Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Refuge
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:39
Hallo,

Ik heb een i7-2600 (non k)
en heb een klein issue:
de Vcore en Ratio dropt (en dus ook de mhz)
vooral te zien onder prime 95 (wanneer cores 100% lopen begint de voltage te springen)
en tijdens gamen.
Ik dacht eerst dat de CPU aan het thermal throttlen was maar bij prime 95 blijft de temp rond de 60 graden en bij gamen rond de 70 graden.

Ik heb in bios reeds alle power saving afgezet en speed step aan / af gezet zonder effect
Zit op een Asrock H61M-DG3/USB3 mobo met 8gb ram (op 1333mhz)

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
CPU gaar? PSU om zeep? (is een 600 watt voeding)

Alvast bedankt! 8)7 8)7

Beste antwoord (via Refuge op 15-03-2017 14:52)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:10

Nemesizz

Untouchable

Nee, maar die budget bordjes voor Intel sockets hebben er helaas net zo goed last van.
Zie je ook bij bordjes als H110 chipset, H61, enz. Weinig fases, en vaak ongekoeld (geen heatsink), en dan meestal in combinatie met een toren-model koelblok = geen airflow meer, en dan raken de mosfets (onderdeel van de VRM's) vaak oververhit als je er een high-end i5 of i7 op prikt en zwaar belast.

Alle reacties

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Welke 600 watt voeding?
Het kan ook je mobo zijn, dat ie niet genoeg power krijgt (heeft maar 1 4 pin aansluiting tenslotte)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Wel vreemd dat gamen je CPU zwaarder belast dan Prime95? Kun je een print screen maken van je meetprogramma (msi afterburner of wat je ook gebruikt).

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Welke koeler zit er op de CPU? (als het een AIO of tower-model koeler is, dikke kans dat je VRM's dan oververhitten).

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Nemesizz schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:42:
Welke koeler zit er op de CPU? (als het een AIO of tower-model koeler is, dikke kans dat je VRM's dan oververhitten).
Dit is toch geen amd? :P

Acties:
  • Beste antwoord

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Nee, maar die budget bordjes voor Intel sockets hebben er helaas net zo goed last van.
Zie je ook bij bordjes als H110 chipset, H61, enz. Weinig fases, en vaak ongekoeld (geen heatsink), en dan meestal in combinatie met een toren-model koelblok = geen airflow meer, en dan raken de mosfets (onderdeel van de VRM's) vaak oververhit als je er een high-end i5 of i7 op prikt en zwaar belast.

• Refuge
Nemesizz schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:47:
[...]

Dit lijkt mij ergens wel logisch ja...
Denk je dat dit op te lossen is of gewoon ineens nieuw buildje doen?

• Refuge
Nemesizz schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:47:
[...]

Ik zal straks ook via mijn HWiNFO logs checken of ik ergens de mainboard VRM readings heb
als deze overeenkomen met de voltage drops zijn we er :D

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Refuge schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 15:12:
[...]

Ik zal straks ook via mijn HWiNFO logs checken of ik ergens de mainboard VRM readings heb
als deze overeenkomen met de voltage drops zijn we er :D
Meeste moederborden hebben er (helaas) geen uitleesbare sensor* zitten.

* = er zit natuurlijk wel een sensor, immers die registreert dat ze te warm worden, maar vaak is die sensor niet uit te lezen via software of terug te vinden in de BIOS of iets dergelijks. Videokaarten hebben dat dan weer wel dat er een uitleesbare sensor bij de VRM's zit (ook niet altijd, maar toch aanzienlijk vaker dan moederborden).

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48
Even een gekke vraag, maar is dit niet normaal gedrag voor een niet handmatig overclocked Intel CPU? Een i7 2600 heeft een baseclock van 3.4Ghz en een maximale Turbo clock van 3.8Ghz, wanneer er 1 core belast wordt. Bij belasting van meerdere cores gaat deze snelheid omlaag, volgens het volgende scenario:

1 core: 3.8GHz
2 core: 3.7GHz
3 core: 3.6GHz
4 core: 3.5GHz

Dat het voltage daarbij ook wat verandert lijkt mij ook niet gek, dat is de LLC (load line callibration) die te werk gaat.

Dus mijn vraag is: over wat voor clocks en voltages hebben we het, welke constateer je bij Prime95 of bij een lichte desktop load?

edit: mocht dit het geval zijn, dan heeft dat dus niets met throttling te maken, maar is het dus standaard Intel Turbo Boost functionaliteit.

[ Voor 12% gewijzigd door Moi_in_actie op 15-03-2017 16:43 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Refuge
Ik heb even de HWinfo logfile naar mn drive geupload:
https://drive.google.com/...TYnF4UWs/view?usp=sharing
dit is tijdens het runnen van Prime95.
Tijdens het spelen van battlefield heb ik hetzelfde voor.

ik open de log met genericlogviewer
https://www.hwinfo.com/fi...GenericLogViewer_v3.1.zip

[ Voor 19% gewijzigd door Refuge op 15-03-2017 21:05 ]

Pagina: 1