Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Binnen ons bedrijf hebben we een bring-your-own-device policy en gebruiken we Office365 voor mailboxen en Office applicaties.

Bij de bring-your-own-device policy koopt de werknemer zijn eigen laptop (en krijgt 90% van de tijd een Windowslicentie erbij) en ligt de verantwoordelijkheid van het hebben van een geldige windowslicentie bij de gebruiker (wij adviseren Win 10 Pro). Hier vinden ook interne controles op plaats.

Nu heb ik onlangs een mail gekregen van Microsoft om het Microsoft Licentie Verificatieproces te doorlopen. Hierin heb ik aangegeven dat wij ~50 Office 365 licenties hebben en ~50 laptops met Windows in gebruik binnen het bedrijf.

De Office 365 licenties zijn door Microsoft geverifieerd en goedgekeurd. Echter kwam de reactie terug dat wij nog 50 Windowslicenties moesten aanschaffen in een Volume License, ondanks dat de gebruikers zelf (geldige) Windowlicenties hebben. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat 1 gebruiker met 1 laptop 2 licenties nodig heeft omdat hij (voor >90% in een zakelijke omgeving gebruikt wordt.

Mijn vraag is dus ook: ben ik als bedrijf verantwoordelijk voor het aanschaffen van geldige Windowslicenties bij een bring-your-own-device policy?

Omelette du fromage!

Beste antwoord (via dxta op 15-03-2017 20:43)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarschijnlijk gaat het hier om een SAM inventarisatie?

Op dat formulier kan je aangeven dat je gebruik maakt van OEM licenties. Ter verificatie worden er 3 (of 5) keys gevraagd.
Mijn vraag is dus ook: ben ik als bedrijf verantwoordelijk voor het aanschaffen van geldige Windowslicenties bij een bring-your-own-device policy?
Softwarelicenties]
Het downloaden en gebruiken van illegale bedrijfssoftware is een ander verhaal. Een werknemer die een illegale kopie van Office op zijn device heeft staan en daarmee zijn werkzaamheden op kantoor uitvoert, handelt in het kader van zijn arbeidsovereenkomst. En dus ligt de aansprakelijkheid voor de missende licentie bij de werkgever. Het is aan hém om te zorgen dat de werknemer in bezit is van de juiste licenties. Bij BYOD dient de werkgever in het bijzonder rekening te houden met software waarvan de licentie slechts thuisgebruik toestaat. Het is zijn verantwoordelijkheid dat de licentie zakelijk gebruik van de software toestaat.
BYOD is geen middel om je kop in het zand te kunnen steken. En terecht. Genoeg louche bedrijfjes die anders gewoon illegale software zouden gaan draaien om vervolgens de werknemer de schuld te kunnen geven als men een keer betrapt wordt :)

[ Voor 75% gewijzigd door Glashelder op 15-03-2017 13:02 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 13:08
Heb je deze vraag al aan Microsoft zelf gesteld?
Vaak roepen ze zaken, maar zelf uitleggen kunnen ze niet.
Laat hen maar aangeven waarom je perse licenties uit het Volume license verhaal moet aanschaffen

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:51

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij heb jij geen 50 extra Windows licenties nodig. Je hebt licenties nodig voor Intune per gebruiker als je die bv inzet als EMM voor je BYOD's.
Jij kan wel verantwoordelijk gesteld worden voor illegale apps en licenties die een gebruiker op zijn device heeft staan.
Daar moet je dan ook op letten. Maar de licentie voor Windows die de gebruiker meeneemt is voldoende.
Je kan met een O365 abbo (jouw verantwoording) ook op 5 devices office gebruiken. Dus ook thuis. En die zijn ook niet jouw verantwoording. Dat verschilt niets met een BYOD.

Allen kan jij extra eisen aan een BYOD stellen omdat ze bij zakelijke resources moeten bv.
Dat kan met conditional acces en device enrollement bv afgehandeld worden.

Als jij als bedrijf aan aantal zaken wilt regulieren en je daar Enterprise editie voor nodig hebt bv
Dan kan je met intune heel makkelijk een pro omzetten naar ent (licentie is jouw verantwoordelijkheid. En als de gebruiker weggaat bij het bedrijf. Dan krijgt deze zijn oude pro licentie weer terug.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 07:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Dus jullie laten gebruikers hun eigen laptop zakelijk gebruiken binnen jullie bedrijfsnetwerk of loggen ze alleen in via Wifi oid en maken gebruik op hun eigen laptop van office365.

In het geval dat ze dus hun privé laptop bekabeld gebruiken als zakelijke machine kan ik me voorstellen dat je voor de interne serverconnecties je CALS nodig hebt.

Als ze alleen via de interne wifi gebruik maken van Office365 dan kan Microsoft je dat niet doorberekenen lijkt me. Dan zou je voor elke externe gebruiker een licentie moeten kopen.

Vraag me af waarom voor deze byod policy gekozen is. Het is toch handiger om voor zakelijk gebruik ook gewoon als bedrijf de spullen aan te schaffen. Maar goed je hebt natuurlijk zelf aangegeven dat je 50 laptops hebt in gebruik terwijl je dat juist niet hebt. Het zijn tenslotte privéapparaten. Microsoft ziet de 50 laptops niet op hun lijst staan en dus moet je licenties aanschaffen.

Maar bel even met Microsoft. Die kunnen het beter uitleggen :)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Klinkt misschien stom maar je heb toch alleen maar 365 licenties nodig je heb geen laptops in bezit alleen de medewerkers (prive) . Dus je heb geen 50 laptops in gebruik. Dat mensen van je bedrijf met een prive laptop gebruik maken van jouw 365 licentie lijkt me prima. (zelfde als thuis werken lijkt me) En in je netwerk hangen lijkt me ook niet vreemd. Het wordt lastiger als je ook windows directory services etc gebruikt om in te loggen dan is het denk ik wel anders.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Op dat formulier kan je aangeven dat je gebruik maakt van OEM licenties. Ter verificatie worden er 3 (of 5) keys gevraagd.
Softwarelicenties]
Het downloaden en gebruiken van illegale bedrijfssoftware is een ander verhaal. Een werknemer die een illegale kopie van Office op zijn device heeft staan en daarmee zijn werkzaamheden op kantoor uitvoert, handelt in het kader van zijn arbeidsovereenkomst. En dus ligt de aansprakelijkheid voor de missende licentie bij de werkgever. Het is aan hém om te zorgen dat de werknemer in bezit is van de juiste licenties. Bij BYOD dient de werkgever in het bijzonder rekening te houden met software waarvan de licentie slechts thuisgebruik toestaat. Het is zijn verantwoordelijkheid dat de licentie zakelijk gebruik van de software toestaat.
BYOD is geen middel om je kop in het zand te kunnen steken. En terecht. Genoeg louche bedrijfjes die anders gewoon illegale software zouden gaan draaien om vervolgens de werknemer de schuld te kunnen geven als men een keer betrapt wordt :)

[ Voor 75% gewijzigd door Glashelder op 15-03-2017 13:02 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 07:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Glashelder schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:58:

[...]

[...]

Daarom snap ik ook niet dat je dit als bedrijf zou willen. Koop gewoon een aantal zakelijke apparaten met office en antivirus en laat die zakelijk gebruiken. Kijk hier worden ook BYOD gebruikt maar dat zijn mobiele telefoons met alleen Email / agenda met de nodige policies vanuit een MDM omgeving.

Als iemand moet thuiswerken dan kan hij remote inloggen (in een VDI omgeving) en daar werken. Misschien is dat nog een oplossing voor TS. Op prive apparatuur staat altijd flink veel rotzooi die je in een zakelijke omgeving echt niet wil hebben.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Niet online
Frostbite schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:16:
[...]

Daarom snap ik ook niet dat je dit als bedrijf zou willen. Koop gewoon een aantal zakelijke apparaten met office en antivirus en laat die zakelijk gebruiken. Kijk hier worden ook BYOD gebruikt maar dat zijn mobiele telefoons met alleen Email / agenda met de nodige policies vanuit een MDM omgeving.

Als iemand moet thuiswerken dan kan hij remote inloggen (in een VDI omgeving) en daar werken. Misschien is dat nog een oplossing voor TS. Op prive apparatuur staat altijd flink veel rotzooi die je in een zakelijke omgeving echt niet wil hebben.
Zoals gezegd vinden er dus wel interne controles plaats om de software en licenties op de laptops te controleren.

Verder hebben we in principe op kantoor enkel een WiFi-verbinding (geen eigen servers). Vanuit Office 365 maken we wel gebruik van Exchange Online en SharePoint Online in het Midsize Business pakket. Het lijkt me dat een CALS dus niet nodig is.

In het SAM hebben we inderdaad de optie gezien om OEM-licenties op te geven. Mijn SAM-contact van Microsoft vertelde me echter dat ik (ook al hebben we genoeg OEM licenties) alsnog een Volume License pakket nodig zou hebben. Dit leek me vreemd, vandaar de vraag

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Dan lijkt me het helemaal simpel je gebruikt geen windows (prive laptops tellen niet lijkt me)

Maar goed microsoft zal altijd proberen je zoveel mogelijk geld afhandig te maken. En dus de licenties zijn ook zo opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MeZZiN schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:27:
Dan lijkt me het helemaal simpel je gebruikt geen windows (prive laptops tellen niet lijkt me)

Maar goed microsoft zal altijd proberen je zoveel mogelijk geld afhandig te maken. En dus de licenties zijn ook zo opgesteld.
Prive laptops tellen wel mee als daar zakelijk mee gewerkt wordt. Zolang er echter gewoon een OEM licentie aanwezig is op de apparatuur dan is er niets aan de hand. En als er geen eigen servers zijn, dan is een CAL ook nergens voor nodig inderdaad.

Geld net zo min voor de Volume Licenses..dat is ook wel echte onzin inderdaad, die heb je niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Niet online
Thanks voor alle tips! Ook even met Microsoft gebeld ipv de SAM consultant en die zeiden hetzelfde: zolang je OEM licenties hebt is er geen reden om extra licenties aan te schaffen :)

Omelette du fromage!

Pagina: 1