Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• thekink
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-02 00:07
Ik heb zelf een PC in elkaar gezet met de volgende onderdelen:Heb natuurlijk nog meer onderdelen, maar dit zijn de enige die ik nu heb aangesloten.

Bij het inschakelen van de PC schakelt alles in (vents draaien van PSU en proc), maar er is geen beeld. Na +/- 18 seconden start de PC opnieuw op.
...

Het volgende heb ik al geprobeerd:
  • Moederbord vervangen (zelfde type)
  • Proc vervangen met pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed (moest wel want mobo blijkt pas compatible met kaby lake na een firmware update |:( )
  • PSU vervangen
  • CMOS gereset (zowel batterij unplugged als reset jumper)
  • Monitoren vervangen
Het enige wat ik nog niet heb kunnen horen is de system beep, een speakertje is besteld.

Ik heb het gevoel dat ik gewoon iets heel doms doe, bv kabels niet goed aangesloten oid. Het enige wat ik aan heb gesloten zijn de twee power connectors op het mobo (die brede en de CPU 4-pins). Daarna power on.

Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen om te achterhalen wat het probleem is?

Edit: gebruikt geheugen toegevoegd

[ Voor 9% gewijzigd door thekink op 13-03-2017 00:16 ]

Beste antwoord (via thekink op 14-03-2017 02:04)

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:02
Welk ram gebruik je?
Dat lijkt mij namelijk het enige wat je nog niet uit hebt gesloten.

Al staat het niet in je lijstje maar ik hoop toch dat je dat er ook op hebt geprikt. Anders werkt het niet.

[ Voor 38% gewijzigd door .Maarten op 12-03-2017 23:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• .Maarten
  • Laatst online: 11:02
Welk ram gebruik je?
Dat lijkt mij namelijk het enige wat je nog niet uit hebt gesloten.

Al staat het niet in je lijstje maar ik hoop toch dat je dat er ook op hebt geprikt. Anders werkt het niet.

[ Voor 38% gewijzigd door .Maarten op 12-03-2017 23:28 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Moederbord ook al eens buiten de kast geprobeerd, om uit te sluiten dat je eventueel sluiting maakt met afstandshouders?

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Je hebt er wel ram in gedaan toch ? anders gebeurt er idd niks

• thekink
Beide zaken geprobeerd idd. Al dacht ik dat je zonder geheugen wel beeld zou moeten krijgen, niet dus?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nee, niet.

Testing, one, two ...

• thekink
Heb gebruikte geheugen toegevoegd

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Heb je het bios ook gereset zoals beschreven?

CLR_CMOS (Clear CMOS Jumper)
Use this jumper to clear the BIOS configuration and reset the CMOS values to factory defaults. To clear the CMOS values, use a metal object like a screwdriver to touch the two pins for a few seconds.
••
Always turn off your computer and unplug the power cord from the power outlet before clearing the CMOS values.
••
After system restart, go to BIOS Setup to load factory defaults (select Load Optimized Defaults) or manually configure the BIOS settings (refer to Chapter 2, "BIOS Setup," for BIOS configurations

Testing, one, two ...

• thekink
Precies gedaan zoals beschreven. Ook de "unplug battery" methode gebruikt. Na de laatste keer dat ik dat heb geprobeerd, heb ik nog niet MET geheugen geprobeerd. Zal ik vanavond nog doen.

Een andere vraag die nu in me opkomt; is het normaal dat een mobo+cpu+ram na 20 seconden uitgaat als er verder niets aan is gesloten (ook geen monitor)?

Als het goed is krijg ik vandaag de system speaker binnen, hopen dat dat nog wat oplevert.

• Xessive
  • Laatst online: 20-07 18:33
Heb je de CPU Fan aangesloten op de CPU Fan header of op de Sys Fan?
Als ik de manual van het mobo bekijk is er in de bios een optie kan detecteren of er een CPU fan aangesloten is of niet:

CPU/System Fan Fail Warning Allows the system to emit warning sound if the fan is not connected or fails. Check the fan condition or fan connection when this occurs. (Default: Disabled)

Seriously? Nope, not a bit...

Verwijderd

Maak eens wat foto's van moederbord en aansluitingen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:54

nelizmastr

Goed wies kapot

BIOS wel up to date? 100 serie ondersteunt geen Kaby Lake zonder update.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• thekink
@Xessive cpu is aan de CPU fan header aangesloten

@Verwijderd goed idee, doe ik vanavond

@nelizmastr BIOS kun je alleen updaten met een Skylake processor, die heb ik dus ook geprobeerd (zie inleidende post), maar BIOS flashen zonder beeld is lastig (qflash+ wordt niet ondersteund op dit bord).

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
thekink schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:39:
@Xessive cpu is aan de CPU fan header aangesloten

@Verwijderd goed idee, doe ik vanavond

@nelizmastr BIOS kun je alleen updaten met een Skylake processor, die heb ik dus ook geprobeerd (zie inleidende post), maar BIOS flashen zonder beeld is lastig (qflash+ wordt niet ondersteund op dit bord).
Je krijgt ook geen beeld als je de celeron er in doet dus ? als ik het goed begrijp na een BIOS reset uiteraard. Als dat het geval is dan vermoed ik het geheugen of het moederbord zelf. Allebei de sticks los van elkaar geprobeerd?

[ Voor 47% gewijzigd door McFastFood op 13-03-2017 12:08 ]

• thekink
Sticks heb ik inderdaad ook los geprobeerd. Maar zoals eerder aangegeven heb ik na de laatste BIOS reset (die was nadat ik de Celeron had had geïnstalleerd), niet met geheugen geprobeerd (dacht dat zonder ook beeld moest krijgen). Dat ga ik vanavond proberen.

Komt wel meteen een andere vraag boven. Het mobo ondersteund dual channel geheugen, kan het dan gebeuren dat hij niet werkt als ik maar 1 RAM bank installeer? Of zou hij dan alsnog wel wat (beeld output) moeten doen?

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
thekink schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:12:
Sticks heb ik inderdaad ook los geprobeerd. Maar zoals eerder aangegeven heb ik na de laatste BIOS reset (die was nadat ik de Celeron had had geïnstalleerd), niet met geheugen geprobeerd (dacht dat zonder ook beeld moest krijgen). Dat ga ik vanavond proberen.

Komt wel meteen een andere vraag boven. Het mobo ondersteund dual channel geheugen, kan het dan gebeuren dat hij niet werkt als ik maar 1 RAM bank installeer? Of zou hij dan alsnog wel wat (beeld output) moeten doen?
Maakt niet uit, met 1 ram stick zou die ook beeld moeten geven.
Probeer anders even een lange bios reset door de bios batterij er 10-15 min uit te laten en de stroomstrekker eruit.

Verwijderd

thekink schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:12:
Dan zou dat best eens het euvel kunnen zijn, met 1 ramstick moet hij ook werken mits in het eerste slot. Meestal a1.

• thekink
@McFastFood heb gister de batterij er meer dan een uur uit gehad :)

@Verwijderd goeie om ook nog ff te checken of hij wel in het goede slot zat. Het voelde logisch (had hem in het slot dat het minst ver van de proc zat gedaan), maar zal dat voor de zekerheid nog even controleren.

Heb inmiddels al wat pointers om vanavond nog wat situaties te testen. Wordt vervolgd... :)

• thekink
Hij werkt!!! Ik heb vanavond een plakje RAM erin gezet en voila, alles werkte. Het was zeker niet de eerste keer dat ik dat deed, maar ik gok dat de volgorde nooit goed is geweest. Ontzettend bedankt allemaal met het meedenken.
Pagina: 1