P8P67 Pro marvell controller, geen drives in windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:06
Ik heb afgelopen weekend bij een vriend een nieuwe SSD (evo 850 1TB) als opslag schijf toegevoegd aan zijn PC. Het betreft een Asus P8P67 Pro moederbord met 6 intel sata poorten en 2 marvell sata poorten.

In eerste instantie zaten alle intel sata aansluitingen vol (boot SSD, 3 schijven in RAID, 2 optical drives).

De nieuwe ssd op de marvell controller liet niks zien onder windows, wel in het bootscherm van de controller en in het bios onder de mogelijke boot devices.
Alle settings in het bios gechecked (marvell staat op AHCI) verder weinig in te stellen voor de marvell controller, CTRL+M opent geen settings..
Uiteindelijk de nieuwe SSD maar op de sata kabel van de dvd speler gezet, en de drive was gelijk zichtbaar (en werkend) onder windows.

Op zich probleem opgelost, maar nu hangt de dvd speler dus op de marvell controller, en nu wordt deze met geen mogelijkheid herkent onder windows (7). (de drive is wel in het bios zichtbaar)

Ik zou de dvd drive toch graag nog werkend krijgen, ik heb nog gekeken of er onder de device manager een niet geinstalleerde controller stond, maar de marvell was gewoon correct geinstalleerd, het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de controller wel is geinstalleerd (met een standaard windows driver), maar dat dit niet de juiste driver is en dat er een nieuwe gedownload moet worden van ASUS. Ik kan helaast niet gelijk langs om dit te checken, dus ik zou graag nog wat meer ideen op doen om dit mogelijk op te lossen, dus....:
Heeft iemand ervaring hoe de marvell sata controller van een asus p8p67 pro onder windows 7 aan de praat te krijgen?

Strava

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alle add-on controllers ondersteunen ATAPI wat nodig is voor opticals om te functioneren. Maar dit kan niet je directe probleem zijn, omdat een SSD ook niet werkte op de Marvell-controller.

Het lijkt erop alsof de controller uitgeschakeld is, dan wel niet herkend wordt in Windows. Dat laatste lijkt mij de meest plausibele verklaring.

Heb je al in Apparaatbeheer (Device Management) gekeken of de controller en SSD/optical op je Marvell-controller herkend wordt? Zie je ergens een uitroepteken bijvoorbeeld? Dat zou mijn eerste gedachte zijn om te checken dus dat kun je proberen.

Maar eigenlijk hoort het gewoon te werken. AHCI betekent dat Microsoft zijn eigen AHCI-driver kan gebruiken; althans in theorie hoort dat gewoon te werken. Alleen in RAID-mode heb je een specifieke driver nodig (in Windows althans) van de fabrikant (Marvell of van je moederbord als die aangepaste drivers heeft). Dus het is wel vreemd dat het niet gewoon werkt.

Soms worden er SATA poorten 'gepikt' voor mSATA of eSATA en dan werkt die poort dus ook niet meer. Is dit mogelijk het geval? Heb je beide Marvell SATA poorten uitgeprobeerd? Misschien is er één wel gewoon defect, wie weet.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
In het bios is de controller ingeschakeld (opties disabled, IDE, ACHI --> ACHI)

In windows die ik de marvell controller onder storage geinstalleerd staan (maar wellicht met een verkeerde driver)

Er stond 1 device met een uitroepteken, ik kon deze niet direct identificeren, maar er kwam USB in de naam voor, dus onwaarschijnlijk gerelateerd aan de marvell controller.
Onder de marvell controller heb ik niet gekeken of daar nog devices op gevonden waren, dat is wel een goeie om te checken.

ik zal de 2e poort op de marvell ook nog eens testen, maar dat lijkt met ook onwaarschijnlijk omdat het bios de drives wel ziet.

Ik ga in ieder geval verder met de marvell onder device manager en kijken of ik een actuele driver kan vinden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 21:52
Laat de Marvell controller zich ook zien tijdens het booten?

Op mijn ASUS moederbord zit een JMicron controller met 2 settings in de BIOS: met één setting zet je hem uit/aan en dan zie je hem (ingesteld op "aan") ook na de BIOS in de bootsequence voorbij komen, en met de andere setting (dus op een andere plek in de BIOS) configureer je hem.
Als ik de JMicron controller niet voorbij zie komen in de bootsequence, ben ik vergeten hem aan te zetten.
Wellicht werkt dat in jouw ASUS BIOS misschien ook zo voor je Marvell controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Renault schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:19:
Laat de Marvell controller zich ook zien tijdens het booten?

Op mijn ASUS moederbord zit een JMicron controller met 2 settings in de BIOS: met één setting zet je hem uit/aan en dan zie je hem (ingesteld op "aan") ook na de BIOS in de bootsequence voorbij komen, en met de andere setting (dus op een andere plek in de BIOS) configureer je hem.
Als ik de JMicron controller niet voorbij zie komen in de bootsequence, ben ik vergeten hem aan te zetten.
Wellicht werkt dat in jouw ASUS BIOS misschien ook zo voor je Marvell controller?
Thanks, Ik zie em inderdaad voorbij komen in het boot proces, in het bios staat ie zoals in dit screenshot met 2 opties onder de marvell controller:
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image/mac/reviews/asus/P8P67PRO/P8P67_PRO_109.jpg
geen idee wat de OPROM setting is.. (maar die staat enabled)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Boot Proces bedoelt hij dat je de controller tijdens de POST voorbij ziet komen. De POST is wat je ziet zodra de computer opstart, nog voordat het OS wordt geladen. Dan behoor je te zien wat er direct op de chipset SATA is aangesloten, maar ook add-on controllers zoals dus Marvell dienen zichzelf te initialiseren zodat de disks aangesloten op deze controller óók bootable zijn.

De OPROM setting staat voor Option ROM; dit is zeg maar firmware (mini-software) die tijdens de POST actief wordt en er voor zorgt dat je kunt booten van de disks. Als je dit uitschakelt, zul je de controller tijdens het opstarten (de POST) niet meer voorbij zien komen en kun je niet booten van de disks op deze controller. De Option ROM heb je niet nodig als je niet hoeft te booten van één van de disks op diezelfde controller, dus je kunt dit in principe gewoon uitschakelen dat verkort het boot proces ietwat. En nog belangrijker: het kan bootproblemen met meerdere addon-controllers voorkomen. Alleen sommige dure Hardware RAID controllers moeten altijd initialiseren tijdens de POST anders werken ze niet, maar normale controllertjes zoals Marvell en ASMedia en JMicron hebben dit niet nodig. Met de Option ROM disabled moet het operating system hem detecteren en zal hij tijdens het opstarten en in DOS-mode (zoals FreeDOS) niet beschikbaar zijn.

Je hebt overigens naast Marvell ook nog JMicron (JMB) controller; het kan zijn dat deze niet als SATA stekker maar als eSATA poort wordt gebruikt bij je I/O shield; daar waar ook je USB-poorten enzovoorts zitten, achterin de computer.

De vraag blijft waarom Windows hem niet detecteert. Je zou even kunnen testen met een Ubuntu USB-stick of je de disks wel ziet. Zodra je boot met Ubuntu kun je dan GParted opstarten (soort Partition Magic als je dat kent). Als de disks wel onder Ubuntu worden gezien, kan het alleen maar een (driver-) of detectieprobleem onder Windows zijn en is je hardware en BIOS gewoon prima geconfigureerd. Ik zie eigenlijk niet welk ander probleem het zou kunnen zijn. Je kunt ook even kijken of je moederbordfabrikant drivers heeft voor Marvell op hun supportpagina.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2017 23:24 ]

Pagina: 1