This version of macOS 10.12 cannot be installed on this comp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:21
Ik heb een iMac uit circa 2009 en een mac mini uit circa 2011. De mac mini wilde niet opstarten, na de disk te hebben verwijderd en deze via usb aan de iMac te hebben gehangen heb ik de disk utilities gedraaid. Hieruit bleek dat de disk niet goed functioneerde. Ik heb alle nog aanwezige informatie eraf gehaald en de disk opnieuw geformatteerd en deze via usb aan de iMac gekoppeld. Tot zover alles prima.

Nu komt het.

De volgende stap is het terugzetten van het OS om de disk bootable te maken. Ik moet dan naar de appstore om macOS te downloaden. Er wordt netjes gevraagd waarop het geinstalleerd moet worden: mijn voorkeur is op de USB schijf. Echter zowel bij installatie op de USB schijf als bij installatie op de iMac krijg ik de boodschap "This version of macOS 10.12 cannot be installed on this computer". Blijkbaar is mij iMac te oud.

Wat nu? kan ik ergens een oudere versie downloaden? Of heeft iemand een andere oplossing?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:06
Moet je even kijken in je "aankopen" in het verleden in je App store. Als je al langer een Mac hebt heb je de vorige versies ook aangeschaft. Anders even kijken in je vriendengroep of iemand daar een oudere versie nog kan downloaden via de App Store.

Je kunt ook nog proberen om rechtstreeks via de Mac Mini een nieuwe install te doen. Toetscombinatie CMD+R download de installer. Dat kan ook op de Mac Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Pendora schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:31:
Moet je even kijken in je "aankopen" in het verleden in je App store. Als je al langer een Mac hebt heb je de vorige versies ook aangeschaft. Anders even kijken in je vriendengroep of iemand daar een oudere versie nog kan downloaden via de App Store.

Je kunt ook nog proberen om rechtstreeks via de Mac Mini een nieuwe install te doen. Toetscombinatie CMD+R download de installer. Dat kan ook op de Mac Mini
Maar internet recovery downloadt originele software, niet de nieuwste. Dan krijg je Lion of zelfs Snow Leopard en die hebben problemen met downloaden. Beste is el capitan downloaden op de iMac, naar usb stick schrijven, schijf in de mini, usb stick in de mini, opstarten van usb, installeren, upgraden naar Sierra (mits meer dan 4GB RAM, anders niet aan beginnen...)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Goeie tips, bedankt, daar ga ik morgen mee verder.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Je beide configuraties zouden moeten werken volgens dit overzicht: http://www.apple.com/nl/macos/how-to-upgrade/ ... dus:
Voor meer informatie over je Mac-model klik je op het Apple symbool linksboven in je scherm, kies je ‘Over deze Mac’ en vervolgens ‘Meer info’. Deze Mac-modellen zijn compatibel met macOS Sierra:

MacBook (eind 2009 of nieuwer)
MacBook Pro (medio 2010 of nieuwer)
MacBook Air (eind 2010 of nieuwer)
Mac mini (medio 2010 of nieuwer)
iMac (eind 2009 of nieuwer)
Mac Pro (medio 2010 of nieuwer)
maar bekijk ook nog even de overige requirements. Voordat je tips opvolgt van m'n mede tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Rhy schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 05:11:
Je beide configuraties zouden moeten werken volgens dit overzicht: http://www.apple.com/nl/macos/how-to-upgrade/ ... dus:

[...]

maar bekijk ook nog even de overige requirements. Voordat je tips opvolgt van m'n mede tweakers ;)
Er zijn ook iMacs uit Early 2009 en Mid 2009 ;) die zitten beide vast op El Capitan

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Hij is aan het restoren via mijn langzame thuisnetwerk. Ik denk dat hij als ik vanavond thuis kom wel klaar is.

Nog een vraag: Als ik het zometeen weer geupgrade ben naar de nieuwste macOS, wat is dan de beste methode voor een snelle recovery in de toekomst? Is het mogelijk om een tweede partitie aan te maken waarop een soort shadow copy van macOS op staat? Zodat bij een eventuele nieuwe calamiteit niet alles gerestored hoeft te worden?

Ik heb nooit eerder dit soort problemen gehad met de MAC pas nu ik er sinds 3 mnd een ssd in heb zitten doen deze problemen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-10 19:37
Voor de recovery van je files voldoet timemachine perfect.
Echter backupt timemachine (gelukkig) geen MacOS gerelateerde systeem bestanden. (wel applicaties).

Oftewel het zal er alleen op neer komen om MacOS in de toekomst opnieuw te installeren. Een shadow copy lijkt mij een beetje overkill. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik MacOS maar 1 keer opnieuw heb geïnstalleerd op mijn oude MacBook uit 2008, en dat was bij de upgrade naar een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

TimeMachine is inderdaad de beste optie. Wil je persee een clone dan is carboncopy van bombich.com erg handig (ook voor migratie naar SSD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Alles loopt weer, echter het vertrouwen in time machine heeft een deuk opgelopen. Elk uur wordt er een backup gemaakt, maar de enige werkende backup is van oktober 2016. Time machine geeft netjes aan allerlei backups te hebben, maar deze kunnen dus niet worden teruggezet. Het is mij een raadsel waarom. Wellicht heeft iemand een verklaring.

Gelukkig heb ik een kopie kunnen maken van de meeste bestanden op mijn schijf. Muziek heb ik dus terug. Alle foto's en films heb ik gelukkig ook op de nadere PC staan.

Oktober is volgens mij de maand dat ik macOS heb geïnstalleerd, zou dat ermee te maken hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door bert pit op 20-03-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 16:34
kun je de time machine backup nog wel handmatig openen en uitlezen ?
je zou allerlei mapjes moeten krijgen met data..
Pagina: 1