Haperend geluid door spanningswisselingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-10 10:32
Mijn Samsung HT-E5500 Homecinema-set kan kennelijk niet zo goed omgaan met spanningsdipjes/ -piekjes. Als bijvoorbeeld de koelkast aanslaat dan stopt het geluid en beelddoorgave voor ongeveer een seconde en gaat dan weer verder waar het gebleven was. Nu zoek ik een oplossing om deze spanningsverschillen op te vangen.

Ik zit een beetje in de richting te zoeken van een spanningsstabilisator of een UPS waarop ik dan de TV en de homecinema-set aansluit. Echter kan ik niet echt vinden wat ik nodig denk te hebben voor de prijs die ik ervoor over heb.

Ik heb eerst een stekkerblok met overspanningsbeveiliging er tussen gezet, wat dus niet helpt.

Voor een UPS zat ik te kijken naar de [url]https://https://tweakers.net/pricewatch/309519/apc-back-ups-be325gr.html[/url]. Mijn vermoeden is alleen dat dit niets doet omdat het geen actieve UPS is en dus alleen wat doet als werkelijk de stroom uitvalt. Een actieve UPS is echter een stuk duurder.

Zou een spanningsstabilisator het probleem wel kunnen oplossen? Ik kom uit op een apparaat als de Furman SS-6B Power Strip, alleen kan ik deze niet vinden in de schuko variant en ik vraag me af of dit wel is wat ik nodig heb. Volgens de omschrijving is dit voor "kleine studio's" wat een beetje overkill lijkt voor mijn situatie, maar iets vergelijkbaars heb ik nog niet gevonden.

Het betreft overigens een Samsung HT-E5500 die met een HDMI kabel is aangesloten op een Samsung PS50C7700, beide apparaten heb ik voorzien van ferriet-kernen op de voedingssnoeren.

Beste antwoord (via ArisB op 23-03-2017 16:38)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Inderdaad, lijkt er mij op dat die stopcontacten bij de homecinema slecht contact maken.

Als het met een verlengsnoer op een ander stopcontact prima werkt zou ik bij die stopcontacten gaan zoeken.

@TS: Dit klinkt als een goed moment om een electricien erbij te halen, waarschijnlijk zit er iets niet goed, hun hebben de meetapparatuur om het te vinden en het gereedschap om het te fixen ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakersron
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-06 11:40
Lijkt me verstandig om eerste met een multi-meter te meten of het daadwerkelijk gaat om spanningspieken.
Daarnaast zou ik graag willen weten wat voor stekker blok u er nu tussen heeft zitten.
Je kan natuurlijk ook eens proberen om door middel van een verleng kabel (tijdelijk) je home cinema set op een andere groep aan te sluiten. Kun je in ieder geval uitsluiten dat het helemaal in de cinema set zit.

Probeer eerst te testen en je probleem voor 100% zeker vast te stellen voor je geld uit gaat geven aan een UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-10 14:47
Heel soms wil het nog wel eens werken om de Stekker andersom in het stopcontact te steken, helemaal bij audio apparaten, het is het proberen waard, het heeft wel eens meer gekke problemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou ook aanraden eens te meten, het kan ook zijn dat de spanning structureel te weinig is of dat er ergens een slecht contact in een lasdop oid zit.

Een motortje van 60W (koelkast) inschakelen zou geen dip moeten geven waar een moderne voeding last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik sluit me bij de rest aan, je gaat blind op een aanname af en dat moet je niet doen. Hoe oud is die set? Ligt het niet aan je signaalbron? Weet je zeker dat er een relatie bestaat met de koelkast? Zo ja, dan zal er iets mis zijn met de voeding van die set, want dat moet 'ie met gemak kunnen hebben. Met UPS'jes zou ik zeggen dat je compleet in de verkeerde richting zit te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
Het omdraaien van de stekker heeft helaas niet geholpen, had wel een mooie oplossing geweest :)

Helaas beschik ik nog niet over een multimeter, maar ga er 1 proberen te regelen.

Ik heb wel een test gedaan met een verlengsnoer en een ander stopcontact met een, naar mijn idee, vreemd resultaat.

Er zijn 5 wandcontacten gemaakt door een elektricien achter het tv-meubel voor alle apparatuur. Op 1 zit een ledlampje van 4 Watt. Als ik dit lampje aanzet hapert het geluid al. Als ik met een verlengsnoer het lampje en de homecinema op een andere wandcontactdoos zet in dezelfde groep, hapert het geluid niet als ik het lampje aanschakel.

Het stekkerblok met overspanningsbeveiliging waar ik eerst mee getest had was overigens een brennenstuhl B-136-2S 4500A en de koelkast zit op de groep van de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ik denk dat je homecinema's voeding de beste tijd heeft gehad. Maak hem eens open en post foto's, in het bijzonder van elco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Flake schreef op maandag 13 maart 2017 @ 18:03:
Ik denk dat je homecinema's voeding de beste tijd heeft gehad. Maak hem eens open en post foto's, in het bijzonder van elco's.
Waar baseer je dat op? Volgens het laatste bericht van de TS is er niets aan de hand als hij de homecinema op een andere groep aansluit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Inderdaad, lijkt er mij op dat die stopcontacten bij de homecinema slecht contact maken.

Als het met een verlengsnoer op een ander stopcontact prima werkt zou ik bij die stopcontacten gaan zoeken.

@TS: Dit klinkt als een goed moment om een electricien erbij te halen, waarschijnlijk zit er iets niet goed, hun hebben de meetapparatuur om het te vinden en het gereedschap om het te fixen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat voor LED-lampje is het? Heb je daar specs van (foto?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Als het een echte elektricien is moet hij een verplichte circuitmeting uitvoeren op de aangebrachte 4 stopcontacten, klinkt als een slechte lasverbinding ergens in het circuit naar de meterkast 😉.
De circuitmeting kan dit bevestigen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Brahiewahiewa schreef op maandag 13 maart 2017 @ 18:11:
[...]

Waar baseer je dat op? Volgens het laatste bericht van de TS is er niets aan de hand als hij de homecinema op een andere groep aansluit
Dat je die ledlamp niet meer 'hoort' op een andere groep is niet zo gek. Dat je die ledlamp überhaupt hoort is wel gek. De voeding kan een goeie verklaring zijn. Een slecht contact in het stopcontact overigens ook, maar als dat door een elektricien is aangelegd met nieuwe materialen is dat niet zo gauw een richting waar ik in zou zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
Ik heb inmiddels een multimeter tot mn beschikking.

In de woonkamergroep schommelt het voltage tussen de 229 en de 223 Volt, het aan en uitklikken van het lampje lijkt niet echt effect te hebben op de schommeling hiervan.

Ik heb ook even gemeten in de computerkamer/kantoor, daar schommelt het minder, tussen de 225 en 224.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Tussen 223 en 229V is geen probleem, netspanning mag +/-10% afwijken, en dus tussen de 207 en 253V liggen.
Elk apparaat zou dat moeten kunnen.

Wat je wellicht eens kan doen met die multimeter is een (goede) stekkerdoos pakken, die in het twijfelachtige contact steken, daarin steek je de multimeter en een waterkoker (of straalkachel of poffertjespan, een resistief verwarmingselement in ieder geval).
Dan meet je de spanning met en zonder dat apparaat aan, als je daarbij wel onder de 207V gaat zit er een slecht contact, een slecht contact zal je bij belasting namelijk een spanningsval over hebben.

Als je een flinke lage spanning meet zet dan de waterkoker direct weer uit, hoe meer de spanning omlaag valt hoe slechter het contact en dat slechte contact wordt ook heet, je wil geen gesmolten draden in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ik denk dat wisselspanning meten met een multimeter hier niet veel gaat opleveren, tenzij die snel is en een min hold-functie (true RMS) heeft. Dat zijn multimeters over de 200 euro. Simpele multimeters meten de piekspanning, delen dat door wortel 2 en geven dat als uitkomst. Je kan wel meten wat het effect is van een waterkoker op je netspanning, maar eigenlijk wil je weten of je dipjes hebt en of je die tegelijkertijd kunt meten en horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een ontstoorfilter wil ook wel eens helpen. Heb er een op een loopband gezet. Als deze aanging ging de versterker uit. https://www.conrad.nl/nl/...65-mh-1-stuks-398716.html je hebt ze in verschillende smaken.
Was er in de loopband wel ruimte om het te monteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Zegt het misschien meer iets over de slechte apparatuur die tegenwoordig wordt gebouwd. China crap.

Hier een koelkast uit 1990 van liebherr en eennsony esprit versterker uit 1989 met ca 900 watt vebruik. Niks stoort elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArisB
Ik ben er eens goed voor gaan zitten en heb alle wandcontactdozen open gemaakt. Ben gaan meten en testen maar kon eigenlijk niets vreemds vinden, ook op het oog zag alles er prima uit (voor zover ik er verstand van heb dan :D ).

Nadat ik alles weer terug gemonteerd had, was het probleem verdwenen. Er zit dus toch ergens een slecht contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Even alle schroefjes goed aangedraait/kabels er goed ingeklemt? ;)
Pagina: 1