Peugeot storing na 140 km/u +

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Ik reed laatst in Duitsland en dacht, laat ik eens zien hoe hard mijn auto kan! Ik reed dus een aardig tijdje 180 km/u, wou nog wel harder maar dat durfde ik niet aan :). Na een tijd kreeg ik in het display te zien:

Katalysator storing! De auto begon te trillen en de snelheid nam af, dus ben maar een parkeer plek naast de snelweg gaan zoeken. Auto trilde echt ontzettend bij het stationair draaien. Auto uitgezet en weer aangezet, niks meer aan de hand.

Nu rij ik laatste keer weer 140/150 km/u; uitlaatgasstoring of katalysator storing. Het wisselt zich een beetje af welke foutmelding getoond wordt. Het gebeurd ook alleen bij 140 km/u of harder, 130 km/u niks aan het handje.

Het is een Peugeot 206 (volgens autoweek Peugeot 206 Gentry 1.6-16V), bouwjaar 2003, 2 ton op de teller. Volgens Auto week (kenteken check) is hij 80 kW en rijdt op benzine.

Iemand ervaring met dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:05
Even langs de garage rijden en hem even laten uitlezen. Elke universeel garage heeft tegenwoordig zo'n apparaatje.

Dan heb je net wat meer duidelijkheid denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:20
Bobine aan vervanging toe... klinkt precies hetzelfde als ik met mijn oude 206 heb gehad. Een defecte bobine bij een 206 is een redelijk veel voorkomend probleem overigens... simpel klusje om te vervangen, zou je zelf kunnen doen. Bobine zal je ongeveer 150 euro kosten voor een originele, plus wanneer je de bobine vervangt ook gelijk een setje nieuwe bougies... bij elkaar circa 200 euro en als je het gereedschap ervoor hebt hooguit 15 minuten werk.

Maar rij zoals hierboven genoemd even langs een goede garage, die zullen het vrijwel altijd kosteloos voor je uitlezen... je weet het maar nooit ;) Maar ik ben er redelijk zeker van dat het probleem in de bobine/bougies zit.

Google er ook maar eens op...

[ Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 14-03-2017 19:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:05
Kostenloos weet ik niet (of je moet met een schaal broodjes kroket binnen lopen 10 min voor de pauze) maar de kosten zijn in elk geval een stuk lager dan zomaar wat onderdelen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
BurnerT schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:39:
Kostenloos weet ik niet (of je moet met een schaal broodjes kroket binnen lopen 10 min voor de pauze) maar de kosten zijn in elk geval een stuk lager dan zomaar wat onderdelen vervangen.
Een beetje garage zal voor een dergelijke kleine moeite echt niets rekenen, het is 2 minuten werk... ennuh een schaal met broodjes kroket kost ook geld :+

Moet je uiteraard niet bij een kwik-fit of een of andere 'franchise' garage binnenlopen want die rekenen overal wat voor, een goede plaatselijke garage zal het best voor je willen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Storing kan vanalles zijn. Kapotte of vieze lambdasonde(s), bobine, bougies, bougiekabels...
Katalysator kapot kan ook nog, dan krijg je die storingen ook.

Gewoon uit laten lezen met een goed apparaat. Peugeot werkt in principe prima met een EOBD stekker van 2 tientjes, maar die geven niet in detail het probleem terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Noodloop.

Om schade aan de motor te voorkomen. Wat het probleem exact is weet je zo 1-2-3 niet. Maar de motor schiet in een noodloop om verdere gevolgen te voorkomen.

Had ik ook met mijn A3 2.0 TDI, 10 min 230 gereden en daarna was het vermogen weg. De eerste afslag (tankstation) zat pas een km of 2 verder. Ik kon niet eens een vrachtwagen inhalen. :D

Erna uit & aan, en hij deed het weer. Voor mij was het een te hoge turbo-druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 07:11
MicGlou schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:54:
[...]

Een beetje garage zal voor een dergelijke kleine moeite echt niets rekenen, het is 2 minuten werk... ennuh een schaal met broodjes kroket kost ook geld :+

Moet je uiteraard niet bij een kwik-fit of een of andere 'franchise' garage binnenlopen want die rekenen overal wat voor, een goede plaatselijke garage zal het best voor je willen doen.
Dat ligt er maar aan, voor een vaste klant zullen ze dat doen. Maar voor iemand die alleen even diagnose komt laten stellen, om vervolgens zelf te gaan sleutelen? Dat zie ik geloof ik nog niet gebeuren..Als je zelf wilt proberen het op te lossen, kun je beter zelf een OBD scanner (of dongle) van Ebay halen, kost ook niet de wereld.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52
Voor een prijsindicatie; Ik was laatst 30 € kwijt voor het uitlezen en wissen van een storing. De tweede keer kostte me het dan niets

[ Voor 17% gewijzigd door pretpik op 15-03-2017 08:32 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:51
patrickkoning schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:31:
Voor een prijsindicatie; Ik was laatst 30 € kwijt voor het uitlezen en wissen van een storing. De tweede keer kostte me het dan niets
Om ook maar een indicatie te geven, ik heb voor precies dat 28 euro betaald. En wat jij zegt, als de storing terug komt hoef ik hier niet nogmaals voor te betalen.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-05 16:03
patrickkoning schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:31:
En hoe hebben ze de storing opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Pizza_Boom schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:54:
[...]
En hoe hebben ze de storing opgelost?
Niet. Ze hebben de storing gewist, zie het als het rebooten van je pc bij een BSOD :)
Goede oplossing als het ooit een keer voordoet, niet handig als het elke dag gebeurt :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52
Klopt, uiteindelijk kwam deze voor een 2e keer terug en was de EVAP klep de boosdoener. Was overigens geen Peugeot.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-05 12:28
Klinkt als een storing vanuit de lamdasonde. Deze meet een uitlaatgaswaarde die niet correleert met de ingaande lucht+brandstof, waarna hij de luchtinvoer terug schaalt naar een 'veilige' waarde (begrenzing -> noodloop). Als deze niet klopt met de brandstof toevoer dan heeft hij een onvolledige verbranding = onstabiele motor. Door het opnieuw starten wordt de foutmelding verwijdert uit het 'tijdelijke geheugen' en zal hij weer normaal lopen (geen idee hoe ze dit geheugen bij Peugeot noemen).
De fout zelf kan dus zoals gezegd in de brandstoftoevoer zitten (filter, pomp etc), ontsteking (bobine, bekabeling, bougies), in de luchttoevoer (verstopt of nat luchtfilter, kleppen, vacuum slangen etc) of werkelijk een verstopte kat of stervende sensor.

Domweg dingen vervangen is slecht voor de portomonee, dus uitlezen die handel! Overigens is een scanner op ebay even duur als eenmalig naar de garage ;) Maar dan ga je er natuurlijk wel vanuit dat je het ook zelf op gaat lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 13:27
MicGlou schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:37:
Bobine aan vervanging toe... klinkt precies hetzelfde als ik met mijn oude 206 heb gehad. Een defecte bobine bij een 206 is een redelijk veel voorkomend probleem overigens... simpel klusje om te vervangen, zou je zelf kunnen doen. Bobine zal je ongeveer 150 euro kosten voor een originele, plus wanneer je de bobine vervangt ook gelijk een setje nieuwe bougies... bij elkaar circa 200 euro en als je het gereedschap ervoor hebt hooguit 15 minuten werk.

Maar rij zoals hierboven genoemd even langs een goede garage, die zullen het vrijwel altijd kosteloos voor je uitlezen... je weet het maar nooit ;) Maar ik ben er redelijk zeker van dat het probleem in de bobine/bougies zit.

Het is sowieso een slecht idee om zomaar onderdelen te gaan vervangen zonder goede diagnose. 200 euro uitgeven zonder dat het nodig is, is zonde natuurlijk. En het gratis vervangen van een bobine en bougies? Voor hele vaste klanten misschien (peugeot hahaha) maar verder moeten garages ook gewoon betalen voor arbeidsuren en gas/licht/water.

Allereerst de zaak uitlezen, en dan aan de hand daarvan pas reparaties gaan uitvoeren. Zoals hierboven wordt aangegeven kan zo ongeveer de halve auto de oorzaak zijn van het defect. Zou duur worden als dat allemaal random vervangen wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Pantera88 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:42:
Klinkt als een storing vanuit de lamdasonde. Deze meet een uitlaatgaswaarde die niet correleert met de ingaande lucht+brandstof, waarna hij de luchtinvoer terug schaalt naar een 'veilige' waarde (begrenzing -> noodloop). Als deze niet klopt met de brandstof toevoer dan heeft hij een onvolledige verbranding = onstabiele motor. Door het opnieuw starten wordt de foutmelding verwijdert uit het 'tijdelijke geheugen' en zal hij weer normaal lopen (geen idee hoe ze dit geheugen bij Peugeot noemen).
De fout zelf kan dus zoals gezegd in de brandstoftoevoer zitten (filter, pomp etc), ontsteking (bobine, bekabeling, bougies), in de luchttoevoer (verstopt of nat luchtfilter, kleppen, vacuum slangen etc) of werkelijk een verstopte kat of stervende sensor.

Domweg dingen vervangen is slecht voor de portomonee, dus uitlezen die handel! Overigens is een scanner op ebay even duur als eenmalig naar de garage ;) Maar dan ga je er natuurlijk wel vanuit dat je het ook zelf op gaat lossen.
Probleem met die ebay dingen is dat ze niet specifiek genoeg zijn met het uitlezen van de exacte foutcode, en daarnaast de storing wissen na uitlezen waardoor de garage er vervolgens niks meer mee kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MicGlou
evjatar schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:43:
[...]

Het is sowieso een slecht idee om zomaar onderdelen te gaan vervangen zonder goede diagnose. 200 euro uitgeven zonder dat het nodig is, is zonde natuurlijk. En het gratis vervangen van een bobine en bougies? Voor hele vaste klanten misschien (peugeot hahaha) maar verder moeten garages ook gewoon betalen voor arbeidsuren en gas/licht/water.

Allereerst de zaak uitlezen, en dan aan de hand daarvan pas reparaties gaan uitvoeren. Zoals hierboven wordt aangegeven kan zo ongeveer de halve auto de oorzaak zijn van het defect. Zou duur worden als dat allemaal random vervangen wordt..
Ik zeg nergens dat je zomaar dingen moet gaan vervangen, ik geef alleen aan dat de ervaring leert dat het in een dergelijk geval met een 206 het vaak de bobine is en dat dit een reparatie is die je zelf zou kunnen doen... dat het meerdere oorzaken kunnen zijn kan uiteraard prima, maar in de meeste gevallen betreft het voor een 206 de bobine.

En waar zeg ik dat het vervangen van een bobine en bougies gratis wordt gedaan? Beter lezen aub... ik heb het puur over het uitlezen van de auto. Beetje jammer hoor, niet goed lezen maar wel kritiek leveren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:23

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
MicGlou schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:37:

Ik heb een 308, een bobine kost mij 30-40 euro per stuk. Heb er nu twee door de ANWB (gratis) laten vervangen (kan het zelf ook wel, maar de storing krijg ik er niet zelf uit) en de derde heb ik zelf gekocht en die ligt nu in mijn auto te wachten.

Op het moment dat de bobine's stuk gingen hielp resetten niet meer en ging hij meteen in een noodloop zodra je harder reed dan 10km/u (noodloop = gelimiteerd vermogen, je haalt mischien net 80km/u, en je hoort de motor op vol vermogen 'blazen' om de boel te koelen).

Ik heb ook een stukke katalysator gehad en dat lijkt veel meer op wat jij beschrijft. Dat begon ook pas bij hoge snelheden (als er veel uitlaatgassen zijn) en werd langzaam erger naarmate de katalysator meer kapot ging. De catalysator raakt dan verstopt door de stukke onderdelen waardoor er meer stuk gaat totdat de motor zijn uitlaatgassen niet meer wegkrijgt. Dan probeert de motor af te slaan (maar vanwege je snelheid lukt dat uiteraard niet) en dan gaat hij trillen en schokken. In de laatste rit kon ik in het begin nog 90+ rijden, maar op een gegeven moment 'brak' er iets en kreeg ik hem niet meer boven de 50-60 uit. ANWB (wederom) gebeld en die hebben me naar huis gebracht en de garage waar ik mijn auto had gekocht heeft hem onder garantie gemaakt (het is wel een 1000+ euro reparatie begreep ik).

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-05 09:18
Kees schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Ik heb ook een stukke katalysator gehad en dat lijkt veel meer op wat jij beschrijft. Dat begon ook pas bij hoge snelheden (als er veel uitlaatgassen zijn) en werd langzaam erger naarmate de katalysator meer kapot ging. De catalysator raakt dan verstopt door de stukke onderdelen waardoor er meer stuk gaat totdat de motor zijn uitlaatgassen niet meer wegkrijgt. Dan probeert de motor af te slaan (maar vanwege je snelheid lukt dat uiteraard niet) en dan gaat hij trillen en schokken. In de laatste rit kon ik in het begin nog 90+ rijden, maar op een gegeven moment 'brak' er iets en kreeg ik hem niet meer boven de 50-60 uit.
Op het moment dat een katalysator rond de 250 graden wordt, brand hij zichzelf schoon. Ongeacht de mate van vervuiling. Als hij te heet wordt, brand ook een gedeelte van het materiaal aan de binnenkant weg, en daarmee vermindert de werking van de katalysator.
ANWB (wederom) gebeld en die hebben me naar huis gebracht en de garage waar ik mijn auto had gekocht heeft hem onder garantie gemaakt (het is wel een 1000+ euro reparatie begreep ik).
Mocht het een kapotte katalysator zijn, zou ik zeker kiezen voor een gebruikte. Als je de leeftijd van de auto in acht neemt, en weet dat er voornamelijk materiaal gerekend wordt, en relatief weinig arbeidsloon

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-05 12:28
_JGC_ schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:08:
[...]

Probleem met die ebay dingen is dat ze niet specifiek genoeg zijn met het uitlezen van de exacte foutcode, en daarnaast de storing wissen na uitlezen waardoor de garage er vervolgens niks meer mee kan.
Er zijn ook andere, merk specifieke, tools dan de standaard obd2 scanner. Iets als: dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:23

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Johannes77 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:18:
[...]

Op het moment dat een katalysator rond de 250 graden wordt, brand hij zichzelf schoon. Ongeacht de mate van vervuiling. Als hij te heet wordt, brand ook een gedeelte van het materiaal aan de binnenkant weg, en daarmee vermindert de werking van de katalysator.
Bij mij was het probleem niet vervuiling, maar blijkbaar was er iets te groot los geraakt waardoor het fysiek de honingraat aan de binnenkant stuk maakte waardoor de rest verstopte

Verder eens; gezien de leeftijd van de auto (13-14 jaar) is een splinternieuwe katalysator overdreven (als dat het al is).

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 13:27
MicGlou schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:10:
[...]

Ik zeg nergens dat je zomaar dingen moet gaan vervangen, ik geef alleen aan dat de ervaring leert dat het in een dergelijk geval met een 206 het vaak de bobine is en dat dit een reparatie is die je zelf zou kunnen doen... dat het meerdere oorzaken kunnen zijn kan uiteraard prima, maar in de meeste gevallen betreft het voor een 206 de bobine.

En waar zeg ik dat het vervangen van een bobine en bougies gratis wordt gedaan? Beter lezen aub... ik heb het puur over het uitlezen van de auto. Beetje jammer hoor, niet goed lezen maar wel kritiek leveren ;)
Excuus, te snel (uit)gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Nu online
Thanks voor de reacties. Weet ik in ieder geval wat ik zo ongeveer kan verwachten. Ik zal hem eens laten uitlezen door een garage. Heb ook het gevoel dat ik wat performance mis in mijn auto, hij maakt ook een enorm kabaal (na mijn mening) bij 130. Vervelende micro trillingen bij het gaspedaal e.d. Maar dat kan ook aan iets anders liggen. Is idd al een oud autotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetfreak
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09-2024
Als zoon van een restaurateur van auto's / APK keurmeester en sleutelaar aan mijn eigen auto's met wat bovengemiddelde ervaring:

Klinkt als een defect in de katalysator.
Daar kan zowel vanuit het voortraject (roest in het spruitstuk, vervuiling, noem 't maar op) rommel in komen waardoor deze langzaam maar zeker kapot gaat, alsook vanuit de leeftijd en door belasting/trillingen een deel afbreken/losraken.

Dat deel ligt vervolgens in een metalen koker (het deel waar de katalysator in zit) te trillen en met wat pech de boel te verstoppen. Gevolg: je auto kan zijn uitlaatgassen niet (goed) kwijt, wordt daardoor tegengewerkt en presteert minder.

Door electronica (lambda sonde icm. je motormanagement) levert dat verdere foutcodes en beperkingen op (noodloop, slechte waardes waardoor de brandstofinjectie ook niet goed is enz. enz.).

Een OBDII reader kan wat duidelijkheid geven, maar daarmee los je het echte probleem niet op. Vermoedelijk moet je de kat vervangen, haal er een op de sloop. Daar zijn ze niet zo duur en je kunt een garage naar keus het ding laten monteren.

Overigens: de gemiddelde OBDII reader verwijdert géén foutmeldingen!!! Pas als jij ervoor kiest meldingen te wissen worden ze verwijderd. Ik heb standaard zo'n ding in mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als je boordcomputer besluit om 1 cylinder uit te schakelen ga je dat wel voelen ja.

Heb er zelf ook last van met mijn 207 op lpg. Afgelopen maandag bougie, bobine en injector verwisseld met andere cylinders en probleem is helaas bijna weg. Had hem zojuist bijna weer in storing, maar helaas net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Nu online
_JGC_ schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:16:
Als je boordcomputer besluit om 1 cylinder uit te schakelen ga je dat wel voelen ja.

Heb er zelf ook last van met mijn 207 op lpg. Afgelopen maandag bougie, bobine en injector verwisseld met andere cylinders en probleem is helaas bijna weg. Had hem zojuist bijna weer in storing, maar helaas net niet.
Wat waren jouw kosten als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
razRDJ schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:48:
[...]

Wat waren jouw kosten als ik vragen mag?
Helaas teveel: 530 euro voor grote beurt met bougies en een penbobine, daarna 2x 150 euro bij de LPG garage voor onderhoud aan LPG installatie (drooggasfilter) en diagnose voor nog steeds niet goed werken.

Maargoed, jouw 206 is niet te vergelijken met de VTi motor in mijn 207. LPG brengt veel eerder problemen met ontsteking aan het licht dan benzine. Verder heb jij 1 bobine en een stel kabels naar elke bougie, ik heb op elke bougie een penbobine zitten.

Ik ga het onderhoud dat ik zelf kan doen vanaf nu ook daadwerkelijk zelf uitvoeren. Bougies en bobines vervangen kan ik zelf, olie verversen kan ik zelf, filters vervangen kan ik zelf. Alleen al op de onderdelen en olie van de laatste grote beurt had ik 150 euro kunnen besparen door het zelf te doen. Vervolgens zit er nog ruim 200 euro aan werkplaatstarief in dat je niet kwijt bent door het zelf te doen en onderhoud wordt een stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon93
  • Nu online
Morgen afspraak bij de garage voor diagnose :) Ben zelf totaal niet handig met auto's, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Johannes77 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:18:
[...]

Alleen kan het ook doorschieten en kan de katalysator ook wel degelijk smelten van binnen.

Die was de inlaatzijde van mijn oude katalysator:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7393/27033113482_96c5902ae5_b.jpgP_20140917_232707 by Chris Hogevonder, on Flickr

Die zat voor 2/3 a 3/4 dicht doordat de matrix door oververhitting gesmolten was. Dat is gekomen door een defecte krukassensor, waardoor teveel brandstof is ingespoten en de katalysator zo ongeveer in brand stond tijdens iedere rit.

Nadat de sensor vervangen was, begon mijn auto vergelijkbare symptomen te vertonen als de auto van de TS, goed rijden tot je boven een bepaalde snelheid uit kwam (en later zelfs een specifiek toerental). De katalysator geeft dan teveel tegendruk.

Dit zie je overigens niet terug bij een 4-gassenmeting, want als het resterende stukje kern nog gewoon goed en actief is, zijn de uitlaatgassen gewoon schoon.
[...]

Mocht het een kapotte katalysator zijn, zou ik zeker kiezen voor een gebruikte. Als je de leeftijd van de auto in acht neemt, en weet dat er voornamelijk materiaal gerekend wordt, en relatief weinig arbeidsloon
Dat sowieso, een nieuwe kat is erg kostbaar (ook tweedehands nog wel). Ja kan ook voor aftermarket/imitaties gaan, maar die zijn doorgaans maar erg krap bemeten. En van 206 liggen er genoeg op de sloop.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1