Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop start niet op na inpluggen extra RAM

Pagina: 1
Acties:

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:19
Hey allen, ik zit met een probleem. Ik heb een Dell Latitude E6540 laptop met 4GB RAM DDR3 1600MHz.
Nu heb ik een extra 4GB RAM bijgekocht (Kingston KVR16S11S8/4) dat ook 1600MHz DDR3 is.
Ik heb dit in de vrije poort ingeklikt en vastgemaakt, maar van zodra ik dan de laptop wil opstarten, dan valt deze na 2 seconden weer uit.

Ik dacht al om eerst mijn BIOS settings op dual-channel te zetten, maar ik kan niets aanpassen als ik f2 druk bij opstarten en zo in het menu kom. Ik kan enkel de info zien. Daar zie ik (als er op dat moment nog 1 latje inzit) dat het single channel 4GB is.

Mijn vraag is nu dus; wat kan de oorzaak zijn? Is mijn tweede RAM poort misschien defect, of zou het aan dit latje liggen? Waarom dan precies zou dit latje niet werken..?

Alvast bedankt voor de komende reacties :)

Bram

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

En wat heb je allemaal zelf al gedaan om hier achter te komen?

Je zou op z'n minst eens kunnen proberen te booten met alleen de nieuwe RAM, ze omwisselen, kijken of deze RAM überhaupt door Dell ondersteund wordt.....

Ik mis een beetje eigen inzet hier Bram.

• BramCoding
Croga schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:03:
En wat heb je allemaal zelf al gedaan om hier achter te komen?

Je zou op z'n minst eens kunnen proberen te booten met alleen de nieuwe RAM, ze omwisselen, kijken of deze RAM überhaupt door Dell ondersteund wordt.....

Ik mis een beetje eigen inzet hier Bram.
Ben heel nieuw in het "prutsen" aan computers, dus wou niet het oude RAM eruit halen, omdat ik dacht dat ik deze dan misschien helemaal niet meer aan de praat zou krijgen.. Maar dit kan geen kwaad mocht ik deze eens wisselen dus?

Dit forum is voor vragen vooraleer je (misschien) iets stoms doet, vandaar mijn post voor tips/ideeën.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even een beetje mee spelen inderdaad. Even de reepjes 1 voor 1 los proberen bijvoorbeeld. Ik heb wel eens mee gemaakt dat het niet wou werken met 2 nieuwe reepjes tegelijk. Daarna 1 reepje er in werkte wel, en daarna de andere er bij werkte het ook.

• BramCoding
Net even alle combinaties geprobeerd. De laptop boot enkel als het oude latje er alleen in zit. De poort die normaal open is is niet defect want het oude latje apart erin werkt ook.
M.a.w. van zodra het nieuwe latje erin zit, wil die niet opstarten.

Wel zie ik op een stickertje aan de RAM slots dat dit DDR3L-slots zijn, maar een gewone DDR3 module zou daar toch ook in moeten werken?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

BramVanha schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:05:
Dit forum is voor vragen vooraleer je (misschien) iets stoms doet, vandaar mijn post voor tips/ideeën.
urrr.... nee. Dit forum is voor als je er echt niet meer uit komt. Voor als er nergens meer informatie te vinden is en je alles al geprobeerd hebt. Het is een forum, geen helpdesk.

• PilatuS
  • Niet online
BramVanha schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:13:
Wel zie ik op een stickertje aan de RAM slots dat dit DDR3L-slots zijn, maar een gewone DDR3 module zou daar toch ook in moeten werken?
Nee :P

L staat voor laag voltage. Je moet een module hebben die het juiste voltage heeft :)

• BramCoding
PilatuS schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:14:
[...]

Nee :P

L staat voor laag voltage. Je moet een module hebben die het juiste voltage heeft :)
Ah dus het latje die ik nieuw kocht (DDR3) vraagt een te grote spanning waardoor de laptop niet wil booten?
Als ik het goed begrijp toch.

• PilatuS
  • Niet online
BramVanha schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:16:
[...]

Ah dus het latje die ik nieuw kocht (DDR3) vraagt een te grote spanning waardoor de laptop niet wil booten?
Als ik het goed begrijp toch.
Idd :)

Als het voltage niet goed is gaat het niet werken. Als de laptop 1.25v geeft aan de modules gaat een module die moet werken op 1.5v nooit werken. Kijk dus even welk voltage je nodig hebt en koop een module die hetzelfde voltage gebruikt.

• BramCoding
De slots zijn DDR3L en dus 1,35V. Ik ga dus een DDR3L latje moeten aanschaffen. Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1