Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Foolproof backup oplossing

Pagina: 1
Acties:

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:03
Allereerst wil ik graag introduceren wat we willen backuppen

We willen graag de volgende zaken backuppen:
- Melkrobots (met pc gelokaliseerd in de stal) die dagelijks backuppen naar een USB stick (maar de locatie waarop de backup gemaakt kan worden kun je veranderen)
- Boekhoudprogramma (pc in huis) wat moet gaan backuppen op een andere partitie op dezelfde hardeschijf
- Digitaal fotoalbum (staat nu uitgespreid op drie pc's in huis en daardoor verschillende versies van hetzelfde)
- Bedrijfsdocumenten en belangrijke emails

Nu zoek ik eigenlijk naar een systeem wat dit alles kan doen en digibeet vriendelijk. Mijn vader en moeder kunnen zich best redden met de dingen die ze doen; maar iets extra's is behoorlijk lastig. Liefst zo goed als automatisch.

Is een (zelfbouw) NAS geschikt voor het doel wat we willen bereiken of is dit een over-de-top oplossing? En is er op de endpoints mogelijkheid tot automatisch synchroniseren van bepaalde bestanden? Of is het juist praktischer om meteen op de NAS te werken als een NAS een optie is?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je wilt eerst een centrale kopie van alle data opslaan, dit zou je kunnen doen op een NAS.

Op deze NAS stel je in dat er een back-up gemaakt wordt naar een locatie (Cloud back-up bijvoorbeeld) welke READ only is, zodat bij mogelijke cryptolockers je een back-up hebt welke niet aangetast is.

Bijvoorbeeld: Synology, QNAP, 2 redelijk bekende merken.

Ga voor een uitvoering met minimaal 2 HDD's, deze zet je in RAID 1, mocht er 1 falen, hoef je niet je gehele back-up weer te restoren en blijft deze data beschikbaar.

Je kan ook kiezen voor centrale opslag, dit houdt in dat foto's en alle andere bestanden alleen maar op de NAS staan en geen lokale bestanden. Als je daarvoor kiest gaat nog steeds het back-up verhaal (naar de cloud) op.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zo te horen gaat het om een boerderij, je wilt je bedrijfsgegevens graag goed backuppen hiervoor kan je prima een NAS gebruiken. Tevens centrale opslag. Echter bij brand ben je alles kwijt. Alleen als je al een netwerk hebt ook naar andere gebouwen kan je overwegen hier een backup server/nas te gebruiken in plaats van een Cloud omgeving. Of dit rendabel is hangt heel erg af van de hoeveelheid data en het belang. Als je zelf elders woont zou je ook naar jouw NAS kunnen backuppen en jij naar je ouders.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• BlackWhizz
Goede tips! Idd is dit op een boerderij.
Een ander gebouw kan idd goed hier, had ik nog niet aan gedacht.

Hoeveelheid data gaat om minder dan 100 GB. De betrouwbaarheid is van groter belang.

Is FreeNAS op een nieuw-achtig systeem een interessante oplossing? Waar ik vooral een beetje mee zit te denken is hoe alles nog makkelijk te begrijpen blijft voor mijn ouders vooral. Zij hebben basiskennis, maar niet veel meer dan dat. Kunnen clients automatisch backuppen?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:27
De grootste uitdaging is vaak de data van de computers op je nas krijgen. Het liefste sla je direct de data op de NAS op maar dat krijg je helaas niet altijd voor elkaar (bv melkrobot software aanpassen waar de data weggeschreven moet worden). Uiteindelijk moet je vaak toch een tooltje draaien om data van de computer op de nas te krijgen,

Standaard windows backup kun je gebruiken maar alleen duurdere versies kunnen naar een netwerkschijf een backup maken.

Natuurlijk zijn er gratis tooltjes om deze backups in te richten maar echt fool proof vind ik ze niet. Beste kun je bij een NAS kijken welke backup oplossingen erbij geleverd worden.

Persoonlijk vind ik de oplossing van Synology wel prima werken. Je installeert een agent op de computer en alle gewijzigde bestanden in een map worden direct gebackupt op de nas. Enige nadeel is dat je wel handmatig moet blijven controleren of die backups goed gaan. (cloud station backup).
Je kunt het vergelijken met de dropbox client op je pc.

https://www.synology.com/en-us/dsm/6.1/data_backup

Als het vervolgens op de NAS staat kun je vervolgens weer op verschillende manieren de data naar de cloud syncen bv via cloud sync.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/9700/20.png

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 15-03-2017 17:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 19:19
Kijk ook naar https://www.macrium.com/products/home
Maak regelmatig een image back-up van de verschillende computers naar een nas.
Hiermee heb je ook een goede back-up van alle mail (pst's) maar ook instellingen van de progamma's

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Foolproof bestaat niet. Goede backups is niet een product dat je eenmaling neerzet, maar een proces dat je goed uitvoert en in de gaten houdt ;-)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:27
Ik heb er geen ervaring mee maar misschien is een cloud dienst als KPN online backup zakelijk ook wel iets. Als jullie al een zakelijk KPN abo hebben zit het er wellicht al bij...

https://zakelijk.kpn.com/...e/3992/Back-up-Online.htm
Het Online Backup Topic

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 15-03-2017 17:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Daarbij is een groot verschil tussen een sync en backup. Onder het tweede versta ikzelf iets met versiebeheer / differentieel. Er is namelijk niets zo frusterends als denken dat je een backup hebt, waarbij dan achteraf blijkt dat het iets anders is dan verwacht. Zodoende zelf al met 5 jaar zeer tevreden over LiveDrive backup (via een whitelabel reseller) i.c.m. briefcase functionaliteit. Dat is tevens digibeet vriendelijk, alleen is de upload snelheid niet super. Dropbox voor Business / Google Drive is een mooi alternatief en makkelijk in te stellen door de folders lokaal van je PC te veranderen naar de dropbox locatie op de harddisk. Tevens veel goede verhalen gehoord over Acronis Cloud. Maar in die gevallen ben je dan wederom afhankelijk van upload snelheid van je ISP. NAS heb ik zelf geen ervaring mee, maar hoor al jaren van collega's dat je geen buil kan vallen aan Synology. Wat vervolgens wel betekent dat wanneer je brand / inbraak krijgt een NAS ook niet foolproof is, maar die ongetwijfeld wel weer te koppelen is aan Dropbox als failsafe? Tja, keuzes keuzes.

• BlackWhizz
Interessante zaken allemaal. Ik moet me er eerst iets verder in verdiepen; maar een NAS is dus praktisch.

Melkrobots kun je de opslaglocatie veranderen naar een netwerkschijf; zo gauw die maar in windows met een schijfletter gekoppeld is. Hetzelfde geldt voor het boekhoudsysteem.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:49
Aangezien het zakelijk is, zou ik de NAS zichzelf ook laten backuppen naar "de cloud".
Synology heeft o.a. de mogelijkheid om te backuppen naar Amazon S3, dan praat je over 2cent per GB per maand. In jullie geval €2,00 per maand.
De Synology is ook in staat om allerhande dropbox-achtiggen naar binnen te trekken, dus al je op een client een dropbox, google drive of bijvoorbeeld Synology's eigen cloudstation installeert, dan wordt deze ook op de NAS (en de backup) meegenomen.

• BlackWhizz
Bushie schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:26:
Aangezien het zakelijk is, zou ik de NAS zichzelf ook laten backuppen naar "de cloud".
Synology heeft o.a. de mogelijkheid om te backuppen naar Amazon S3, dan praat je over 2cent per GB per maand. In jullie geval €2,00 per maand.
De Synology is ook in staat om allerhande dropbox-achtiggen naar binnen te trekken, dus al je op een client een dropbox, google drive of bijvoorbeeld Synology's eigen cloudstation installeert, dan wordt deze ook op de NAS (en de backup) meegenomen.
Zo; goeie tip! Ben duidelijk een tijdje uit dit vak geweest.

Ben ik hiermee op de goede weg?
- Synology NAS met minimaal Raid1 en twee grotere drives (je kunt het beter in 1x goed doen als 2x net niet)
- Synology koppelen aan een cloud oplossing

Maar; als ik dan een stapje verder denk:
Mail loopt via IMAP. Kan Synology dan ook mail backuppen dat onze clients verbinden met de Synology om mail binnen te trekken?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:17
Ik zou het als volgt doen:
- NAS kopen (Synology/QNAP, zelfbouw is toch wat lastiger qua beheer). Zorg voor RAID1 of hoger, zodat een falende schijf niet gelijk je hele NAS platlegt
- Hierop shares maken voor foto's en backups. Let op dat je de shares voor backups afschermt voor je clients ivm virus/cryptolockers
- Op de PC's installeer je 'Veeam Endpoint Backup' om backups van de bestanden te laten maken.

Elke PC geef je z'n eigen share om naar te backuppen. Op die manier kan één besmette PC nooit bij de backups van andere PC's. Met Veeam kun je overigens inloggegevens opgeven voor een share. Ik kan in Windows zelf niet bij die share, alleen de Veeam software kan erbij. Dat is dus aardig veilig tegen virussen e.d.

De NAS laat je dan elk uur o.i.d. backuppen naar een offsite locatie. Dit kan een andere NAS zijn bij vrienden/familie of de cloud (Google Drive / Amazon / Microsoft OneDrive). Ik zou de data wel client-side encrypten voordat het de deur verlaat.

Mail op de Synology zou ik niet doen, als je NAS stuk is heb je ook gelijk geen mail meer. Is ook lastig met port forwards e.d. Je zou ook kunnen kijken naar Office365. Dan heb je 1TB aan opslagruimte per gebruiker, je hebt de nieuwste Office applicaties én je kunt je mail er ook regelen. Met Google Apps for Business kun je ook zoiets doen, mis je alleen de Office applicaties :P

[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2017 21:36 ]

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:49
Mail loopt via IMAP
als je via IMAP regelt, dan blijft de mail toch op de server staan? heb je geen backup van nodig lijkt me.
Wil je toch met de mail aan het knutselen, lees dan even onderstaande topic van het Syno forum:
https://www.synology-foru...ummies-zonder-domeinnaam/

[ Voor 40% gewijzigd door Bushie op 21-03-2017 21:32 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ThinkPadd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:22:
Ik zou het als volgt doen:
- NAS kopen (Synology/QNAP, zelfbouw is toch wat lastiger qua beheer). Zorg voor RAID1 of hoger, zodat een falende schijf niet gelijk je hele NAS platlegt
- Hierop shares maken voor foto's en backups. Let op dat je de shares voor backups afschermt voor je clients ivm virus/cryptolockers
- Op de PC's installeer je 'Veeam Endpoint Backup' om backups van de bestanden te laten maken.

Elke PC geef je z'n eigen share om naar te backuppen. Op die manier kan één besmette PC nooit bij de backups van andere PC's. Met Veeam kun je overigens inloggegevens opgeven voor een share. Ik kan in Windows zelf niet bij die share, alleen de Veeam software kan erbij. Dat is dus aardig veilig tegen virussen e.d.

De NAS laat je dan elk uur o.i.d. backuppen naar een offsite locatie. Dit kan een andere NAS zijn bij vrienden/familie of de cloud (Google Drive / Amazon / Microsoft OneDrive). Ik zou de data wel client-side encrypten voordat het de deur verlaat.

Mail op de Synology zou ik niet doen, als je NAS stuk is heb je ook gelijk geen mail meer. Is ook lastig met port forwards e.d. Je zou ook kunnen kijken naar Office365. Dan heb je 1TB aan opslagruimte per gebruiker, je hebt de nieuwste Office applicaties én je kunt je mail er ook regelen. Met Google Apps for Business kun je ook zoiets doen, mis je alleen de Office applicaties :P
Bijna goed ;). Belangrijkste is: keep it simple. Niet zelf bouwen, gewoon Common Of The Shelf (COTS) spul kopen, kant en klaar uit de winkel en bewezen werkend.

- NAS kopen van Synology (model met minstens 2 disks)
- Hierop shares maken voor melkrobot, foto's en bestanden e.d.
- Op de PC's installeer je Synology Cloud Station Backup om backups van de bestanden naar de NAS te laten maken. Eenmaal installeren, set and forget :)
- De NAS laat je dan elk uur o.i.d. backuppen naar een offsite locatie. Synology kan dit heel makkelijk via Hyper Backup naar de cloud (Google Drive / Amazon / Microsoft OneDrive).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• BlackWhizz
Microkid schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:49:
[...]

- De NAS laat je dan elk uur o.i.d. backuppen naar een offsite locatie. Synology kan dit heel makkelijk via Hyper Backup naar de cloud (Google Drive / Amazon / Microsoft OneDrive).
Is 1x daags niet goed genoeg? Als ik ieder uur ga backuppen dan heb ik zelf geen internet meer. We hebben hier nog steeds een lijntje wat 6mbps down en nog geen 1 mbps up doet. Of is het eenmaal veel en daarna continu iets bijwerken?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:17
@Microkid Heb Cloud Station Backup ook gebruikt in het verleden, maar vind Veeam toch wat betrouwbaarder werken. Is ook een bewezen partij in backup-oplossingen ;)
BlackWhizz schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:22:
[...]

Is 1x daags niet goed genoeg? Als ik ieder uur ga backuppen dan heb ik zelf geen internet meer. We hebben hier nog steeds een lijntje wat 6mbps down en nog geen 1 mbps up doet. Of is het eenmaal veel en daarna continu iets bijwerken?
1x per dag is wel wat weinig als het echt om kritieke data gaat. Stel dat de backup net afgelopen nacht niet heeft gelopen vanwege <insert reden>. Vervolgens slaat het noodlot toe en fikt de hele toko af. In dat geval ben je 48h aan data kwijt. Nu weet ik niet hoe spannend het is als je 48h aan data van een melkrobot kwijt bent?

In de meeste gevallen is de backup éénmaal veel data en daarna alleen de wijzigingen. Als de data van de PC's is overgezet op de NAS zou je nog kunnen kijken of je de NAS kunt meenemen naar familie/vrienden met een snelle lijn om de initiële backup naar de cloud te maken.
En je kunt natuurlijk met een schedule werken, dat de backup niet de volle bandbreedte gebruikt en 's nachts loopt.

P.S. Qua snelheid, is een 4G verbinding niet interessant? T-Mobile heeft interessante pakketten hiervoor: https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis
Leuk detail: 's Nachts is het dataverkeer onbeperkt, kun je dan ideaal je backup naar offsite laten lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2017 22:32 ]

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 18:50
Zoals Thinkpad ook al voorstelt, gewoon een Synology NAS kopen. Gebruik van zo'n NAS is erg simpel dus ook geschikt voor je ouders.

• BlackWhizz
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:26:

1x per dag is wel wat weinig als het echt om kritieke data gaat. Stel dat de backup net afgelopen nacht niet heeft gelopen vanwege <insert reden>. Vervolgens slaat het noodlot toe en fikt de hele toko af. In dat geval ben je 48h aan data kwijt. Nu weet ik niet hoe spannend het is als je 48h aan data van een melkrobot kwijt bent?
Niet heel interessant om eerlijk te zijn. Melkgift van de laatste 48 uur is weg. Eventueel nieuwe koeien moeten opnieuw ingevoerd worden maar dat is niet dermate veel werk.
Pagina: 1