Zoemend geluid over mijn JBL boxen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-07 17:11
hallo mensen,

ik heb hier thuis 2 geweldige JBL mk1000 boxen staan (first gen) en een nostalgische Pioneer SA-5500 ii, aangezien ik ze normaal gesproken gebruik voor mijn elektronische drumstel (drumcomputer etc) deed ik er verder niet zo veel mee. maar aangezien mijn buren gingen klagen dat ik mijn muziek (meedrumtracks) te hard over mijn boxen had, heb ik besloten om ze te gaan gebruiken voor mijn pc.

ik heb met behulp van mijn drumcomputer via de 3,5 mm jack de boel aangesloten aan mijn pc, er kwam toen een vreselijke gezoem en gepiep uit de boxen, wat alleen minder werd als ik de versterker zachter zette of de 3,5 mm kabel eruit trek

Relevante software en hardware die ik gebruik
Realtek audio drivers
JBL mk 1000
Pioneer SA-5500 ii
redelijk dure 6,2 mm jack kabels (van drumcomputer naar versterker)
koperkabels (geen idee hoe die dingen heten) met van die kleine minuscule draadjes, gaan van mijn versterker naar de boxen
PC met een voeding van 750 watt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- kabels vervangen (de koperen nog niet, maar daar krijg ik ook geen ruis over, al getest)
- beetje proberen met de drivers

wat ik eventueel zou kunnen doen
- geluidskaart kopen (moet wel goedkoop)\

hopelijk kunnen jullie mij helpen!

mijn pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 187,80€ 187,80
1ASRock B85M Pro4€ 66,01€ 66,01
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 51,-€ 51,-
1NZXT Source Elite 210€ 47,50€ 47,50
1be quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 7,85€ 7,85
1Sharkoon SHARK ZONE M20€ 21,01€ 21,01
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,68€ 64,68
1Sharkoon WPM600 Bronze€ 55,95€ 55,95
1Crucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 501,80

[ Voor 57% gewijzigd door WybrenPC op 13-03-2017 20:46 . Reden: PC onderdelen er ff bij gedaan ;) ]

Beste antwoord (via WybrenPC op 16-03-2017 07:55)

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:03
WybrenPC schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:39:
[...]

Ik heb zo het gevoel dat mijn versterker niet geaard is, het oude beestje komt uit 1977, dus ik twijfel of het wel zo is. Ik zit er aan te denken om een ground loop isolator te kopen, zodat ik een permanente oplossing heb.
zo'n ding wil ik gaan kopen:
https://www.bax-shop.nl/g...oCaVfw_wcB#productreviews
Dikwijls zit er een aardingspunt achterop oudere versterkers. Je zou dan een koperdraad kunnen leggen tussen dit punt en een aardingspunt van de verdeeldoos. Als de brom dan eindelijk weg is en je vindt zo'n losse draad geen mooie oplossing, dan kan zo'n isolator zoals je linkt uitkomst bieden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Jouw gewenste opstelling gaat per definitie geen fantastisch resultaat geven.
In eerste plaats al omdat de onboard chip van matige kwaliteit is.
Voldoende voor een mp3'tje over de gemiddelde Logitech set maar zeker niet gemaakt voor jouw doeleinden.

Welk doel probeer je precies te bereiken met deze opstelling?
Welke audiobronnen wil je vanaf de pc afspelen waarbij de JBL + Pioneers significante voordelen bieden tov een gemiddelde Logitech set?
Je geeft al aan dat je een nieuwe bestemming zoekt omdat de buren klaagden over geluidsoverlast. Ergo, ook voor computergebruik is deze opstelling bij voorbaat "te zwaar"

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
Switchie schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:03:
Voldoende voor een mp3'tje over de gemiddelde Logitech set maar zeker niet gemaakt voor jouw doeleinden.

Welke audiobronnen wil je vanaf de pc afspelen waarbij de JBL + Pioneers significante voordelen bieden tov een gemiddelde Logitech set?
Je geeft al aan dat je een nieuwe bestemming zoekt omdat de buren klaagden over geluidsoverlast. Ergo, ook voor computergebruik is deze opstelling bij voorbaat "te zwaar"
Ik wil er graag mee gamen en hoge kwaliteit muziek afspelen. Over dat gebeuren dat de buren klagen, ligt er vooral aan dat ik het volume meestal idioot hard heb staan (heb dan ook gehoorbescherming in) om dat op het zelfde niveau als mijn akoestische drumset te komen (heb elektronisch en akoestisch door elkaar aka 'hybrid'). En aangezien dit hartstikke veel beter is dan mijn 30€ Logitech speakertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

WybrenPC schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:16:
[...]

Ik wil er graag mee gamen en hoge kwaliteit muziek afspelen. Over dat gebeuren dat de buren klagen, ligt er vooral aan dat ik het volume meestal idioot hard heb staan (heb dan ook gehoorbescherming in) om dat op het zelfde niveau als mijn akoestische drumset te komen (heb elektronisch en akoestisch door elkaar aka 'hybrid'). En aangezien dit hartstikke veel beter is dan mijn 30€ Logitech speakertjes.
Uiteraard volledig eens dat de setup in theorie een treetje hoger staat dan de gemiddelde PC set.
Probleem wat je echter blijft houden is dat de bron (onboard geluidschipje) gewoonweg brak is.
Een externe geluidskaart zou hierin dus een oplossing kunnen bieden.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
Switchie schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:21:
[...]

Uiteraard volledig eens dat de setup in theorie een treetje hoger staat dan de gemiddelde PC set.
Probleem wat je echter blijft houden is dat de bron (onboard geluidschipje) gewoonweg brak is.
Een externe geluidskaart zou hierin dus een oplossing kunnen bieden.
Zijn build-in geluidskaarten ook goed hiervoor? En zal dit mijn ruis en gezoem verminderen?
Ik wil je trouwens alvast even bedanken voor je info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

WybrenPC schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:27:
[...]

Zijn build-in geluidskaarten ook goed hiervoor? En zal dit mijn ruis en gezoem verminderen?
Ik wil je trouwens alvast even bedanken voor je info!
De "mooiste" oplossing zal zijn om voor een DAC te gaan.
Zie bijvoorbeeld deze pagina voor een korte uitleg;
http://hificorner.nl/hifi/dac

Of voor wat meer achtergrond info;
Wikipedia: Digitaal-analoogomzetter

In het kort komt het er eigenlijk op neer dat je een apparaatje zoekt dat op een deftige manier de audio van jouw computer bij de (analoge) versterker kan aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
Switchie schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:34:
[...]

De "mooiste" oplossing zal zijn om voor een DAC te gaan.
Zie bijvoorbeeld deze pagina voor een korte uitleg;
http://hificorner.nl/hifi/dac

Of voor wat meer achtergrond info;
Wikipedia: Digitaal-analoogomzetter

In het kort komt het er eigenlijk op neer dat je een apparaatje zoekt dat op een deftige manier de audio van jouw computer bij de (analoge) versterker kan aanleveren.
Zou een apparaatje als dit: https://www.bax-shop.nl/g...r-hd-400-hum-verwijderaar ook werken? Ik ben in ieder geval al van plan om een geluidskaart aan te schaffen. Die dac lijkt mij wel heel erg duur, ik zou voor dat geld net zo goed een beter speakerset kunnen kopen voor de pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Durf ik niet te zeggen. Ben niet bekend met dergelijke apparaatjes.
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om het gewoon vanaf de bron goed aan te pakken ipv de gebrekkige bron in een later stadium te "fixen". (Beetje omgekeerde wereld eigenlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
Switchie schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:43:
Durf ik niet te zeggen. Ben niet bekend met dergelijke apparaatjes.
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om het gewoon vanaf de bron goed aan te pakken ipv de gebrekkige bron in een later stadium te "fixen". (Beetje omgekeerde wereld eigenlijk)
Ik schaf gewoon een geluidskaart van een paar tientjes aan en we zien wel, ik zou dan eventueel betere speakers kunnen kopen. Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

WybrenPC schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:47:
[...]

Ik schaf gewoon een geluidskaart van een paar tientjes aan en we zien wel, ik zou dan eventueel betere speakers kunnen kopen. Bedankt voor je hulp!
Verwacht niet dat een geluidskaart jou het gewenste effect gaat geven.
Zou eerder deze oplossing een kans geven;
http://hificorner.nl/hifi/dac/cyp/cyp-au-d3

Dit sluit je vanaf de computer aan via de digitale output en dit kastje zorgt er voor dat er een keurig analoog signaal naar jouw versterker wordt gestuurd.

Oke, iets meer dan paar tientjes maar kans van "slagen" is per definitie stukken hoger :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostjeb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-08 12:12
Ik heb een soort gelijk probleem meegemaakt waarbij de oorzaak was dat de pc op een niet geaard stopcontact stond. Hierbij gaf hij ook een zoem over de speakers.

Verder heb ik wel eens in de auto meegemaakt dat het aan de aux kabel lag die gebruikt werd. Bij een nieuwe was er niks meer aan de hand. Misschien iets voor jou om te controleren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Joostjeb schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:59:
Ik heb een soort gelijk probleem meegemaakt waarbij de oorzaak was dat de pc op een niet geaard stopcontact stond. Hierbij gaf hij ook een zoem over de speakers.

Verder heb ik wel eens in de auto meegemaakt dat het aan de aux kabel lag die gebruikt werd. Bij een nieuwe was er niks meer aan de hand. Misschien iets voor jou om te controleren ;)
Het klinkt inderdaad als een groundloop/aardlus. Vaak verhelpt het aarden van je apparatuur wel, maar niet altijd. Er zijn ook veel apparaatjes waarmee je dit op zou kunnen lossen, maar volgens mij werken die allemaal niet zo heel goed. Altijd lastig, dit soort perikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
Switchie schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:03:

Echt onzin om te stellen dat je met een onboard geluidskaart geen profijt zou hebben van betere speakers dan een "gemiddeld Logitech-setje". Zo slecht is de output van onboard geluidskaarten echt niet. Het probleem van de topicstarter klinkt, zoals hierboven ook al geopperd, als een aardlusprobleem. De gebruikte apparatuur is vermoedelijk niet geaard aangesloten, of op verschillende punten geaard. Zorg voor goede aarding en het probleem is waarschijnlijk opgelost. De TS direct aanraden een andere geluidskaart te kopen lost het probleem waarschijnlijk niet eens op, tenzij de boel middels optisch S/PDIF wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

FreddyFish schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:28:
[...]
Echt onzin om te stellen dat je met een onboard geluidskaart geen profijt zou hebben van betere speakers dan een "gemiddeld Logitech-setje".
Beweer ik ook nergens.
Zo slecht is de output van onboard geluidskaarten echt niet.
Voor de meeste consumenten zal het inderdaad volstaan maar verwacht hiermee niet het maximale te kunnen halen uit de opstelling die @WybrenPC oppert.
De TS direct aanraden een andere geluidskaart te kopen lost het probleem waarschijnlijk niet eens op, tenzij de boel middels optisch S/PDIF wordt aangesloten.
Maar dat is toch precies wat ik zeg? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
FreddyFish schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:28:
[...]

Echt onzin om te stellen dat je met een onboard geluidskaart geen profijt zou hebben van betere speakers dan een "gemiddeld Logitech-setje". Zo slecht is de output van onboard geluidskaarten echt niet. Het probleem van de topicstarter klinkt, zoals hierboven ook al geopperd, als een aardlusprobleem. De gebruikte apparatuur is vermoedelijk niet geaard aangesloten, of op verschillende punten geaard. Zorg voor goede aarding en het probleem is waarschijnlijk opgelost. De TS direct aanraden een andere geluidskaart te kopen lost het probleem waarschijnlijk niet eens op, tenzij de boel middels optisch S/PDIF wordt aangesloten.
Hoe kan ik dat mijn pc goed geaard krijgen? Of zou ik alles aan 1 stopcontact moeten aansluiten met behulp van een stekkerdoos, zodat de frequentie van de elektriciteit overal gelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
Daar komt het wel op neer. "Voldoende voor een mp3'tje over de gemiddelde Logitech set, maar...".
[...]

Voor de meeste consumenten zal het inderdaad volstaan maar verwacht hiermee niet het maximale te kunnen halen uit de opstelling die @WybrenPC oppert.
Voor de meeste mensen dus voldoende, maar als je het maximale uit een set wil halen zul je moeten upgraden. Dit klinkt al een stuk gematigder dan wat je eerder beweert. De modernere moederborden hebben prima geluidschips aan boord, zo ook het moederbord van de topicstarter (Realtek ALC892). Veel mensen zullen het verschil met een losse DAC niet eens horen.
[...]

Maar dat is toch precies wat ik zeg? :?
Ik heb kennelijk over je bericht heen gelezen dat een andere geluidskaart hem waarschijnlijk niet gaat helpen, pardon. Maar ook het pushen richting een DAC van 70 euro vind ik apart. Het lost het onderliggende probleem niet op, terwijl dat misschien gratis te doen is. Daarna kan de topicstarter bepalen of de geluidskwaliteit voldoende is ja dan nee.
WybrenPC schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 07:58:
[...]

Hoe kan ik dat mijn pc goed geaard krijgen? Of zou ik alles aan 1 stopcontact moeten aansluiten met behulp van een stekkerdoos, zodat de frequentie van de elektriciteit overal gelijk is?
Je hebt nog niet bevestigd dat je apparatuur inderdaad niet geaard is aangesloten. Kun je dat even controleren? Alles aan één wandcontactdoos met behulp van een verdeeldoos valt te proberen, maar waarschijnlijk moet die wandcontactdoos echt geaard zijn. In het geval dat je geen geaarde contactdozen in de betreffende ruimte hebt, leg dan eens een verlengsnoer vanaf een geaarde contactdoos uit de keuken/badkamer/washok, sluit daar een verdeeldoos op aan en daarop alle betreffende apparatuur. En testen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
FreddyFish schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:26:
[...]

Daar komt het wel op neer. "Voldoende voor een mp3'tje over de gemiddelde Logitech set, maar...".

[...]

Voor de meeste mensen dus voldoende, maar als je het maximale uit een set wil halen zul je moeten upgraden. Dit klinkt al een stuk gematigder dan wat je eerder beweert. De modernere moederborden hebben prima geluidschips aan boord, zo ook het moederbord van de topicstarter (Realtek ALC892). Veel mensen zullen het verschil met een losse DAC niet eens horen.

[...]

Ik heb kennelijk over je bericht heen gelezen dat een andere geluidskaart hem waarschijnlijk niet gaat helpen, pardon. Maar ook het pushen richting een DAC van 70 euro vind ik apart. Het lost het onderliggende probleem niet op, terwijl dat misschien gratis te doen is. Daarna kan de topicstarter bepalen of de geluidskwaliteit voldoende is ja dan nee.

[...]

Je hebt nog niet bevestigd dat je apparatuur inderdaad niet geaard is aangesloten. Kun je dat even controleren? Alles aan één wandcontactdoos met behulp van een verdeeldoos valt te proberen, maar waarschijnlijk moet die wandcontactdoos echt geaard zijn. In het geval dat je geen geaarde contactdozen in de betreffende ruimte hebt, leg dan eens een verlengsnoer vanaf een geaarde contactdoos uit de keuken/badkamer/washok, sluit daar een verdeeldoos op aan en daarop alle betreffende apparatuur. En testen maar.
toon volledige bericht
Ik zal het vanmiddag testen, je hoort wel van me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aurelius142
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-08 11:37
Ik heb het zelf ook (gehad) met mijn speakers. Ik heb zelf hiervoor een ground loop isolator voor aangeschaft.
Het gezoem/gepiep is wel een stuk verminderd, alleen als je verder geen muziek/geluid afspeelt hoor je het nog steeds op de achtergrond (wel is het zover op de achtergrond dat het mij niet meer stoort).

Kan er wellicht ook nog aan liggen dat ik de goedkoopste die verkrijgbaar was heb aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
FreddyFish schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:26:
[...]

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Ik heb het even gestest, en het gezoem blijft maar... Ik heb alles via een stekkerdoos aangesloten en via de wandcontact laten lopen. De stopcontacten zijn volgens de aantekeningen van het bouwbedrijf wel geaard. Het probleem is, dat het bouwbedrijf en elektricien onze groepen enz zeer raar aangelegd hebben (helft van zolder zit samen met keuken op 1 groep...) Ik zou eventueel vanaf zolder (want daar zit ik nu met m'n systeem) een kabel kunnen trekken naar beneden, maar ik heb wel een permanente oplossing nodig. Ik heb de versterker nu ook direct aangesloten op de pc ipv via de drumcomputer. Hopelijk valt er nog iets hiervoor te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:08
Zit je versterker ook (direct dan wel via tuner of tv) aangesloten op de coax? Zo ja, trek die er eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
WybrenPC schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:22:
[...]

Ik heb het even gestest, en het gezoem blijft maar... Ik heb alles via een stekkerdoos aangesloten en via de wandcontact laten lopen. De stopcontacten zijn volgens de aantekeningen van het bouwbedrijf wel geaard. Het probleem is, dat het bouwbedrijf en elektricien onze groepen enz zeer raar aangelegd hebben (helft van zolder zit samen met keuken op 1 groep...) Ik zou eventueel vanaf zolder (want daar zit ik nu met m'n systeem) een kabel kunnen trekken naar beneden, maar ik heb wel een permanente oplossing nodig. Ik heb de versterker nu ook direct aangesloten op de pc ipv via de drumcomputer. Hopelijk valt er nog iets hiervoor te doen...
Oké, nog wat onzekerheid dus. Vervelend, maar toch is het zaak om het even goed uit te zoeken. Een kabel helemaal vanaf beneden is natuurlijk geen permanent werkbare situatie, maar je wordt er wel wijzer van. En wellicht ten overvloede, maar de verdeeldoos moet natuurlijk ook op alle contacten die je voor je apparatuur gebruikt voorzien zijn van randaarde.

Verder zoals mauricej hierboven zegt: coax loshalen mocht dat ergens op aangesloten zijn, dat kan ook storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
Out.of.Control schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:47:
Zit je versterker ook (direct dan wel via tuner of tv) aangesloten op de coax? Zo ja, trek die er eens uit.
Er zit geen coax aansluiting op, het blijft een versterker uit 1977 XD, de enige i/o zijn tulp, midi en 6,2 mm jack poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
FreddyFish schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 23:48:
[...]

Oké, nog wat onzekerheid dus. Vervelend, maar toch is het zaak om het even goed uit te zoeken. Een kabel helemaal vanaf beneden is natuurlijk geen permanent werkbare situatie, maar je wordt er wel wijzer van. En wellicht ten overvloede, maar de verdeeldoos moet natuurlijk ook op alle contacten die je voor je apparatuur gebruikt voorzien zijn van randaarde.

Verder zoals mauricej hierboven zegt: coax loshalen mocht dat ergens op aangesloten zijn, dat kan ook storen.
Ik heb zo het gevoel dat mijn versterker niet geaard is, het oude beestje komt uit 1977, dus ik twijfel of het wel zo is. Ik zit er aan te denken om een ground loop isolator te kopen, zodat ik een permanente oplossing heb.

[ Voor 12% gewijzigd door WybrenPC op 15-03-2017 14:37 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
WybrenPC schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:39:
[...]

Dikwijls zit er een aardingspunt achterop oudere versterkers. Je zou dan een koperdraad kunnen leggen tussen dit punt en een aardingspunt van de verdeeldoos. Als de brom dan eindelijk weg is en je vindt zo'n losse draad geen mooie oplossing, dan kan zo'n isolator zoals je linkt uitkomst bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
FreddyFish schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:52:
[...]

Ik ga waarschijnlijk voor de isolator. Erg bedankt voor je hulp, ik zal binnenkort wel even een fotootje qouten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
@FreddyFish @aurelius142 even een kleine update:

ik heb een uurtje geleden mijn noise remover binnengekregen die ik uit china had besteld, heb hem ertussen gezet en even uitgetest, en ik heb goed nieuws! ik heb helemaal geen last meer van noise :) bedankt voor de tips allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
Goed om te horen. Veel plezier ermee!
Pagina: 1