Toon posts:

AGP gebaseerd systeem - de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Tweakers,

Ik sta op het punt wat oude hardware af te danken. Linksom of rechtsom. Ik twijfel over wat spul waar ik een werkend systeem mee zou -kunnen- bouwen:

2.4 GHz P4
2 GB RAM
'leuke' video kaart voor in zo'n systeem (Radeon 9550 256M of GF4 MX440 64M).
Main board met AGP & PCI slots
Recente Linux install (32 bit)

Ook al is 't 'antieke' hardware, op zich nog prima voor mensen die PC alleen maar een uurtje per dag aan hebben om hun e-mail te checken, FB te updaten, of een jurkje te bestellen bij Zalando. :-)

Ik heb geen probleem met het laten gaan van oude rommel. Maar tegelijkertijd vindt ik dat jammer als 't nog ergens bruikbaar voor is.

Naar jullie idee: Is dit nog de moeite waard om iets samen te stellen & verkoopbaar te maken? Als ik Marktplaats check, krijg ik de indruk dat dit soort systemen moeilijk te slijten zijn.

Wat kan ik het beste doen? Gewoon zien of ik nog een koper kan vinden? *Iets* in elkaar bouwen & dan weggeven? De onderdelen verkopen? Hele hap naar de milieustraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
P4 is de stroom haast niet meer waard...
Je kan al voor bijna niks meer recente systemen vinden (die niet al bijna 17 jaar oud zijn) ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:08
Je zou hem in elkaar kunnen zetten, en weggeven aan iemand. Zoals je zei, het werkt, zelfs nog acceptabel. Alleen inderdaad verbruikt het wat veel stroom. Maar misschien heeft iemand die je kent een zoon of dochter die het leuk lijkt om een computertje te hebben?

Ik weet eigenlijk niet of dat nog hip is tegenwoordig trouwens :P Of dat een smartphone veel belangrijker is. Ook al ben ik zelf nog 19, er is een hoop veranderd al.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 15-03-2017 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 15:02
Veel zal 't niet opleveren, maar misschien wat voor een lokale school of een kind in je omgeving?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:42
Laat nog maar even liggen, is het over een jaar of 5 retro ;-) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:27:
P4 is de stroom haast niet meer waard...
Voor mijzelf vindt ik stroomverbruik *zeer* relevant. Maar da's meer qua koeling & in hoe zo'n kleine behuizing je een systeem kunt persen.

Als je het uitrekent, heel kort: je kunt HEEEELLL veel kWh's kopen voor de (meer)prijs van een zuiniger systeem. Maw voor PC's die maar 1 of 2 uur per dag aan staan, is aanschafprijs het enige wat echt telt.

En een actuele CPU zal veel meer werk verzetten dan een P4 bij zelfde verbruik, maar niet per se lager verbruik hebben. Dus vlotter, maar qua verbruik een beetje lood om oud ijzer.

Voor dit systeem is 't mij wel duidelijk geworden. Geen moeite meer aan spenderen, evt. nog wat onderdelen er uit plukken & oud ijzer boer blij maken. "Pick your battles"... :)
Pagina: 1