Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Win2008DC/2012R2 DC] BDC die ook roaming profiles sync?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ownvizorkilla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-04 21:22
Mijn vraag
Hoe maak ik een BDC die ook roaming profile synct?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Primaire server is Windows server 2008 Datacenter
Tweede server Windows server 2012 r2 Datacenter die al toegevoegd is als een existing forest

Klein samenvatting

De windows server 2012 moet automatisch de roaming profiles overnemen als windows server 2008 uitvalt.

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:28
Profielen op gedeelte storage zetten. Dan pakt ie dat wel over. Zoals een nas oid.

Volgens mij kon je ook dfs gebruiken. Maar daar ben ik zo niet zeker van.

[ Voor 44% gewijzigd door .Maarten op 15-03-2017 22:40 ]

• Ownvizorkilla
.Maarten schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:36:
Profielen op gedeelte storage zetten. Dan pakt ie dat wel over. Zoals een nas oid.

Volgens mij kon je ook dfs gebruiken. Maar daar ben ik zo niet zeker van.
"De windows server 2012 moet automatisch de roaming profiles overnemen als windows server 2008 uitvalt."

Als de 2008 uitvalt dan kunnen de users niet meer op hun Home schijf. Ik kan natuurlijk zelf in Active Directory de paden wijzigen maar dan doe ik het handmatig terwijl ik dit alles automatisch wil.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Zoals maarten zegt dfs.
Al zou je eigenlijk gewoon via een share op je storage moeten doen. Dan ben je niet server afhankelijk.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
DFS is de manier inderdaad.
En BDCs hebben we na NT4 eigenlijk niet meer ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:28
Ownvizorkilla schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 01:13:
[...]

"De windows server 2012 moet automatisch de roaming profiles overnemen als windows server 2008 uitvalt."

Als de 2008 uitvalt dan kunnen de users niet meer op hun Home schijf. Ik kan natuurlijk zelf in Active Directory de paden wijzigen maar dan doe ik het handmatig terwijl ik dit alles automatisch wil.
Daarom ook gedeelde storage. Stel je hebt een nas. Daar deel je een map op. Het complete pad is dan \\nas\map dan stel je in dat het homepad daar op staat. Viola beide servers kunnen erbij en er kan er 1 uitvallen. Zonder dat je handmatig wat moet doen bij uitval.

Of dfs. Dan maak je op beide servers een gedeelde map aan en laat deze syncen via dfs. Dan worden die mappen gelijk gehouden. Let wel op dat het pad naar de share dan anders is. Niet meer \\server\share maar \\domein\share

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

D'r komt iets meer bij kijken als Roaming Profiles via DFS gerepliceerd gaan worden.
If the file share uses DFS Replication to replicate the contents with another server, users must be able to access only the source server to prevent users from making conflicting edits on different servers.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/jj649079(v=ws.11).aspx

Bij uitwijk moet er dus alsnog iets geregeld worden om toegang tot data te kunnen krijgen.

@TS: gaat het nu om homedirs, of om roaming profiles?

En daarnaast: welke opties heb je zelf al gevonden en geprobeerd?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met ?, want ik heb net die quote meegemaakt bij een eerdere werkgever. Profiel wordt op de een opgeslagen bij afmelden en werd bij de ander, die nog niet in sync was (de volgende dag nog niet, vreemd genoeg), opgehaald. Dat ging niet zo goed, dus let goed op als je DFS met replicatie gebruikt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
' Lees Omschrijving v. inf' uit topictitel gehaald. Dat geldt voor ieder topic ;) Als vervanging de OS'en opgenomen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Oogje
  • Niet online
Als ik er nog eens over nadenk kom ik op t volgende uit:
Roaming profiles niet op je DC's zelf parkeren maar op een aparte fileserver (rest van je files ook), daarmee voldoen we al aan de vraag uit de TS. Dat je vervolgens het UNC-pad niet serverafhankelijk wil maken: DFS
Wil je vervolgens echt profielen op een 2e locatie: DFS replicatie, maar dan krijg je te maken met dingen zoals HoT schetst.

[ Voor 14% gewijzigd door Oogje op 16-03-2017 11:37 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Oogje schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:36:
Roaming profiles niet op je DC's zelf parkeren maar op een aparte fileserver (rest van je files ook), daarmee voldoen we al aan de vraag uit de TS.
Nope... TS wil de profiles (of home-dirs) High Available hebben. Nu verplaats je alleen het SPOF maar...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Oogje
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:59:
[...]

Nope... TS wil de profiles (of home-dirs) High Available hebben. Nu verplaats je alleen het SPOF maar...
Ik lees de vraag anders, aan de TS om wat extra info te verschaffen :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ownvizorkilla schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:16:
De windows server 2012 moet automatisch de roaming profiles overnemen als windows server 2008 uitvalt.
Dit.... :)

• Ownvizorkilla
De Home en Profile van mijn AD Users zitten nu verbonden met mijn Windows Server 2008 ( DC001)

Als deze nu uitvalt en ik ben er niet dan kunnen de users niet bij hun Home dir. Dus daarom heb ik een tweede windows (DC002) server die het overneemt. Wat ik tot nu heb gemerkt is dat DC002 alleen de users en user settings overneemt maar niet de Home en Profile pad wijzigt. Ik wil dat deze ook automatisch gewijzigd word.

Maar hoe moet ik dat doen?

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:02
Ownvizorkilla schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:29:
De Home en Profile van mijn AD Users zitten nu verbonden met mijn Windows Server 2008 ( DC001)

Als deze nu uitvalt en ik ben er niet dan kunnen de users niet bij hun Home dir. Dus daarom heb ik een tweede windows (DC002) server die het overneemt. Wat ik tot nu heb gemerkt is dat DC002 alleen de users en user settings overneemt maar niet de Home en Profile pad wijzigt. Ik wil dat deze ook automatisch gewijzigd word.

Maar hoe moet ik dat doen?
Zoals hierboven ook aangegeven staat kan je dit met DFS.

Maar staan je profielen nu ook opgeslagen op de DC01 (2008) of op een losse file server ? hoe interpreteer je verbonden :P

[ Voor 67% gewijzigd door HKLM_ op 16-03-2017 14:04 ]

Cloud ☁️

• Ownvizorkilla
Downloader_NL schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 14:02:
[...]

Zoals hierboven ook aangegeven staat kan je dit met DFS.

Maar staan je profielen nu ook opgeslagen op de DC01 (2008) of op een losse file server ? hoe interpreteer je verbonden :P
Op de DC001

• HKLM_
Dan zal je je moeten verdiepen in DFS snelle google opdracht laat zien hoe je dat doet . Of een losse fileserver gebruiken en hopen dat die altijd up blijft :D

Cloud ☁️

• Ownvizorkilla
Downloader_NL schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 15:20:
[...]

Dan zal je je moeten verdiepen in DFS snelle google opdracht laat zien hoe je dat doet . Of een losse fileserver gebruiken en hopen dat die altijd up blijft :D
Ik heb het geprobeerd met DFS Replication maar dacht al dat ik iets verkeerd deed. Kan je eventueel me niet helpen om mij op de juiste richting te zetten ;)

• HKLM_
Ownvizorkilla schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 02:59:
[...]

Ik heb het geprobeerd met DFS Replication maar dacht al dat ik iets verkeerd deed. Kan je eventueel me niet helpen om mij op de juiste richting te zetten ;)
Sure helpen kunnen we altijd waar gaat het mis ?
kijk eens in deze handleiding:
https://www.google.nl/amp...ndows-server-2012-r2/amp/ misschien lukt het zo

Cloud ☁️

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ownvizorkilla schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 02:59:
[...]

Wat heb je exact geprobeerd, wat gebeurde er, en wat heb je gedaan om dat op te lossen? ;)

Beetje eigen inzet tonen mag wel eerlijk gezegd.

• Ownvizorkilla
Sorry voor de late reactie. Wat ik heb gedaan via DFS is een data replication van DC001/D:/ naar DC002/D:/

Maar hiermee maak ik alleen een kopie van de mappen waar mijn profiles zijn gekoppeld. Maar zoals ik al zei wil ik dat DC002 de profiles overneemt als 001 uitvalt.

Maar moet ik iets anders gebruiken dan Data repication maar de handleidingen die ik volg werken niet

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:00
Zolang de paden naar \\dc001 verwijzen op de useraccounts, zal het nooit anders worden.

Bij DFS \\<domain.local>\users of iets soortgelijks.
Al het andere is een verwijzing naar een specifieke server wat je alleen met een HA of Cluster achtig iets gaat oplossen

Op een andere manier automatisch overnemen gaat voor zover ik weet niet.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ownvizorkilla schreef op maandag 27 maart 2017 @ 12:32:
Sorry voor de late reactie. Wat ik heb gedaan via DFS is een data replication van DC001/D:/ naar DC002/D:/

Maar hiermee maak ik alleen een kopie van de mappen waar mijn profiles zijn gekoppeld. Maar zoals ik al zei wil ik dat DC002 de profiles overneemt als 001 uitvalt.

Maar moet ik iets anders gebruiken dan Data repication maar de handleidingen die ik volg werken niet
Je zult een DFS namespace moeten configureren, waar beide target (DC001 en DC002) onder vallen. Deze DFS namespace is dan het pad waar de gebruikersaccount naar toe verwezen worden voor hun profiles.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Ownvizorkilla schreef op maandag 27 maart 2017 @ 12:32:

Ik neem aan dat je dit met DFSR gedaan hebt.
DFSN en DFSR zijn 2 verschillende features welke je NIET met elkaar dient te verwarren. Je gebruikt ze in de meeste gevallen samen, maar is het is perfect mogelijk om beide los van elkaar te gebruiken (dus 2 folders replicaten met DFSR terwijl deze niet opgenomen zijn in een namespace OF targets in een namespace welke je niet replicate).

Ik denk dat je hier vooral duidelijk in moet zijn mbt wat je precies gedaan hebt. Ook is het verstandig om je hierin in te lezen aangezien DFS zeer simpel in elkaar zit qua configuratie en alles wat jij hierover vraagt echt heel duidelijk op Technet staat.

• Ownvizorkilla
Oke ik heb een beetje geexperimenteerd met namespace.

Nu krijg ik als ik inlog op een test user een melding dat de roaming profile niet geladen kan worden.

Hier een paar foto's van de instellingen.

http://imgur.com/a/TI7Wb

Edit: Ik was vergeten om elke user een eigen map te geven door in profile instellingen van de user ..../%username% in te voeren. Ik denk dat het me gelukt is.

Ik ga een nieuwe W7 VM aanmaken om te testen of DC002 DC001 overneemt.

Alvast bedankt iedereen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Ownvizorkilla op 28-03-2017 21:02 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mooi zo! Let nog even op de best practices die ik al eerder aangehaald hebt. De best practices schrijft namelijk voor dat users om conflicten te voorkomen altijd maar van één target gebruik mogen maken.

Dit moet je nog wel zelf instellen in DFS:

MSDN: Set Target Priority to Override Referral Ordering
First among all targets: Specifies that users should always be referred to this target if the target is available.
Hiermee stel je DFS eigenlijk active/passive in, en voorkom je conflicten en corruptie van data. :)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Prioriteit is een must! Het voorkomt zoveel shit als er iets niet goed is gegaan met je sync (nog niet volledig bijvoorbeeld).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1