ManiakNL schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 23:56:
Hallo,
Bedankt voor je antwoord.
Momenteel hebben we (nog) geen abonnement aangeschaft dus kwa hardware hebben we nog niks, vandaar dat ik naar een router zat te kijken. We zijn van plan om een abonnement bij Ziggo af te sluiten.
Dan krijg je momenteel een CH7465LG geleverd. Dat is qua WiFi prima te vergelijken met een Asus AC68U (of trouwens een KPN Experiabox 10 - die leveren ook goed spul tegenwoordig), en de router erin is prima in staat 500Mbps langdurig te routeren.
De vraag is natuurlijk waar dat ding moet hangen. In de meterkast ga je er weinig aan hebben, maar als de eerste aansluitpunt voor coax in de woonkamer is (wat ik bij bouwjaar 1974 stiekem wel verwacht) dan heb je daar alvast geen omkijken meer naar en gaat het alleen om boven (of evt buiten).
Edit: lees net hieronder dat het inderdaad in de woonkamer is

Toen ik nog bij mijn ouders woonde kampte we altijd met wifi problemen en moesten we de wifi modem/router resetten. Het betreft een wifi modem van Ubee die mijn ouders via Ziggo hebben ontvangen enkele jaren geleden.(weet het exacte type nummer niet).
Dat kan drie verschillende types zijn, maar gezien hun ervaring moet het haast wel de EVW320 zijn. Eerste modem met WiFi dat Ziggo leverde dat gemaakt is met de filosofie "als we zo goedkoop mogelijk een WiFi-chip erin stoppen kunnen we een stickertje met 'WiFi!' op de buitenkant plakken"
Gelukkig leven we in 2017, niet 2010

Ik woon nu in een oud huur huis met een bouwjaar van 1974. Momenteel heb ik al wel kabels getrokken van de woonkamer (ingang van signaal) naar de trappenkast en vanuit daar gaat een kabel naar boven naar een toekomstige computer kamer. We hebben zelf een gat door het plafon moeten boren om de kabel boven te krijgen bij gebrek aan loze leidingen.
Huh? Bij huis uit 1974 geloof ik gelijk dat er geen loze leidingen waren, maar HR++ glas past niet helemaal in dat plaatje...

Ik ben opzoek naar een oplossing waar ik en mijn partner in het huis via de WiFI bijvoorbeeld via Netflix films kunnen gaan kijken of Youtube filmpjes kunnen zien het is hierbij belangrijk dat de router niet dus danig in de war raakt dat hij stopt met het voorzien van internet aan de verbonden apparaten (gebeurde bij mijn ouders waardoor ik de modem/router moest herstarten, dit gebeurde meerdere malen per dag en ik ervaarde dit als zeer vervelend). Andere dingen zoals online gamen en games via steam downloaden zal via de kabel op de PC kamer gedaan worden.
In dat geval zijn de eisen beperkt en kan ik kort zijn: koop zo'n KPN WiFi-versterker voor EUR 50 (of als je zelf wilt hobbyen cq alles bij Ziggo wilt halen de Ziggo Extra Wifipunt Bedraad voor EUR 60 met vergelijkbare specs) en gebruik die boven op computerkamer. Beide hebben een ingebouwde switch, dus met beetje geluk heb je daar op computerkamer alles voor elkaar. Ze zijn ook beide aan de muur te monteren, die van KPN ook aan het plafond indien wenselijk.
Qua hardware ben je binnenhuis dan waarschijnlijk klaar (als je echt pech hebt lukt het op zolder niet en zul je daar iets anders moeten verzinnen, maar dat kun je tzt wel bekijken).
Qua instellingen is het kwestie van best practices:
- aparte SSID's voor 2.4GHz en 5GHz
- boven en beneden exact zelfde SSIDs, wachtwoorden en security (WPA2) en encryption (CCMP/AES) instellingen gebruiken.
- apparaten die 5GHz aankunnen alleen verbinden met 5GHz SSID.
- legacy/low-end zooi dat geen 5GHz aankan met 2.4GHz verbinden.
Ik heb bij deze besloten de tuin even te laten voor wat het is, binnenhuis heeft even prioriteit.
Aangezien je ws voor EUR 60 max klaar bent binnenhuis kun je allicht prima binnen budget iets met de tuin doen. En misschien werkt het gewoon - als je echt HR++ glas hebt gaat daar geen mW aan signaal doorheen, maar bij een huis uit 1974 is er redelijke kans dat de signalen wel gewoon door de muren ernaast kunnen penetreren. Ook hier: eerst zien wat combo van modem van provider en enkele AP boven oplevert, als het voldoet: prima. Voldoet het niet, dan kun je altijd nog kijken naar outdoor AP.
Jordyz schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 07:40:
Inderdaad de router AC68u kan je niet aan de muur monteren. Wij hebben deze in de woonkamer staan boven op een grote kast.
Ik zou persoonlijk nog een keer voor Asus kiezen, de support, interface en de gehele bediening werkt gewoon zo heerlijk. De router heb ik nu 1,5 jaar geloof ik en hij word nog steeds geupdated. Ligt misschien ook meer aan de prijsklasse dus ik weet niet of concurrenten dit ook doen.
Doen ze zeker. De AC68U is trouwens als ontwerp stuk ouder dan 1.5 jaar, het stamt uit 2013. Bij launch was het vreselijk instabiel maar sinds eind 2014 is het softwarematig gewo
De Asus87u hoor ik ook alleen maar goede verhalen over. Deze kan je wel aan de muur bevestigingen.
Goede verhalen van mensen die a) zo'n ding daadwerkelijk hebben en b) vergelijkingsmateriaal hebben van alternatieven met soortgelijke specs? Ik geloof er weinig van. Ik heb dat namelijk wel en het is bagger.
- beloofde specs (4x4:4 MiMo. MU-MIMO, STBC of zelfs APSD (WMM Power Save)) zijn simpelweg nooit opgeleverd. Dit ligt niet aan Asus maar aan de chipsetfabrikant Quantenna. Dat Asus een chipset gekozen heeft wat feitelijk niet klaar was voor productie is Asus wel aan te rekenen.
- systeemstabiliteit is twee jaar en meerdere firmwareversies na introductie nog beneden peil. Memory leaks zorgen ervoor dat het regelmatig gereboot moet worden om te blijven werken.
- ook qua WiFi is stabiliteit zelfs kort na een reboot beroerd. Ik heb het naast een oudere, bescheidenere AC66U getest en onder omstandigheden waarbij de AC66U rotsstabiel was verloor de AC87U al verbinding - en dat terwijl de vierde radio de AC87U juist in staat zou moeten stellen om zuiverder te ontvangen.
- doordat de QSR1000 een multi-chip solution is bovenop een Broadcom router base is het een stroomslurper tot en met, anderhalf keer het verbruik van de al niet zuinige AC68U, twee keer dat van de TP-Link Archer C7.
Dit is wederom allemaal gerelateerd aan de chipset, Netgear's R7500v1 heeft exact zelfde issues.
Als je 4x4 MiMo wilt, neem dan alsjeblieft niet eentje op basis van de QSR1000. Beste keus is iets op basis van de Qualcomm-Atheros QCA998x chips, dus bijv de Netgear R7500v2 of de R7800. Dat gezegd, de R7800 met QCA9984 is ondanks spectaculaire performance en daadwerkelijk werkende MU-MIMO ook nog niet 100% stabiel, maar gezien hoe snel dat met de QCA9980 op orde was zou ik daar wel vertrouwen in hebben.
Broadcom's 4x4 oplossingen werken wel in de basis, maar zijn doorgaans duurder dan de QCA-based apparaten en MU-MIMO doet het nog niet zinnig. Je ziet ze in de marketing vaak wel voorgetrokken worden omdat BCM een proprietary (en dus door geen client ondersteunde) 1024QAM-modus toegevoegd hebben om te kunnen adverteren met hogere snelheden. In praktijk is meerwaarde van "3100Mbps" tov "2600Mbps" exact nihil en moet je er ook geen cent meer voor betalen. Eigenlijk minder zelfs, ivm ontbreken MU-MIMO.