Schijfopruiming recorvery partitie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.533 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben75
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-04 10:12
Mijn vraag
Regelmatig verschijnt er bij mij in Windows 10 een popup venster van schijfopruiming dat de Recovery paritie ruimte vrij gemaakt moet worden. Maar de recovery partitie is niet groter en kan ook niet gewist worden. Alkthans dat wil ik niet. Hoe schakel ik deze popup van schijfopruiming uit???

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

POP-UP "Er is onvoldoende schijfruimte" UITSCHAKELEN

Is een van de partities (bijna) vol dan toont Windows regelmatig een pop-up in het systeemvak dat er onvoldoende schijfruimte is. Het simpelweg verwijderen van bestanden is de makkelijkste oplossing om ruimte vrij te maken. Gaat het echter om een door de computerfabrikant aangebrachte recovery-partitie (waarmee Windows teruggezet kan worden naar de fabrieksinstellingen), dan is het verwijderen van bestanden uiteraard geen optie. Verwijder in dat geval met Windows Schijfbeheer de schijfletter zodat de betreffende partitie niet meer in de Windows Verkenner voorkomt (de melding wordt namelijk alleen getoond bij volle partities met een schijfletter). Het verbergen van de recovery-partitie heeft als bijkomend voordeel dat de recovery-bestanden niet beschadigd kunnen raken. Als alternatief kan de melding over onvoldoende schijfruimte ook gewoonweg worden uitgeschakeld: voeg daarvoor met de registereditor de DWORD-registerwaarde NoLowDiskSpaceChecks met de waarde 1 toe aan de registersleutel HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer.

Er is onvoldoende schijfruimte

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben75
Verwijder in dat geval met Windows Schijfbeheer de schijfletter zodat de betreffende partitie niet meer in de Windows Verkenner voorkomt (de melding wordt namelijk alleen getoond bij volle partities met een schijfletter).

Lijkt me een goede suggestie. Maar hoe doe ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Ben75

- rechtermuis op de startknop (linksonder)
- schijfbeheer
- rechtermuis op de recovery partitie
- stationsletter en paden wijzigen
- verwijderen (deze stap alleen ALS JE DE JUISTE HEBT GEKOZEN! :))

[ Voor 3% gewijzigd door albino71 op 15-03-2017 13:36 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben75
Super. Bedankt :*) :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiggaman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 07:49
Kan iemand mij vertellen waarom de door windows zelf aangemaakte recovery partitie zo vol raakt dat deze een melding geeft terwijl je deze zelf niet eens kan opschonen.

Bij mij loopt de pc sinds deze melding regelmatig verschijnt met enige regelmaat vast. Dit kan natuurlijk toeval zijn maar het lijkt er op dat het probeert iets weg te schrijven dat niet lukt.

Gewoon de melding uitzetten lost het probleem natuurlijk niet op. Ik hoop dat iemand weet waar windows ineens last van heeft gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jiggaman schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:27:
Kan iemand mij vertellen waarom de door windows zelf aangemaakte recovery partitie zo vol raakt dat deze een melding geeft terwijl je deze zelf niet eens kan opschonen.

Bij mij loopt de pc sinds deze melding regelmatig verschijnt met enige regelmaat vast. Dit kan natuurlijk toeval zijn maar het lijkt er op dat het probeert iets weg te schrijven dat niet lukt.

Gewoon de melding uitzetten lost het probleem natuurlijk niet op. Ik hoop dat iemand weet waar windows ineens last van heeft gekregen!
Heeft die partitie een driveletter ? Zo ja, haal die eens weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiggaman
@PilatuS
Bedankt maar zoals ik zei de drive letter lost het probleem niet op maar verbergt de melding. Wat gaat er in windows mis dat de recovery partitie vol raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jiggaman schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:41:
@PilatuS
Bedankt maar zoals ik zei de drive letter lost het probleem niet op maar verbergt de melding. Wat gaat er in windows mis dat de recovery partitie vol raakt?
Je zegt in je post niets over een driveletter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiggaman
Je zegt in je post niets over een driveletter.
Klopt, maar zeg wel de melding weg halen. Of dat nou via de drive letter weghalen of een register hack is maakt niet veel uit. Ik ben benieuwd waarom meer dan een jaar de recovery schijf niet vol raakte en nu in eens een hoop mensen deze melding krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jiggaman schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:49:
[...]

Klopt, maar zeg wel de melding weg halen. Of dat nou via de drive letter weghalen of een register hack is maakt niet veel uit. Ik ben benieuwd waarom meer dan een jaar de recovery schijf niet vol raakte en nu in eens een hoop mensen deze melding krijgen.
Heeft ie nou een driveletter of niet ?

Ik denk namelijk dat Windows niet meer daar schrijft als de drive geen letter heeft. Dat zou je probleem oplossen. Ik vraag het niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiggaman
Heeft ie nou een driveletter of niet ?

Ik denk namelijk dat Windows niet meer daar schrijft als de drive geen letter heeft. Dat zou je probleem oplossen. Ik vraag het niet voor niets.
Ik zal het eens proberen om hem weg te halen maar als windows er dan niet meer heen kan schrijven kan de recovery dan nog wel gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jiggaman schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:20:
[...]

Ik zal het eens proberen om hem weg te halen maar als windows er dan niet meer heen kan schrijven kan de recovery dan nog wel gebruikt worden?
Hij heeft dus een driveletter :P

Zo'n partitie hoort geen driverletter te hebben, die weghalen geeft ook geen problemen. Het is een hele kleine partitie die zo vol zit door wat kleine dingen die Windows tijdens het draaien wegschrijft, en ja, dan krijg je zo'n melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiggaman
Hij heeft dus een driveletter :P

Zo'n partitie hoort geen driverletter te hebben, die weghalen geeft ook geen problemen. Het is een hele kleine partitie die zo vol zit door wat kleine dingen die Windows tijdens het draaien wegschrijft, en ja, dan krijg je zo'n melding.
Bedankt voor je uitleg. Het zou nu dus opgelost moeten zijn. Toch snap ik niet dat ik 1,5 jaar geen probleem heb gehad en niks veranderd heb aan stations letters of iets dergelijks en nu sinds een week of 2 ineens dit probleem opkomt. Ik wil graag weten waar dat vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jiggaman schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:26:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Het zou nu dus opgelost moeten zijn. Toch snap ik niet dat ik 1,5 jaar geen probleem heb gehad en niks veranderd heb aan stations letters of iets dergelijks en nu sinds een week of 2 ineens dit probleem opkomt. Ik wil graag weten waar dat vandaan komt.
In sommige gevallen krijg je die driveletter door de nieuwste build van Windows. Het is dus na een update vanzelf gekomen. Je bent niet de eerste die het heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiggaman
In sommige gevallen krijg je die driveletter door de nieuwste build van Windows. Het is dus na een update vanzelf gekomen. Je bent niet de eerste die het heeft.
Duidelijk antwoord wel vreemd dat windows dat doet.
Ik kan de drive letter niet verwijderen zelfs als ik systeem beheer als administrator uitvoer kan ik in schijfbeheer alleen maar help krijgen als ik recht op de schijf klik. Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jiggaman schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:36:
[...]

Duidelijk antwoord wel vreemd dat windows dat doet.
Ik kan de drive letter niet verwijderen zelfs als ik systeem beheer als administrator uitvoer kan ik in schijfbeheer alleen maar help krijgen als ik recht op de schijf klik. Nog tips?
10 seconden Google: https://windowsreport.com...ery-partition-windows-10/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiggaman
Jij kan duidelijk beter zoeken dan ik!
Zeer bedankt mijn letter (en probleem) is nu weg!

Toch wel slecht dat windows hier zelf geen fix voor heeft, je mag het toch wel een bug noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jiggaman schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:53:
[...]

Jij kan duidelijk beter zoeken dan ik!
Zeer bedankt mijn letter (en probleem) is nu weg!

Toch wel slecht dat windows hier zelf geen fix voor heeft, je mag het toch wel een bug noemen.
Veel Google ervaring hier :p Met de juiste woorden kom je een heel eind :)

Graag gedaan, hoop dat het opgelost is voor je :) Beetje jammer inderdaad dat zoiets voorkomt, maar een build maken voor extreem veel verschillende hardware en software profielen geeft soms gewoon problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Jiggaman schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:27:

Prima dat je eerst zoekt op GoT voor je een nieuw topic opent, maar een topic van meer dan een jaar oud omhoog schoppen met je eigen, gerelateerde, vraag is niet de bedoeling. Daarnaast had dit topic sowieso niet in CSA gemoeten maar in het windows subforum. Hier gaat een slotje op en voor de geode orde krijgt het ook nog een schopje naar de juiste plek waar het topic in vrede van zijn rust kan genieten.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.