HDD voor non-RAID NAS

Pagina: 1
Acties:

• Richyrick
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-11-2025
Beste Tweakers,

Op dit moment ben ik op zoek naar een HDD voor een NAS die ik van plan ben aan te schaffen.
Zelf ben ik een student, en lijkt het mij voor het delen van de bestanden wel zo handig om een NAS aan te schaffen. De NAS op mijn studentenkamer te staan, sinds ik vanaf daar een gigabit internetverbinding heb. Dit wordt uiteraard verbonden via een ethernetkabel. Voor volledigheid: de NAS die ik op het oog heb is de DS216J.

Ik zoek een?
Geschikte HDD voor in de NAS. Daarbij dacht ik zelf aan een 2TB schijf (in eerste instantie). Er is eerst nog geen tweede schijf nodig, zolang er nog weinig bestanden zijn, zal de back-up naar de cloud zijn, later naar een NAS van een familielid. Er zal daarom geen RAID gedraaid worden.

Wat is je budget?
De meeste 2TB schijven kosten ongeveer 80 euro, dus dat lijkt me een mooi bedrag. Het gaat me er vooral om om niet te betalen voor dingen die ik niet gebruik.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niets specifieks.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals al gezegd, zal de NAS gebruikt worden binnen mijn studentenkamer. Het is de bedoeling dat de NAS zichzelf 's nachts standaard uitschakelt, zodat ik geen last heb van het geluid. Zoals hierboven al benoemd zal RAID niet gebruikt worden. Zuinigheid van de schijf is niet echt een issue.

Zelf kwam ik uit op deze en deze (vanaf 5e post) reacties van @Verwijderd , waardoor ik zelf sterk betwijfel of de WD RED wel een geschikte kandidaat is (bovenop het feit dat ze aanzienlijk duurder zijn). Daarom zat ik zelf te denken aan een conventionele desktopschijf, zoals een WD Blue.

Hoe denken jullie hierover?

Alvast bedankt! _/-\o_

Verwijderd

De WD Greens van vroeger heten nu (heel stom) WD Blue omdat de oude Blue's eigenlijk geen bestaandrecht meer hebben. Dus mijn post waarnaar je linkt zou op dit moment aangepast moeten worden. Wat vroeger de WD Green was, is nu: pricewatch: WD Blue WD40EZRZ, 4TB.

Dit lijkt mij een goede schijf om te overwegen. Toshiba is goedkoper maar ook veel luidruchtiger en voor mijn gevoel een minder kwalitatieve schijf. WD Green/Blue heb ik hoger zitten en is een prima all-round schijf voor opslag. Hitachi kun je ook zeker overwegen daar hoor ik goede verhalen over, maar is wel luidruchtiger.

Ik raad je af een 2TB schijf te kopen; vanaf 4TB zou ik je aanraden, ook omdat 4TB de sweet spot is qua prijs-per-gigabyte maar ook omdat een grote logge schijf die lawaai produceert en herrie verbruikt, en toch 'maar' 2TB opslag heeft, al snel veroudert. Dit probleem heb je veel minder bij een schijf van hoge capaciteit die grofweg hetzelfde geluid produceert en ook nauwelijks meer energie verbruikt dan een schijf met lagere capaciteit.

Ik beschouw een 4TB+ schijf dus als toekomstvaster dan een 2TB schijf. Bij SSDs speelt dit probleem veel minder omdat SSDs idle heel zuinig zijn, sowieso geen geluid produceren en ook nog eens heel klein (2,5") dus dat maakt dat een 'kleine' 1TB SSD - nu nog heel prijzig - straks nog steeds inzetbaar is voor veel doeleinden op het moment dat 10TB+ SSDs betaalbaar worden voor consumenten als jij. Dus dit probleem van toekomstvastheid speelt vooral bij logge producten zoals 3,5" hardeschijven. Als deze te weinig capaciteit hebben voor het tijdperk waarin ze worden gebruikt, zijn ze economisch verouderd. Denk aan een 40GB - 250GB hardeschijf die op 7200rpm draait van het verleden; zulk soort schijven zijn nu nauwelijks nog rendabel om in te zetten ook al is de schijf nog prima betrouwbaar en functioneel.

Succes :)

• Richyrick
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:38:
De WD Greens van vroeger heten nu (heel stom) WD Blue omdat de oude Blue's eigenlijk geen bestaandrecht meer hebben. Dus mijn post waarnaar je linkt zou op dit moment aangepast moeten worden. Wat vroeger de WD Green was, is nu: pricewatch: WD Blue WD40EZRZ, 4TB.

Dit lijkt mij een goede schijf om te overwegen. Toshiba is goedkoper maar ook veel luidruchtiger en voor mijn gevoel een minder kwalitatieve schijf. WD Green/Blue heb ik hoger zitten en is een prima all-round schijf voor opslag. Hitachi kun je ook zeker overwegen daar hoor ik goede verhalen over, maar is wel luidruchtiger.

Ik raad je af een 2TB schijf te kopen; vanaf 4TB zou ik je aanraden, ook omdat 4TB de sweet spot is qua prijs-per-gigabyte maar ook omdat een grote logge schijf die lawaai produceert en herrie verbruikt, en toch 'maar' 2TB opslag heeft, al snel veroudert. Dit probleem heb je veel minder bij een schijf van hoge capaciteit die grofweg hetzelfde geluid produceert en ook nauwelijks meer energie verbruikt dan een schijf met lagere capaciteit.

Ik beschouw een 4TB+ schijf dus als toekomstvaster dan een 2TB schijf. Bij SSDs speelt dit probleem veel minder omdat SSDs idle heel zuinig zijn, sowieso geen geluid produceren en ook nog eens heel klein (2,5") dus dat maakt dat een 'kleine' 1TB SSD - nu nog heel prijzig - straks nog steeds inzetbaar is voor veel doeleinden op het moment dat 10TB+ SSDs betaalbaar worden voor consumenten als jij. Dus dit probleem van toekomstvastheid speelt vooral bij logge producten zoals 3,5" hardeschijven. Als deze te weinig capaciteit hebben voor het tijdperk waarin ze worden gebruikt, zijn ze economisch verouderd. Denk aan een 40GB - 250GB hardeschijf die op 7200rpm draait van het verleden; zulk soort schijven zijn nu nauwelijks nog rendabel om in te zetten ook al is de schijf nog prima betrouwbaar en functioneel.

Succes :)
Allereerst, hartstikke bedankt voor je reactie!

Ik had zelf ook verder gekeken naar de hogere opslagcapaciteiten, en had gezien dat (op dit moment) de 3TB variant de beste €/GB heeft, dus ik ben van plan om voor die specifieke variant te gaan. Alleen: ik zie mezelf 3TB, laat staan 4TB niet/nauwelijks vullen. Dat is op dit moment ook niet het probleem op mijn desktop: mijn probleem is (op dit moment) de onhandige synchronisatie tussen mijn laptop en desktop op dit moment (oplossingen als Google Drive werken niet echt handig in mijn setup). Voor gebruiksgemak en het voorkomen van ruimte-tekort in de toekomst, wil ik nu een NAS kopen.

Uiteraard is jouw argument voor 4TB schijven dan nog steeds valide (over 8-10 jaar is 3/4TB waarschijnlijk lachwekkend, ik ben dat volledig met je eens), maar ik kan voor mezelf de aankoop van een 4TB schijf niet echt rechtvaardigen als ik op dit moment 1TB nog niet eens vul, én die schijf een hogere €/GB heeft.

Om je een vervolgvraag te stellen: Aangezien jij iets meer in zulke cijfers zit dan ik, zijn de 3TB schijven net zo betrouwbaar als de 2TB/4TB schijven? Voor zover ik weet hadden alleen wat 3TB Seagate schijven problemen met betrouwbaarheid. Ik heb gekeken bij Backblaze (voorzover dit een indicatie geeft), maar daar stond dit specifieke model niet tussen.

En nogmaals, bedankt voor je (altijd uitgebreide) reacties op zulk soort vragen.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Backblaze blijft lastig te interpreteren, http://bioinformare.blogs...s-of-hard-disk-drive.html is de enige statistisch onderbouwde post die ik erover heb gezien. Hieruit blijkt tenminste dat de ST3000DM001 te vaak stuk ging en dat Seagate in het algemeen het niet goed lijkt te doen. Al bleek later weer dat de 8 TB Seagates het erg goed lijken te doen. http://bioinformare.blogs...s-of-hard-disk-drive.html

Verder kun je concluderen dat de top 3 bestaat uit Hitachi, HGST en Toshiba, waarbij je bij zowel HGST als Toshiba eigenlijk alleen kunt zeggen dat de sample size te klein is om betrouwbaar te zijn.

Qua HGST zou je uitkomen op de Deskstar serie, welke vrij slecht uit deze review komt https://nl.hardware.info/...harde-schijven-vergeleken Ook blijkt dat product: Toshiba E300 erg goed presteert.

De keuze op het moment ligt wat mij betreft dus tussen een E300 en WD Blue 5400 RPM. Echt een conclusie trekken welke beter is, kan ik niet.