Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

10 inch rack

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• biteMark
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-11 00:39
Achtergrond
Ik ben op het moment bezig om het hele thuisnetwerk opnieuw in te richten. Nu ben ik sinds kort wat serieuzer aan het kijken naar een 10 inch rack voor in de meterkast - de nieuwe centrale plek (in plaats van in de woonkamer achter de televisie, don't ask, iets met oudere woningen en coaxkabel aansluitingen en zo :)). Ik heb al gemeten en een dergelijke kast past prima in de meterkast.

Ik heb een alles-in-één glasvezelaansluiting van KPN maar ik heb altijd ruzie met de KPN Experia Box:
  • Ik mag niks veranderen aan de DHCP instellingen (ik weet niet eens of ik DHCP uit kan zetten, ik kan nu niet in de router kijken maar daar kom ik later even op terug);
  • Ik kan geen vaste IP adressen toewijzen adhv MAC adressen met andere woorden: ik mag op de printers en NASsen lekker handmatig vaste IPs gaan toewijzen, mooi niet dus!
  • 802.11n - geen ac - dus WiFi staat lekker uit |:(
  • Als ik andere routers in hetzelfde netwerk plaats, dan krijg ik eens in de zoveel tijd een paar seconden zwart beeld op de televisie. Blijkbaar doen routers iets waar de Experia Box of de IPTV tuner niet blij van wordt maar de KPN helpdesk kan mij tot nu toe niet verder helpen;[/li]
  • Behalve de pure basisinstellingen kan ik absoluut niets configureren in de Experia Box.
Nu heb ik dus besloten om een beetje een rare situatie te creëeren: ik heb één van de LAN poorten van de Experia Box aangesloten op de WAN poort van een eigen Linksys router (er niet zeker van zijnde dat ik de Experia Box geheel uit het netwerk kan halen en het niet kan testen door de inmiddels ontstane chaos en tactloze plaatsing van de netwerk appraratuur).
Hierdoor heb ik een LAN gecreëerd die enkel signaal krijgt via het LAN van de Experia Box, maar er verder volledig los van staat: mijn Linksys router is de DHCP server etc. Alle andere switches, access points en devices krijgen netwerk/internet via de Linksys router. De Linksys router geeft mij de configuratiemogelijkheden die ik wil en heeft een fijne web interface (ik heb al eens routers van o.a. Asus en Netgear teruggebracht omdat ik de web interface niet fijn vond, dus dat is wel een dingetje voor mij - het geeft het gevoel dat een fabrikant zijn product serieus neemt en er moeite in stopt om het goed te maken).

Terug naar de meterkast: de glasvezelverbinding komt gelukkig wél in de meterkast binnen en de glasvezel-to-CAT converter, of hoe zo'n kastje ook heet, hangt ook in de meterkast. De ideale oplossing voor mij is om in de meterkast een 10 inch patchkast op te hangen waar ik een router (hoeft niet per sé met WiFi) in kan hangen. Daaronder kan ik dan een patch paneel plaatsen waardoor ik makkelijk aansluitingen in de meterkast kan patchen.

Bottomline
Long story short: ik ben op zoek naar een 10 inch rackmount gigabit router, lieft met een gebruiksvriendelijke web interface.

Tweakers Pricewatch en Google hebben nog niets opgeleverd. Het lijkt net alsof fabrikanten alleen 19 inch rackmount routers maken, en die zijn vaak niet voorzien van een web interface maar alleen te benaderen via SSH :|. Patch panelen, switches en stekkerdozen zijn er wél voor 10 inch racks.

En terzijde: heeft iemand hier ervaring met KPN glasvezel zonder de Experia Box?

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:01
Waarom neem je niet een plankje voor je pathkast en bijvoorbeeld de https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/ lekker klein en makkelijk weg gewerkt

Cloud ☁️

• biteMark
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-11 00:39
Downloader_NL schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:46:
Waarom neem je niet een plankje voor je pathkast en bijvoorbeeld de https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/ lekker klein en makkelijk weg gewerkt
Tnx voor het advies! Ziet eruit als een goeie optie :D Ik ga er even wat beter naar kijken!

[ Voor 5% gewijzigd door biteMark op 14-03-2017 17:11 ]