CPU Acer Travelmate omwisselen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-02 00:39
Mijn dochter heeft een Acer Travelmate 5744 laptop en daar ga ik binnenkort een fresh instal op doen. Daar de laptop bij gebruik nu redelijk warm wordt, wilde ik deze gelijk stofvrij maken en voorzien van nieuwe coolpasta.
Bij het gebruik wil deze machine nog wel eens traag een opdracht uitvoeren op internet en zo kwamen mijn gedachten op het idee om de huidige CPU (Intel Pentium P6200 Mobile processor) te vervangen door deze CPU (Intel Core i7-640M Mobile processor). :)

Volgens mij zouden deze CPU's met elkaar uitwisselbaar moeten zijn, maar weet het niet zeker.
De socket (G1) is gelijk, het aantal pinnekes is gelijk, de maten zijn gelijk en ze zijn beide 0.032 micron processoren.
Het verschil tussen deze 2 CPU's is volgens mij alleen de snelheid. Kortom ik denk dat ze met elkaar uitgewisseld kunnen worden.

Nu is mijn vraag of ik eventueel iets over het hoofd zie waardoor het toch niet mogelijk zou zijn. Kan iemand mij hier uit de brand helpen of mijn redenatie klopt of niet?

Gegevens laptop:
Merk: Acer Travelmate 5744
Model: BIC50
S/N : LXV5N02019139002S97200
Type: TM5744z-P624G32Mikk
Datum: 26-09-2011

O.S.:
Windows 7 Ultimate 64 bit
Office 2013 standaard 64 bit

Ik verneem graag jullie reacties en eventuele ideeën over mijn "CPU probleem".

P.S. Voor een nieuwe laptop is geen geld beschikbaar! :'(

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zet er liever een ssd in. Bij simpel gebruik als browsen, mailen en office gaat een snellere processor geen verschil maken. Een ssd daarentegen voegt op alle vlakke snelheidswinst toe.
Zou dan echter gaan voor een minder bloated Windows home installatie. Kans dat ze functies van de ultimate versie gebruikt lijkt me klein terwijl deze wel kostbare opslagruimte innemen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:02
Switchie heeft gelijk. Een redelijk recente dualcore is vlot genoeg voor simpel surfen en Office. Je zult meer profijt hebben door de harde schijf te vervangen door een goedkope SSD. Zoals deze bijvoorbeeld: pricewatch: Sandisk SSD Plus 120GB

Edit: En om je vraag te beantwoorden. Ja, dat lijkt te kunnen:

http://www.cpu-upgrade.co...ipsets)/HM55_Express.html (ff zoeken naar travelmate 5744)

[ Voor 20% gewijzigd door Joep op 14-03-2017 23:46 ]

• jovadca
Beide bedankt voor het meedenken!
Hier heb je helemaal gelijk in, maar dat wil zij nooit meer! Ze is al eens haar hele schoolwerkstuk verloren door een SSD die het plotseling opgaf. Dus ik denk niet dat ik met dat voorstel moet komen.
Joep schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 23:43:
Edit: En om je vraag te beantwoorden. Ja, dat lijkt te kunnen:
Die CPU kan ik van een hele goede vriend overnemen voor een zacht prijsje, vandaar. Dus ik denk dat het toch alleen de CPU gaat worden, vanwege haar minder goede ervaring met SSD.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

jovadca schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 01:41:
Beide bedankt voor het meedenken!
[...]

Hier heb je helemaal gelijk in, maar dat wil zij nooit meer! Ze is al eens haar hele schoolwerkstuk verloren door een SSD die het plotseling opgaf. Dus ik denk niet dat ik met dat voorstel moet komen.
Een auto kan ook spontaan kapot. Gaat ze dan nooit meer een auto aanschaffen?
Ssd zijn per definitie redelijk betrouwbaar. Uiteraard kunnen er problemen optreden maar dit kan evengoed bij een ouderwetse hdd. Daar heeft men back-ups voor uitgevonden.
Die CPU kan ik van een hele goede vriend overnemen voor een zacht prijsje, vandaar. Dus ik denk dat het toch alleen de CPU gaat worden, vanwege haar minder goede ervaring met SSD.
Al kreeg je de CPU gratis, de "problemen" ga je er niet mee oplossen.

Je hebt momenteel een auto met een top snelheid van 200km/u terwijl de max gereden snelheid op 120km/u ligt. Kun je de auto inruilen voor een ferrari met een top van 300km/u in praktijk merk je niets omdat je maar 120km/u aanspreekt.

Ergo, gewoon ssd'tje erin. De vrees voor een defecte ssd is nergens voor nodig.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:35

g0tanks

Moderator CSA
jovadca schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 01:41:
Ik zou stellen dat een SSD voor normaal consumentengebruik vele malen betrouwbaarder is dan een HDD. Ik zou toch eens proberen haar over te halen en leren back-ups te gebruiken bijvoorbeeld met Dropbox.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• jovadca
Bedankt voor jullie verduidelijking! _/-\o_

Ik zal jullie meningen en visies aan haar voorleggen en dan moet zij zelf toch beslissen wat ze wil doen. Zij zal het tenslotte moeten betalen.

• Joep
Was die oude SSD soms een OCZ Vertex 2? Mijn ervaring met SSD's is louter positief. Ze zijn veel betrouwbaarder dan HDD's.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02 15:46
Dat kwijtraken van de data is helaas een non-argument. Had net zo goed met een gewone harde schijf kunnen gebeuren, zeker in een laptop is die kans vele malen groter (meeslepen, vallen etc.).

Ik zie niemand praten over het RAM geheugen, wat zeker ook nog kan helpen bij de vlotheid van het systeem. Hoeveel zit er nu in en hoeveel kan je nog bijplaatsen? De links heb ik lekker niet bekeken +-)

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 23:07
geef haar een usb stick bij de ssd en leg het nut uit van backups... (dropbox google drive etc)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:42

MsG

Forumzwerver

Wat is er op tegen om het beide te doen? Als je de CPU voor een pakje boter kan krijgen, waarom niet. Alleen al leuk voor de voldoening van de handeling. Kijk wel uit of de koeling wel toereikend is voor een zwaardere CPU.

Je anti-SSD-argument vind ik een beetje loos, ik heb ook weleens gehad dat een schijfmotor spontaan stopte met werken en de data kwijt was. Als de betrouwbaarheid van je databehoud puur afhangt van de levensduur van de opslag doe je iets gruwelijk fout.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:40
Ik zou de cpu onder voorbehoud overnemen. Ofwel, voor hetzelfde geld zit deze namelijk vast gesoldeerd aan het socket.
Ik heb zelf een ocz vertex2 gehad en idd problemen met de controller. Wat de anderen ook al zeggen, backup backup backup.

Wat eerder aangehaald is, als beide kan. Dan beide doen. Daarbij moet je wel opletten dat een i7 een stuk warmer zou kunnen worden.

• jantje112
overigens voor wat betreft het vervangen van een laptop cpu, dat kan vaak wel. Vaak is de socket niet gemaakt om "te vervangen" dus zit er geen hendeltje op. Dus als je niet vies bent van wat sloopwerk, gaat het wel lukken. Vraag is of de koeling het er mee kan doen en of je er op wint qua betrouwbaarheid (wat zo te lezen een belangrijk issue is)

Als je op ifixit kijkt naar het wisselen van cpu's in de early mac mini/imac dan heb je een redelijke indicatie van wat je te wachten staat.

• jovadca
Arunia schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:43:
Ik zou de cpu onder voorbehoud overnemen. Ofwel, voor hetzelfde geld zit deze namelijk vast gesoldeerd aan het socket.
Ik heb zelf een ocz vertex2 gehad en idd problemen met de controller. Wat de anderen ook al zeggen, backup backup backup.

Wat eerder aangehaald is, als beide kan. Dan beide doen. Daarbij moet je wel opletten dat een i7 een stuk warmer zou kunnen worden.
Welke CPU zou volgens jou dan vast gesoldeerd kunnen zitten? Ik vermoed dat je de P6200 CPU bedoeld?

Ik meen dat zij toen gelijk met mij een Kingston heeft gehad en die zijn beide zeer snel overleden. Ik heb daarna idd nog een OCZ- en een Samsung EVO kaartje gehad en ook die zijn er niet meer. Op dat gebied heb ik haar besmet en willen we beide geen SSD meer. Ook al om het feit dat ze van het een op het andere moment kapot gaan, zonder waarschuwing vooraf. Een HDD begint lawaai te maken en dan weet je dat die vervangen moet worden.

Na haar 1e crash maakt zij geregeld back-ups en is dat probleem opgelost.

Ik vraag mij af of de i7 idd warmer zal worden dan de P6200. Het zijn beide 35W CPU's. Het enigste verschil dat ik zie is dat de max. temp. bij de i7 iets hoger ligt dan bij de P6200. Hieruit zou je dan misschien kunnen afleiden dat de i7 iets warmer zou kunnen worden.
jantje112 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:47:
overigens voor wat betreft het vervangen van een laptop cpu, dat kan vaak wel. Vaak is de socket niet gemaakt om "te vervangen" dus zit er geen hendeltje op. Dus als je niet vies bent van wat sloopwerk, gaat het wel lukken. Vraag is of de koeling het er mee kan doen en of je er op wint qua betrouwbaarheid (wat zo te lezen een belangrijk issue is)

Als je op ifixit kijkt naar het wisselen van cpu's in de early mac mini/imac dan heb je een redelijke indicatie van wat je te wachten staat.
Bij mijn eigen laptop (IBM Lenovo T500) heb ik ook de CPU vervangen van een P8600 naar een T9900. Er zat idd geen handeltje aan, maar wel een "schroefje" om de CPU te wisselen. Dit gaf tussen 2 haakjes een duidelijke verbetering van de snelheid, maar m'n accu is eerder leeg omdat de CPU 10W meer verbruikt. Warmte scheelt bijna niets met de oude.

Ik kon het de door jouw bedoelde filmpje niet vinden, maar wil je die link even doorzetten? Kan je tevens een link doorzetten m.b.t. de betrouwbaarheid, want daar heb ik niets over gelezen. Alvast bedankt.

Kleine update:
Ik heb middels een filmpje over de laptop gezien dat de socket heel gemakkelijk te ontgrendelen is d.m.v. een "schroefje". Ik heb ook deze foto nog gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door jovadca op 15-03-2017 13:58 ]

• jantje112
Normaliter zit een cpu in een socket waar je met een hendel de cpu kunt releasen. In een laptop moet je deze er vaak uitwrikken. Daar moet je even " doorheen " bijten, want het is er niet echt voor gemaakt.

Voor wat betreft de betrouwbaarheid, ik bedoel, meer warmteafgifte (hoger verbruik is meer warmte), meer spanning/stroom op een voeding/condensatorgedeelte wat er mogelijk niet voor bedoeld is, statische electriciteit mogelijk, en een cpu waar je niet 100% van weet wat de historie is..

Maar de site heet tweakers, dus ik zou zeggen, doen!

• jovadca
jantje112 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:07:
Normaliter zit een cpu in een socket waar je met een hendel de cpu kunt releasen. In een laptop moet je deze er vaak uitwrikken.

Maar de site heet tweakers, dus ik zou zeggen, doen!
Ik heb inmiddels gevonden dat de CPU d.m.v. een "schroefje" ontgrendeld kan worden. :)

Je had het eerst over ifixit om daar iets te bekijken en nu zeg je dat de site Tweakers heet. Nu ben ik ff het spoor bijster. Ik kon het door jouw bedoelde filmpje op ifixit niet vinden, maar ik denk dat die niet meer nodig is.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-02 15:47
Ik heb zelf al een paar keer de processor van een socket G1 laptop vervangen, bv van Core i3-350M naar Core i5-560M, op zich lijkt die wel op de Core i7-640M (133MHz base, 266MHz turbo verschil). Het BIOS moet de betreffende processor wel ondersteunen, dat is een gokje dat je moet wagen. Gezien de P6200 en Core i7 640M op ongeveer hetzelfde moment uitgekomen zijn, is de kans op problemen klein. Zoals gezegd, de processor zit vast door een schroefje dat de CPU vast duwt. Na verwisselen van de CPU was de laptop iets warmer dan na aankoop, maar wel koeler dan voor de ingreep door het verwijderen van stof en een nieuw laagje koelpasta.

Maar eerlijk gezegd was het verschil tussen Core i3 en Core i5 voor dagelijks gebruik met die laptop miniem, benchmarks werden een stuk sneller, maar het is niet dat ik voorheen programma's niet kon draaien die erna mogelijk werden. Van Pentium naar Core i7 is de sprong groter, maar als je dochter alleen opdrachten uitvoert op internet, maakt een andere CPU maar een beperkt verschil.

Veruit het meeste verschil maakte een SSD. Het is niet mijn bedoeling je te schofferen, maar ik vraag me af of je het slopen van minimaal 4 SSD's van 3 verschillende merken in je familie niet eerder bij jezelf moet zoeken dan bij de betrouwbaarheid van die componenten. Ik heb er ondertussen tientallen geïnstalleerd bij mezelf, vrienden en familie. Mijn eigen oudste SSD is ondertussen meer dan 6 jaar oud (een Samsung 830 van 60GB) en die werkt nog uitstekend, in die oude laptop overigens. Ik weet dat dat ook maar een anecdotische ervaring is, maar als SSD's zo onbetrouwbaar als de pest zijn, zoals jouw ervaring, dan kocht niemand er meer, toch?

Dat harde schijven lawaai gaan maken wanneer ze gaan overlijden is overigens niet waar. Harde schijven maken nu eenmaal meer lawaai wanneer ze ouder worden, en er zijn verschillende manieren waarop ze kunnen overlijden zonder dat er geluid aan te pas komt.

Misschien kun je toch een wat recentere tweedehands laptop overwegen, er is wel meer dat niet zo goed is aan de laptop van je dochter. Je kunt een wat oudere, afgeschreven professionele laptop hebben voor €300 of minder, er wordt redelijk wat aangeboden: categorie: Laptops.

• jovadca
Ik laat haar al jullie adviezen lezen en dan moet zij beslissen wat ze wil doen. Misschien dit weekend dat ik meer weet.

In ieder geval alvast hartelijk dank voor het meedenken tot nu toe.

[ Voor 22% gewijzigd door jovadca op 16-03-2017 18:17 ]

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-02 19:40
Als je serieus advies wilt dan moet je ook met serieuze argumenten komen om die adviezen vervolgens te negeren. Drie keer een nare ervaring is natuurlijk vervelend en begrijpelijk dat je dan neigt naar "nooit meer!", maar als je even rationeel blijft dan heb je natuurlijk gewoon dikke pech gehad. SSD's zijn prima betrouwbaar.

• jovadca
Michielgb schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 18:28:
Als je serieus advies wilt dan moet je ook met serieuze argumenten komen om die adviezen vervolgens te negeren. Drie keer een nare ervaring is natuurlijk vervelend en begrijpelijk dat je dan neigt naar "nooit meer!", maar als je even rationeel blijft dan heb je natuurlijk gewoon dikke pech gehad. SSD's zijn prima betrouwbaar.
Ik respecteer ieders mening, maar respecteer en accepteer ook een andermans mening als die je zelf hebt.
Helaas deel ik jouw- en andere meningen over SSD's absoluut niet. Ik vind ze nog veel te onbetrouwbaar om weer te kopen. Ze mogen dan wel snel zijn, maar ze gaan ook snel kapot.

De bovenstaande discussie staat trouwens los van mijn vraag of die 2 CPU's uitwisselbaar waren met elkaar.

Verder moet mijn dochter beslissen over wat zij wel of niet financieel kan trekken. Daarover heb ik helemaal niets meer te zeggen.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10
jovadca schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 00:32:
[...]

Ze mogen dan wel snel zijn, maar ze gaan ook snel kapot.
Dat is echt onzin. In het begin misschien, maar als je nu een samsung 750 of whatever in je laptop stopt gaat die de volgende twee laptops ook nog mee.
Verder moet mijn dochter beslissen over wat zij wel of niet financieel kan trekken. Daarover heb ik helemaal niets meer te zeggen.
Ja maar je kan wel advies geven zodat ze d'r geld niet uit geeft aan iets dat geen enkele zin heeft. Je kan de dikste processor in je laptop duwen maar als ie dan op zo'n 2,5" schijfje draait gaat het helemaal niks worden.
Voorbeeld: ik heb vriendelijk bedankt voor de laptop die ik van m'n werk kon krijgen. Nee dank je, mijn eigen laptop van 10(!) jaar oud draait beter. Vroeger was cpu de belangrijkste beperkende faktor, nu is het je opslag medium.

[ Voor 31% gewijzigd door sig69 op 18-03-2017 01:50 ]

Roomba E5 te koop

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

jovadca schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 00:32:
Ik respecteer ieders mening, maar respecteer en accepteer ook een andermans mening als die je zelf hebt.
Maar we geven geen mening. We gebruiken onze kennis en ervaring om jou een zo goed en objectief mogelijk advies te geven.
Helaas deel ik jouw- en andere meningen over SSD's absoluut niet. Ik vind ze nog veel te onbetrouwbaar om weer te kopen. Ze mogen dan wel snel zijn, maar ze gaan ook snel kapot.
Nogmaals, wij beredeneren niet vanuit een mening maar puur uit feiten.
Daarnaast.... Als jij er blijkbaar van overtuigd bent de juiste beslissing te kunnen maken op basis van jouw mening, waar heb je ons dan voor nodig?
De bovenstaande discussie staat trouwens los van mijn vraag of die 2 CPU's uitwisselbaar waren met elkaar.
Klopt maar hier komt ons ethisch besef opborrelen.... Als iemand vraagt welke vis de lekkerste biefstuk geeft zullen we ook aangeven dat diegene beter naar runderen kan zoeken.
Maar logischerwijs zou je het fijn vinden als jouw dochter een goede aankoop doet met haar zuurverdiende geld.
Willen we uiteraard graag in helpen en adviseren maar je maakt het ons wel ietwat onmogelijk als wij met een objectieve visie moeten opboksen tegen jouw mening

• jovadca
Ik heb de gehele discussie aan mijn dochter laten lezen en zij heeft er rustig over nagedacht. Zij heeft ook rondgekeken op internet wat het één en ander zo al kost. Het geheel moet voor haar betaalbaar blijven. Zodoende heeft zij de knoop doorgehakt en besloten wat zij gaat doen.

Zij gaat dus de CPU vervangen, een reepje van 4 GB geheugen bijplaatsen en de HDD blijft wat die is. (De HDD heeft nog net geen 1000 draaiuren en is in zeer goede conditie.) Zij vind de prijzen voor een SSD veel te duur en jullie hebben haar niet kunnen overtuigen op het gebied van betrouwbaarheid.

Met de andere CPU en met de uitbreiding van het geheugen zal zij voorlopig vooruit kunnen. Als vader vind ik dat ze een verstandig besluit heeft genomen door kosten en baten goed tegen elkaar af te wegen. Zij heeft nu in totaal 42,50 euro uitgegeven voor CPU en geheugen. (Arbeidsuren van pa tellen niet. :'( ) En daar heeft zij geen SSD voor.

• Joep
Mooi. Ben benieuwd naar de ervaringen als de upgrades zijn uitgevoerd.

• jovadca
Inmiddels zit de CPU en het geheugen in haar laptop en werkt zij er al even mee. Zij vindt de laptop weer lekker soepel en snel draaien. Iets dat mij ook al opviel na het uitwisselen. Ze is heel tevreden met het geld dat zij heeft gespendeerd aan haar laptop. :)

Namens haar dank ik jullie hartelijk voor alle adviezen. _/-\o_

Een kleine aanvulling mijnerzijds; Het snelheidsverschil tussen beide CPU's is toch zeer goed merkbaar. En met het extra geheugen er bij in vlieg je weer soepeltjes over het internet. Iets dat voorheen soms erg traag ging. En dat voor € 42,50 aan materialen. Niet slecht, al zeg ik het zelf!

• Joep
Mooi. Leuk werk, dat upgraden van laptops :)
Pagina: 1