Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-04-2024
Mijn vraag:
Ik stel de volgende vraag voor mijn vriendin, omdat haar is opgedragen te betalen voor een Microsoft Surface 4 die zij in United States heeft gekocht. Ze is niet Nederlandse (maar Chinese) en ze was in de USA voor 5 maanden voor onderzoek daar. Ze heeft de laptop op Cyber Monday 2016 gekocht voor zo'n 900 euro (dus met enorme korting). Ze heeft het sindsdien in gebruik en heeft ook geen doos.

Zij is afgelopen week teruggekomen en daar heeft de douane haar eruit gepikt en haar opgedragen circa 180 euro aan belasting te betalen.

Uiteraard is ze daar niet erg happy mee, want ze heeft al belasting betaald, ze heeft het al een aantal maanden in gebruik en het is voor prive. Daarnaast is ze niet Nederlandse en verwacht ze binnenkort weer naar het buitenland te vertrekken.

De grote vraag is of ze nou daadwerkelijk dit moet betalen, want ze is niet Nederlandse, is hier op een tijdelijke verblijfsvergunning (ze is promovendus), heeft al belasting betaald, en de aankoop was maanden geleden. Is er geen kwestie van verjaring?

Wat heb ik gezocht:
Ik heb rondgegoogled. En het enige wat ik kan vinden is dat tot 430 euro belastingvrij is en nog meer dergelijke regeltjes, maar niets over: wat als je niet Nederlandse bent, verblijfsvergunning hebt, de aankoop maanden geleden hebt gedaan? Ik kan daar tot nu toe niets van terugvinden in de regeltjes.

https://www.belastingdien...ik_belastingvrij_meenemen
Op deze website kan ik dit allemaal niet vinden.

Elders heb ik ook geen succes. Googletermen zoals verblijfsvergunning import goederen leveren alleen resultaten op waar verblijfsvergunning niet in voorkomt.

Ik verwachtte dat hier wel iets over te vinden was. Ik zou het zelf bijvoorbeeld raar vinden als iemand bijvoorbeeld immigreert hier naar toe uit een niet-EU land en dan nog bij de douane moet aftikken. Dat een toerist geen invoerrechten hoeft te betalen klinkt logisch, maar waar ligt de grens? Ze is immers geen Nederlandse.

Ik hoor erg graag of iemand hier iets meer van afweet of andere zoektermen heeft.

Beste antwoord (via Koffer op 13-03-2017 04:49)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij immigratie naar Nederland kun je je spullen belastingvrij naar Nederland halen, maar van immigratie is hier geen sprake (bovendien zijn de spullen nog geen zes maanden in gebruik). Je moet dus invoerrechten en btw betalen. Wel geldt daarbij de dagwaarde, dus niet de 900 euro. Bij uitvoer kun je btw terugvragen, maar alleen als dat binnen drie maanden gebeurt.

Er is een regeling Tijdelijke Invoer, onder meer voor persoonlijke bezittingen van reizigers, zodat niet elke toerist met een laptop een financiële verrassing op Schiphol wacht. Reiziger is gedefinieerd als "een ieder die het douanegebied van de Gemeenschap, waar hij niet zijn normale verblijfplaats heeft, tijdelijk binnenkomt". Omdat ze in Nederland woont, valt ze helaas niet onder deze regeling.

Ik geef het dus weinig kans, maar je kunt altijd bellen naar de Douane :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Morgen (maandag) de belastingdienst even bellen lijkt mij het eenvoudigste.

[ Voor 7% gewijzigd door Fietsbel op 13-03-2017 00:10 ]

39

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Bij immigratie naar Nederland kun je je spullen belastingvrij naar Nederland halen, maar van immigratie is hier geen sprake (bovendien zijn de spullen nog geen zes maanden in gebruik). Je moet dus invoerrechten en btw betalen. Wel geldt daarbij de dagwaarde, dus niet de 900 euro. Bij uitvoer kun je btw terugvragen, maar alleen als dat binnen drie maanden gebeurt.

Er is een regeling Tijdelijke Invoer, onder meer voor persoonlijke bezittingen van reizigers, zodat niet elke toerist met een laptop een financiële verrassing op Schiphol wacht. Reiziger is gedefinieerd als "een ieder die het douanegebied van de Gemeenschap, waar hij niet zijn normale verblijfplaats heeft, tijdelijk binnenkomt". Omdat ze in Nederland woont, valt ze helaas niet onder deze regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer
GlowMouse schreef op maandag 13 maart 2017 @ 01:01:

Kijk dit is handige info! Dankjewel
Fietsbel schreef op maandag 13 maart 2017 @ 00:10:
Morgen (maandag) de belastingdienst even bellen lijkt mij het eenvoudigste.
Dat ga ik sowieso maar eens doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 21:40
Hoe weten zij dat het product daar is gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer
NotSoSteady schreef op maandag 13 maart 2017 @ 03:29:
Hoe weten zij dat het product daar is gekocht?
Omdat ze dat zei.
Tjah, na 16 uur vlucht en voor 6en op Schiphol arriveren doet geen wonderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
*knip* reageer dan niet.

[ Voor 77% gewijzigd door Krisp op 13-03-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 13:24
Koffer schreef op maandag 13 maart 2017 @ 03:44:
[...]

Omdat ze dat zei.
Tjah, na 16 uur vlucht en voor 6en op Schiphol arriveren doet geen wonderen ;)
Tsja, meestal zien ze het aan het toetsenbord, dat er geen euro teken op staat.
Heb ooit een MacBook Air meegenomen na een tijd Amerika. (Ding was ook al afgeragd, gebruik mijn spullen goed ;)) Heb gewoon gezegd dat het Nederlandse was (Nederlands OS geïnstalleerd) en kon zo doorlopen.
Maar als je zegt dat hij uit de VS komt, tsja, dan zul je inderdaad gewoon moeten betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door OverSoft op 13-03-2017 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 19:10
Die dingen hebben gewoon serienummers waaraan ze dat vast wel kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:01

LankHoar

Langharig tuig

Wat is er hier zuur aan? Ze woont in Nederland en voert een product in. Dat ze niet de Nederlandse nationaliteit heeft, of weer plant verderte reizen in niet al te lange tijd veranderd aan voorgaande niets. Invoerkosten lijken me dus op zijn plaats. Dat die 180 euro bedragen lijkt niet in lijn met de dagwaarde (want 21% van 900E = 189E, en dus nieuwprijs). Wellicht dat ze daar nog wat aan kan veranderen.

En wat @OverSoft zegt kan leuk klinken, echter is het wel gewoon liegen/ontlopen van belasting, en dus fraude. Niet dat ze dat nu nog kan doen.

Wat me overigens niet duidelijk is: heeft ze de laptop daar achtergelaten en nog niet betaald, of heeft ze reeds betaald?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 14:35
[b][message=50546849,noline] Dat die 180 euro bedragen lijkt niet in lijn met de dagwaarde (want 21% van 900E = 189E, en dus nieuwprijs). Wellicht dat ze daar nog wat aan kan veranderen.
Invoer heeft nooit iets te maken met dagwaarde. Betreft altijd factuurwaarde, dus of je kan een factuur voorleggen of het wordt gebaseerd op nieuw waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 21:31
Nog nooit gehoord dat ze dat doen met een laptop.
Binnenkort moet je de bonnetjes van je schoenen en onderbroeken ook al bijhouden.
In elke koffer zit toch makkelijk voor 400€ kledij.
Tel daar een laptop, een horloge, telefoon etc bij, en je zit zo boven de 2500€.
Kunnen ze iedereen die een land binnenkomt bewijs vragen of 500€ af troggelen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Tommie12 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:25:
Nog nooit gehoord dat ze dat doen met een laptop.
Binnenkort moet je de bonnetjes van je schoenen en onderbroeken ook al bijhouden.
In elke koffer zit toch makkelijk voor 400€ kledij.
Tel daar een laptop, een horloge, telefoon etc bij, en je zit zo boven de 2500€.
Kunnen ze iedereen die een land binnenkomt bewijs vragen of 500€ af troggelen.
Snap dat het als betutteling overkomt, maar als we geen invoerrechten zouden hebben zou haast iedereen z'n spullen ergens anders vandaan halen, met als gevolg dat jij dan werkloos bent ;)

Kijk wat de Europees markt voor gevolgen heeft gehad met onze transportsector (ook met name veroorzaakt door slechte handhaving in Oost-Europese landen van regels die eerlijke concurrentie mogelijk moeten maken).

@TS niet morren en gewoon betalen. Al is het natuurlijk wel een idee om te kijken of dat bedrag nog wat omlaag kan (dagwaarde tov nieuwprijs).

Heeft ze wel in de USA btw betaald? Geloof dat dat per staat gaat en als ze dat betaald heeft zou ze het wellicht nog terug kunnen krijgen (anders betaal je dubbel, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling). Als ze daar niks betaald heeft is het wat mij betreft plat gezegd al helemaal een kwestie van niet zeuren en betalen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@Tommie12 het staat hier helemaal niet ter discussie waar die laptop is gekocht, dat is in de VS. Dus moet er invoerheffing over worden betaald.

En ook los van bonnetjes zijn er vaak makkelijke zaken waarop dit soort dingen eruit worden gepikt door de douane. Om te beginnen als je een adapter mee hebt met een Amerikaanse stekker eraan, dan is dat nogal verdacht. Ook het toetsenbord zegt een hoop. Als je maar meteen ook de oorspronkelijke verpakking mee hebt genomen, is het natuurlijk helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Superkanjo schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:20:
[...]
Invoer heeft nooit iets te maken met dagwaarde. Betreft altijd factuurwaarde, dus of je kan een factuur voorleggen of het wordt gebaseerd op nieuw waarde.
Waar heb je het over? De verschillende manieren van douanewaardebepaling staan hier en betreffen helemaal niet 'altijd factuurwaarde'.

[ Voor 0% gewijzigd door GlowMouse op 13-03-2017 17:22 . Reden: url gefixt, zat een spatie in ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 14:35
GlowMouse schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:16:
[...]

Waar heb je het over? De verschillende manieren van douanewaardebepaling staan hier en betreffen helemaal niet 'altijd factuurwaarde'.
Misschien was mijn reactie wat te kort door de bocht, maar in de praktijk als je een aangifte ter invoer doet (de ja of nee op de vraag van de douane "heeft u iets aan te geven" is al een aangifte) wordt de factuurwaarde gehanteerd. Maar dagwaarde wordt in deze niet toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Over de nieuwwaarde in Nederland wordt de dagwaarde berekend. Verder doet het er niet toe, de dame in kwestie is Chinees en daar staat er ook geen € teken op. Het moet geloofwaardig zijn dat het artikel zo goedkoop is, dus hanteert men de NL waarde. Je kunt wel met een Thaise factuur aankomen zetten van .....

Of de dame invoerplichtig is weet ik niet, dat ligt geloof ik aan je woonplaats, dus als ze in China haar main adres heeft of hier.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
Dat Euroteken zegt niet zoveel, die kun je gewoon met U.S. tobo bestellen. Voor hetzelfde geld is het tobo een keer vervangen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 13:24
Puch-Maxi schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:45:
Dat Euroteken zegt niet zoveel, die kun je gewoon met U.S. tobo bestellen. Voor hetzelfde geld is het tobo een keer vervangen.
Dat kan, maar daar kijken ze wel degelijk naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 12:03
Anoniem: 674295 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:40:
[...]

Snap dat het als betutteling overkomt, maar als we geen invoerrechten zouden hebben zou haast iedereen z'n spullen ergens anders vandaan halen, met als gevolg dat jij dan werkloos bent ;)

Kijk wat de Europees markt voor gevolgen heeft gehad met onze transportsector (ook met name veroorzaakt door slechte handhaving in Oost-Europese landen van regels die eerlijke concurrentie mogelijk moeten maken).

@TS niet morren en gewoon betalen. Al is het natuurlijk wel een idee om te kijken of dat bedrag nog wat omlaag kan (dagwaarde tov nieuwprijs).

Heeft ze wel in de USA btw betaald? Geloof dat dat per staat gaat en als ze dat betaald heeft zou ze het wellicht nog terug kunnen krijgen (anders betaal je dubbel, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling). Als ze daar niks betaald heeft is het wat mij betreft plat gezegd al helemaal een kwestie van niet zeuren en betalen. :P
Wat een klets, iedere tweaker die de afgelopen jaren in de US is geweest heeft daar wel iets van elektronica gekocht (nu staat de dollar minder gunstig) en de laatste keer dat ik keek is de werkloosheid aan het dalen.

Laten we niet populistisch gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

GrooV schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:16:
[...]mo

Wat een klets, iedere tweaker die de afgelopen jaren in de US is geweest heeft daar wel iets van elektronica gekocht (nu staat de dollar minder gunstig) en de laatste keer dat ik keek is de werkloosheid aan het dalen.

Laten we niet populistisch gaan praten.
Exact, iedere tweaker heeft wel iets gekocht. Dus waarom geen hele koffer of zelfs containerschip vol? Juist omdat het dan dankzij de importheffingen een stuk minder aantrekkelijk is.

Dat de economie aantrekt na een crisis staat hier natuurlijk los van en is dus een kul argument. Zo'n uitspraak is vergelijkbaar met de wijsheid "na regen komt zonneschijn".

Ontopic: @Koffer

Ik las dat ze ook in de VS al belasting had betaald? Ze zou misschien nog kunnen uitzoeken of ze dat nog terug kan krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 14-03-2017 17:05 ]

Pagina: 1