Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VDI of Session based virtualization

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-11 15:27
Hallo!

Ik ben op het werk momenteel bezig met RDS (Remote Desktop Services) voorheen Terminal services.
Echter weet ik niet of het geen dat ik wil ook mogelijk is via deze services.
Wat ik/wij willen is een windows 10 machine die door meerdere mensen te gebruiken is, tegelijke tijd.
Waar ik op uit kwam was Session based virtualization, echter is hier heel weinig documentatie over te vinden..
Wij maken in onze omgeving gebruik van server 2016 icm ESXI 6.

Nu is eigenlijk mijn vraag, wat ik wil; is dat mogelijk?

Tevens ben ik nu pas bijna een jaar werkzaam als medewerker ICT, ben dus ook ontzettend dankbaar dat ik een opdracht als deze mag uitvoeren/testen. Dat betekent tevens dat mijn technische kennis nog niet zo toereikend is als ik zou willen, maar uiteraard komt kennis met de jaren.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en me een zetje in de goede richting kunnen geven.

Alvast hartelijk dank.

- Luuk

Soundcloud!

Alle reacties

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Volgens mij is het niet mogelijk om Windows 10 session based aan te bieden (correct me if i'm wrong), sinds Windows Server 2016 is het wel mogelijk om session based persoonlijke desktops aan te bieden.

P.s. hou goed rekening met de licenties (VDA) als je voor VDI met Windows 10 gaat.

• Luukwa
Naj_Geetsrev schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:54:
Volgens mij is het niet mogelijk om Windows 10 session based aan te bieden (correct me if i'm wrong), sinds Windows Server 2016 is het wel mogelijk om session based persoonlijke desktops aan te bieden.

P.s. hou goed rekening met de licenties (VDA) als je voor VDI met Windows 10 gaat.
Licenties als in Windows 10 licenties? Want die hebben wij genoeg.
Ik denk dat voor het aantal gebruikers die dit moeten gaan gebruiken dan toch VDI de meest gangbare weg is.
We willen de gebruikers namelijk wel de indruk geven dat ze op een windows 10 machine aan het werk zijn.

Soundcloud!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Luukwa schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:58:
[...]

Licenties als in Windows 10 licenties? Want die hebben wij genoeg.
Da's niet voldoende. VDI kent wel wat haken en ogen aan je licenties.

http://download.microsoft..._for_virtual_machines.pdf
Ik denk dat voor het aantal gebruikers die dit moeten gaan gebruiken dan toch VDI de meest gangbare weg is.
Of Remote Desktop Services.... ;) De userdensity (hoeveel users kun je kwijt op een stuk hardware) is vele malen beter dan een VDI oplossing.
We willen de gebruikers namelijk wel de indruk geven dat ze op een windows 10 machine aan het werk zijn.
Ook dat kun je prima met Remote Deskstop Services regelen.

Wat zijn de eisen waaraan je oplossing moet voldoen? Dat zou namelijk je startpunt moeten zijn....

Welke applicaties wil je gaan aanbieden, welke beschikbaarheid, zit er veel verschil tussen de gebruikers, hoe ziet je netwerk en omgeving eruit...

Terminal Services of VDI kan een fantastische oplossing zijn, maar wel voor een bepaald vraagstuk. In sommige gevallen is een desktop/laptop gewoon nog steeds een betere oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 13-03-2017 15:05 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Luukwa
Question Mark schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:04:
[...]

Da's niet voldoende. VDI kent wel wat haken en ogen aan je licenties.

http://download.microsoft..._for_virtual_machines.pdf

[...]
Of Remote Desktop Services.... ;) De userdensity (hoeveel users kun je kwijt op een stuk hardware) is vele malen beter dan een VDI oplossing.

[...]

Ook dat kun je prima met Remote Deskstop Services regelen.

Wat zijn de eisen waaraan je oplossing moet voldoen? Dat zou namelijk je startpunt moeten zijn....

Welke applicaties wil je gaan aanbieden, welke beschikbaarheid, zit er veel verschil tussen de gebruikers, hoe ziet je netwerk en omgeving eruit...

Terminal Services of VDI kan een fantastische oplossing zijn, maar wel voor een bepaald vraagstuk. In sommige gevallen is een desktop/laptop gewoon nog steeds een betere oplossing.
Tering wat een hoop certificaten heb jij! Respect hoor!

Anyway; het is voornamelijk voor leveranciers die bij ons komen werken, die hebben we niet graag in ons netwerk met hun eigen oplossing.
Voor deze personen willen we een oplossing bieden zodat zij toch binnen ons netwerk kunnen werken.
Nu weet ik dat dit ook op andere manier kan, echter is mij nadrukkelijk terminal services opgelegd, ook met oog op de toekomst (waar en hoe we dit vaker gaan inzetten is mij nog niet geheeld duidelijk) wel weet ik dat het een grote rol kan gaan spelen in onze organisatie.
Zoals ik al aangaf, ik heb nog niet zo heel veel ervaring, maar mijn interesse in het ICT vak is zeer groot, ik doe het dan ook een stukje voor eigen belang, om er wat van te kunnen leren.

Soundcloud!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 15:34
Luukwa schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:10:
[...]

Anyway; het is voornamelijk voor leveranciers die bij ons komen werken, die hebben we niet graag in ons netwerk met hun eigen oplossing.
Voor deze personen willen we een oplossing bieden zodat zij toch binnen ons netwerk kunnen werken.
Nu weet ik dat dit ook op andere manier kan, echter is mij nadrukkelijk terminal services opgelegd, ook met oog op de toekomst (waar en hoe we dit vaker gaan inzetten is mij nog niet geheeld duidelijk) wel weet ik dat het een grote rol kan gaan spelen in onze organisatie.
Zoals ik al aangaf, ik heb nog niet zo heel veel ervaring, maar mijn interesse in het ICT vak is zeer groot, ik doe het dan ook een stukje voor eigen belang, om er wat van te kunnen leren.
Denk dat je leveranciers toch even nader moet omschrijven want leveranciers die bij mij komen en een desktop vereisen van mij om te kunnen werken kunnen gelijk rechtsomkeer. Die horen lekker hun eigen laptop mee te nemen om daar op te werken. Mochten ze ergens bij moeten kunnen dan regelen we dat onder toezicht van mij of een collega die voor hun inlogt op de betreffende server (VMWare virtualcenter) mochten ze daar iets moeten doen.

Dus zou je kunnen beschrijven wat een leverancier precies doet? Want lijkt me stug dat ze buiten hun specifieke applicatie\hardware ergens anders toegang toe moeten hebben? In dat geval is een Terminal (RDS) met een webbrowser al vaak genoeg. Eventueel zorg je dat deze machine overal heen mag binnen je netwerk (wel goed afregelen met je firewall).

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-11 13:28

mutsje

Certified Prutser

Wij zijn bezig migratie af te ronden van Citrix naar Vmware view (2K sessies) en ik kan je nu al melden dat VDI voor die paar leveranciers echt een aderlating op je financiën is. Omschrijf in je topic start nou eens goed wat je wensen/eisen zijn en denk dat je al snel uit komt bij een terminal server of hoe ze dat tegenwoordig ook noemen. Die kan je dicht zetten en hier kan een leverancier zich op uitleven als opstapserver naar zijn server waar de specifieke applicatie op gehost wordt. Voor de rest moeten ze inderdaad lekker op hun eigen laptop werken.

Zoals ik het lees is je functionele vraag hoe kan ik de omgeving veilig ontsluiten voor leveranciers op locatie.

Verwijderd

Luukwa schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:10:
[...]

Lees je gewoon eens in, in bijv. RDS 2016 en RemoteApp. Ik denk dat je in dit scenario het beste een RDS kunt uitrollen. Maar er is weinig informatie zo. Ga eerst zelf eens zoeken en laat ons weten wat je gevonden hebt.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat word er op dit moment gebruikt voor je eigen collega's?

Word er al iets van RDS of VDI gebruikt, waardoor je leveranciers kunt laten meeliften op een bestaande oplossing, of wil je echt iets speciaals voor leveranciers maken?

Wij draaien op een VDI oplossing en die ontsluiten we OOK voor leveranciers, domweg omdat we maar zeer beperkt leveranciers met hun eigen apparatuur in ons netwerk willen hebben en we op die VDI omgeving alle noodzakelijke applicaties ter beschikking kunnen stellen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Luukwa
unezra schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:05:
Wat word er op dit moment gebruikt voor je eigen collega's?

Word er al iets van RDS of VDI gebruikt, waardoor je leveranciers kunt laten meeliften op een bestaande oplossing, of wil je echt iets speciaals voor leveranciers maken?

Wij draaien op een VDI oplossing en die ontsluiten we OOK voor leveranciers, domweg omdat we maar zeer beperkt leveranciers met hun eigen apparatuur in ons netwerk willen hebben en we op die VDI omgeving alle noodzakelijke applicaties ter beschikking kunnen stellen.
Eigenlijk beschrijf je alles wat ik wil in je laatste alinea.

Soundcloud!

• unezra

unezra

Luukwa schreef op maandag 13 maart 2017 @ 18:12:
[...]

Eigenlijk beschrijf je alles wat ik wil in je laatste alinea.
:)
Voor ons is het een logische keuze omdat we zo'n omgeving al hebben. Het kost dus niets extra's. (We hebben wat overcapaciteit qua licenties en leveranciers loggen zelden langer dan een dag in, of met meer dan pak 'm beet 2, 3 tegelijkertijd. Veel van de momenten dat zij in moeten loggen zijn sowieso buiten reguliere kantoortijden en beperkt dus ook de capaciteit niet.)

Maar als je nu een platform speciaal voor je leveranciers moet opzetten, is dat wel een andere echilada.

Vandaar mijn vraag wat jullie nu al hebben en of dat niet op de eoa manier herbruikbaar is voor jullie leveranciersoplossing.

Overigens gaan wij er binnenkort heen dat leveranciersaccounts in de regel altijd op slot zitten en alleen worden opengesteld als er door ons is gevraagd werkzaamheden uit te voeren. Voor een aantal leveranciers zullen we 24/7 toegang houden maar dat word niet de default.

Bijna alles authenticeert centraal tegen AD aan. Enkel componenten waarbij dat in geval van nood niet handig is niet, of daar zijn noodaccounts voor die in de regel niet gebruikt worden. (Hmm, goeie, dat moet ik nog even wat beter gaan regelen. Mezelf maar even een maitlje sturen dat ik daar morgen een change voor aan maak.)

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Je schrijft dat je mensen het gevoel wil geven dat ze op een Windows 10 werkstation werken.
RDS 2016 lijkt daar toch echt wel heel sterk op, en de gemiddelde leek zal het verschil niet merken.

Daarbij zijn de kosten voor RDS 2016 t.o.v. VDI echt een wereld van verschil, in het voordeel voor RDS.
Desnoods maak je een aparte RDS server aan voor je leveranciers waar je alleen hun appliciaties op installeert.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jimbo123 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:22:
Je schrijft dat je mensen het gevoel wil geven dat ze op een Windows 10 werkstation werken.
RDS 2016 lijkt daar toch echt wel heel sterk op, en de gemiddelde leek zal het verschil niet merken.
Dat, maar eerlijk gezegd vind ik het een onzinnige eis. Zolang de externe leverancier zijn werk maar goed kan doen..... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• unezra

unezra

Question Mark schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:54:
[...]

Dat, maar eerlijk gezegd vind ik het een onzinnige eis. Zolang de externe leverancier zijn werk maar goed kan doen..... :)
Dat dus. Leverancier zegt "heb hamer nodig", als 'ie aan komt met "heb Sandvik hamer type Y nodig" moet 'ie daar een verdomd goed excuus voor hebben, maar als 'ie met een andere A-merk hamer gewoon zijn werk kan doen moet 'ie zijn kwek houden.

Pagina: 1