Multiroom audio oplossing gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd123321
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-05-2022
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik zal me even kort voorstellen. Ik ben Sjoerd, 25 jaar en ik ben net een woning bezitter en ben opzoek naar een oplossing voor mijn geluid.

Ik heb een grote onder verdieping met een open keuken, deze is af te sluiten met en suite deuren. In de keuken zitten 2 speakers in het plafond gebouwd. Deze speakers lopen bekabeld naar de woonkamer waar het tv meubel staat. In de woonkamer staat m'n Smart tv, ziggo mediabox, 5.1 dolby surround speakerset.

Wat ik graag wil: ik wil terwijl er tv gekeken wordt door bijvoorbeeld mijn vriendin(hoeft niet perse via 5.1 dolby surround speakerset) apart muziek kunnen luisteren in de keuken. Deze muziek wil ik streamen via bluetooth. Tijdens het kijken van een film wil ik alleen de 5.1 speakers van de woonkamer gebruiken, en tijdens bijvoorbeeld een verjaardag wil ik alle speakers aanzetten. Ofwel, ik wil kunnen schakelen tussen 2 ruimtes. De 5.1 dolby surround speakerset mag eventueel ook een 2.1 set worden als dit bijvoorbeeld een goedkopere oplossing zou bieden.

Wat is de beste/makkelijkste oplossing voor mijn ''probleem''?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

grt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je wil een multi-zone / multi-room versterker, meer info: https://www.homecinemamag...een-home-cinema-receiver/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik sluit me aan bij de voorganger. Wat je zoekt is een multiroom audio oplossing.
Dit doen we niet op het forum. Check Het algemeen beleid #groeten nog even.

Aangezien dit topic aankoopadvies betreft, krijgt het een verhuizing naar Consumentenelektronica Aankoopadvies. Daarnaast een topic titel gegeven die de lading beter dekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Chromecast Audio en welke versterker je ook wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd123321
S1NN3D schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:37:
Ik sluit me aan bij de voorganger. Wat je zoekt is een multiroom audio oplossing.

[...]

Dit doen we niet op het forum. Check Het algemeen beleid #groeten nog even.

Aangezien dit topic aankoopadvies betreft, krijgt het een verhuizing naar Consumentenelektronica Aankoopadvies. Daarnaast een topic titel gegeven die de lading beter dekt.
Mijn excuus, bedankt voor het mededelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd123321
Jelte schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:44:
Chromecast Audio en welke versterker je ook wil :)
Hoe ziet deze installatie er dan uit? En kan ik dan schakelen tussen de ruimtes? Als ik het prijstechnisch namelijk bekijk, ziet dit er zeer voordelig uit ten opzichten van een multiroom receiver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een Chromecast Audio per ruimte en een versterker met een jack ingang naar keuze. Google maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:04:
Een Chromecast Audio per ruimte en een versterker met een jack ingang naar keuze. Google maar eens.
Dan moet je ook een 2e versterker hebben om het geluid van die Chromecast te versterken. Daarnaast zijn dit soort oplossingen alleen handig als er niet al fysieke bekabeling op hetzelfde punt ligt, in dit geval is multi-room op 1 apparaat veel fijner, nooit gedoe met vertragingen door wifi netwerk, instellingen etc. Gewoon 1 apparaat en daarvandaan alles aansturen.

Beetje moderne versterker heeft BT, Airplay en/of Spotify Connect ingebouwd en kun je dat dus ook allemaal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Dit is het geven van ongewenste "schop"-reacties aan een topic. Het is niet de bedoeling om binnen 24 uur meerdere keren achter elkaar te posten. Als de laatste post van jezelf is en je wil iets wijzigen of toevoegen: gebruik de "wijzig"-knop. Ook het eventueel opnemen van meerdere quotes in één post is prima mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd123321
Sander schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:07:
[...]

Dan moet je ook een 2e versterker hebben om het geluid van die Chromecast te versterken. Daarnaast zijn dit soort oplossingen alleen handig als er niet al fysieke bekabeling op hetzelfde punt ligt, in dit geval is multi-room op 1 apparaat veel fijner, nooit gedoe met vertragingen door wifi netwerk, instellingen etc. Gewoon 1 apparaat en daarvandaan alles aansturen.

Beetje moderne versterker heeft BT, Airplay en/of Spotify Connect ingebouwd en kun je dat dus ook allemaal doen.
Als ik dus mijn ziggo mediabox aansluit op m'n tv, en een versterker aansluit op mn tv den ben ik er toch?

Voorwaarde voor de versterker is dan wel dat deze een A/B functie met minimaal 2 aansluitingen per kanaal heeft, een subwoofer aansluiting heeft en dat ik via bluetooth kan streamen.

Denk ik zo goed of zit ik er helemaal naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
De Ziggobox sluit je aan op de receiver en die weer op je tv. De meeste moderne receivers hebben een app waarin je veel kunt regelen met ingangen selecteren (al kan dat meestal ook op de voorkant van de receiver voor basale instellingen).

Houd er wel rekening mee dat instapmodellen niet alle (meestal digitale) ingangen zoals HDMI kunnen doorzetten naar een 2e zone. Mijn Denon X2000 kan dat niet, maar weer wel gebruikt worden voor streaming audio op de 2e zone. Dus is kwestie van goed verdiepen :-) (en vragen op de betreffende forums van de merken hier op tweakers als je twijfelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd123321
jongetje schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:42:
De Ziggobox sluit je aan op de receiver en die weer op je tv. De meeste moderne receivers hebben een app waarin je veel kunt regelen met ingangen selecteren (al kan dat meestal ook op de voorkant van de receiver voor basale instellingen).

Houd er wel rekening mee dat instapmodellen niet alle (meestal digitale) ingangen zoals HDMI kunnen doorzetten naar een 2e zone. Mijn Denon X2000 kan dat niet, maar weer wel gebruikt worden voor streaming audio op de 2e zone. Dus is kwestie van goed verdiepen :-) (en vragen op de betreffende forums van de merken hier op tweakers als je twijfelt).
Maar de optie die ik schets kan toch ook of zit ik er naast? Scheelt namelijk wel veel in de kosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf de volgende opstelling met wat diverse oude versterkers/speakersetjes die ik nog had liggen.

Woonkamer: 7.1 Versterker + Chromecast audio 1
Keuken: bose setje + Chromecast audio 2
1e verdieping (sportkamer) Oude high-end stereo versterker + Chromecast audio 3
Zolder (sportkamer 2): Oude high-end stereo versterker + Chromecast audio 4

Alle 4 de Chromecasts aan een groep toegevoegd en voila synchroon geluid door het hele huis.

Mijn doel was synchroon geluid door het hele huis. Ik stond voor de keuze, 4x een Chromecast audio + bestaande audio apparatuur of 4x een dure totaaloplossing kopen. Scheelde mij toch een paar duizend euro als ik de zelfde geluidskwaliteit zou willen behouden. Ik heb eerst 2 Chromecasts gehaald om de groepsfunctionaliteit + audio kwaliteit te testen. De groepsfunctionaliteit werkt perfect al raakt Spotify heel enkel nog wel eens de draad kwijt. (ligt aan Spotify) even opnieuw verbinding maken met de groep en het speelt weer door. Gebeurt niet vaak overigens. De audiokwaliteit is vele malen beter dan de bluetooth oplossing die ik hiervoor had voor draadloos afspelen. Helemaal wanneer HDR audio is ingeschakeld in de Chromecast audio.

Met de Chromecast oplossing ben je helaas wel beperkt aan de cast functionaliteiten maar gezien ik het gros van mijn muziek via Spotify luister heb ik daar vrede mee.

Je kan casten naar elke Chromecast afzonderlijk of casten naar een groep. Meerdere groepen aanmaken is mogelijk dus je kan ook casten naar alleen de woonkamer en keuken of welke combi je ook wil.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-06 12:26
Als je niet wilt uitbreiden naar een '3de zone' is een AV-receiver met zone 2 aansluiting het handigst. Bijna alle nieuwe av-receivers hebben ook een app mogelijkheid en die is erg handig.
Als je nou meer wilt weten, ga eens naar de pricewatch, audio, versterkers en receivers, en kies een receiver...bijv. Marantz NR5011 en bekijk het plaatje van de achterkant eens. Ga daarna eens naar Marantz.nl en download de handleiding. Snuffel die eens door en je zult een hoop leren in het algemeen. Merken verschillen altijd iets onderling, maar in hoofdlijnen werken ze hetzelfde. Je kunt hier alles vragen, maar wij moeten alles tikken terwijl het al op de achterkant/in de handleiding van het apparaat staat.
Succes en veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd123321
sjonie100 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:33:
Als je niet wilt uitbreiden naar een '3de zone' is een AV-receiver met zone 2 aansluiting het handigst. Bijna alle nieuwe av-receivers hebben ook een app mogelijkheid en die is erg handig.
Als je nou meer wilt weten, ga eens naar de pricewatch, audio, versterkers en receivers, en kies een receiver...bijv. Marantz NR5011 en bekijk het plaatje van de achterkant eens. Ga daarna eens naar Marantz.nl en download de handleiding. Snuffel die eens door en je zult een hoop leren in het algemeen. Merken verschillen altijd iets onderling, maar in hoofdlijnen werken ze hetzelfde. Je kunt hier alles vragen, maar wij moeten alles tikken terwijl het al op de achterkant/in de handleiding van het apparaat staat.
Succes en veel plezier.
Bedankt, ik wordt al iets wijzer :)

Deze zou dus een optie kunnen zijn?
https://www.bol.com/nl/p/...33/?suggestionType=browse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonie100
Heb je de gebruiksaanwijzing gedownload (en beetje doorgewerkt...)?
Denk dat deze beetje beperkt qua 'zone 2' omdat dit niet zone 2 genoemd wordt en dit is al een feature van Onkyo sinds ong. 1989. Weet je al het verschil tussen A / B speakers en een zone 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd123321
sjonie100 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:12:
Heb je de gebruiksaanwijzing gedownload (en beetje doorgewerkt...)?
Denk dat deze beetje beperkt qua 'zone 2' omdat dit niet zone 2 genoemd wordt en dit is al een feature van Onkyo sinds ong. 1989. Weet je al het verschil tussen A / B speakers en een zone 2?
Ja dat weet ik. een A/B kun je alleen de ruimte A en B uitschakelen/inschakelen. Bij een zone 2 kun je in een andere zone de muziek niet alleen aan en uit zetten maar ook andere muziek streamen en/of afspelen. Bij een A/B heb je nog een extra versterker nodig bij een zone 2 niet. Dat zijn de belangrijkste dingen volgens mij als ik het goed heb toch? of heb ik me verkeerd ingelezen?

Maar dit betreft toch een 2 zone receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonie100
handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Misschien is het goed om eens een goede audiozaak binnen te lopen met je wensen en ideeen. En daarmee bedoel ik dus niet een Mediamarkt, BCC of iets soortgelijks.

Daar kunnen ze je ongetwijfeld helpen met je vele vragen en je wegwijs maken in de mogelijkheden. En je een passende oplossing aanbieden. Het aan de lopende band blijven stellen van opzoek vragen en bevestiging blijven zoeken op het forum is niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:56
Ik ga geen tips geven over de andere oplossingen, ik wil je alleen op het hart drukken niet te gaan streamen met bluetooth. De verbinding is kwalitatief niet geweldig, je telefoon loopt leeg en je hebt een kort bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 09:32
Ik mis een richtbudget, omdat je in audio van goedkoop tot ongelooflijk duur kunt gaan.
Ik mis ook een beschrijving van jouw huidige set, een surroundset kan hier ook een vrij eenvoudig toestel zijn maar kan ook ongelooflijk gecompliceerd.
Ik mis ook hoe je aan muziek geraakt (is dat gedownload op de telefoon, youtube, cd's, een harde schijf, spotify, enz.)

Als ik uitga van een mid-segment (niet budget, niet high-end)
Aangezien je reeds bekabeling hebt tot in de woonkamer, zou je jouw wensen kunnen vervullen met 1 toestel: in de woonkamerkast plaats je een surround receiver met 5.1 en zone 2.
Er zijn tegenwoordig receivers die ingebouwd een multiroom oplossing hebben: NAD, Yamaha, Denon, Marantz, Pioneer, Onkyo.
Je kan dan streamen naar de receiver met bluetooth, airplay, spotify connect, DNLA (naargelang de receiver), maar eens je geproefd hebt van hun eigen multiroom/multizone apps wil je geen bluetooth/airplay meer.

Je kan de apps al eens downloaden om te zien welke interface jou het beste lijkt.
De multiroomoplossingen zijn:
NAD: Bluesound
Yamaha: Musiccast
Denon/ Marantz: HEOS
Pioneer/ Onkyo: DTS Play-fi

[ Voor 5% gewijzigd door road rebel op 14-03-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd123321
road rebel schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:22:
Ik mis een richtbudget, omdat je in audio van goedkoop tot ongelooflijk duur kunt gaan.
Ik mis ook een beschrijving van jouw huidige set, een surroundset kan hier ook een vrij eenvoudig toestel zijn maar kan ook ongelooflijk gecompliceerd.
Ik mis ook hoe je aan muziek geraakt (is dat gedownload op de telefoon, youtube, cd's, een harde schijf, spotify, enz.)

Als ik uitga van een mid-segment (niet budget, niet high-end)
Aangezien je reeds bekabeling hebt tot in de woonkamer, zou je jouw wensen kunnen vervullen met 1 toestel: in de woonkamerkast plaats je een surround receiver met 5.1 en zone 2.
Er zijn tegenwoordig receivers die ingebouwd een multiroom oplossing hebben: NAD, Yamaha, Denon, Marantz, Pioneer, Onkyo.
Je kan dan streamen naar de receiver met bluetooth, airplay, spotify connect, DNLA (naargelang de receiver), maar eens je geproefd hebt van hun eigen multiroom/multizone apps wil je geen bluetooth/airplay meer.

Je kan de apps al eens downloaden om te zien welke interface jou het beste lijkt.
De multiroomoplossingen zijn:
NAD: Bluesound
Yamaha: Musiccast
Denon/ Marantz: HEOS
Pioneer/ Onkyo: DTS Play-fi
Dank voor je duidelijke antwoord. Ik heb inderdaad die apps bekeken en ik vind de App van Yamaha er erg goed uitzien. Ik zal spotify gebruiken + gedownloade muziek.

Momenteel denk ik aan de volgende opties:

Receiver:
https://www.homecinemacen...N6MlN2M1tICFdQ_Gwod7qIPGA

Speakers FL+FR+center:
https://www.homecinemacen...894.1027273878.1489395397

Subwoofer:
https://www.homecinemacen...382.1027273878.1489395397

Mijn 2 al ingebouwde speakers gaan op Zone B RL RR.

Zoals je ziet is mijn budget niet mega. Zou dit een goede keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Een yamaha receiver is zeker ok!

Persoonlijk ken ik deze specifieke yamaha speakers niet, in het verleden hadden ze ook dergelijke luidsprekers en die vond ik niet echt je-dat.
Akkoord 264€ is een klein budget. Dat zou je volgens mij beter verdelen over zo min mogelijk componenten (dus 2.0 ipv 3.1).
Voor 264€ kan je ook kijken naar een paar beter klinkende luidsprekers (boekenplankluidsprekers van QAcoustics, Boston, Canton, Dali of misschien zelfs zuilen van Monitor Audio of Klipsch):
http://hificorner.nl/spea.../price/sort-direction/asc
https://www.homecinemacen...ity&dir=d&page=3&items=24

Indien je diepte mist kan je later nog altijd een subwoofer toevoegen (Klipsch is erg sterk in prijs/kwaliteit)
http://hificorner.nl/speakers/subwoofers

Ben je bereid in het buitenland te bestellen dan bestaat er een kans dat je Britse merken goedkoper vindt in UK.

Ben je bereid om tweedehands te kijken dan vergroot dat nog eens jouw horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd123321
road rebel schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:45:
Een yamaha receiver is zeker ok!

Persoonlijk ken ik deze specifieke yamaha speakers niet, in het verleden hadden ze ook dergelijke luidsprekers en die vond ik niet echt je-dat.
Akkoord 264€ is een klein budget. Dat zou je volgens mij beter verdelen over zo min mogelijk componenten (dus 2.0 ipv 3.1).
Voor 264€ kan je ook kijken naar een paar beter klinkende luidsprekers (boekenplankluidsprekers van QAcoustics, Boston, Canton, Dali of misschien zelfs zuilen van Monitor Audio of Klipsch):
http://hificorner.nl/spea.../price/sort-direction/asc
https://www.homecinemacen...ity&dir=d&page=3&items=24

Indien je diepte mist kan je later nog altijd een subwoofer toevoegen (Klipsch is erg sterk in prijs/kwaliteit)
http://hificorner.nl/speakers/subwoofers

Ben je bereid in het buitenland te bestellen dan bestaat er een kans dat je Britse merken goedkoper vindt in UK.

Ben je bereid om tweedehands te kijken dan vergroot dat nog eens jouw horizon.
Ik ben er zo goed als uit. Het wordt waarschijnlijk de receiver zoals aangegeven.

Van een collega kan ik een harman kardon hkts 200 2.1 overnemen. Die heeft momenteel een 7.2 installatie, maar vind het te veel van het goede.

De speakers in de keuken zijn 4 ohm, deze staan bij lange na nooit voluit. Lijkt me toch dat dit moet kunnen? Kan iemand mij dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
4Ohm, daar hoef je in ieder geval niet wakker van te liggen. Maar een nominale impedantie zegt niet alles.
Ken je het type-model?

4Ohm stelt overigens weinig voor, zware luidsprekers dippen tot 2Ohm.

[ Voor 76% gewijzigd door road rebel op 15-03-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd123321
road rebel schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:35:
4Ohm, daar hoef je in ieder geval niet wakker van te liggen. Maar een nominale impedantie zegt niet alles.
Ken je het type-model?

4Ohm stelt overigens weinig voor, zware luidsprekers dippen tot 2Ohm.

Mocht je ooit willen dan kan je die Harman Kardon ook uitbreiden later.
euhm, type weet ik niet exact. Het betreft Alpine speakers 150 watt rms en 200 watt piek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Ja ok, car speakers dus. Dat zal geen enkel probleem zijn voor een AV receiver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd123321
road rebel schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 15:16:
Ja ok, car speakers dus. Dat zal geen enkel probleem zijn voor een AV receiver!
Jep. Dank voor je duidelijke antwoord. Ik ga het van de week ervaren :)
Pagina: 1