Toon posts:

Bridge rectifier, in serie? Of parallel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• geerttttt
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:22

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb een korte vraag. Ik heb een deurbel die op 12v (wisselspanning ga ik vanuit) werkt, gewoon een reguliere deurbel dus. Nu wil ik wanneer de deurbel ingeschakeld dit signaal afvangen naar mijn Raspberry PI, zonder al te veel aan te passen aan mijn normale deurbel bedrading.

Mijn idee is als volgt: Ik plaats een bridge rectifier in serie of parallel (dat is de vraag) in de stroomkring, dit om van 12v AC, 12v DC te maken, zoals deze:

Daarnaast pak ik een 12v relay bordje waar ik de 12v DC op aansluit. aan de andere kant van de relay sluit ik dan een draadje van de Raspberry pi aan tussen ground en een van de GPIO pinnen.

Lijkt mij dat dit moet lukken, maar nu de vraag dus. Die bridge rectifier, kan ik die beter parallel of serieel in de stroomkring plaatsen? In serie heeft opzich de voorkeur omdat ik dan slecht 1 adertje hoef door te knippen en later dus ook erg makkelijk weer kan herstellen als ik het ongedaan wil maken. Maar ik weet niet of dan wellicht het voltage te veel zakt o.i.d.

Iemand een idee? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Beste antwoord (via geerttttt op 15-03-2017 07:11)

• softstone
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 02-07 01:19
Dat gaat waarschijnlijk niet werken, want de gelijkrichter staat in serie met de bel. Dit zorgt voor een verdeling van de spanning, dat wil je niet.

Je moet de aansluiting van de bel laten zoals hij hoort, en de gelijkrichter parallel zetten aan de bel.

Alle reacties

• raze88
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:43
geerttttt schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:21:

Lijkt mij dat dit moet lukken, maar nu de vraag dus. Die bridge rectifier, kan ik die beter parallel of serieel in de stroomkring plaatsen? In serie heeft opzich de voorkeur omdat ik dan slecht 1 adertje hoef door te knippen en later dus ook erg makkelijk weer kan herstellen als ik het ongedaan wil maken. Maar ik weet niet of dan wellicht het voltage te veel zakt o.i.d.

Iemand een idee? :)
Wanneer je de gelijkrichter in serie met je bel gaat zetten is de kans groot dat je bel niet meer functioneert.Dit omdat je stroom door de schakeling enorm beperkt gaat worden. Voor deze optie zou ik een 2e adertje doorknippen en de schakeling parallel zetten.

Wat je ook kan doen is een optocoupler met een gelijkrichterschakeling ervoor gaan werken. Deze komt dan parallel aan je bel te staan.
Onderstaand schema zou ik nog aanvullen met een elco over de diode heen om te voorkomen dat de ingang 50x per seconde hoog gemaakt gaat worden.

[Voor 52% gewijzigd door raze88 op 14-03-2017 10:32. Reden: Uitbreiden antwoord + quote toevoegen]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
raze88 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:28:
[...]

Wanneer je de gelijkrichter in serie met je bel gaat zetten is de kans groot dat je bel niet meer functioneert.

Wat je ook kan doen is een optocoupler met een gelijkrichterschakeling ervoor gaan werken. Deze komt dan parallel aan je bel te staan.
Onderstaand schema zou ik nog aanvullen met een elco over de diode heen om te voorkomen dat de ingang 50x per seconde hoog gemaakt gaat worden.
[afbeelding]
Is ook een mogelijkheid idd, ware het niet dat de bovengenoemde spullen al besteld zijn :P

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:31
Achter de schakelaar, ("serie").
Anders is hij altijd aan.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Rmg schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:38:
Achter de schakelaar, ("serie").
Anders is hij altijd aan.
Echt? Zolang de stroomkring onderbroken is maakt het toch niet uit of hij voor of na de schakelaar zit zou ik zeggen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 29-08 22:59
Gewoon parallel over de bel zelf. Je wilt toch de volledige 12V naar de gelijkrichter? Indien je het in serie zet zal de spanning worden verdeeld over de gelijkrichter en de bel. Hoe die verhouding zal zijn kan ik je niet vertellen maar gezien de belasting achter de gelijkrichter vermoed ik dat de spanning daar over zal staan. Met andere worden, de spanning over je bel wordt te laag om nog te werken. (dat is echter een aanname)

Overigens is de manier waarop je dit wil aanpakken niet fout, maar wel zeer omslachtig. De correcte manier is die hierboven met een octocoupler. Een andere makkelijke manier is met een 12VAC relais. Dan heb je verder geen electronica nodig.

Volgens mij moet het ook nog wel kunnen met 1 of 2 diodes, een elke en een paar weerstanden

• raze88
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:43
SuperKris schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:37:
Volgens mij moet het ook nog wel kunnen met 1 of 2 diodes, een elke en een paar weerstanden
Vergeet dan niet de ground van de bel(na gelijkrichting) en de ground van de RPI aan elkaar te leggen om zwevende signalen te voorkomen. Doe je dit niet dan kun je spookgedrag krijgen.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:31
geerttttt schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:23:
[...]

Echt? Zolang de stroomkring onderbroken is maakt het toch niet uit of hij voor of na de schakelaar zit zou ik zeggen?
Naja als hij paralel voor de schakelaar(in serie) zit dan maakt de diodebrug het circuit compleet.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Omdat de schakelaar maar 1-polig is is de omschrijving voor of na de schakelaar een beetje wazig want wat is de andere ader die je moet gebruiken?
Parallel aan de bel is een correcte en niet te verwarren uitleg.

De optocoupler is een prima oplossing al zal die een 50hz puls afgeven. OK de software zal er omheen kunnen kijken maar ik zou met een enkele diode en een kleine elco toch een gelijkspanning aan de optocoupler bieden zodat deze ook een keiharde aan/uit puls geeft.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ik zat te denken aan zoiets:

werkt dat?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• softstone
Dat gaat waarschijnlijk niet werken, want de gelijkrichter staat in serie met de bel. Dit zorgt voor een verdeling van de spanning, dat wil je niet.

Je moet de aansluiting van de bel laten zoals hij hoort, en de gelijkrichter parallel zetten aan de bel.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De trafo zou ik ook niet zo aansluiten.....

Maar echt, je moet gewoon de diodebrug bij de 2 draden aan de gong aansluiten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
softstone schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:56:

Ah natuurlijk ja, parallel aan de gong! Dat kan zeker. Sterker nog. Ik zou 2 extra aders aan de gong kunnen vastmaken die ik daarvoor gebruik. Als ik dat dan lostrek blijft alles werken en hoef ik nergens draden door te knippen. Top! Dat ga ik doen, bedankt!

• softstone
Geen dank!

Let er wel op dat je beltrafo het benodigde vermogen kan leveren. Meestal is er niet veel vermogen over.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 16:50
Hou er rekening mee dat de gelijkgerichte spanning geen 12V is maar √2 *12 V. Ofwel 17V.

Verder lijkt het me idd handiger om alleen een optocoupler te gebruiken. Kun je ook met een veel kleinere condensator af. In principe moet één diode, optocoupler en cap wel genoeg zijn. edit: Of zorgen dat je goed debounced in software, dan heb je alléén een optocoupler nodig.

[Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 16-03-2017 11:19]

• softstone
Ik zou ook een optocoupler aanbevelen.

Maar als je dan toch voor een relais gaat, gebruik dan een relais met een stuursignaal van 12V AC. Op die manier heb je helemaal geen gelijkrichter nodig.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee