niet kunnen vinden. Het lijkt me dat het bv. hier vandaan komt. Hier word je qua duidelijkheid ook niet wijzer van in de zin van wat je na die datum nog aan je toestel hebt.

Overigens klopt het dus blijkbaar niet wat ik eerder zei over het doorontwikkelen van Windows 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:09
Ik ben zelf wel blij met de 950 xl en de ondersteuning die ik heb ervaren bij microsoft (heb drie keer hulp nodig gehad bij mijn lumia's) en updaten gaat ook nog elke maand door. Of ik nu nog een Lumia zou kopen durf ik niet te zeggen, zeker ook met de oudere hardware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.K.
mathelicious schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 22:59:
Of ik nu nog een Lumia zou kopen durf ik niet te zeggen, zeker ook met de oudere hardware.
De hardware is natuurlijk al ruim een jaar oud, maar voor ongeveer €250 krijg je toch niet of nauwelijks betere hardware op dit moment, zeker niet qua camera. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:27

P_Tingen

omdat het KAN

Ik typ dit op mijn 2 weken oude Lumia 950 :)

Ik zat met /exact/ dezelfde wens qua toestel en had hiervoor een 735. Het OS gaat echt wel ondersteund blijven, daar hoef je niet over in te zitten. Mijn vrouw heeft een Lumia 930 en die krijgt ook nog steeds OS updates. Het grootste risico zit hem in het afsterven van apps

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:23
P_Tingen schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 08:00:
Ik typ dit op mijn 2 weken oude Lumia 950 :)

Ik zat met /exact/ dezelfde wens qua toestel en had hiervoor een 735. Het OS gaat echt wel ondersteund blijven, daar hoef je niet over in te zitten. Mijn vrouw heeft een Lumia 930 en die krijgt ook nog steeds OS updates. Het grootste risico zit hem in het afsterven van apps
Met dat afsterven valt het ook wel mee, er komen mijn inziens juist heel langzaam steeds meer apps bij... er ontbreekt uiteraard nog enorm veel want veel producenten die app aan te sturen apparaten uitbrengen nemen daarin meestal Windows 10 niet mee. Maar over het algemeen bestaan er inmiddels voor alle grote bekende diensten apps en dat was eerst wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
Bedankt voor jullie reacties, dit geeft me al een stuk meer een idee wat qua bruikbaarheid op langere termijn te kunnen verwachten!
Pagina: 1