Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Sticky
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 14:34
Ik zoek een?
Zoals de titel al zegt: ik ben van plan om voor m'n nieuwe gaming systeem over te gaan naar een 27" 144hz monitor.

Wat is je budget?
Zal maximaal rond de 750 - 800 euro liggen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem zal minimaal met een 1080 GTX gaan draaien. De kans is echter groot dat ik meteen voor een 1080 Ti versie ga, aangezien het de bedoeling is dat ik een mooi aantal jaren vooruit kan. Hier ben ik nog niet helemaal over uit, maar in beide gevallen is een 144hz monitor wel toepasbaar.

Waar het om gaat
Mijn oog is op dit moment gevallen op een Asus ROG Swift variant, alleen vraag ik me dus sterk af welke ik dan zou moeten kiezen van deze twee: de PG278Q of de PG279Q.

De PG278Q is wat ouder volgens mij, heeft een TN (beter?) paneel en een reactietijd van 1ms. Daarnaast is ie goedkoper dan de PG279Q. In Nederland is deze overigens niet heel goed meer verkrijgbaar, maar bij Amazon.de bijvoorbeeld gewoon op voorraad.

De P279Q is nieuwer, heeft een IPS paneel met een hogere reactietijd (4ms), is een stuk duurder en heeft daarnaast 165Hz. Die 165hz ten opzichte van 144hz lijkt me echt geheel verwaarloosbaar, of heb ik dat mis?

TL;DR
Ik vraag me af welke versie interessanter is voor mijn systeem en of er nog interessante alternatieven zijn naast een Asus ROG Swift monitor.

Input en/of ervaringen zijn dus van harte welkom! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aercaen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:08

aercaen

Proud framerate whore

Ik heb zelf de PG278Q nu al bijna 2 jaar en die bevalt mij heel goed. Al zou ik persoonlijk eerder voor de PG279Q gaan omdat je bij IPS buiten betere kijkhoeken ook een betere kleurweergave hebt. En die extra 3 ms response time zijn vrij verwaarloosbaar.

Andere opties met 1440p en 144Hz zijn de pricewatch: Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart en pricewatch: AOC AG271QG Rood, Zwart. Of deze even goed zijn als de swift serie kan ik wel niet garanderen, kijk gewoon naar de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Sticky
aercaen schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:53:
[...]

Ik heb zelf de PG278Q nu al bijna 2 jaar en die bevalt mij heel goed. Al zou ik persoonlijk eerder voor de PG279Q gaan omdat je bij IPS buiten betere kijkhoeken ook een betere kleurweergave hebt. En die extra 3 ms response time zijn vrij verwaarloosbaar.
Ik lees op verschillende fora overigens wel dat de PG279Q behoorlijk last kan hebben van backlight bleeding. Dat is een probleem wat je bij de PG278Q dan weer niet hebt volgens mij? Zou het kleurenverschil zo groot zijn tussen een TN en IPS paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
The.Sticky schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:36:
[...]

Ik lees op verschillende fora overigens wel dat de PG279Q behoorlijk last kan hebben van backlight bleeding. Dat is een probleem wat je bij de PG278Q dan weer niet hebt volgens mij? Zou het kleurenverschil zo groot zijn tussen een TN en IPS paneel?
Veel reports van backlight bleed met de 144Hz/IPS AUO schermen waar deze Asus er één van is. Maar als je die pech hebt kan je hem natuurlijk ook retourneren, al is dat zeker geen perfecte situatie.

'Kleurverschil' is een suggestieve term overigens. Je kan op de TN versies een uitstekend beeld toveren, 'probleem' is echter kleurverschuivingen wanneer je (ook maar een beetje) van kijkhoek veranderd. De keuze kan je echter eenvoudig maken: Ga je taken doen waarbij je nauwkeurige kleuren vereist? Dan is de IPS variant vanzelfsprekend. Is het 95% Gaming dan is zo'n TN alternatief echt niet verkeerd, of sterker nog: wellicht zelfs beter. (subjectief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Sticky
Foritain schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:58:
[...]

'Kleurverschil' is een suggestieve term overigens. Je kan op de TN versies een uitstekend beeld toveren, 'probleem' is echter kleurverschuivingen wanneer je (ook maar een beetje) van kijkhoek veranderd. De keuze kan je echter eenvoudig maken: Ga je taken doen waarbij je nauwkeurige kleuren vereist? Dan is de IPS variant vanzelfsprekend. Is het 95% Gaming dan is zo'n TN alternatief echt niet verkeerd, of sterker nog: wellicht zelfs beter. (subjectief).
In dat geval zal ik toch wel voor een IPS variant moeten gaan. Ik gebruik m'n PC voornamelijk wel voor gamen, maar daarnaast ben ik van tijd tot tijd ook wel bezig met Photoshop, Illustrator en webdevelopment, dus dan is de TN versie eigenlijk niet heel verstandig.

Ik had een filmpje gezien waar ze 20 stuks van de PG279Q naast elkaar hadden gezet, elk met een eigen hoeveelheid (weinig of veel) backlight bleed.

Het is overigens een filmpje van een jaar geleden, dus misschien heeft Asus inmiddels toch wat vebetering aangebracht? Je zou toch verwachten dat een monitor van 800(!!!) euro toch wel een goede bouwkwaliteit zou moeten hebben inmiddels.

Overigens zie ik dat bij de alternatieven (Acer Predator bijv.) hetzelfde probleem zich voordoet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sub-madara1310
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 14:33
Ik heb kort geleden een pg279q gekocht en weer terug gestuurd wegens hevige backlight bleeding. Nieuw oud maakt niet zoveel uit op dit momet. Ik ga wel voor een tweede scherm nu. Het is een perfecte gaming scherm, waag mijn kansen wel erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 18:56
Ik heb sindskort een acer predator x34 en zo goed als geen blacklight bleeding. Deze is echter wel weer een stukje duurder.

Hij bevalt ontzettend goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Sticky
Cougar schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:55:
Ik heb sindskort een acer predator x34 en zo goed als geen blacklight bleeding. Deze is echter wel weer een stukje duurder.

Hij bevalt ontzettend goed :).
Haha pfoe ja dat is wel even een prijsklasse hoger nog. Lijkt me overigens wel echt een geweldig apparaat hoor, ziet er ook heel tof uit! Maar dat is wel een dikke 300 euro boven m'n budget :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vatos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-03-2024
...............
The.Sticky schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:37:

De PG278Q is wat ouder volgens mij, heeft een TN (beter?) paneel en een reactietijd van 1ms. Daarnaast is ie goedkoper dan de PG279Q. In Nederland is deze overigens niet heel goed meer verkrijgbaar, maar bij Amazon.de bijvoorbeeld gewoon op voorraad.

De P279Q is nieuwer, heeft een IPS paneel met een hogere reactietijd (4ms), is een stuk duurder en heeft daarnaast 165Hz. Die 165hz ten opzichte van 144hz lijkt me echt geheel verwaarloosbaar, of heb ik dat mis?

TL;DR
Ik vraag me af welke versie interessanter is voor mijn systeem en of er nog interessante alternatieven zijn naast een Asus ROG Swift monitor.

Input en/of ervaringen zijn dus van harte welkom! _/-\o_
Hallo Sticky!

Zelf ben ik in bezit van een PG278Q, echt een super tof ding! Waar kom je vandaan? Als je wilt mag je een keer langskomen om hem te bezichtigen, dan moet je me even een privé berichtje sturen.
Verder is het echt een tof ding, ik speel(de) veel BF1, en het is echt prachtig, 27" 1440p en ook nog eens 144hz, heerlijk !

Ik hoor van mensen dat de IPS monitor iets betere kleurenweergave heeft, maar daar tegen heeft de TN weer sneller reageert en beter is om te gamen.

Ook hoor ik veel mensen over backlightbleeding en dode pixels, mijn scherm heeft daar gelukkig geen last van _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Vatos op 14-03-2017 12:13 ]

I7 7700K 4.5GHz / Kraken X52 - EVGA GTX1080 SC - Asus ROG Strix Z270F - M.2 Samsung Evo 960 500GB - Corsair 32GB 3000Mhz - Phanteks Enthoo Evolv Tempered Glass - Asus PG348Q 100hz 3440x1440 GSync - Razer Huntsman Elite - Razer Mamba - Razer Firefly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
de 278q is niet of bijna niet sneller als de 279q,ik merk totaal geen vertraging met de 279qOf je moet de 278q voor een heel gunstige prijs kunnen kopen, anders zou ik toch echt de 279q nemen

kijk maar eens naar deze review:

http://www.tftcentral.co....pg279q.htm#response_times

inputlag van de 279q is b.v net iets beter en op andere punten is de 278q weer net wat beter, wat betreft vertraging ect ontlopen ze elkaar niet zoveel

[ Voor 43% gewijzigd door freaky35 op 14-03-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Sticky
Vatos schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:12:
[...]

Hallo Sticky!

Zelf ben ik in bezit van een PG278Q, echt een super tof ding! Waar kom je vandaan? Als je wilt mag je een keer langskomen om hem te bezichtigen, dan moet je me even een privé berichtje sturen.
Verder is het echt een tof ding, ik speel(de) veel BF1, en het is echt prachtig, 27" 1440p en ook nog eens 144hz, heerlijk !

Ik hoor van mensen dat de IPS monitor iets betere kleurenweergave heeft, maar daar tegen heeft de TN weer sneller reageert en beter is om te gamen.

Ook hoor ik veel mensen over backlightbleeding en dode pixels, mijn scherm heeft daar gelukkig geen last van _/-\o_
Dat is erg tof van je om aan te bieden! Ik woon alleen wel erg uit de richting als ik het zo bekijk, dus dat gaat 'm voor mij niet worden haha :) De review die @freaky35 linkte zal ik nog eens wat beter bekijken, op het eerste oog lijkt die wel interessant qua read.

Prijstechnisch kan er nogal een verschil zijn tussen de PG278Q en de PG279Q. Zal ongeveer 150 euro schelen, dus dat vind ik nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
TFT central maakt erg goede reviews over monitoren,zeker waard om eens te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-09 11:43
Als 165 Hz verwaarloosbaar is t.o.v. 144 Hz dan is die ene ms display lag dat ook. Het verschil tussen 165 Hz en 144 Hz is tenslotte ook een ms. Er vanuit gaande dat je ook daadwerkelijk 165 FPS haalt natuurlijk. Sowieso vraag ik me af of die ene milliseconde display lag sowieso niet binnen de error margin valt, zo niet van de meetmethode, dan wel per paneel.

Qua testresultaten kun je ook https://nl.hardware.info/...l/producten/223664-323897 hier terecht.

Persoonlijk zou ik liever 100 euro extra neerleggen voor IPS dan 150 extra voor GSync op een 144 Hz monitor. Bij hoge frame rates is synchronisatie tenslotte een stuk minder nuttig dan als je naar 40 fps zit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Gsync kan ik niet meer missen persoonlijk, eenmaal gsync en je wilt niet meer terug😊

Maar ips is ook wel top, dus eigenlijk geen keuze☺

[ Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 15-03-2017 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vatos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-03-2024
The.Sticky schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:08:
[...]

Dat is erg tof van je om aan te bieden! Ik woon alleen wel erg uit de richting als ik het zo bekijk, dus dat gaat 'm voor mij niet worden haha :) De review die @freaky35 linkte zal ik nog eens wat beter bekijken, op het eerste oog lijkt die wel interessant qua read.

Prijstechnisch kan er nogal een verschil zijn tussen de PG278Q en de PG279Q. Zal ongeveer 150 euro schelen, dus dat vind ik nogal wat.
Oké helaas.
Ik wil namelijk zelf over naar de PG348Q en ik ga binnenkort mijn PG278Q verkopen.
Mocht u interesse hebben, stuur maar een PM, eventueel kan je alsnog langs komen om eens te kijken.
( overigens is alles nog compleet, doos, verpakkingsmateriaal , bon en kabels )

I7 7700K 4.5GHz / Kraken X52 - EVGA GTX1080 SC - Asus ROG Strix Z270F - M.2 Samsung Evo 960 500GB - Corsair 32GB 3000Mhz - Phanteks Enthoo Evolv Tempered Glass - Asus PG348Q 100hz 3440x1440 GSync - Razer Huntsman Elite - Razer Mamba - Razer Firefly

Pagina: 1