extra HD: mountpoints verhuizen ...

Pagina: 1
Acties:

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Topicstarter
Ik heb hier een MDK 7.2 server (samba 2.2 ,postfix, apache+php+mysql enz..) lopen op een 2GB HD.
Nu wil ik een 4.3GB erbij zetten, maar vanwege de ruimte zou ik dan alleen de /home dirs op de 2GB willen laten en de rest op de 4.3 GB zetten.
Kan dit eigenlijk wel?
Of kan ik beter een clone van de 2GB terug zetten op de 4.3GB schijf, en de /home dirs daarna naar de (geformatteerde) 2GB verhuizen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

HD erbij stoppen, hele systeem van /dev/oudehd kopieren naar /dev/nieuwehd, /etc/lilo.conf aanpassen, /etc/fstab aanpassen, lilo runnen (nie vergeten he :P ), rebooten. Dan boot hij van de nieuwe HD, en dan zie je maar.
Maar ik zou het juist andersom doen: systeem op 2gig, /home op 4gig. Mijn servers zijn allemaal kleiner dan 400meg, op /home na dan, die loop op 1 server dan weer op tot 130 gig.

NB: let op wat je met je swap doet.
Je zou trouwens ook alles om kunnen poten terwijl hij aanstaat, maar das geklooi. En als hij toch uitmoet om die andere HD erbij te hangen...

Verwijderd

Ik zou je grootste ook voor je /home gebruiken. Ik heb ook 13Gb voor m'n /. Daarnaast 80Gb voor /home en nog es 80Gb voor /home/mp3 :) Die 13Gb is de schijf met nog de meeste ruimte :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

* deadinspace vind 13gig voor / nog veel...

Ik heb op mijn laptop geen aparte / en /home, maar alle dirs op mijn laptop behalve /home is: 1.6 gig. En dat is inclusief /root (met 100meg aan backupzooi) en /usr/local/ut.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06
/dev/hda = oude HD (2 GB)
/dev/hdb = nieuwe HD (4.3 GB)
/mnt/nieuw = mountpunt nieuwe hd partities

find / -print | grep -v "/mnt/nieuw" | grep -v "/proc/" | grep -v "lost+found" | grep -v "/home/" | cpio -pdmav /mnt/nieuw

/mnt/nieuw/etc/fstab aanpassen

chroot /mnt/nieuw
lilo draaien
reboot

op je oude hd heb je nog alle data staan, dus ook je home die je daarop wilt bewaren. De rest kun je nu weggooien.

2 tips:
1. Wat hierboven ook al vermeld werd: zet je home op je grootste HD. Is altijd makkelijk.
2. Een kloon terugzetten wordt wat lastig omdat je dan niet je complete HD gebruikt maar alleen die 2 GB van je oude HD (tenzij je ghost hebt natuurlijk).

Kijk ff alles heel goed na voordat je begint. En lees vooral de manpage even door van cpio, grep en find.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
In deze Howto staat prima beschreven wat je moet doen. http://www.linuxdoc.org/HOWTO/mini/Hard-Disk-Upgrade/index.html

**Gratis!!**
***Tip!!!!***
Print hem uit.......

• Papillon
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

OK.. mountpoints veranderen van de automatische mount met booten?

Kijk dan effe in /etc/fstab !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op woensdag 04 juli 2001 00:41 schreef ketjap het volgende:
Ik zou je grootste ook voor je /home gebruiken. Ik heb ook 13Gb voor m'n /. Daarnaast 80Gb voor /home en nog es 80Gb voor /home/mp3 :) Die 13Gb is de schijf met nog de meeste ruimte :)
* x-wolf is er benieuwd hoeveel van die 80Gb aan mp3 gebruikt is. Als dit volstaat vraag hij zich af waarmee :P

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06
Op woensdag 04 juli 2001 08:27 schreef balk het volgende:
In deze Howto staat prima beschreven wat je moet doen. http://www.linuxdoc.org/HOWTO/mini/Hard-Disk-Upgrade/index.html

**Gratis!!**
***Tip!!!!***
Print hem uit.......
Ben het toch met 1 ding in de HOWTO niet eens: ze gebruiken het "cp" commando voor het copieren van de data. Nu werkt dit onder Linux volgens mij wel goed, maar ik heb toch meer vertrouwen in "cpio" omdat dan de access-tijden en rechten zeker goed meekomen. "cp" zorgt volgens mij alleen dat de rechten goed meekomen (bij Linux in iedergeval maar bij andere UNIXen heb je die opties volgens mij niet).

Nog een opmerking: het is volgens mij niet de bedoeling om je hele / mee te nemen. De /proc directory zou ik niet mee willen copieren omdat je anders een bestand van 10-tallen MB's meecopieerd (/proc/kcore). En dat is niet de bedoeling.... Hetzelfde geldt voor /dev/kmem..... En al helemaal leuk is het als je bij /dev/zero uitkomt. Want die spuugt oneindig veel nullen uit....

edit:

even verkeerd gelezen. Het -x vlaggetje van cp zorgt ervoor dat /proc en andere gemounte systemen niet meekomen....

• balk
Op woensdag 04 juli 2001 11:08 schreef Myrdhin het volgende:

[..]

Ben het toch met 1 ding in de HOWTO niet eens: ze gebruiken het "cp" commando voor het copieren van de data. Nu werkt dit onder Linux volgens mij wel goed, maar ik heb toch meer vertrouwen in "cpio" omdat dan de access-tijden en rechten zeker goed meekomen. "cp" zorgt volgens mij alleen dat de rechten goed meekomen (bij Linux in iedergeval maar bij andere UNIXen heb je die opties volgens mij niet).
Die heb ik nooit gebruikt. Maar misschien kan je de maintainer van de mini-Howto even overtuigen? Gaaf open-source documentatie

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Topicstarter
Owkee, ik heb weer wat te doen dit weekend dus :P

Iedereen bedankt voor de tips, HOWTOs staan nu allemaal in pdf op m'n windows client.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• balk
Succes! Lees voordat je iets gaat doen eerst de Howto en zorg dat je precies weet wat je aan het doen bent, wat alle commando's doen enzo. Als er dan iets fout gaat weet je beter wat je moet doen.

Veel plezier dit weekend... :)
Pagina: 1