Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe werk PC

Pagina: 1
Acties:

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben een .NET developer en momenteel werk ik op een laptop (i7 vpro / 16 gb) maar mijn systeem is niet snel genoeg meer. Ik loop geregeld tegen CPU bottle necks aan en af en toe een ram bottle neck.

Van mijn werkgever mag ik een nieuwe PC kopen en ik heb een carte blanche. Dus kan een laptop kopen / geassembleerde pc kopen / zelf pc samen stellen / ... ==> Keuze voor desktop was snel gemaakt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk software schrijven. Ik heb regelmatig meerdere visual studio's open en resharper (tool voor code analyse) draait ook continue op de achtergrond zet hierbij nog een lokale web en database server en er is wel wat aan het draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget = ik moet kunnen uitleggen waarom ik dat nodig heb :-). Ik zou zeggen mikken op rond de 1700 euro en max een 2000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Compleet nieuw systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Belangrijkste in het systeem is voldoende RAM en een deftige CPU. Voor de grafische kaart is het belangrijk dat die minstens 1 4K scherm kan aansturen en idealiter 2.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor CPU: Ben ik iets meer fan van Intel maar indien AMD beter is voor mij wil ik AMD zeker een kans geven.
Voor GPU: Nvidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een belangrijke eis is dat het systeem compleet geruisloos is.

Ga je overklokken?
Niet echt van plan.

Wat verwacht je van ons?
Indien jullie plaatsen zien waar ik kosten kan bespraren in mijn build mag je het zeker zeggen. Ik zal kort even mijn componenten keuze overlopen en waar ik nog tussen twijfel.

CPU
Dit is de belangrijkste component van mijn build.
Momenteel heb ik een pricewatch: AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler op internet lees ik ook dat een pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed / pricewatch: AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler nagenoeg even goed zijn dus vraag ik mij af of de 1800x zijn meerwaarde wel waard is.
De signle thread performance van AMD is wel niet super en dus twijfel ik om anders toch nog voor Intel te kiezen)
Mijn vraag hier dus: 1800 of 1700 / 1700x. (Of ga ik toch beter voor een product: Intel Core i7-7700K / pricewatch: Intel Core i7 6850K Boxed

Motherboard
Altijd een fan geweest van Gigabyte en B350 is voor mij voldoende. Ben nu wel niet echt thuis in de moederbord wereld maar dit lijkt mij een goed bordje prijs kwaliteit. Zou leuk zijn als er een USB C poort op aanwezig is maar dit is enkel op de X370 borden precies.

Memory
Weinig voorkeur. Moet 32 GB zijn en liefst 3200Mhz om het verschil tussen Quad channel van Intel goed te maken.

Voeding
Ik weet dat de voeding overkill is voor mijn systeem maar de twee eisen compleet modulair en zeer stil voldoet hij wel aan.

GPU
Dit is misschien wat overkill ? Ik wist hier niet echt wat ik moest pakken. Enigste vereist is eigenlijk dat het Minstens 1 en best 2 schermen in 4k kan aansturen. Gamen op het systeem zal zover ik weet niet gebeuren.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 543,20€ 543,20
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 125,95€ 125,95
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 175,95€ 175,95
1Fractal Design Define C€ 79,90€ 79,90
1Scythe Mugen 5€ 43,95€ 43,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 299,-€ 299,-
1Corsair RM550x€ 94,95€ 94,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 239,58€ 239,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.602,48

Alle tips zijn welkom & alvast bedankt voor uw tijd.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
Zoek even naar de define C. die is wat korter omdat er geen custom watercooling support in zit. die masterliquid gaat echter no problem. je ram zal hoogstwaarschijnlijk nog niet hoger dan 2933 mhz willen draaien. bij sommige borden en ram sticks kom je niet boven 2133 uit.
dual channel is vlot zat denk ik personlijk

een 6850K is in jouw geval tov de 6800K alleen een een clockspeed bump. ik weet dat je niet wil overclocken maar je zou in ieder geval deze bump gewoon kunnen invoeren bij een 6800K om te compenseren, mocht je voor intel gaan.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je een echt stille PC wil hebben kijk dan naar een echt stille luchtkoeler, een luidruchtige waterkoeler maakt de PC alleen maar luidruchtig.

Als je graag USB-C wil hebben dan is dit het gemakkelijkst voor op de behuizing of niet?
pricewatch: Silverstone Kublai KL07B bijvoorbeeld?

Bij die behuizing heb je ook een moederbord nodig met twee USB 3.0/3.1 Gen1 headers nodig.

En geheugen pas je dan weer op het moederbord aan, neem twee reepjes van 16GB Single Rank DDR4 en zoek op of die ook een hoge frequentie kunnen halen op dat moederbord.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als je het professioneel nodig bent, zou ik zeker gaan kijken naar een pc met ondersteuning. Dus een Dell, HP, etc met een supportcontract. Dat kost wellicht wat meer dan zelf bouwen, maar als jij een dag niet kunt werken kost het ook geld. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:34:
Als je het professioneel nodig bent, zou ik zeker gaan kijken naar een pc met ondersteuning. Dus een Dell, HP, etc met een supportcontract. Dat kost wellicht wat meer dan zelf bouwen, maar als jij een dag niet kunt werken kost het ook geld. ;)
Als je een goed systeem bouwt dan is de kans op falen nihil en als je dan ook nog zelf handig bent dan zou je een probleem zelf ook nog veel sneller opgelost kunnen hebben dan dat dat zou kunnen met een servicecontract.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

-The_Mask- schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:22:
[...]

Als je een goed systeem bouwt dan is de kans op falen nihil en als je dan ook nog zelf handig bent dan zou je een probleem zelf ook nog veel sneller opgelost kunnen hebben dan dat dat zou kunnen met een servicecontract.
Hardware kan altijd stuk gaan. Zo simpel is het.

En het is maar de vraag of je twee jaar na bouwen nog een cpu kunt vinden die nog past op het al bestaande moederbord. Met een supportcontract koop je ook dat risico af.

Het kost wel geld, maar als TS die pc in elkaar schroeft, onderhoud, en zelf drivers uitzoekt en download kost ook geld. Mensen vergeten dat wel eens. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Nactive
  • Niet online
youridv1 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:18:
Zoek even naar de define C. die is wat korter omdat er geen custom watercooling support in zit. die masterliquid gaat echter no problem. je ram zal hoogstwaarschijnlijk nog niet hoger dan 2933 mhz willen draaien. bij sommige borden en ram sticks kom je niet boven 2133 uit.
dual channel is vlot zat denk ik personlijk

een 6850K is in jouw geval tov de 6800K alleen een een clockspeed bump. ik weet dat je niet wil overclocken maar je zou in ieder geval deze bump gewoon kunnen invoeren bij een 6800K om te compenseren, mocht je voor intel gaan.
Define C is inderdaad beter was dit nog vergeten aan te passen.
-The_Mask- schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:32:
Als je een echt stille PC wil hebben kijk dan naar een echt stille luchtkoeler, een luidruchtige waterkoeler maakt de PC alleen maar luidruchtig.

Als je graag USB-C wil hebben dan is dit het gemakkelijkst voor op de behuizing of niet?
pricewatch: Silverstone Kublai KL07B bijvoorbeeld?

Bij die behuizing heb je ook een moederbord nodig met twee USB 3.0/3.1 Gen1 headers nodig.

En geheugen pas je dan weer op het moederbord aan, neem twee reepjes van 16GB Single Rank DDR4 en zoek op of die ook een hoge frequentie kunnen halen op dat moederbord.
Waterkoeler is uit & Scythe Mugen 5 in de plaats gekozen.

Ik ben wel echt een fan van de Fractal Design caces. USB-C Zou een leuke extra zijn maar wil er eigenlijk niet al teveel voor aanpassen, veronderstel dat ik die feature dus eerder zal laten vallen :s.

Is er echt zoveel verschil tussen geheugen en moederborden ? Ik dacht altijd dat in 99% van de gevallen uw moederbord / geheugen / CPU perfect konden samenwerken.
In ieder geval volgens de website van Gigabyte ondersteund het CMK64GX4M8B3200C16. Dit is 8 x 8Gb nu heb ik 2 x 16Gb met voor derest alle andere cijferkes gelijk, ik veronderstel dus dat dit zal werken ?
Question Mark schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:34:
Zeker een terechte opmerking. Heb ik zelf ook een tijd over zitten twijfelen.
Ik zal de PC zelf gebruiken. Dit is anders dan indien je een PC samenstelt voor de lokale tandarts en indien de machine niet boot geen idee heeft wat ze moet doen. Assembleren zal ik waarschijnlijk wel in het weekend doen dus dit is 'gratis' voor mijn werkgever. Ik ben al blij dat ik zelf mijn hardware mag kiezen en niet een of andere laptop opgelegd krijg.

Een update van de build:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 543,20€ 543,20
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 125,95€ 125,95
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 175,95€ 175,95
1Corsair RM550x€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.602,48

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
het klopt ook wel dat ram cpu en moederbord in 99% van de gevallen samenwerken. Ryzen is op het moment gewoon nog in een buggie fase en er moeten nog bios updates uitgedeeld worden om de ram compatibaliteit te bevorderen. corsair vengeance is wel een van je beste gokken als het om ryzen ram gaat.

ik ben zelf ook fan van fractal design kasten. heb zelf wel een define s omdat waterkoeling nog op de to do lijst staat.

ik zie trouwens geen harddrives of iets dergelijks. heb je een nas waar je de data laat of komt er gewoonweg niet zo veel opslag kijken bij het leven van deze tower?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nactive schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:11:
CPU
Dit is de belangrijkste component van mijn build.
Momenteel heb ik een pricewatch: AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler op internet lees ik ook dat een pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed / pricewatch: AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler nagenoeg even goed zijn dus vraag ik mij af of de 1800x zijn meerwaarde wel waard is.
De signle thread performance van AMD is wel niet super en dus twijfel ik om anders toch nog voor Intel te kiezen)
Mijn vraag hier dus: 1800 of 1700 / 1700x. (Of ga ik toch beter voor een product: Intel Core i7-7700K / pricewatch: Intel Core i7 6850K Boxed
Ryzen heeft een prima single core performance, alleen gewoon niet de mhz die bijv de 7700k haalt.

Wat voor i7 heb je nu? Is die continu op max belasting? Ga je 16 threads echt effectief inzetten?

specs

• Nactive
  • Niet online
youridv1 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:51:
ik zie trouwens geen harddrives of iets dergelijks. heb je een nas waar je de data laat of komt er gewoonweg niet zo veel opslag kijken bij het leven van deze tower?
Momenteel heb ik een 250Gb SSD en is aan de nipte kant. Als ik naar 500Gb ga zal het wel voldoende zijn denk ik. Code neemt niet zoveel plaats in en echt grote db's komen nooit op mijn PC te staan. Ik kan altijd in de toekomst een SSD bij in het systeem steken.
maratropa schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:20:
Ryzen heeft een prima single core performance, alleen gewoon niet de mhz die bijv de 7700k haalt.

Wat voor i7 heb je nu? Is die continu op max belasting? Ga je 16 threads echt effectief inzetten?
Ik heb momenteel een i7 3520M. Er zijn twee zaken dat die CPU momenteel niet goed mee overweg kan.
1] Wij gebruiken een code analyse tool (resharper) die is redelijk zwaar en die vertraagd het systeem redelijk hard.
2] Indien er compiled wordt en de webserver moet opspinnen (bij IIS is de initial load jammer genoeg redelijk traag) kan het ook allemaal lang duren. Indien dit proces iets sneller kan wordt het compileren en testen proces een pak minder frustrerend.

Heb ik hiervoor 16 threads nodig ? Vandaag neen, maar momenteel zie ik wel af en toe dat mijn huidige CPU 4 threads op 100% heeft staan. Dus een beetje future proof lijkt > 8 threads geen overkill.

[ Voor 25% gewijzigd door Nactive op 14-03-2017 21:03 ]

• maratropa
  • Niet online
Nactive schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:58:
[...]

Momenteel heb ik een 250Gb SSD en is aan de nipte kant. Als ik naar 500Gb ga zal het wel voldoende zijn denk ik. Code neemt niet zoveel plaats in en echt grote db's komen nooit op mijn PC te staan. Ik kan altijd in de toekomst een SSD bij in het systeem steken.

[...]

Ik heb momenteel een i7 3520M. Er zijn twee zaken dat die CPU momenteel niet goed mee overweg kan.
1] Wij gebruiken een code analyse tool (resharper) die is redelijk zwaar en die vertraagd het systeem redelijk hard.
2] Indien er compiled wordt en de webserver moet opspinnen (bij IIS is de initial load jammer genoeg redelijk traag) kan het ook allemaal lang duren. Indien dit proces iets sneller kan wordt het compileren en testen proces een pak minder frustrerend.

Heb ik hiervoor 16 threads nodig ? Vandaag neen, maar momenteel zie ik wel af en toe dat mijn huidige CPU 4 threads op 100% heeft staan. Dus een beetje future proof lijkt > 8 threads geen overkill.
Met een dualcore lijkt me het ook logisch dat je tegen problemen aanloopt, dat ding zou eigenlijk geen i7 mogen heten maarja.. :) Die trek je zo dicht natuurlijk.

Ik zou even goed checken hoe de belasting gaat zijn tijdens het werken, dus wat er echt tegelijk draait met hoeveel threads. Ryzen is veel multithreaded snelheid per euro maar dan moet je dat wel gebruiken. Want een 7700k is door de snelle cores waarschijnlijk allround een wat betere werkervaring mits hij niet helemaal vol belast wordt natuurlijk.

specs

• Nactive
  • Niet online
maratropa schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:19:
Ik zou even goed checken hoe de belasting gaat zijn tijdens het werken, dus wat er echt tegelijk draait met hoeveel threads. Ryzen is veel multithreaded snelheid per euro maar dan moet je dat wel gebruiken. Want een 7700k is door de snelle cores waarschijnlijk allround een wat betere werkervaring mits hij niet helemaal vol belast wordt natuurlijk.
Vergelijking I7 7700k vs Ryzen ben ik helemaal mee eens. Op zich denk ik wel dat ik met een 7700k zal toekomen. Binnen een paar jaar kan ik misschien het voordeel van een Ryzen plukken.

Ben er dus zelf nog niet helemaal uit of ik nu de 7700k moet pakken of de Ryzen.

• maratropa
  • Niet online
Nactive schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:25:
[...]

Vergelijking I7 7700k vs Ryzen ben ik helemaal mee eens. Op zich denk ik wel dat ik met een 7700k zal toekomen. Binnen een paar jaar kan ik misschien het voordeel van een Ryzen plukken.

Ben er dus zelf nog niet helemaal uit of ik nu de 7700k moet pakken of de Ryzen.
Ryzen heeft een prima single core prestatie heeft voor een prima werkervaring, maar dat stapje terug tov sommige intel cpu's is vooral o.k. als je die extra cores goed kan inzetten. (ik heb ook dezelfde singlecore snelheid geaccepteerd in ruil voor meer cores op m'n xeons) Maar beetje gunfactor mag ook meespelen toch, competatief AMD is goed voor kopers van beide merken.

Eigenlijk moet je ryzen ook vergelijken met socket 2011-3 maar die 8 cores zijn zo duur die doen in de meeste budgetten helemaal niet meer mee imho.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 14-03-2017 22:07 ]

specs

• Nactive
  • Niet online
Indien ik voor Intel zal gaan zal het niet de 2011-3 chipset worden, Indien ik meer als 4 cores wil wordt het het AMD systeem.
Hieronder mijn Intel systeem. De GPU heb ik laten vallen want ik heb Integrated graphics op het Intel systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 375,-€ 375,-
1Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming€ 159,95€ 159,95
1Corsair RM550x€ 93,60€ 93,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.290,98
Pagina: 1