Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 16:07
Hallo mede-tweakers,

Op dit moment ben ik een lange tijd werkzaam bij een werkgever, waar ik voor mijzelf heb besloten om meer om mij heen te kijken en daarbij ook te gaan solliciteren. Nu wil ik mijn huidige werkgever niet op de hoogte stellen van mijn plannen totdat deze concreet zijn.

Het probleem hierin zit dat ik veel verlofuren heb staan bij mijn huidige werkgever. In totaal komt dit nu neer op ongeveer 500 uren (inclusief dit jaar). (500 uur /40 uur = 12,5 week)

In mijn contract kan ik niets terugvinden m.b.t. opzegtermijn, maar ik ga er vanuit dat dit ongeveer 1 maand of 2 maanden moet zijn om het netjes te houden en de boel te kunnen overdragen, maar hier bovenop zou dan ook nog mijn verlofuren komen.

Hoe zou ik hiermee overweg moeten gaan. Moet ik zo snel als dat mogelijk is mijn vakantiedagen erdoor heen jagen of moet ik aan mijn nieuwe werkgever aangeven dat ik pas over 5,5 maand beschikbaar ben.

Beste antwoord (via dukejan op 13-03-2017 13:17)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

dukejan schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:58:
Hoe zou ik hiermee overweg moeten gaan. Moet ik zo snel als dat mogelijk is mijn vakantiedagen erdoor heen jagen of moet ik aan mijn nieuwe werkgever aangeven dat ik pas over 5,5 maand beschikbaar ben.
Welke werkgever gaat iemand aannemen die pas over een half jaar gaat beginnen? Dat gaat natuurlijk nooit vliegen.

Verder is het ook niet echt netjes naar je huidige werkgever om je ontslag te nemen en heel je uitwerkperiode vakantie te nemen (tenzij je in een zeer concurentie-gevoelige branch werkt).

Ik denk dat het makkelijkst is om het voor het grootste gedeelte laten uitbetalen, en misschien 4 weken vrij om ook geestelijk een "break" te hebben tussen je oude en nieuwe werkgever.

ps. volgende keer je verlof niet zover opbouwen. Verlof bestaat niet voor niets, een gezonde balans tussen werk en vrije tijd is essentieel.

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 13-03-2017 13:02 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:23
Of in overleg je verlofuren laten uitbetalen :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Welke werkgever gaat iemand aannemen die pas over een half jaar gaat beginnen? Dat gaat natuurlijk nooit vliegen.

Verder is het ook niet echt netjes naar je huidige werkgever om je ontslag te nemen en heel je uitwerkperiode vakantie te nemen (tenzij je in een zeer concurentie-gevoelige branch werkt).

Ik denk dat het makkelijkst is om het voor het grootste gedeelte laten uitbetalen, en misschien 4 weken vrij om ook geestelijk een "break" te hebben tussen je oude en nieuwe werkgever.

ps. volgende keer je verlof niet zover opbouwen. Verlof bestaat niet voor niets, een gezonde balans tussen werk en vrije tijd is essentieel.

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 13-03-2017 13:02 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Uitbetalen idd, of de boel verdelen: Een gedeelte uitbetalen en een gedeelte nog opnemen.

Dat je niet direct beschikbaar bent voor je nieuwe werkgever is bij een overstap is natuurlijk niet raar (een opzegtermijn van drie maanden is zelfs niet ongebruikelijk, afhankelijk van je functie / profiel), maar een half jaar is wel weer een ander uiterste. Maar in overleg kan uiteindelijk een hoop; zelfs het meenemen van verlofuren naar je nieuwe werkgever gebeurt wel eens.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 21:52
Je zou het ook nog zo kunnen proberen te regelen dat je bij je oude werkgever vakantie opneemt en in die vakantie alvast bij je nieuwe werkgever in dienst gaat. Je hebt dan tijdelijk 2 werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
Beste heren,

Bedankt voor jullie snelle reacties. Het lijkt er inderdaad op dat uitbetalen de beste optie lijkt.

Is het gek om dit "probleem" ook voor te leggen bij de nieuwe werkgever (tijdens de onderhandeling), of wordt dit voornamelijk als een not-done gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

pacificocean schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:05:
Je zou het ook nog zo kunnen proberen te regelen dat je bij je oude werkgever vakantie opneemt en in die vakantie alvast bij je nieuwe werkgever in dienst gaat. Je hebt dan tijdelijk 2 werkgevers.
Oftewel: de verlofuren laat uitbetalen.
dukejan schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:06:
Beste heren,

Bedankt voor jullie snelle reacties. Het lijkt er inderdaad op dat uitbetalen de beste optie lijkt.

Is het gek om dit "probleem" ook voor te leggen bij de nieuwe werkgever (tijdens de onderhandeling), of wordt dit voornamelijk als een not-done gezien.
Nee heeft je nieuwe werkgever niets mee te maken. Alleen aangeven wanneer je kunt starten, en hooguit dat dat in overleg gaat met je huidige werkgever omdat je het prettig vindt om daar de zaakjes netjes achter te laten en over te dragen. Dan geef je er ook nog eens een positieve draai aan.

[ Voor 48% gewijzigd door Icephase op 13-03-2017 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
JackBol schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:01:
[...]

Tja, de werkgever moet er ook maar voor zorgen dat het niet mogelijk is om zoveel verlof op te bouwen. Als je , als werkgever, toestaat dat iemand 500 uur opbouwt, dan weet je dat je daar vroeg of laat een probleem mee gaat hebben.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
Je kan ook vragen om de komende weken in ieder geval 1 dag per week op te nemen. Die tijd kan je dan mooi gebruiken om te solliciteren. Ik zou in ieder geval je nieuwe werkgever er niet mee lastig vallen. Dan als je solliciteert geef je aan dat je 2 maanden opzegtermijn hebt, en bij je huidige werkgever geef je aan dat je de laatste maand verlof wilt opnemen en 1 maand neemt voor overdracht. Dan heb je lekker een maand vakanie tussen de banen en de rest laat je uitbetalen.

[ Voor 3% gewijzigd door MrAngry op 13-03-2017 13:10 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

dukejan schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:06:
Welke gedeelte van het "probleem" wil je precies voorleggen? Een start-datum gaat altijd in overleg, maar als jij aangeeft dat je flexibel bent om te beginnen vanaf datum X (waarbij X dan de datum is waarop je je opzegtijd hebt uitgezeten plus eventuele vakantie die je daar achteraan wilt hebben), dan kun je er donder op zeggen dat 'ze' je vanaf datum X wel willen laten beginnen. Als datum X te lang voor hun duurt, dan zullen ze dat ook wel aangeven.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
naitsoezn schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:09:
[...]
Eens, bij mijn huidige werkgever is dus de rust niet om verlof te kunnen opnemen. (zo wel, kom je vaak in grote drukte terug). Dat is een van de redenen waarom ik om mij heen ga kijken.

[...]

Welke gedeelte van het "probleem" wil je precies voorleggen? Een start-datum gaat altijd in overleg, maar als jij aangeeft dat je flexibel bent om te beginnen vanaf datum X (waarbij X dan de datum is waarop je je opzegtijd hebt uitgezeten plus eventuele vakantie die je daar achteraan wilt hebben), dan kun je er donder op zeggen dat 'ze' je vanaf datum X wel willen laten beginnen. Als datum X te lang voor hun duurt, dan zullen ze dat ook wel aangeven.
Ja, als je het zo brengt weet ik dat ook niet zo goed.

Ik zal inderdaad werken aan het terugbrengen van de verlofuren en de rest hiervan meenemen in de startdatum.

Bedankt allemaal voor de snelle reactie. Wat mij betreft kan deze op slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16

Het probleem hierin zit dat ik veel verlofuren heb staan bij mijn huidige werkgever. In totaal komt dit nu neer op ongeveer 500 uren (inclusief dit jaar). (500 uur /40 uur = 12,5 week)

In mijn contract kan ik niets terugvinden m.b.t. opzegtermijn, maar ik ga er vanuit dat dit ongeveer 1 maand of 2 maanden moet zijn om het netjes te houden en de boel te kunnen overdragen, maar hier bovenop zou dan ook nog mijn verlofuren komen.
Die komen er niet bovenop. Je werkgever kan je verzoeken om tijdens je opzegtermijn vrij te nemen. Je kunt ook zelf verzoeken om vrij te nemen, en er is een zwaarwegend belang nodig om dat te weigeren.

Wat er op je einddatum nog staat, wordt gewoon uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Icephase schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:06:
[...]
Oftewel: de verlofuren laat uitbetalen.
Nee, dubbele werkgever. TS zou dan met zijn oude werkgever af kunnen spreken dat hij tot 1 juni in dienst is en dus doorbetaald wordt, maar wel vakantie opneemt. Bij de nieuwe werkgever gaat hij dan per 1 mei in dienst. De maand mei krijgt hij dan salaris van zowel de oude als de nieuwe werkgever.

In essentie is dit dus inderdaad uitbetalen, alleen dan niet in één keer. Financieel maakt het geen verschil overigens.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

P_Tingen schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:47:
[...]

Nee, dubbele werkgever. TS zou dan met zijn oude werkgever af kunnen spreken dat hij tot 1 juni in dienst is en dus doorbetaald wordt, maar wel vakantie opneemt. Bij de nieuwe werkgever gaat hij dan per 1 mei in dienst. De maand mei krijgt hij dan salaris van zowel de oude als de nieuwe werkgever.

In essentie is dit dus inderdaad uitbetalen, alleen dan niet in één keer. Financieel maakt het geen verschil overigens.
Ergo: je geeft me gelijk. Je kunt de meest mooie constructies of benamingen verzinnen, uiteindelijk is het de keuze tussen opmaken vóórdat je in dienst gaat bij je nieuwe werkgever of uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 08:28

Croga

The Unreasonable Man

Er is nog een andere optie.....

Wettelijk gezien kun je je nieuwe wergever vragen je verlofrechten over te nemen. Het komt er dan op neer dat de oude werkgever uitbetaald en dat je bij de nieuwe werkgever onbetaald verlof kunt nemen.
Ik zou niet die hele berg mee nemen (weet ook niet of de wet daarin voorziet of alleen in wettelijk verlof....) maar je zou er eens naar kunnen kijken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 15:01
je kunt ook de komende tijd 4 ipv 5 dagen gaan werken. Los je langzaam je probleem op en heb je tijd om verder te kijken. De dag dat je vrij bent voor gesprekken etc..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let erop dat vakantie uren vaak naar ratio worden opgebouwd.
Stel je krijgt 200 uur per jaar.
Je bent nu nog maar 3 maanden onderweg dit jaar, dus je hebt maar 3/12 * 200 uur = 50 uur werkelijk dit jaar pas opgebouwd.

Dus stel dat je per nu weg zou gaan dan heb je geen recht op die andere 150 uur die je eigenlijk nog voor dit jaar zou krijgen.
Maar dit kan per werkgever verschillen, kijk dit goed na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:05

FreakNL

Well do ya punk?

JackBol schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:01:
[...]

Nou ja, het hangt er maar vanaf. Toen ik in 2013 overstapte van detacheerder heb ik bij de nieuwe werkgever direct aangegeven dat ik nog een stuwmeer aan vakantiedagen had staan en dat ik deze bij voorkeur gewoon zou opnemen, sollicitatie was in mei, dus dat kwam heerlijk uit. Ik ben toen juni, juli en augustus vrij geweest en ben 1 september begonnen. Ben dat jaar dan ook 4 keer op vakantie geweest B-) Kon allemaal prima in overleg. Maarja, bij een detacheerder kom je natuurlijk gewoon in een pool, als je op een vaste lijnfunctie solliciteerd zal het minder gewaardeerd worden waarschijnlijk... En 3 maanden is ook iets heel anders dan een half jaar...

Ik zou het als ik de TS was een beetje combineren... Maar het is ook gewoon persoonlijk; Waar hecht je meer waarde aan, vrije tijd of geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
Kenhas schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:08:
[...]

Tja, de werkgever moet er ook maar voor zorgen dat het niet mogelijk is om zoveel verlof op te bouwen. Als je , als werkgever, toestaat dat iemand 500 uur opbouwt, dan weet je dat je daar vroeg of laat een probleem mee gaat hebben.
Ik ken genoeg mensen van inmiddels dik in de 50/begin 60 die ook een stuwmeer aan overuren en verlofuren hebben/hadden... Veelal mensen die tussen hun 16en en 20e begonnen zijn met werken en altijd 5-ploegendienst gewerkt hebben (dus 24/7, feestdagen, etc. continubedrijf) en nu eigenlijk gewoon graag minder waren gaan werken (mag ook wel toch, als je 40 jaar ploegendienst gelopen hebt?) en het netjes hadden willen overdragen met rustig zelf uitstromen en lekker van hun oudedag genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:34
Is het niet zo dat verlofuren na een bepaalde tijd komen te vervallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
tweakerdennis schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:32:
Dat klopt, behalve je bovenwettelijke. Door te weinig vakantiedagen te kunnen opnemen zijn deze altijd blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

tweakerdennis schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:32:
Volgens mij mogen ze niet compleet vervallen. Wel mogen ze worden uitbetaald.

100% zeker ben ik er niet van, maar ik dacht dat ze *of* moeten worden uitbetaald *of* moeten worden opgenomen. Ze mogen niet "verdampen".

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:00
unezra schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:57:
[...]

100% zeker ben ik er niet van, maar ik dacht dat ze *of* moeten worden uitbetaald *of* moeten worden opgenomen. Ze mogen niet "verdampen".
Bovenwettelijke vakantiedagen vervallen na vijf jaar. Zo staat het ten minste in mijn overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Transportman schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:35:
[...]

Bovenwettelijke vakantiedagen vervallen na vijf jaar. Zo staat het ten minste in mijn overzicht.
Klopt, en wettelijke vervallen na 6 maanden, behalve als daar in, bijvoorbeeld, een CAO wordt afgeweken en een langere termijn wordt gehanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

P_Tingen schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:47:
Financieel maakt het geen verschil overigens.
Sorry? Je laat de belasting buiten beschouwing nu, neem ik aan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

CH40S schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 00:01:
[...]
Sorry? Je laat de belasting buiten beschouwing nu, neem ik aan? ;)
Nee. Geen verschil = geen verschil. Ook niet voor de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 11:12
Loon is loon. Er zit geen verschil tussen salaris en uitbetaling vakantie-uren. Enige wat er kan gebeuren is dat salarisadministratie "voor de zekerheid" extra uitbetalingen maximaal belasten. Dit krijg je echter gewoon terug bij je belastingaangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 08:28

Croga

The Unreasonable Man

unezra schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:57:

Zo lang de werkgever de mogelijkheid heeft gegeven om de dagen op te nemen (ofwel: Zolang de werkgever dit niet actief heeft tegen gehouden) vervallen ze gewoon. Uitbetalen is alleen verplicht wanneer de werknemer de uren niet heeft kunnen opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

P_Tingen schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:05:
[...]

Nee. Geen verschil = geen verschil. Ook niet voor de belasting.
Op een tweede baan wordt meer belasting geheven dan de andere, ivm de loonheffingskorting, die je bij 1 baan krijgt. Financieel gezien hou je dus van het salaris bij een tweede bedrijf minder over. Geen idee hoe dat (financieel gezien) geen verschil maakt? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:23
FreakNL schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:25:
Ik zou het als ik de TS was een beetje combineren... Maar het is ook gewoon persoonlijk; Waar hecht je meer waarde aan, vrije tijd of geld?
Als je zoveel uren nog hebt staan is dat antwoord wel bekend ;)
CH40S schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:30:
[...]
Op een tweede baan wordt meer belasting geheven dan de andere, ivm de loonheffingskorting, die je bij 1 baan krijgt. Financieel gezien hou je dus van het salaris bij een tweede bedrijf minder over. Geen idee hoe dat (financieel gezien) geen verschil maakt? ;)
Totdat je belastingaangifte doet, dan wordt alles op 1 hoop gegooid en gekeken wat je al betaald hebt en waar je recht op hebt :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Als je je vakantiedagen in 1x laat uitbetalen, zal de belastingdienst extra loonheffing inhouden, maar bij de aangifte wordt alles opnieuw uitgerekend. Mocht je teveel belasting betaald hebben, dan krijg je het gewoon terug.

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 14-03-2017 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:33
P_Tingen schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:54:
Als je je vakantiedagen in 1x laat uitbetalen, zal de belastingdienst extra loonheffing inhouden, maar bij de aangifte wordt alles opnieuw uitgerekend. Mocht je teveel belasting betaald hebben, dan krijg je het gewoon terug.
Dat doen ze expres zodat je niet ineens 100'en euro's moet betalen :)
je krijgt liever 400 euro terug dan je 400 euro moet betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Let wel op dat de pensioenopbouw bij de eenmalige uitkering niet wordt overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

CH40S schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:30:
[...]
Aangezien alle inkomsten aan het einde van het jaar op een grote hoop gaan... Kijk maar bij je aangifte 2016; daar wordt geen onderscheid gemaakt waar de inkomsten vandaan kwamen. Of het nou 10 werkgevers, bonus, vakantiegeld, bijtelling of wat dan ook is, er staat uiteindelijk gewoon 1 getal en dat is het belastbaar inkomen.

Overigens is het juist met een tweede baan dat er een groot risico is dat je aan het einde van het jaar moet bijbetalen aangezien het salaris daar ook gewoon de schijven in gaat.
Pagina: 1