Gisteren een proefrit met de 2017 1290 superduke r gemaakt. Had vooraf hoge verwachtingen. Eerste zit was prima, lekker
comfortabel, net wat ik hoopte. En direct bij het wegrijden werd al duidelijk dat de versnellingsbak en motor het erg lekker doen. Dat typische binaire gas of haast een blokkerend achterwiel als je het gas dicht draait bij dit soort dikke 2-cilinders was er totaal niet. Erg toegankelijke motor, knap werk van ktm.
Na een half uurtje wennen een leuke weg op gedraaid en daar vond ik de superduke toch wel door de mand vallen. Een paar fietspompen met weinig afstel mogelijkheden als vering op een motor van 19k is echt niet meer van deze tijd. Verder gaf het ding weinig beleving omdat het vermogen zo beheerst en lineair vrij komt dat het ronduit saai is. Totaal niet wat ik verwacht had van iets wat werd gelanceerd als het beest. KTM geeft een niet misselijke 177pk/140nm op, maar ik denk dat er minimaal 20% mist. Het ding voelt niet alleen traag maar was het ook bij wat sprintjes tegen iemand op mijn eigen motor ondanks de betere specs op papier.
Vind het erg vreemd omdat het ding in in alle reviews het zo goed doet. Als
comfortabele cruser doet hij het ook goed, maar als messcherp sturende "supernaked" valt hij imho aardig door de mand. Nog even afgezien van de prijs, want iets als een quickshifter is een optie

terwijl de concurrentie goedkoper is en met dit soort zaken standaard komt. Al met al is de missie geslaagd. Op weg naar huis op mijn eigen motor wist ik weer waarom ik deze ooit gekocht had, ze is wat on
comfortabel, luid en altijd aanwezig maar geeft voor mij nog steeds een ongeëvenaard stukje rijplezier.