Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-05 19:52
Beste tweakers,

Vandaag ben ik bij KvK geweest om mij in te schrijven. Ik heb me uiteindelijk niet ingeschreven bij KvK omdat het niet heel noodzakelijk was in mijn geval, vond diegene met wie ik afspraak had en ikzelf. Echter was het wel een leerzaam gesprek. Ik zal eerst mijn situatie uitleggen en waarom ik precies in eerste instantie KvK wou en waarom het toch uiteindelijk niet mee door ben gegaan.

Mijn verhaal:
Laatste tijd heb ik me verdiept in diverse ecommerce business. Hierdoor kwam ik op idee om een dropshipping webshop te maken gericht op Engelstalige landen. Webshop maken was geen probleem en producten vinden om te dropshippen ook niet. Echter traffic naar de website krijgen viel zwaar tegen. Dit kan door de niche komen, door slechte marketing of door concurrentie. Echter ben ik niet stil blijven zitten en wou ik eens dat concept in Nederland toepassen. Al snel kwam ik achter dat je voor iDeal een KvK nummer moest hebben. Dit was niet de enige reden waarom ik een KvK nummer wou. Ik heb namelijk ook een plan om een bedrijfje te starten in het optimaliseren van SEO (vindbaarheid op search engines). Hierbij bied je een service aan om bedrijven hoger te laten ranken op google, etc. Uiteraard willen bedrijven van jou een factuur kunnen krijgen en hiervoor heb je een BTW nummer nodig.

Waarom toch geen KvK:

Toen ik bij de afspraak kwam, vroeg de mevrouw mij waarom ik zo lage schatting had gemaakt. Ik had namelijk een schatting gemaakt van 30 uur per week met totale omzet van 2000 op jaarbasis. Dit kwam dus uit op een uurloon van 1.28 . Dit was uiteraard volgens haar symbolisch. Echter heb ik uitgelegd dat de KvK mij eigenlijk puur ging om iDeal en dat ik mogelijkheid kreeg om factuurtjes te kunnen maken voor bedrijven zodat zij BTW konden aftrekken. Dus kwam ze met een idee om alleen een BTW nummer (zie dit formulier klik) aan te vragen en af te wachten met de webshop of ik uberhaupt traffic krijg. Dit vond ik enigszins een goed idee omdat je ook nog eens automatisch uitgeschreven wordt bij KvK als je meer dan 2 aangiftes geen winst hebt.

Wat mij nu niet helemaal duidelijk is het verschil tussen KvK hebben + BTW nummer en alleen BTW nummer
- Kan ik nog steeds aftrekken op kosten posten?
- Kom ik nog steeds in aanmerking voor kleineondernemersregeling?

Verder zie de voordelen voor startende freelancers om een KvK te hebben niet zo goed meer.

Zou iemand mij hierbij kunnen adviseren?

Edit:
Bij belastingdienst hebben ze over "eenmanszaken met activiteiten die volgens het Handelsregister niet gelden als onderneming" (link)

Ilija

[ Voor 6% gewijzigd door RusFighter op 14-03-2017 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland zijn wettelijk verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
JackBol schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:57:
Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland zijn wettelijk verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Misschien is de titel misleidend en bedoel ik meer ZZP'er ipv Onderneming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:20
RusFighter schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:02:
[...]

Misschien is de titel misleidend en bedoel ik meer ZZP'er ipv Onderneming
Dat is voor de belastingdienst hetzelfde, ZZP bestaat officieel niet eens.
Je bent een 'n eenmanszaak.
Je kunt dan pas ZAKELIJKE kosten aftrekken. Uiteraard geldt de KOR (Kleine Ondernemers Regeling, de naam zegt het al) alleen voor ondernemers, dus inschrijven!

Gewoon aanvragen, het kost je niks. Alleen aangifte doen op tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
rikhartman schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:04:
[...]

Dat is voor de belastingdienst hetzelfde, ZZP bestaat officieel niet eens.
Je bent een 'n eenmanszaak.
Je kunt dan pas ZAKELIJKE kosten aftrekken. Uiteraard geldt de KOR (Kleine Ondernemers Regeling, de naam zegt het al) alleen voor ondernemers, dus inschrijven!

Gewoon aanvragen, het kost je niks. Alleen aangifte doen op tijd!
Ik neem aan dat je alleen inschrijven voor BTW-nummer bedoelt en niet voor KvK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:44
Waarom zou je niet gewoon een eenmanszaak registreren? Kost je 50 euro eenmalig bij de KvK. Daarna krijg je een BTW-nummer van belastingdienst en een KvK-nummer en je bent klaar.

Enige wat je hoeft te doen is per kwartaal BTW aangifte doen, dat is over het algemeen erg simpel/weinig werk. Zakelijke rekening van Knab of ASN erbij voor gratis/bijna niks en je bent klaar.

Tip: facturen sturen is handig met online programma's als Yuki of Moneybird

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Fr33z schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:22:
Waarom zou je niet gewoon een eenmanszaak registreren? Kost je 50 euro eenmalig bij de KvK. Daarna krijg je een BTW-nummer van belastingdienst en een KvK-nummer en je bent klaar.

Enige wat je hoeft te doen is per kwartaal BTW aangifte doen, dat is over het algemeen erg simpel/weinig werk. Zakelijke rekening van Knab of ASN erbij voor gratis/bijna niks en je bent klaar.

Dat heb ik uitgelegd in mijn verhaal. Mevrouw met wie ik de afspraak had, was aan het tegen werken. Dit kwam doordat ik te lage (symbolische) uurloon had ingevuld. Ook heeft ze gezegd dat startups die na eerste 3 aangiftes geen omzet hebben (wat best kan zijn in mijn geval), kans hebben om automatisch uitgeschreven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:10
RusFighter schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:29:
[...]

Dat heb ik uitgelegd in mijn verhaal. Mevrouw met wie ik de afspraak had, was aan het tegen werken. Dit kwam doordat ik te lage (symbolische) uurloon had ingevuld. Ook heeft ze gezegd dat startups die na eerste 3 aangiftes geen omzet hebben (wat best kan zijn in mijn geval), kans hebben om automatisch uitgeschreven te worden.
Raar verhaal, koppelt de Belastingdienst dan je omzetcijfers terug naar de KvK ofzo? Lijkt me niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Ascension schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:29:
[...]

Raar verhaal, koppelt de Belastingdienst dan je omzetcijfers terug naar de KvK ofzo? Lijkt me niet...
Volgens haar laten ze KvK wel weten dat het eigenlijk geen onderneming is dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-06 13:14
1. Iedereen met een onderneming dient zich in te schrijven bij het Handelsregister ("KvK"), Vraag is wanneer er sprake is van een onderneming. Zie hiervoor Handelsregisterwet en meer in het bijzonder de beleidsregel: http://wetten.overheid.nl/BWBR0024084/2011-05-17 (punt 3) Onderdeel van de beoordeling is niet alleen of er sprake is van voldoende "uurloon" maar meer of er voldoende activiteiten zijn. Als 'uurloon' onderdeel zou uitmaken van de beoordeling, wat doe je dan met bedrijven die (structureel) verlies maken? (die hebben namelijk een negatief uurloon...)

2. Voordeel inschrijving handelsregister: je kunt een makro-pas e.d. aanvragen

3. Je krijgt bijna helemaal automatisch een BTW nummer; hoef je dus niet meer zelf aan te vragen.

4. Andere partijen nemen je serieuzer.

Persoonlijke mening: Handelsregister is een nutteloos instituut dat je verplicht om je te registreren en verkoopt (!) je adres en contactgegevens aan derde partijen. (let op om bij inschrijving aan te geven dat de KvK je gegeven niet aan derden mag verkopen). Punt 2 en 4 is het enige echte voordeel wat ik heb kunnen ontdekken aan een handelsregister inschrijving. ik laat aan jou over of je daar wat aan hebt...

(Als ik ook maar zou merken dat de belastingdienst omzetcijfers zou terugkoppelen aan de KvK....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
BB-One schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:35:
1. Iedereen met een onderneming dient zich in te schrijven bij het Handelsregister ("KvK"), Vraag is wanneer er sprake is van een onderneming. Zie hiervoor Handelsregisterwet en meer in het bijzonder de beleidsregel: http://wetten.overheid.nl/BWBR0024084/2011-05-17 (punt 3) Onderdeel van de beoordeling is niet alleen of er sprake is van voldoende "uurloon" maar meer of er voldoende activiteiten zijn. Als 'uurloon' onderdeel zou uitmaken van de beoordeling, wat doe je dan met bedrijven die (structureel) verlies maken? (die hebben namelijk een negatief uurloon...)

2. Voordeel inschrijving handelsregister: je kunt een makro-pas e.d. aanvragen

3. Je krijgt bijna helemaal automatisch een BTW nummer; hoef je dus niet meer zelf aan te vragen.

4. Andere partijen nemen je serieuzer.

Persoonlijke mening: Handelsregister is een nutteloos instituut dat je verplicht om je te registreren en verkoopt (!) je adres en contactgegevens aan derde partijen. (let op om bij inschrijving aan te geven dat de KvK je gegeven niet aan derden mag verkopen). Punt 2 en 4 is het enige echte voordeel wat ik heb kunnen ontdekken aan een handelsregister inschrijving. ik laat aan jou over of je daar wat aan hebt...

(Als ik ook maar zou merken dat de belastingdienst omzetcijfers zou terugkoppelen aan de KvK....)
toon volledige bericht
De vraag is dus of in mijn geval (kans op geen activiteiten als freelancer) het gewoon niet simpeler is om alleen met BTW nummer te beginnen. Aanvragen is gewoon een brief sturen. Om punt 2 geef ik zozeer nog niet om. Wat betreft punt 4, als het zo waar blijkt te zijn, kan ik nog altijd achteraf aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
RusFighter schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:41:
[...]

De vraag is dus of in mijn geval (kans op geen activiteiten als freelancer) het gewoon niet simpeler is om alleen met BTW nummer te beginnen. Aanvragen is gewoon een brief sturen. Om punt 2 geef ik zozeer nog niet om. Wat betreft punt 4, als het zo waar blijkt te zijn, kan ik nog altijd achteraf aanvragen.
Wetstechnisch gezien zul jij je in moeten schrijven...
Kijk ook maar even op de website van de KvK: https://www.kvk.nl/inschr...eria-van-een-onderneming/
(en dan voornamelijk de 3 criteria...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:20
Fr33z schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:22:

Is gratis, zakelijke rekening echt niet nodig.
Maar goed, verder is het juist:D
RusFighter schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:41:
[...]

WAt wil je nou horen dan? BTW nummer krijg je als je voor de belastingdienst BTW plichtig bent. Dus als je ondernemer bent en dat regel je weer via de KVK.

[ Voor 31% gewijzigd door rikhartman op 14-03-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
BB-One schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:49:
[...]

Wetstechnisch gezien zul jij je in moeten schrijven...
Kijk ook maar even op de website van de KvK: https://www.kvk.nl/inschr...eria-van-een-onderneming/
(en dan voornamelijk de 3 criteria...)
Blijkbaar vond de mevrouw het niet wetstechnisch genoeg dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
rikhartman schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:50:
[...]

Is gratis, zakelijke rekening echt niet nodig.
Maar goed, verder is het juist:D

[...]

WAt wil je nou horen dan? BTW nummer krijg je als je voor de belastingdienst BTW plichtig bent. Dus als je ondernemer bent en dat regel je weer via de KVK.
Om een BTW nummer te hebben hoef je geen KvK te hebben: bron

Punt: eenmanszaken met activiteiten die volgens het Handelsregister niet gelden als onderneming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je nog in opstartfase zit zou ik me pas op 01-01-2018 inschrijven. Laat je goed informeren bij de Belastingdienst

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:02
Je gaat toch niet echt 30 uur per week werken voor een paarduizend euro per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
t_captain schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:04:
Je gaat toch niet echt 30 uur per week werken voor een paarduizend euro per jaar?
Dit ben ik op dit moment kwa tijd aan kwijt (webshop opzetten vergt wat tijd) maar de schatting kon heel moeilijk gemaakt worden omdat ik niet weet of de webshop iets wordt en/of andere onderneming ook gaat draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

t_captain schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:04:
Dat gelooft de belastingdienst ook niet, die hanteren dan minimumloon voor die uren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Hackus schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:01:
Als je nog in opstartfase zit zou ik me pas op 01-01-2018 inschrijven. Laat je goed informeren bij de Belastingdienst
Zou je dit kunnen uitleggen aub. Ik neem aan dat je alle facturen ook tot die datum moet uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wat doe je moeilijk? Schrijf je gewoon in. Als je na 3 kwartalen nog geen omzet hebt, en je wordt uit het handelsregister gekieperd ben je ook niet serieus bezig en maakt het dus niet uit.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
JackBol schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:23:
Wat doe je moeilijk? Schrijf je gewoon in. Als je na 3 kwartalen nog geen omzet hebt, en je wordt uit het handelsregister gekieperd ben je ook niet serieus bezig en maakt het dus niet uit.
Tja als die mevrouw niet zo moeilijk deed was ik wss al ingeschreven ja. Dan maar minder uren invullen (ipv 30 per week) volgende keer.

Maar ik het mee eens dat ik nu beetje moeilijk zit te doen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:01:
RusFighter schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:20:
[...]

Zou je dit kunnen uitleggen aub. Ik neem aan dat je alle facturen ook tot die datum moet uitstellen...
btw verleggen al gelezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Of een hogere prognose voor je omzet indienen. Je werkt momenteel veel voor weinig opbrengst, maar die opbrengst waar je op mikt zal een stuk hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22
Ik wil je best inhuren hoor, geef ik je 2,50 euro per uur en zet ik je bij een klant neer, heb jij een dubbel zo hoog inkomen, en ik hou er ook nog een beetje aan over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
pirke schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 18:42:
Ik wil je best inhuren hoor, geef ik je 2,50 euro per uur en zet ik je bij een klant neer, heb jij een dubbel zo hoog inkomen, en ik hou er ook nog een beetje aan over :)
Zoals ik eerder zei was de prognose voor een eigen webshop. Dus niemand kon mij sws inhuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
RusFighter schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:27:
[...]

Tja als die mevrouw niet zo moeilijk deed was ik wss al ingeschreven ja. Dan maar minder uren invullen (ipv 30 per week) volgende keer.

Maar ik het mee eens dat ik nu beetje moeilijk zit te doen |:(
Die mevrouw doet moeilijk omdat jij met een totaal onrealistische prognose die kant op gaat. 30 uur per week werken wat paar duizend in het jaar schuift is natuurlijk geen ondernemen, dat valt onder hobby.

Zorg ervoor dat je voor jezelf een duidelijk plan op papier zet. Je kan prima een goede schatting maken van het aantal verkopen per week, gemiddelde prijs, winstmarge etc etc.
Zo zie je vanzelf of je je plan nog beter moet uitwerken of dat het een goed idee is. Zonder een duidelijk doel wordt het zeer waarschijnlijk niks (spreek uit ervaring ;) )

Overigens gaat minder uren opgeven je ook niet helpen, 1 uur per week aan je onderneming besteden zal zeer waarschijnlijk weer hetzelfde opleveren: een afwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Rub147 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:01:
[...]

Die mevrouw doet moeilijk omdat jij met een totaal onrealistische prognose die kant op gaat. 30 uur per week werken wat paar duizend in het jaar schuift is natuurlijk geen ondernemen, dat valt onder hobby.

Zorg ervoor dat je voor jezelf een duidelijk plan op papier zet. Je kan prima een goede schatting maken van het aantal verkopen per week, gemiddelde prijs, winstmarge etc etc.
Zo zie je vanzelf of je je plan nog beter moet uitwerken of dat het een goed idee is. Zonder een duidelijk doel wordt het zeer waarschijnlijk niks (spreek uit ervaring ;) )

Overigens gaat minder uren opgeven je ook niet helpen, 1 uur per week aan je onderneming besteden zal zeer waarschijnlijk weer hetzelfde opleveren: een afwijzing.
Maar als je met een "hobby" geld verdient, moet je dat opgeven bij belasting en daarvoor een is een BTW nummer nodig.

Kijk, een webshop is heel moeilijk in te schatten, vooral in begin. Je weet niet of de niche aanslaat. Er is een risico dat niemand op de webshop komt maar er is ook een risico dat het juist succesvol wordt. Je kan wel leuk en aardig de winst marge berekenen per product, maar je gaat never nooit raden hoeveel je gaat verkopen. Daarom vond ik de schatting eigenlijk ook een kut vraag. Waar ik me wel in vergis heb, is dat je als je geen orders binnen krijgt ook geen tijd aan besteed. Die 30 uur schatting is dus ook overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
RusFighter schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:19:
[...]

Maar als je met een "hobby" geld verdient, moet je dat opgeven bij belasting en daarvoor een is een BTW nummer nodig.

Kijk, een webshop is heel moeilijk in te schatten, vooral in begin. Je weet niet of de niche aanslaat. Er is een risico dat niemand op de webshop komt maar er is ook een risico dat het juist succesvol wordt. Je kan wel leuk en aardig de winst marge berekenen per product, maar je gaat never nooit raden hoeveel je gaat verkopen. Daarom vond ik de schatting eigenlijk ook een kut vraag. Waar ik me wel in vergis heb, is dat je als je geen orders binnen krijgt ook geen tijd aan besteed. Die 30 uur schatting is dus ook overdreven.
Daarvoor is geen BTW nummer nodig: https://www.belastingdien...esultaat_uit_overig_werk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De normen zijn nogal verschillend tussen "ondernemer voor de inkomstenbelasting" en "ondernemer voor de omzetbelasting".

Een (herhalend) marktplaats-handeltje met een opbrengst van 1000 per jaar is voor de IB meestal ROW, maar kan tegelijk wel BTW-plichtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Sorry ik moest even lachen... BTW verleggen is echt iets anders dan facturen later versturen danwel BTW zomaar door een andere partij laten betalen.

Er zijn maar twee mogelijkheden om BTW te verleggen (lees: degene waar jij je factuur aan stuurt betaalt de BTW niet aan jou, maar rechtstreeks aan de belastingdienst) en dat is:
1. Wettelijk verplicht (bijvoorbeeld bij onderaanneming) Zie voor de volledige lijst de link in je eigen link "Wanneer BTW verleggen".
2. (Ook wettelijk verplicht) bij het leveren van goederen aan diensten aan ondernemers met BTW nummer in het buitenland maar wel landen binnen de EU (landen buiten de EU is gewoon met Nederlandse BTW belast weliswaar een tarief van 0%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BB-One schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:39:
[...]

Sorry ik moest even lachen... BTW verleggen is echt iets anders dan facturen later versturen danwel BTW zomaar door een andere partij laten betalen.

Er zijn maar twee mogelijkheden om BTW te verleggen (lees: degene waar jij je factuur aan stuurt betaalt de BTW niet aan jou, maar rechtstreeks aan de belastingdienst) en dat is:
1. Wettelijk verplicht (bijvoorbeeld bij onderaanneming) Zie voor de volledige lijst de link in je eigen link "Wanneer BTW verleggen".
2. (Ook wettelijk verplicht) bij het leveren van goederen aan diensten aan ondernemers met BTW nummer in het buitenland maar wel landen binnen de EU (landen buiten de EU is gewoon met Nederlandse BTW belast weliswaar een tarief van 0%)
Goed dat je weer eens gelachen hebt, dat doe ik ook, want snap je quote aan mij niet. Je hoeft het mij niet uit te leggen hoor oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Hackus schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:54:
[...]

Goed dat je weer eens gelachen hebt, dat doe ik ook, want snap je quote aan mij niet. Je hoeft het mij niet uit te leggen hoor oOo
Lees dan even terug in deze thread, jij geeft tip dat TS zich pas per 1-1-2018 kan inschrijven. TS reageert 'moet ik dan ook de facturen tot die datum uitstellen?' waarop jij reageert ' btw verleggen al gelezen?'
Mijn idee is dan dat jij bedoelt geen facturen uitstellen maar gewoon de BTW verleggen.

Ik kan je reacties natuurlijk verkeerd interpreteren maar zo kwam het op mij over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:06
RusFighter schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:19:
[...]

Kijk, een webshop is heel moeilijk in te schatten, vooral in begin. Je weet niet of de niche aanslaat.
Oke, geen plan gemaakt dus. Ook geen onderzoek gedaan blijkbaar.
Ik snap wel dat ze je niet serieus neemt bij de KvK.

Je begint een webshop pas wanneer je weet dat er een markt is voor je producten die je wilt aanbieden.
Jij bent onvoorbereid naar de KvK gegaan en mevrouw heeft je waarschijnlijk weg gestuurd om jou tegen jezelf te beschermen.

Zodra je een realistich beeld hebt van je mogelijkheden op de markt (en het liefst een ondernemersplan daarbij hebt opgesteld) en dus een reële indicatie kunt geven van de te verwachten omzet, dan ga je naar de KvK en schrijf je je in.

Weet je eigenlijk of er ook nog andere verplichte kosten komen kijken bij het hebben van een (web-) winkel?

[ Voor 6% gewijzigd door Gadgeteer op 15-03-2017 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BB-One schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 07:32:
[...]

Lees dan even terug in deze thread, jij geeft tip dat TS zich pas per 1-1-2018 kan inschrijven. TS reageert 'moet ik dan ook de facturen tot die datum uitstellen?' waarop jij reageert ' btw verleggen al gelezen?'
Mijn idee is dan dat jij bedoelt geen facturen uitstellen maar gewoon de BTW verleggen.

Ik kan je reacties natuurlijk verkeerd interpreteren maar zo kwam het op mij over.
Kijk even naar mijn quote, waar ik zeg; "laat je goed informeren bij de belastingdienst". dat heb ik extra dik gemaakt. Ik heb het btw verleggen erbij gezet om van haar te horen of ze die optie kent mbt tot informeren, voor je zomaar een éénmanszaakje start.

Jij haalt dus de helft van mijn reactie er uit.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Hackus schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:37:
[...]

Kijk even naar mijn quote, waar ik zeg; "laat je goed informeren bij de belastingdienst". dat heb ik extra dik gemaakt. Ik heb het btw verleggen erbij gezet om van haar te horen of ze die optie kent mbt tot informeren, voor je zomaar een éénmanszaakje start.

Jij haalt dus de helft van mijn reactie er uit.

;)
Ja dat lees/zie ik maar ik zie niet in wat BTW verleggen te maken met vraag van de TS?
- want om BTW te verleggen heb je ook een BTW nummer nodig
- en wat heeft verleggen dan te maken met facturen uitstellen
Maar ligt dan vast aan mij.

Back on topic, voor de TS:
- Je hoeft geen inschrijving handelsregister te hebben om een BTW nummer te krijgen;
- Schrijf je je in bij het handelsregister kreeg je meestal automatisch een BTW nummer
- De dame bij het handelsregister heeft de inschrijving beoordeeld op fiscale kwalificaties van het begrip "onderneming" voor de wet inkomstenbelasting (kort gezegd de door haar genoemde "winstverwachting"), wat dus niet correct is.
- Het handelsregister is m.i. niet eens bevoegd om dat oordeel te geven, aangezien het handelsregister alleen mag (of moet?) beoordelen of je activiteiten in het economisch verkeer uitoefent. Het begrip onderneming voor het handelsregister komt dichter bij het begrip zoals gehanteerd in de wet op omzetbelasting dan die van de wet inkomstenbelasting.
- Het begrip "onderneming" is voor de inkomstenbelasting verschillend t.o.v. de BTW (deze laatste kent geen winstbegrip, dus je hoeft geen winst verwachting te hebben om ondernemer te zijn voor de BTW)

Reden waarom ik zeg dat het handelsregister niet eens bevoegd is om de inschrijving te weigeren is namelijk dat elke onderneming verplicht is zich in te schrijven bij het handelsregister en door een inschrijving te weigeren *kan* het zo maar zijn dat TS niet voldoet aan zijn wettelijke verplichting. Het handelsregister moet namelijk lijdzaam zijn (in plat Nederlands: gewoon uitvoeren wat gevraagd wordt en geen oordeel/mening daar over hebben, tenzij er een formeel gebrek is). Het enige waar het handelsregister voor moet waken is dat het register niet vervuild wordt en daar hoort m.i. alleen een beoordeling op basis van activiteiten bij en niet een beoordeling op grond van winstgevendheid.

Daarnaast kan het zo maar zijn door de inschrijving te weigeren dat TS geen of minder werk krijgt van (potentiele) klanten, aangezien veel bedrijven een standaard check doen op inschrijving handelsregister en ontbreekt die, jammer maar helaas.

(offtopic: in de andersom situatie, bij (overduidelijk) verkeerde informatie in het handelsregister stelt het handelsregister zich altijd op het standpunt dat zij lijdzaam moeten(!) zijn en geen oordeel mogen hebben over en daarmee niet verantwoordelijk zijn voor de informatie ingediend/aangegeven door de inschrijver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het is lastig balanceren op de rand tussen hobby en bedrijf.

Als band hebben wij een paar jaar geleden maar besloten een VOF op te richten, omdat het handelen met bedrijven (t-shirts drukken, etc.) stukken makkelijker maakt. Bijkomend voordeel: je moet je financiën strak in de gaten houden. Het is in ieder geval een leerzaam iets om te doen en het kost vrij weinig tijd om iets op te richten.

Besef je wel dat je onmiddellijk na je inschrijving voor de rest van je leven gebombardeerd wordt met B2B-spam ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TMDC schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:21:
Het is lastig balanceren op de rand tussen hobby en bedrijf.

Als band hebben wij een paar jaar geleden maar besloten een VOF op te richten, omdat het handelen met bedrijven (t-shirts drukken, etc.) stukken makkelijker maakt. Bijkomend voordeel: je moet je financiën strak in de gaten houden. Het is in ieder geval een leerzaam iets om te doen en het kost vrij weinig tijd om iets op te richten.

Besef je wel dat je onmiddellijk na je inschrijving voor de rest van je leven gebombardeerd wordt met B2B-spam ;-)
Let daarom scherp op bij inschrijving dat ze je gegevens niet mogen verhandelen verkopen etc. Scheelt echt een berg in het begin paar keer gebeld maar verder niet. (Was trouwens het advies van de meneer van de KvK.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1