Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows server 2016 backup en drivers

Pagina: 1
Acties:

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 09:43
Heren,

Ik draai al een tijdje naar volle tevredenheid Windows server 2016 bare metal. Nu loop ik steeds meer tegen het 8GB ram limit van mn mobo aan dus tijd voor bigger en better >:)

Draai nu een Core2Quad op een Asus S775 bord (was nog een erfenisje van mn oude gamesysteem maar hej het voldeed al die tijd perfect)

Weet nog niet precies wat ik wil qwa hardware maar waarschijnlijk gaat het een E5 xeon worden.

Nu is het altijd het beste om een frisse install te doen maar...

Als ik een nieuwe install doe en daarna mijn volledige windows server backup terugzet ga ik dan mijn nieuwe install niet vervuilen met mijn "oude drivers" of worden deze niet meegenomen in de backup?

Ik kan dit namelijk niet goed terugvinden en hopelijk kunnen jullie hier antwoord op geven. _/-\o_

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• casemodder
Niemand een idee?

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Heb je het over een image of over een backup? En indien een backup: wat heb je aangegeven wat er in de backup wordt meegenomen?

Normaliter maak je een backup van je belangrijke bestanden en configuraties en niet van drivers. En bij een installatie op een nieuwe server heb je sowieso ook nieuwe drivers. Dus als je al drivers meeneemt in je backup zal Windows daar niets mee doen daar de bijbehorende hardware niet meer aanwezig is.

Specs

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Misschien toch een ideetje om op je nieuwe server esxi te installeren en je windows 2016 als virtual machine te draaien. Je hoeft niet altijd een frisse install uit te voeren. Ik draai hier bijvoorbeeld een aantal Windows 2008R2-serves en die draaien na jaren nagenoeg hetzelfde als toen ze net nieuwe waren.
VMware levert een tooltje om een fysieke installatie on the fly om te zetten naar een virtuele.

Uiteraard verbruikt esxi zelf ook system resources, maar doet dit zeer beperkt. Je kan esxi bijvoorbeeld prima installeren op een usb-flash drive van 4 gb.

Oude drivers kan je deïnstalleren vanuit de device-manager. (eerst show non-present-devices inschakelen)

[ Voor 43% gewijzigd door Witte op 21-03-2017 16:05 ]

Houdoe

• casemodder
bvk schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:00:
Heb je het over een image of over een backup? En indien een backup: wat heb je aangegeven wat er in de backup wordt meegenomen?

Normaliter maak je een backup van je belangrijke bestanden en configuraties en niet van drivers. En bij een installatie op een nieuwe server heb je sowieso ook nieuwe drivers. Dus als je al drivers meeneemt in je backup zal Windows daar niets mee doen daar de bijbehorende hardware niet meer aanwezig is.
De huidige backup is een volledige backup dmv de backup tool van win server. Die wordt dagelijks gedraaid. Maar ik kon nergens goed terug vinden of daar de drivers ook in mee worden genomen dus vandaar de vraag
Witte schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:56:
Misschien toch een ideetje om op je nieuwe server esxi te installeren en je windows 2016 als virtual machine te draaien. Je hoeft niet altijd een frisse install uit te voeren. Ik draai hier bijvoorbeeld een aantal Windows 2008R2-serves en die draaien na jaren nagenoeg hetzelfde als toen ze net nieuwe waren.
VMware levert een tooltje om een fysieke installatie on the fly om te zetten naar een virtuele.

Uiteraard verbruikt esxi zelf ook system resources, maar doet dit zeer beperkt. Je kan esxi bijvoorbeeld prima installeren op een usb-flash drive van 4 gb.

Oude drivers kan je deïnstalleren vanuit de device-manager. (eerst show non-present-devices inschakelen)
Dat tooltje had ik ook in gedachten maar dan bleef mijn vraag mbt de drivers bestaand, maar als ik ze eerst deinstaleer zoals jij aangeeft zou dat moeten werken... Klinkt goed.

Ben alles nu ook aan het virtualiseren, de reden is dat ik server 2016 nog baremetal heb is dat esxi mijn huidige mobo niet echt leuk vind met name de nvidia NIC's Ook in server 16 waren deze niet stabiel en daarom ook al de quad port HP NIC gekocht.

Maar de nieuwe setup gaat wel esxi proof worden want dat is gewoon supermooi speelgoed en makkelijker platform swappen in de toekomst :)

[ Voor 25% gewijzigd door casemodder op 22-03-2017 14:55 ]

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Let wel op je RAID-kaart (als je dat wil gebruiken). Eigenlijk zonder uitzondering werken de on-board RAID-controllers van consumentenbordjes niet in esxi.

Houdoe

Pagina: 1