Toon posts:

Aansprakelijkheid schade door ondeugdelijk product?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enkele dagen geleden een USB3 externe harde schijf gekocht om data van een overleden familielid heen te kopiëren en te bewaren.

Het betreft een 3TB Seagate Maxtor Archive HDD D3.

Deze werkte op zich prima, snel, gemakkelijk.
Nou heb ik mijn PC eigenlijk 24/7 draaiend en sinds anderhalve dag was deze externe drive aangesloten en werkend.

Toen ik gisteren, laat op de dag, thuis kwam merkte ik dat mijn PC uit stond.
Nou dacht ik dat ik zelf misschien vergeetachtig wordt of dat het Windows 10 eigenaardigheden waren maar het viel mij op dat de externe drive niet meer beschikbaar was.

Ik had de adapter los gehaald en de USB3 kabel opnieuw aangesloten om te proberen of deze alsnog werkte maar helaas...

Heb hierop direct een email gestuurd naar de webshop waar ik deze besteld heb om te informeren over een eventuele RMA procedure en te vermelden dat ik het jammer zou vinden als de data zelf niet terug te halen is.
Kans is namelijk dat de hardeschijf zelf nog prima werkt en dat het voeding/USB3 pcb het alleen begeven had.

Nu vanochtend, met frisse moed, heb ik hem eens aan een USB2 poort gehangen nadat ik er 1 vrij had gemaakt, ja stom, had ik eerder kunnen bedenken... Maar hij werkt.
Op zich heel mooi maar dat betekend wel dat hij mijn USB3 poort stuk heeft gemaakt.

Dit heb ik bevestigd door te controleren of de controller zelf is herkend en werkend is en vervolgens een eenvoudige USB dongle en thumbdrive te proberen in deze poorten.

http://i.imgur.com/w0bJTuC.png

--

Nou vraag ik mij af hoe het zit met aansprakelijkheid, bewijslast, was het moederbord ondeugdelijk of de harde schijf?

Wat zouden jullie doen?

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-03-2017 13:45)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Hoe bewijs je dat de poort door de HDD kapot is gemaakt? En hou zou een HDD dat kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is precies waarom ik het somber inzie.
Ik kan moeilijk bewijzen dat deze externe drive de enige is die er aan hing en nog moeilijker dat het moederbord design ondeugdelijk is of die van de externe drive... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:09:

Op zich heel mooi maar dat betekend wel dat hij mijn USB3 poort stuk heeft gemaakt.
Nee, dat betekent dat niet.
Er zijn nog tig andere scenario's te bedenken waarom je USB3 poort stuk is (gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-09 18:09
Kun je misschien nog eens proberen met bv. een andere OS installatie? Dit zou bv. kunnen via een Linux live CD/USB. Om zeker te zijn dat het toch niet iets softwarematigs is.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:15:
[...]

Nee, dat betekent dat niet.
Er zijn nog tig andere scenario's te bedenken waarom je USB3 poort stuk is (gegaan).
Ben benieuwd naar een aantal realistische en vooral toepasselijke voorbeelden dan...
kraades schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:17:
Kun je misschien nog eens proberen met bv. een andere os installatie? Dit zou bv. Kunnen via een Linux live CD/USB. Om zeker te zijn dat het toch niet iets softwarematigs is.
Zal een live distro proberen, bedankt voor de tip!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Hoe kan een HDD een usb-poort kapot maken? Lijkt me nog waarschijnlijker dat jij hem kapot gemaakt hebt toen je de kabel erin stak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:18:
[...]

Ben benieuwd naar een aantal realistische en vooral toepasselijke voorbeelden dan...
- Piek in spanning (stroomnet, bliksem, rotte voeding)
- Slecht gebruik usb-poort (te hard erin rammen, teveel kracht op de poort etc).
- Slecht onderhoud pc (te warm door stof -> schade aan moederbord)
- Fabricage fout in moederbord/controller/ander onderdeel
- slijtage (b.v. door ouderdom of niet normaal gebruik).
- Drank over de pc gegooid in het verleden
- De usb poort was al stuk en je probeert er geld uit te halen (nee, ik zeg niet dat dat zo is ;) )
- etc.

Maar even nuttig voor jou.
Als er niks mis is met de schijf en deze gewoon goed functioneert denk ik dat de winkel heel eenvoudig (en zeer waarschijnlijk terecht) zegt: "Er is niks mis met de schijf, dus die was het niet.". Dus ik zou er überhaupt geen tijd meer aan besteden.

Edit: Als er nog garantie op het moederbord zit dan kan je dat altijd nog proberen.
Edit 2: Maak backups :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ironisch genoeg was dit een backup schijf/toepassing, lol.
Het is praktisch niet na te wijzen of de drive zelf een vreemde spanning heeft gegeven, buiten standaarden, of dat het moederbord design ondeugdelijk is.

De garantie van het moederbord is denk ik verlopen maar ik heb sowieso geen factuur van de PC onderdelen e.d. aangezien ik de PC van eerder aangehaalde familielid gebruik op dit moment.

Een zure situatie maar ondanks alles ben ik wel blij dat de data tenminste in orde is.
2 poorten minder, hoewel de enige USB3 poorten, is jammer maar niet noodzakelijk.

Het gaat trouwens om een z77a-g43 van MSI.
Ik lees net dat deze "USB Safeguard" heeft maar blijkbaar heeft dit niet mogen baten of is het per design dat hij de poort zelf onderbreekt van het moederbord oid.
USB Safeguard
USB Safeguard can prevent motherboards and USB devices from being damaged by short-circuit and ESD (Electro-Static Discharge) with Anti-ESD chips built-into the motherboards. Additionally, the safeguard can protect against such dangers multiple times, and greatly improves product lifespan.

Features
- All MSI motherboards use USB Safeguard’s anti-ESD chip for thorough protection against ESD damage
- USB Safeguard is protected against a short circuit and/or ESD without the need for a fuse. It also supports stand-by power supply

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:35:
Het is praktisch niet na te wijzen of de drive zelf een vreemde spanning heeft gegeven, buiten standaarden, of dat het moederbord design ondeugdelijk is.

De garantie van het moederbord is denk ik verlopen maar ik heb sowieso geen factuur van de PC onderdelen e.d. aangezien ik de PC van eerder aangehaalde familielid gebruik op dit moment.

Een zure situatie maar ondanks alles ben ik wel blij dat de data tenminste in orde is.
2 poorten minder, hoewel de enige USB3 poorten, is jammer maar niet noodzakelijk.
Ja, gelukkig dat de data daarmee niet verloren is gegaan! Ik ben normaal niet zo van het back-up roepen, maar ik heb het in een dergelijke situatie als waarin jij zit meegemaakt dat dat misging en dat geeft uiteraard zeer verdrietige situaties. Succes en sterkte verder!

Zorg verder dat je z.s.m. een extra locatie hebt waar je de backup bewaart, of gooi hem tijdelijk in de cloud (onedrive, googledrive etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:09:
.... en te vermelden dat ik het jammer zou vinden als de data zelf niet terug te halen is.
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:35:
Als dit een back-up was dan is het geen probleem als de data op die schijf niet terug te halen is. Sterker nog; dat wil je niet want je vertrouwd de data niet meer.

Iets is pas een back-up als er een ander origineel aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RolfLobker schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:46:
[...]

[...]

Als dit een back-up was dan is het geen probleem als de data op die schijf niet terug te halen is. Sterker nog; dat wil je niet want je vertrouwd de data niet meer.

Ik wil niet lullig doen over woorden maar het nut van een backup schijf is juist dat je data terug kunt halen wanneer het, om wat voor reden NIET meer beschikbaar is, maar dat is geen voorwaarde lijkt mij.
Ik heb dan ook alle data naar die schijf 'gebackupped' voor die doeleinden.

Beetje vreemd deze reactie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RolfLobker schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:46:
[...]

[...]

PC = Origineel = nog beschikbaar (op defecte usb3 poort na).
Externe schijf = Backup

Zolang de pc werkt staat de data dus op 2 locaties.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2017 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Dan moet Olle ook niets schrijven over backups en wat het verhaal achter de data is maar zich beperken tot 'usb apparaat heeft usb poort kapot gemaakt, hoe mee om te gaan?'. Dan gaat het puur om de techniek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RolfLobker schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:59:
Dan moet Olle ook niets schrijven over backups en wat het verhaal achter de data is maar zich beperken tot 'usb apparaat heeft usb poort kapot gemaakt, hoe mee om te gaan?'. Dan gaat het puur om de techniek.
Sorry, ik zal proberen meer rekening te houden met mensen uit robotland. :D

Ik heb na wat meer Googlen gevonden dat er eerder mensen problemen ondervonden met de USB3 poorten.
Linkje: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=166210.0

Dus het lijkt aannemelijk dat het probleem eerder bij het moederbord ligt dan andersom.

Om te testen heb ik vervolgens dan ook OC-Genie uitgeschakeld en vervolgens weer ingeschakeld waarop wonderbaarlijk de USB3 poorten weer zijn gaan werken!

Mochten er mensen op deze thread terecht komen dan raad ik aan dat dan ook te proberen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:46
top dat je je oplossing ook even deelt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
https://www.msi.com/Mothe...3.html#hero-specification

USB 3.0
• 2 x USB 3.0 rear IO ports by Intel® Z77
• 1 x USB 3.0 onboard connector by Intel® Z77

Er zijn er dus 2 aanwezig. Tevens heb je een onboard connector. Dus kan je voor een Kast gaan met meerdere USB 3.0 aansluiting. Of voor een externe oplossingen ala

usb pci-e kaart. Gebruikje pci-e lanes.

categorie: Controllers gebruikt je onboard USB 3.0 connector.

Zowel voor als achter keuze. En lijkt mij de beste keuze. Een andere optie is natuurlijk een powerd USB 3.0 hub. Zodat je ook meerdere aansluitingen krijgt.
Pagina: 1