SSD voor gamen?

Pagina: 1
Acties:

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:36
Hallo mede Tweakers,

Ik heb een studie laptop staan die ik nauwelijks meer gebruik.
Nu zit daar een 500gb SSD in en ik zit er aan te denken om die in mijn pc te doen en er games op te zetten zoals: bf1, the Witcher 3, Just cause 3, lol en de mass effect series.
En dan doe ik een kleine goedkope SSD in mijn laptop.

Maar ik vraag me af: heeft het nut om games op een SSD te zetten? Ik vind het eigenlijk niet waard als het maar 2 seconden scheelt.
Wat zijn jullie ervaringen hierbij?

M.v.g

Marcel

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11-2025

PhatFish

and, uhm......Moo

Een SSD doet wonderen voor laadtijden. Mocht je veel multiplayer games spelen waarbij laadtijden zo kort mogelijk moeten zijn, dan is een SSD zeker nuttig. Voor je FPS zal het nauwelijks uitmaken. Wat ik bij mijn wat oudere gamelibrary wel merk, is dat er genoeg titels tussen zitten die op het laatste moment nog bepaalde geluiden en animaties enzo wil laden, bijvoorbeeld wanneer je een kill hebt in een FPS, dan nog even mein leben.wav en bijbehorende animatie opzoeken en laden. zeg maar. Met een SSD merk je dit niet, met een oudere, mechanische HDD leer je dan nog wel eens dat er een directe relatie tussen access times en pure frustratie bestaat. Geen idee of modernere games daar nog issues mee hebben, laatste tijd speel ik alleen nog maar FTL...

...

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:38
Een ssd is alleen nuttig bij lokale laadtijden, ook kan het handig zijn in het tussentijds laden van levels of uitbreiding van een omgeving.

Alhoewel ik me nu afvraag of bv. bij Minecraft de uitbreiding van de wereld niet zo zeer een rendering kwestie is, die afhankelijk van de GPU kracht, of de snelheid waarmee data gelezen kan worden van het medium waar Minecraft op staat. Ik vermoed toch het eerste, wat zou betekenen dat voor Minecraft een ssd enkel bij initieel laden interessant is.

Sowieso als je die 500GB in die laptop niet gebruikt; er uit halen en die games er op zetten. Ssd is altijd beter dan hdd. Dus gewoon doen.

Mijn YouTube Channel

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:17
Ja, doen! ik heb een SSD van 120GB in m'n pc zitten. en daar kan battlefield bijvoorbeeld niet op dus niet moet op mijn hdd. gelijk spijt dat ik niet een grotere ssd heb gekocht. laad tijden duren te lang. ook met gta weet ik dat, dit veel scheelt.

Verwijderd

Als je genoeg RAM geheugen hebt, zal het opstarten van een spel de 2e keer sneller gaan, mits je niet hebt herstart sinds de laatste keer dat je het spel opstartte. Zodoende kun je ook vanaf een hardeschijf snel gamen. Zorg wel altijd dat je C-schijf met Windows erop op een SSD staat.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:11:
Als je genoeg RAM geheugen hebt, zal het opstarten van een spel de 2e keer sneller gaan, mits je niet hebt herstart sinds de laatste keer dat je het spel opstartte. Zodoende kun je ook vanaf een hardeschijf snel gamen. Zorg wel altijd dat je C-schijf met Windows erop op een SSD staat.
Mits je superfetch aan staan hebt.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Nee hoor dit heeft niets met SuperFetch te maken; SuperFetch zorgt ervoor dat de data in de RAM cache komt nog vóórdat hij is gelezen (sinds de vorige reboot cycle).

Waar ik het over heb, is normale RAM cache; dat werkt sinds Windows NT4 standaard voor alle operating systems; alleen Windows 95/98/ME hadden dit niet; en zelfs DOS had een file-cache memory management driver SmartDrive (SMARTDRV.EXE) die veelal samen naast EMM386.exe en HiMem.sys draaide.

Kortom, RAM filecache is al erg oud en zeer effectief. Als je 16GB RAM hebt en vers hebt herstart, heb je misschien 1 of 2 gigabyte RAM in gebruik. Maar zodra je een groot spel opstart zal deze vele gigabytes van de disk gaan lezen. Dit komt allemaal in RAM terecht en blijft daar ook totdat het nodig is voor andere dingen. Als je RAM groot genoeg is, wordt deze filecache niet overschreven en blijft het lange tijd in je RAM zitten. Als je dan na verloop van tijd datzelfde spel voor een 2e keer opstart, zal de meeste data direct uit RAM worden gelezen en niet vanaf de disk.

Dit kun je zelf heel makkelijk testen:
1) herstart je computer zodat je RAM filecache wordt geleegd
2) start een spel en meet hoe lang het duurt
3) sluit het spel af en herhaal de 2e stap, nu zou het minder lang moeten duren omdat de gegevens uit RAM komen en niet vanaf de hardeschijf.

Bij een SSD zijn de verschillen tussen lezen van SSD en lezen uit RAM vaak erg klein, omdat er ook wat met de data moet worden gedaan is de processor dan al snel verzadigd en maakt het niet meer zoveel uit dat je RAM nog veel sneller is dan je SSD. Daarom dat een nóg snellere SSD nauwelijks nut heeft: dan moet je processor ook 10x zo snel worden in single threaded (UP) performance.
Pagina: 1