Gelden snelheidslimieten zonder borden? (alleen op asfalt)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
In nagenoeg alle gevallen zijn snelheidslimieten in Nederland duidelijk aangegeven met een snelheidsbord of wegstandaard (snelweg, autoweg, etc.) aangegeven.

Mijn vraag is nu, als er net (100 meter eerder) een bord staat dat er een autoweg begint en daarna alleen wat getallen 50 op de weg zonder borden, is dat dan een limiet waar aan gehouden moet worden?

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 19:33

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ja,je leert namelijk bij je autolessen/theorie wat deze zijn binnen en buiten de bebouwde kom.En in welke volgorde je deze dient aan te houden.(het is een algemene vraag toch?want voorbeeld is wat apart

[ Voor 37% gewijzigd door mrsar op 14-03-2017 14:12 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarschijnlijk kom je dan van buiten de bebouwde kom, en rij je naar binnen inderdaad.

[ Voor 188% gewijzigd door Soldaatje op 14-03-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Is dit een praktijkvoorbeeld of een fictief scenario?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-05 18:08
Dan is de max. snelheid 50, incl de beperkingen van de autoweg. Bv niet keren op de weg, geen fietsers, enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Precies. In de 23 jaar sinds mijn theorieexamen niet veranderd: autoweg binnen de bebouwde kom is 50, daarbuiten 100 km/h. Tenzij met borden anders is aangegeven.

Het staat er ook ter herinnering als je ons land binnenrijdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Wolfboy schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:07:
In nagenoeg alle gevallen zijn snelheidslimieten in Nederland duidelijk aangegeven met een snelheidsbord of wegstandaard (snelweg, autoweg, etc.) aangegeven.

Mijn vraag is nu, als er net (100 meter eerder) een bord staat dat er een autoweg begint en daarna alleen wat getallen 50 op de weg zonder borden, is dat dan een limiet waar aan gehouden moet worden?
In algemene zin is het zo dat snelheid in Nederland wordt aangegeven met bebording en niet op het wegdek. Op het wegdek heeft het dan ook enkel een 'herinneringsfunctie'. Ik vermoed dus dat de autoweg in kwestie binnen de bebouwde kom ligt en er daarom die '50' markering op het wegdek ligt. Zodat je niet met 100km/u door de bebouwde kom gaat scheuren :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:31

BLACKfm

o_O

Is die snelheid 'in getallen op de weg' in markering? Want ik kan niet echt bedenken waarom dit rechtsgeldig zou zijn (niet alle markering op de weg heeft juridisch waarde, zoals een kruis op de weg (omdat je bij het stoplicht een uitrit/oversteek niet zou mogen blokkeren)).

Ik kan me voorstellen dat door hevige regenval, of in het donker, of door versleten markering, die nieuwe snelheid niet opvalt. En zie dat maar eens recht te lullen voor een rechter als je daar een boete voor wilt geven.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 15:58

Soggney

Zeekomkommer

De limiet zou dus duidelijk 100 moeten zijn.
Het bord autoweg is leidend. En als er een bebouwde kom zou beginnen, zou dat ook aangegeven moeten worden.

Was je al reeds in de bebouwde kom, dan geld 50 en kan je die markering als herinnering zien.
Maar dat stond niet in jouw scenario.

@ below, wijziging ging dat issue net aankaarten.

[ Voor 38% gewijzigd door Soggney op 14-03-2017 14:39 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Soggney schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:30:
De limiet zou dus duidelijk 100 moeten zijn.
Het bord autoweg is leidend. En als er een bebouwde kom zou beginnen, zou dat ook aangegeven moeten worden.
Tenzij de autoweg begint binnen bebouwde kom. Dan is de maximumsnelheid gewoon 50.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Anoniem: 93248 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:12:
Is dit een praktijkvoorbeeld of een fictief scenario?
Een praktijkvoorbeeld. De Maastunnel in Rotterdam.
holl schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:14:
Dan is de max. snelheid 50, incl de beperkingen van de autoweg. Bv niet keren op de weg, geen fietsers, enz
Die heb ik dan gemist in mijn rijlessen, ik wist eerlijk waar niet dat er binnen de bebouwde kom andere regels waren voor een autoweg :X

Op z'n minst wel verwarrend dan ...

Bedankt voor alle antwoorden, dan is het dus duidelijk gewoon nog steeds 50 kilometer per uur. Ik had altijd in mijn hoofd dat een autoweg per definitie 100 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:31

BLACKfm

o_O

Wolfboy schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:40:
[...]
Een praktijkvoorbeeld. De Maastunnel in Rotterdam.
Als ik het zo snel bekijk zit je al in de bebouwde kom.
Het bord 'Autoweg' geeft alleen het type weg aan en wordt niet vergezeld door een sneheidswijziging.

En in dit specifieke geval proberen ze waarschijnlijk wat borden te besparen. Het bordt geeft onder andere aan dat je er niet op mag met voertuigen die de minimale 50km/h niet halen.

[ Voor 19% gewijzigd door BLACKfm op 14-03-2017 14:53 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Daarnaast, ik mag aannemen dat je wel beseft dat 100 rijden in de Maastunnel niet heel veilig voelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Doen ze expres, vroeger was t duidelijk. Nu heb je 30,50,60,70,80,100,120,130.

In zeeland wegen waar 80 en 60 mag, verschil zie je niet en slecht aangegeven en ze flitaen op de 60 stukken haha. Profiteurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

sugarlee89 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:58:
Doen ze expres, vroeger was t duidelijk. Nu heb je 30,50,60,70,80,100,120,130.

In zeeland wegen waar 80 en 60 mag, verschil zie je niet en slecht aangegeven en ze flitaen op de 60 stukken haha. Profiteurs.
Je vergeet nog de 15 (woonerf) en de 90 (dynamische snelheidslimiet A1/A35 knp Azelo-Buren) en daarnaast nog alle uitzonderingen (bepaalde snelheden bij gesloten/open rijstroken, tussen bepaalde tijdstippen of bij bepaalde weersomstandigheden).

Verder heel overzichtelijk gebleven, het aantal verschillende in gebruik zijnde maximumsnelheden :p

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
pagani schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:53:
Daarnaast, ik mag aannemen dat je wel beseft dat 100 rijden in de Maastunnel niet heel veilig voelt ;)
Uiteraard, gezien hoe smal de tunnel is ben ik zelfs met 50 niet altijd even blij eigenlijk ;)
BLACKfm schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:48:
[...]

Als ik het zo snel bekijk zit je al in de bebouwde kom.
Het bord 'Autoweg' geeft alleen het type weg aan en wordt niet vergezeld door een sneheidswijziging.

En in dit specifieke geval proberen ze waarschijnlijk wat borden te besparen. Het bordt geeft onder andere aan dat je er niet op mag met voertuigen die de minimale 50km/h niet halen.
Ah, vandaar. Anders zou je allemaal scootertjes in de tunnel hebben natuurlijk :)

[ Voor 48% gewijzigd door Wolfboy op 14-03-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PauseBreak schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:31:
[...]

Tenzij de autoweg begint binnen bebouwde kom. Dan is de maximumsnelheid gewoon 50.
Daar is veiligverkeerNederland het niet helemaal mee eens.
Soms komt een autoweg ook binnen de bebouwde kom voor. Dan geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur of 70 km/uur. Dit wordt aangegeven op de verkeersborden.
https://vvn.nl/autoweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Houdt er ook rekening mee dat afwijkende snelheden die niet als zone zijn neergezet, na ieder kruispunt of beslismoment herhaalt moeten worden. Oftewel, rijd je buiten bebouwde kom op een 60 stuk en staat er na een kruising of rotonde geen 60? Dan mag je daar gewoon weer 80.

Rijd je op de autosnelweg en ga je een oprit voorbij? Dan moeten ze de 100 weer herhalen, anders mag je gewoon 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Fly-guy schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:35:
[...]

Daar is veiligverkeerNederland het niet helemaal mee eens.

[...]

https://vvn.nl/autoweg
Veilig Verkeer Nederland heeft wel vaker rare standpunten. Even een direct citaat uit het RVV'90, § 8 Maximumsnelheid:
Artikel 20

Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:

1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;

2. op de rijbaan 45 km per uur;

c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.

Artikel 21

Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:

1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 40 km per uur;

2. op de rijbaan 45 km per uur;

c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
toon volledige bericht
Nu we hebben vastgesteld dat de weg in kwestie binnen de bebouwde kom ligt en er geen andere verkeersborden worden getoond behalve bord G3 (begin autoweg) is het relevante wetsartikel art. 20 RVV'90 en als gevolg daarvan is de ter plaatse toegestane maximumsnelheid 50km/u.

Het is wel zo dat een wegbeheerder mag afwijken van die maximumsnelheid van 50, en dat is in de praktijk inderdaad vaak 70 als het bibeko is gelegen allemaal, maar dat dient dan door bebording aangegeven te worden. De 50 hoeft niet door bebording aangegeven te worden. Dat vloeit voort uit de locatie van de autoweg (bibeko).

Nee, merp!

Pagina: 1