Adressen uit ander bestand halen in Excel

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet1986
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-02 16:41
Ik heb een vraag over Excel,

ik probeer een stuk van mijn bedrijf te automatiseren.

d.m.v excel bestanden aan elkaar te koppelen.

bijvoorbeeld: ik heb een werkbon en in die werkbon moeten klant gegevens(naam,adres,postcode,woonplaats,email en telefoonnummer)
Nu ben ik ook bezig in excel een klanten bestand te maken met die info.

wat ik graag wil is dat als ik in mijn werkbon bij voorbeeld JAN intyp dat er dan een keuze komt tussen alle mensen waar de achternaam met Jan begint. (bijvoorbeeld Jansen)

Ik wil liever niet een sheet achter mijn werkbon plakken omdat ik dan een te groot bestand krijg.

Wel moet het makkelijk zijn voor anderen (de vrouw en misschien een collega) om er mee te werken die niet heel veel computer-technische achtergrond hebben.

Kan iemand mij hier mee helpen?

Mvg. Mark

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Je wilt niet bezig met Excel, maar met Access, een database software met koppelingen en bonnen die je aan een persoon / 'id' kan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Zoals ToFast ook al Microsoft Access noemt, is dit programma wellicht een idee. Dit is database software waar je eenvoudig tabellen aan kunt maken (bijv. een voor customers) en gegevens in kunt zoeken. Handig is dan om klanten een uniek id geven welke je als primary key gebruikt in je customer tabel.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet1986
Acces mag ook, echter heb ik geen flauw idee hoe?

ik was al begonnen met een stukje adressen in te kloppen in acces.
kan iemand mij hier mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ga dan niet zelf klooien, en huur een professional in. Nu vraag je om een basiscursus en meer te geven. Gebruik of een bestaand programma of laat wat bouwen

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet1986
gambieter schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:18:
Ga dan niet zelf klooien, en huur een professional in. Nu vraag je om een basiscursus en meer te geven. Gebruik of een bestaand programma of laat wat bouwen
Volgens mij vroeg ik dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

Dat vraag je toch?
Anyway. Access is echt niet zo lastig, althans niet waar jij het voor gaat gebruiken.
De basis moet je echt zelf onder de knie krijgen, dat is met excel toch ook gelukt :)
Desnoods koop je een access voor dummies boek, dat zal waarschijnlijk al wel voldoen.

edit: of kijk hier eerst eens naar YouTube: MS Access Database Tutorial for beginners step by step | Access Data... Eerste hit in youtube.

[ Voor 24% gewijzigd door job op 15-03-2017 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet1986
job schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:28:
Dat vraag je toch?

[...]

Anyway. Access is echt niet zo lastig, althans niet waar jij het voor gaat gebruiken.
De basis moet je echt zelf onder de knie krijgen, dat is met excel toch ook gelukt :)
Desnoods koop je een access voor dummies boek, dat zal waarschijnlijk al wel voldoen.

edit: of kijk hier eerst eens naar YouTube: MS Access Database Tutorial for beginners step by step | Access Data... Eerste hit in youtube.
De database creëren is het probleem niet, daar heb ik al een hele mooie sjabloon (of hoe je het noemt) voor gevonden.
de koppeling is meer het probleem.

ik krijg wel info van de data base naar mijn excel bestand, ,maar niet op de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Waarschijnlijk moet je voor ieder klant een nummer (id, unieke waarde) toevoegen in Excel. En dan alles exporteren naar een tabel. Hoezo "info van de database naar Excel", je wilt andersom en Excel laten voor wat het is. Als alle data netjes in access staat, met gekoppelde bonnen, kan je een scherm formulier maken met een zoekveld om te typen, eventueel een knop om te sorteren (achternaam, voornaam) en een knop voor de bon te openen en of te printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het puur gaat om de lijst: misschien voldoet normale gegevensvalidatie, maar dat kan AFAIK niet (meer) als de lijst cf. je wens in een ander bestand moet staan. Met VBA zou je dat zelf kunnen simuleren maar dat lijkt me een hele foute omweg. Dan inderdaad liever iets in bijv Access bakken. (Of een of ander standaardsoftwarepakketje gebruiken).
Maar aan de andere kant is het nu ook weer niet zo nodig om hier op GoT 'helemaal aan het handje te worden gehouden'. Als je zelf niet een concept kunt maken dan is de tip van gambieter toch echt valide..

Wat ToFast zegt klopt dan wel. Al kan je ook de data ophalen uit Access (zorg dat je die structuur snapt, gebruik niet zomaar een gevonden voorbeeld in productie!), als je graag Excel gebruikt als GUI. Willekeurige Google-hit (die overigens niet helemaal voldoet aan je vraag, maar wel een startpunt kan zijn): https://support.office.co...00-4f53-bbaf-5fb4791fbbfa

Je vraag zou beter passen in Client Software Algemeen, immers gaat je vraag niet over Windows zelf. Maar ik ga het hier sluiten ipv. verplaatsen: in de huidige vorm past het niet in CSA. Ik stel voor dat je zelf een concept maakt (eerst boek of een boel tutorials lezen, dan 'spelen' met een concept om de tools te leren kennen, dan pas nadenken over en vervolgens bouwen aan een concept-oplossing). Pas als je zelf een eerste versie hebt en vastloopt op concrete problemen kunnen we concreter meedenken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.