In juni gaan wij verhuizen naar onze nieuwe woning. We willen dan ook direct zonnepanelen op het dak plaatsen. Ik heb nu een paar offertes aangevraagd en me al veel ingelezen, maar als leek blijft het moeilijk te bepalen wat de beste keuze is.
Een aantal offertes heb ik al uitgesloten o.b.v. (te) grote prijsverschillen of een slechte indruk van het bedrijf. Onderstaande opties zijn overgebleven, 3 offertes van 2 aanbieders.
Alle prijzen zijn inclusief montage, zelf doen is geen optie met mijn twee linkerhanden.
Dakplan:

Offerte 1
- 15x JA Solar BLACK 280 Wp MONO- kristallijn (COMFORT-NL)
- SolarEdge HD Wave 3500VA omvormer
- 15x SolarEdge Optimizer P300 + adapterset
- 15 x Van der Valk pannendak montagesysteem met zwarte rails montagesysteem Geschroefd op extra panlat
- Inclusief aardlekautomaat in de meterkast, werkschakelaar, aarden onderconstructie en wegwerken van alle bekabeling.
€ 5360 ex. btw, €1,28/Wp
Offerte 2 (alternatieve panelen van dezelfde aanbieder)
- 15x BenQ 300 Wp
- 15 x Van der Valk pannendak montagesysteem met zwarte rails montagesysteem Geschroefd op extra panlat
€ 5822 ex. btw, €1,29/Wp
Offerte 3
- 15x Canadian Solar 270 Wp monoblack standaard zwart
- Growatt 3600 (1~fase) omvormer
- Montage materiaal m.b.v."schuindaksysteem"
- Inclusief 230V voeding. De wasmachine aansluiting wordt aangepast m.b.v. een
subverdeler met 2 aardlekautomaten
€ 4686 ex. btw, €1,15/Wp
Het grote verschil zit hem volgens mij in de SolarEdge. Aanbieder 1 adviseert die i.v.m. mogelijke schaduwval op het onderste randje van het dak door een nabije boom. Aanbieder 2 rept daar niet over. Zelf denk ik dat het met de schaduw wel mee valt:

Desondanks twijfel ik sterk tussen nummers 1 en 3. Ik neig naar 3 omdat ik verwacht dat de SolarEdge oplossing onnodig duur is, maar de installateur was er aan de telefoon wel vrij stellig over (op basis van streetview en/of foto's in hun eigen systeem).
Ik zou heel graag wat input willen hebben om de juiste keuze te maken.
Een aantal offertes heb ik al uitgesloten o.b.v. (te) grote prijsverschillen of een slechte indruk van het bedrijf. Onderstaande opties zijn overgebleven, 3 offertes van 2 aanbieders.
Alle prijzen zijn inclusief montage, zelf doen is geen optie met mijn twee linkerhanden.
Dakplan:

Offerte 1
- 15x JA Solar BLACK 280 Wp MONO- kristallijn (COMFORT-NL)
- Inclusief aardlekautomaat in de meterkast, werkschakelaar, aarden onderconstructie en wegwerken van alle bekabeling.
€ 5360 ex. btw, €1,28/Wp
Offerte 2 (alternatieve panelen van dezelfde aanbieder)
- 15x BenQ 300 Wp
€ 5822 ex. btw, €1,29/Wp
Offerte 3
- 15x Canadian Solar 270 Wp monoblack standaard zwart
- Growatt 3600 (1~fase) omvormer
- Montage materiaal m.b.v."schuindaksysteem"
- Inclusief 230V voeding. De wasmachine aansluiting wordt aangepast m.b.v. een
subverdeler met 2 aardlekautomaten
€ 4686 ex. btw, €1,15/Wp
Het grote verschil zit hem volgens mij in de SolarEdge. Aanbieder 1 adviseert die i.v.m. mogelijke schaduwval op het onderste randje van het dak door een nabije boom. Aanbieder 2 rept daar niet over. Zelf denk ik dat het met de schaduw wel mee valt:

Desondanks twijfel ik sterk tussen nummers 1 en 3. Ik neig naar 3 omdat ik verwacht dat de SolarEdge oplossing onnodig duur is, maar de installateur was er aan de telefoon wel vrij stellig over (op basis van streetview en/of foto's in hun eigen systeem).
Ik zou heel graag wat input willen hebben om de juiste keuze te maken.
The sentence below is true.
The sentence above is false.