Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
We hebben een Dell PowerEdge T430 staan welke is voorzien van een OEM installatie van Windows Server 2016 Standard.

Via Hyper-V twee Windows Server 2016 Standard vm's geinstalleerd middels (een andere) Windows Server 2016 Standard ISO.

Formeel gezien mag je, volgens mij ook met Windows Server 2016, twee vm's onder dezelfde licentie gebruiken op een Hyper-V server. Het lukt wel om de product key in te vullen van de Hypervisor op de vm's, maar de activatie mislukt. Ook met het slgmgr /i [productkey] werkt niet.

Iemand een idee wat hier fout gaat en hoe dit zou moeten werken, zonder een herinstallatie van de vm's?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:04
Je gebruikt de verkeerde ISO voor je overige installaties. OEM key moet OEM iso hebben.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dat was met NT 5.x inderdaad het geval. Met NT 6.x en NT 10.x is dat niet meer zo.

slmgr /dti en /atp al gedaan? of slui 4?
Probeer altijd via de 020-7139240 als het niet lukt.

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 15-03-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:16
rookie no. 1 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:57:
We hebben een Dell PowerEdge T430 staan welke is voorzien van een OEM installatie van Windows Server 2016 Standard.

Via Hyper-V twee Windows Server 2016 Standard vm's geinstalleerd middels (een andere) Windows Server 2016 Standard ISO.

Formeel gezien mag je, volgens mij ook met Windows Server 2016, twee vm's onder dezelfde licentie gebruiken op een Hyper-V server. Het lukt wel om de product key in te vullen van de Hypervisor op de vm's, maar de activatie mislukt. Ook met het slgmgr /i [productkey] werkt niet.

Iemand een idee wat hier fout gaat en hoe dit zou moeten werken, zonder een herinstallatie van de vm's?
Draai je nu een evaluatie versie? Dit kan je controleren met DISM /online /Get-CurrentEdition

Je zou dan iets van ServerStandardEval moeten krijgen.

Dit kun je dan aanpassen met DISM /online /Set-Edition:ServerStandard /ProductKey:XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX /AcceptEula

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:52:
[...]

Draai je nu een evaluatie versie? Dit kan je controleren met DISM /online /Get-CurrentEdition

Je zou dan iets van ServerStandardEval moeten krijgen.

Dit kun je dan aanpassen met DISM /online /Set-Edition:ServerStandard /ProductKey:XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX /AcceptEula
Tijdens activeren doet -ie dat toch sowieso al zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:54:
[...]

Tijdens activeren doet -ie dat toch sowieso al zelf?
Daar ben ik niet zeker van, de paar keer dat ik een evaluation heb om moeten bouwen tot een productie machine was deze handeling noodzakelijk. Het invullen van alleen de key was niet afdoende en gaf dezelfde symptomen als bij TS, namelijk mislukte activatie (dit was wel 2012 R2, maar de procedure tussen 2012 R2 en 2016 zou hierin hetzelfde zijn).

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 15-03-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Dank voor jullie zinvolle suggesties!

De productkey heb ik, bij gebrek aan een Microsoft Windows Server product key sticker, uitgelezen met Nirsoft Produkey. Na enkele pogingen denk ik dat dit een standaard key is die Dell gebruikt en niet voor een VM gebruikt kan worden voor (her)activatie. Klinkt dat vreemd?

Ik ga Dell wel eens bellen hoe de product licentie vorm tegenwoordig meegeleverd wordt. Voorheen was dat een label en ik verwachtte nu via de bios, maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
rookie no. 1 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:25:
Dank voor jullie zinvolle suggesties!

De productkey heb ik, bij gebrek aan een Microsoft Windows Server product key sticker, uitgelezen met Nirsoft Produkey. Na enkele pogingen denk ik dat dit een standaard key is die Dell gebruikt en niet voor een VM gebruikt kan worden voor (her)activatie. Klinkt dat vreemd?

Ik ga Dell wel eens bellen hoe de product licentie vorm tegenwoordig meegeleverd wordt. Voorheen was dat een label en ik verwachtte nu via de bios, maar helaas...
Dat kan inderdaad automatische activatie via de bios zijn met een algemene OEM specifieke key (zo geven bijv. al onze HP laptops ook dezelfde key via een keyfinder.

Maar heb je mijn methode al geprobeerd? Bij een HP ROK Kit werkt die methode namelijk perfect, het kan ook zijn dan je bij Dell slmgr /ipk "Oem Key" en dan slmgr /ato moet gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 15-03-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Dennism schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:33:
[...]

Dat kan inderdaad automatische activatie via de bios zijn met een algemene OEM specifieke key (zo geven bijv. al onze HP laptops ook dezelfde key via een keyfinder.

Maar heb je mijn methode al geprobeerd? Bij een HP ROK Kit werkt die methode namelijk perfect, het kan ook zijn dan je bij Dell slmgr /ipk "Oem Key" en dan slmgr /ato moet gebruiken.
Heb ik geprobeerd, maar activation failed. Ik denk toch echt ergens de product key vandaan te moeten halen. Server is al naar een andere locatie, maar ik ga nog eens goed kijken of ik toch ergens een label kan vinden.

Van Dell kreeg ik nog de tip om het onderstaande uit te voeren, maar dat bestand en de map bestaat niet eens...

) Click Start button.
2) Type: CMD.exe into the 'Search programs and files' field
3) Right-Click on CMD.exe and select Run as Administrator
4) Type: net stop sppsvc (It may ask you if you are sure, select yes)
Note: the Software Protection service may not be running, this is ok.
5) Type: cd %windir%\ServiceProfiles\NetworkService\AppData\Roaming\Microsoft\SoftwareProtectionPlatform
6) Type: rename tokens.dat tokens.bar
7) Type: cd %windir%\system32
8) Type: net start sppsvc
9) Type: slui.exe
10) After a couple of seconds Windows Activation dialog will appear. You may be asked to re-activate and/or re-enter your product key or Activation may occur automatically.

Waarschijnlijk met de juiste product key dat de activatie zo doorloopt. Laat ik nog wel weten.

Daarna nog maar eens testen waarom de activatie van de Hyper-V vm's niet automatisch goed ging, want dit is best wel tijdrovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Eeeuh, volgens mij zijn er gewoon generieke keys van MS voor VM activatie. Wat iedereen hier adviseert is enkel voor de host die niet wil activeren. Zolang die keurig geactiveerd is kun je de standaard AVMA keys van Microsoft gebruiken.
Zie: https://technet.microsoft...ry/dn303421(v=ws.11).aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Kaalus schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:03:
Eeeuh, volgens mij zijn er gewoon generieke keys van MS voor VM activatie. Wat iedereen hier adviseert is enkel voor de host die niet wil activeren. Zolang die keurig geactiveerd is kun je de standaard AVMA keys van Microsoft gebruiken.
Zie: https://technet.microsoft...ry/dn303421(v=ws.11).aspx
Lijkt me niet dat TS daar iets aan heeft daar hij geen Datacenter licenties heeft, kan natuurlijk dat MS dit aangepast heeft, maar ik heb AVMA nog niet werkend gezien op een host waarbij de Hyper-V installatie geen Datacenter installatie was.
AVMA requires a Microsoft Virtualization Server running Windows Server 2012 R2 Datacenter or Windows Server 2016 Datacenter. A Windows Server 2016 AVMA host can activate guests that run the Datacenter, Standard or Essentials editions of Windows Server 2016 and Windows Server 2012 R2. A Windows Server 2012 R2 AVMA host can activate guests that run the Datacenter, Standard or Essentials editions of Windows Server 2012 R2.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 15-03-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Hmm, ik dacht dat het ook voor Standard op ging, zeker gezien er ook Standard keys tussen staan. De logica van Microsoft weer dus..

Wellicht dat TS de code uit de host kan plukken met slmgr /dlv. Dan kan die met slmgr /ipk in de VM's en met slmgr /ato worden geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Kaalus schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:17:
Hmm, ik dacht dat het ook voor Standard op ging, zeker gezien er ook Standard keys tussen staan. De logica van Microsoft weer dus..

Wellicht dat TS de code uit de host kan plukken met slmgr /dlv. Dan kan die met slmgr /ipk in de VM's en met slmgr /ato worden geactiveerd.
De host moet Datacenter zijn, de genoemde keys zijn te gebruiken in de guests, die mogen datacenter, standard of zelfs essentials editie zijn.

slmgr /ipk en slmgr /ato gaf ik ook al aan, maar lijkt niet te werken bij TS. Ik krijg inderdaad het idee (dat hij zelf ook al heeft) dat ie niet met de juiste key bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Zou alleen kunnen als het OS voor geïnstalleerd was met daarin al een key. Voor zover ik weet werkt dat maar tot Windows 7/ Server 2012 en is er daarna een andere techniek gekomen waar geen preshared keys meer in gebruikt worden maar zit de key in de firmware van het apparaat. Ik zie echter dat TS dat al geprobeerd heeft.

Wellicht dat er teveel software in de host is geïnstalleerd? Dacht dat in de voorwaarden stond dat die VM's alleen op dezelfde licentie mogen als de host alleen Hyper-V draait. Weet niet in hoeverre dit wordt gecheckt door MS, volgens mij gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Kaalus schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:41:
...
Wellicht dat er teveel software in de host is geïnstalleerd? Dacht dat in de voorwaarden stond dat die VM's alleen op dezelfde licentie mogen als de host alleen Hyper-V draait. Weet niet in hoeverre dit wordt gecheckt door MS, volgens mij gaat het wel goed.
Klopt, maar nee er staat alleen de Hyper-V role geinstalleerd en dat blijft gelukkig ook zo :)

Ps.: jullie zijn goed bezig met mijn support case, leuk om te zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Verdraaid, omwille van een veel te strak ingepland project voor het eerst maar eens snel de Dell OEM installatie van Windows Server in gebruik genomen met de (hun algemene) product key er al in.

Normaal gesproken doe ik een schone installatie van de hypervisor vanaf een originele Windows Server ISO i.c.m. de meegeleverde OEM (of OL/VLK) product code en dan activeren de VM's netjes mee.

Vanwege de haast helemaal de product sticker over het hoofd gezien achterop de server en er ook niet meer aan gedacht dat dat nodig was aangezien de hypervisor geactiveerd was.

Alsnog maar eens gekeken naar de sticker achterop de server en de activatie is (uiteraard) gelukt met die product code. Zowel voor de hypervisor als ook de VM's.

Ai, haastige spoed ... }:O :o 8)7

Bedankt voor alle ondersteuning en meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Top!
Pagina: 1