Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
Toen m'n vrouw deze namiddag haar coagulator wou gebruiken (ze is huisarts, toestel dient om zaken weg te branden) kwam er opeens rook uit het toestel en stonk het heel erg...
Daarnet open gevezen en niet onmiddelijk iets gevonden, met uitzondering van 1 condensator die wat bol stond en precies een roestvlekje had bovenaan (maar geen prut er rond had liggen, stinkt ook niet speciaal)

Het rare was dat het toestel nu gewoon terug opstartte...
Omdat hij toch open ligt dacht ik die verdachte condensator te vervangen, maar ik heb in m'n rommelbak geen identieke liggen.

De bestaande: G-luxon 1000uF 25V GR 85°C met extra code 810Q(M)
de mogelijke donor: Lelon 1000uF 35V RGA 105°C met extra code A614(M)

Nu ken ik wel die uF, volt en °C (waarbij de donor beter is, dus ok denk ik), maar die extra code kan ik niks over terugvinden.

Zou ik deze mogen gebruiken (hij is iets dikker, maar het past wel)

Beste antwoord (via Promy op 15-03-2017 09:34)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:48
Hoewel ik denk dat je prima die cap kunt vervangen door het model dat je hebt liggen zonder problemen, immers is eigenlijk alleen de capaciteit van belang, hoger voltage / temp is alleen maar "beter".

Maar:

Koop een ander / laat hem repareren door iemand met een certificaat / die mag sleutelen aan medische apparatuur. Een huisartsenpost is een bedrijf, ik kan geen inschatting maken wat voor implicaties het kan hebben als je op aanraden van één van ons dit vervangt, en vervolgens toch je hele huisartsenpost tot de grond afbrandt, omdat er toch ergens iets fout zit. Of erger, dat je door het sleutelen aan dit apparaat een patient permanent "beschadigd" omdat het brandgedeelte nu te heet wordt / anders reageert / whatever.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het gaat om de waarde en de voltage. De rest is vaak een uitvoeringscode (maat, liggend/staand etc)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
NIET DOEN! Blijf met je klauwen van medische apparaten af, tenzij je een door de producent erkend hersteller bent. Dit soort geintjes kan erin resulteren dat de verzekering van je vrouw niet uitkeert bij whatever er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb reeds de bestaande eruit gesoldeerd :/ maar aangezien de cap eigenlijk in het voedingsgedeelte zit (samen met nog een aantal andere - de instelling van de parameters voor de output zitten erachter op een andere printplaat) en het toestel nog volledig door z'n zelfcontrole raakte met de (vermoedelijk) kapotte cap, lijkt het me we verantwoord om hem te vervangen.

Kan er me iemand toelichten waarvoor die 810Q(M) zou kunnen staan?
Volgens wat ik kon terugvinden is die (M) +-20% tolerantie en slaat die 10 op de diameter (10mm)

Het merk g-luxon kan ik niet terugvinden op farnell of mouser (en ook niet bij de locale electrozaak), via google las ik ergens dat ze snel kapot gaan :?

[ Voor 12% gewijzigd door Promy op 15-03-2017 08:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:48
Hoewel ik denk dat je prima die cap kunt vervangen door het model dat je hebt liggen zonder problemen, immers is eigenlijk alleen de capaciteit van belang, hoger voltage / temp is alleen maar "beter".

Maar:

Koop een ander / laat hem repareren door iemand met een certificaat / die mag sleutelen aan medische apparatuur. Een huisartsenpost is een bedrijf, ik kan geen inschatting maken wat voor implicaties het kan hebben als je op aanraden van één van ons dit vervangt, en vervolgens toch je hele huisartsenpost tot de grond afbrandt, omdat er toch ergens iets fout zit. Of erger, dat je door het sleutelen aan dit apparaat een patient permanent "beschadigd" omdat het brandgedeelte nu te heet wordt / anders reageert / whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Exact, vervangen is mogelijk en zal wss in de praktijk prima werken. Maar in het geval van in gebruik zijnde medische apparatuur willen u en uw vrouw geen aansprakelijkheid dragen mocht er iets misgaan, gezien dat het leven van ALLE betrokkenen ingrijpend kan veranderen. Ik raad u op zijn minst aan om te informeren in hoeverre reparatie of certificering door een erkende derde mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Er is ondertussen een mailtje onderweg naar de verkoper van het toestel. Bedankt voor jullie feedback!
Pagina: 1