Toon posts:

Luchtgat creeën

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een heel fraai setje Sony SS-E46 vintage speakers gekocht, ik ben een beetje geobseseerd met vintage speakers en speakers in het algemeen dus ik weet er al het een en ander vanaf. Maar ik vroeg me af of ik van SS-E46's gesloten speakers ook speakers kan maken met een luchtgat.

Als ik dat luchtgat zou maken en er een buis in zou doen, want gewoon een gat kan natuurlijk niet. Zou de bass in de speakers dan ook verbeteren?

Verder heb ik ook al een beetje zitten brainstormen waar ik dat gat dan zou maken, en ik ben ter conclusie gekomen heb aan de achterkant te maken, maar voordat ik dat doe dacht ik laat ik me eerst hier eens informeren. :)

Groet BW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Dat luchtgat is een bass reflex poort, en daar heb je meer gegevens voor nodig om te berekenen of dat een goede toevoeging is en hoe lang deze moet zijn. Niet elke speaker is geschikt om een bass reflex van te maken. Om dit te kunnen berekenen, heb je de zogenaamde T/S parameters nodig en de inhoud van je huidige behuizing. Die parameters zijn lang niet altijd beschikbaar voor vintage speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Dat en de engineers uit vintage tijdperk waren redelijk slim, kunnen we niet meer evenaren tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

sugarlee89 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:15:
Dat en de engineers uit vintage tijdperk waren redelijk slim, kunnen we niet meer evenaren tegenwoordig.
Right, alle akoestische en elektronische kennis uit die dagen is spontaan verdampt?? :+
Dat geloof je hopelijk niet echt, het is geen onbereikbare hersen neurochirurgie he.

Niet alle vintage speakers waren/zijn zo geweldig, al begrijp ik wel de hedendaagse nostalgie dat het "vroegâh allemaal zoveel beter was".

Ben zelf wel een beetje klaar met de stoffige en haperende cult meuk uit mijn eigen jeugd, er worden tegenwoordig gelukkig bijzonder goede speakers gemaakt/ontworpen die technisch gezien in die dagen slechts met heel veel moeite gemaakt hadden kunnen worden.
Zo dat al mogelijk was. _/-\o_