Mijn vraag
Sinds korte tijd ben ik actief in spotten van straaljagers.
Ik heb hiervoor de camera overgenomen van mijn broer die hem niet meer gebruikte.
Hoewel ik daarmee relatief prima foto's maak loop ik tegen een aantal kleine problemen aan.
Het spotten doe ik zowel van vliegtuigen aan de grond als in de lucht.
Op de baan kan ik prima inzoomen en ervaar ik eigenlijk nauwelijks problemen.
In de lucht of tijdens het opstijgen/landen is dat echter anders.
De problemen die ik ervaar zijn:
De camera die ik momenteel gebruik is een Nikon D5000.
De objectieven die ik gebruik zijn:
Nikon DX AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3.5-5.6G VR(gebruik ik nauwelijks alleen bij statics).
Nikon DX AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED VR
Voor de nabewerking gebruik ik apple foto's op OS X wat over het algemeen het licht corrigeert. Al is dit niet altijd (voldoende) en heb ik liever direct het juiste resultaat.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eigenlijk de eerste keer dat ik ging spotten (Frisian Flag 2016, zelfde tijd vorig jaar ongeveer) had ik direct geluk door een camera expert tegen te komen die mij geholpen heeft een aantal instellingen goed te zetten.
Voor die dag werkte dat inderdaad goed en het licht was al een stuk beter dan daarvoor en de snelheid was al een stuk beter.
Echter vind ik het nog niet voldoende en mis ik zo nu en dan nog 'het-perfecte-shot'.
Voor objectieven ben ik momenteel aan het kijken voor een extra of vervanging.
De keuze is daarbij, om budget en gemak- redenen, gevallen op 70-300mm in plaats van 200-600mm (of meer). Allereerst zijn 200-600mm te zwaar/lomp naar mijn mening en ik zit niet te wachten om ver boven de 1000,- uit te gaan.
Momenteel is mijn keuze voor objectieven gevallen op de volgende lijst:
Mijn bedoeling is om op de langer termijn beide te vervangen maar voornu heb ik maar budget om 1 van de 2 te vervangen.
Mijn doel momenteel is om de beste voorbereiding te treffen voor frisian flag 2017 (dat over 3 weken begint), met andere woorden de wijziging doorvoeren waarmee ik het meeste voordeel eruit haal.
Foto's hier zullen voornamelijk opstijgen en landen van/op de baan zijn en maar een klein gedeelte luchtfoto's.
Misschien irrelevant voor dit topic maar momenteel ben ik bezig met het boek "fotograferen met een nikon D5000" van Dre de Man om mijn kennis van alle instellingen te verbreden. Daarmee gezegd hebbende dat ik absoluut nog geen kenner ben in alles wat een camera mij te bieden heeft.
Sinds korte tijd ben ik actief in spotten van straaljagers.
Ik heb hiervoor de camera overgenomen van mijn broer die hem niet meer gebruikte.
Hoewel ik daarmee relatief prima foto's maak loop ik tegen een aantal kleine problemen aan.
Het spotten doe ik zowel van vliegtuigen aan de grond als in de lucht.
Op de baan kan ik prima inzoomen en ervaar ik eigenlijk nauwelijks problemen.
In de lucht of tijdens het opstijgen/landen is dat echter anders.
De problemen die ik ervaar zijn:
- Het licht niet altijd goed opgevangen. Zodra ik luchtfoto's schiet worden de foto's vaak donker en geven ze een niet juiste weergaven.
- Scherpstellen gaat te traag en/of niet stabiel, zo kan ik tijdens indrukken van de ontspanknop zomaar focus verliezen ondanks het stabiel volgen van mijn onderwerp
- Het objectief is ontoereikend om het onderwerp vergenoeg ingezoomd te vangen, momenteel hang ik daarbij op m'n limiet
De camera die ik momenteel gebruik is een Nikon D5000.
De objectieven die ik gebruik zijn:
Nikon DX AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3.5-5.6G VR(gebruik ik nauwelijks alleen bij statics).
Nikon DX AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED VR
Voor de nabewerking gebruik ik apple foto's op OS X wat over het algemeen het licht corrigeert. Al is dit niet altijd (voldoende) en heb ik liever direct het juiste resultaat.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eigenlijk de eerste keer dat ik ging spotten (Frisian Flag 2016, zelfde tijd vorig jaar ongeveer) had ik direct geluk door een camera expert tegen te komen die mij geholpen heeft een aantal instellingen goed te zetten.
Voor die dag werkte dat inderdaad goed en het licht was al een stuk beter dan daarvoor en de snelheid was al een stuk beter.
Echter vind ik het nog niet voldoende en mis ik zo nu en dan nog 'het-perfecte-shot'.
Voor objectieven ben ik momenteel aan het kijken voor een extra of vervanging.
De keuze is daarbij, om budget en gemak- redenen, gevallen op 70-300mm in plaats van 200-600mm (of meer). Allereerst zijn 200-600mm te zwaar/lomp naar mijn mening en ik zit niet te wachten om ver boven de 1000,- uit te gaan.
Momenteel is mijn keuze voor objectieven gevallen op de volgende lijst:
- Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
- Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)
- Nikon AF-P DX NIKKOR 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR
- Sigma 70-300mm F4-5.6 DG OS (Nikon)
Mijn bedoeling is om op de langer termijn beide te vervangen maar voornu heb ik maar budget om 1 van de 2 te vervangen.
Mijn doel momenteel is om de beste voorbereiding te treffen voor frisian flag 2017 (dat over 3 weken begint), met andere woorden de wijziging doorvoeren waarmee ik het meeste voordeel eruit haal.
Foto's hier zullen voornamelijk opstijgen en landen van/op de baan zijn en maar een klein gedeelte luchtfoto's.
Misschien irrelevant voor dit topic maar momenteel ben ik bezig met het boek "fotograferen met een nikon D5000" van Dre de Man om mijn kennis van alle instellingen te verbreden. Daarmee gezegd hebbende dat ik absoluut nog geen kenner ben in alles wat een camera mij te bieden heeft.