Draaddikte vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoesKoes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-10-2021
Hallo,
Ik google wat af maar kan nog steeds geen bevredigend antwoord vinden :(

Mijn vraag;

Ik heb 2 vloerstaande Elac EL110 luidsprekers (110-140 watt 4 ohm) die ik wil laten draaien op 2x0,75 draad van 12 meter lang, kan dit?

als ik zoek op dit type draad dan komt het erop neer dat er 1300 watt doorheen kan dus dat zou ruim voldoende moeten zijn. maar als ik dan kijk naar topics over speakerkabel dan komt het erop neer dat voor dit wattage luidsprekers ik eigenlijk 1,5 kwadraats zou moeten hebben dus wat is het nou?

heb ze getest met het 2x0,75 draad en het draad wordt niet warm maar ben toch een beetje huiverig aangezien de kabels onder de houten vloer door lopen.

versterker waar ze op zitten is onkyo tx-sr606 180 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16

Tazzios

..

Even kort door de bocht punten:
Geluidswatts kun je niet vergelijken met stroomwatts. Daarbij zal je vrij wel nooit de versterker vol uit hebben staan. ( hoop ik)
Te dun draad betekend meer verlies waardoor je de versterker harder moet zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 14-03-2017 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Die 1300W geldt bij 230V en laat dit nou net onder de 50V zitten, dus die vergelijking gaat niet op. Beste is om een zo laag mogelijke ohmse weerstand te behalen, dus advies om toch minimaal 2,5qmm te gebruiken van goede kwaliteit. De spanningsverschillen / verliezen van 0,75 t.o.v. 2,5 scheelt zeker 100%, of je het verschil gaat horen is een andere vraag.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoesKoes
ja precies, toch maar nieuwe kabels trekken dan. maar voor voorlopig; is het schadelijk dan wel gevaarlijk om deze speakers op dit draad te laten spelen of is het allen volumeverlies wat er opspeelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:06
In dit topic wordt vaak technische uitleg gegeven, misschien vindt je daar een betere onderbouwing:
zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6

Het komt er feitelijk op neer dat vaak 2,5mm^2 wordt geadviseerd, maar dat dunner ook prima kan. Zoals eerder aangegeven zijn er verliezen die zich uiten in volumevermindering. Zolang je niet al op maximaal speelt, kun je altijd het volume een paar stapjes hoger zetten ter compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

GoesKoes schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:26:
ja precies, toch maar nieuwe kabels trekken dan. maar voor voorlopig; is het schadelijk dan wel gevaarlijk om deze speakers op dit draad te laten spelen of is het allen volumeverlies wat er opspeelt?
De versterker moet harder werken bij dunnere bedrading, harder werken beteknd meer dissipatie (warmte)
Gevaarlijk: nee.

wel belangrijk dat je hem niet lang op hoog vermogen laat spelen en voor goede ventilatie 😉

[ Voor 10% gewijzigd door keur0000 op 14-03-2017 21:48 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

keur0000 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:46:
[...]

De versterker moet harder werken bij dunnere bedrading, harder werken beteknd meer dissipatie (warmte)
Gevaarlijk: nee.

wel belangrijk dat je hem niet lang op hoog vermogen laat spelen en voor goede ventilatie 😉
Zelfs dit is zwaar overdreven. Als je geluid hard zet, speelt er amper 1 watt gemiddeld over de kabel.

Voor brandgevaar hoef je het echt niet te doen. Enkel moet je ervoor zorgen dat de impedantie van de kabel niet meer dan 10% van de impedantie van de speakers is om de werking van het wisselfilter niet te verstoren, maar ook dat is een vuistregel.

In het kort: dit gaat brand technisch nul gevaar opleveren en qua audio ook nul komma nul uitmaken

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoesKoes
bedankt voor de reacties, in ieder geval kan ik gerust lekker muziek luisteren :)
heb eens zitten lezen over impedantie bereken maar dat gaat me toch een beetje ver met mijn matige wiskunde a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

GoesKoes schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:12:
bedankt voor de reacties, in ieder geval kan ik gerust lekker muziek luisteren :)
heb eens zitten lezen over impedantie bereken maar dat gaat me toch een beetje ver met mijn matige wiskunde a.
Mbt je vraag zal het voor zowel het geluid, de kabel in kwestie, als de receiver geen hout uitmaken of je 0,75mm2, of 2,5mm2 gaat aansluiten. ;)
Mooie vintage speakers trouwens.

Dan ziet de 0,75mm2 variant er misschien visueel wat (z)ieligjes uit aan zo'n speaker (en dat vind je blijkbaar zelf ook), maar dat is dan ook alles.
Rest de vraag of je voor enkel en alleen "de looks" een dikkere kabel wilt kopen. ;)

Heb ik zelf wel gedaan, maar dat was een uiterst irrationele overweging. :+
Het ziet er zeker leuker uit voor wie het wilt zien, maar voor het geluid doet het weinig(??) tot niets.

off topic
Willen alle lieve heren die "betekenD" in de tegenwoordige tijd in dit topic met een "D" schreven dat voortaan alstublieft met een "T" doen, het lijkt wel besmettelijk??
Het doet zo zeer aan het gevoelige oog als je een tegenwoordige tijd als voltooid deelwoord gaat schrijven. _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1