Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:30
Beste mede tweakers,

Ik heb mijn build nog niet zo lang. Alles draait prima dus heb niks te klagen.
Nu heeft een vriend van me ook nog niet zo lang een game pc gebouwd, maar die gaat alles nu toch weer verkopen/ruilen en ombouwen naar een AMD systeem inclusief Ryzen.
Nou kan ik zijn i7 processor overnemen. (moet er wel iets voor betalen + helpen klussen)
Aangezien mijn processor ook nog redelijk nieuw is (i5 7400) en de garantie + bon er nog bij zit. Kan ik deze ook vast nog wel verkopen voor een redelijke prijs.

Mijn vraag is echter, kan ik de processor gewoon omwisselen, of moet ik dan nog meer onderdelen vervangen? Daar heb ik namelijk geen zin in. Kan nu door amper bij te leggen zijn processor voor een vriendendienstje overnemen. De upgrade is natuurlijk aanzienlijk dus had ik hier wel oren naar.

Hoop dat jullie mij van een antwoord kunnen voorzien (vast wel)

Mijn build nu:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 186,15€ 186,15
1MSI H110M ECO€ 53,95€ 53,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G€ 225,95€ 225,95
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 34,50€ 34,50
1be quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 7,85€ 7,85
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 110,94€ 110,94
1Corsair CX450M€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,24

Daar wordt dan de i5 7400 uit gehaald en de i7 7700 erin gestopt. (mits dit kan zonder andere aanpassingen) ;)
Enige wat sowieso al op mijn wenslijst stond is een deftige processorkoeling. Dus die komt er nog bij.

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:54
Als ik snel kijk moet het geen issue zijn.
Wel even je bios naar de laatste updaten ivm cpu support

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

i5 7400 en i7 7700 gebruiken hetzelfde socket. Kan dus zonder problemen en het is op zich ook een redelijke upgrade. Tegenwoordig je eigenlijk wel meer dan vier threads nodig voor de nieuwste games en hogere clockspeeds helpen ook. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:30
Ja de socket 1151 is hetzelfde inderdaad! Bios update is niet nodig toch? Heb nu namelijk ook al een kaby lake cpu.
Het ram kan ook gewoon op die nieuwe processor?
Mocht het zo simpel zijn als cpu eruit, nieuwe erin. Pc aanzetten en gebruiken maar. Dan ga ik deze deal beklinken :-D

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Korkss schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:51:
Ja de socket 1151 is hetzelfde inderdaad! Bios update is niet nodig toch? Heb nu namelijk ook al een kaby lake cpu.
Het ram kan ook gewoon op die nieuwe processor?
Mocht het zo simpel zijn als cpu eruit, nieuwe erin. Pc aanzetten en gebruiken maar. Dan ga ik deze deal beklinken :-D
Het moet wel raar lopen als het niet CPU eruit, CPU erin is. ;)
In ieder geval is de RAM compatibiliteit gekoppeld aan je moederbord. Werkt het nu, dal zal het met een andere CPU ook moeten werken. Het enige dat kan is dat W10 moeilijk gaat doen maar dat is ook onwaarschijnlijk en geen probleem. Je licentie is verbonden aan je account bij W10 en niet meer aan een PC onderdeel waarvan niemand precies weet welke.

https://www.howtogeek.com...ur-pc%E2%80%99s-hardware/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Korkss schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:09:
Mijn vraag is echter, kan ik de processor gewoon omwisselen, of moet ik dan nog meer onderdelen vervangen?

[...]

Daar wordt dan de i5 7400 uit gehaald en de i7 7700 erin gestopt. (mits dit kan zonder andere aanpassingen)
De i7 7700 heeft dezelfde socket als jouw CPU, dus die past zo. Betreft het echt de i7 7700 of de 7700K? Die laatste heeft namelijk geen koeler meegeleverd. Je vriend moet in dat geval ook zijn CPU koeler meegeven. De stock koeler van een i5 7400 zal niet voldoende zijn denk ik. De i7 7700 heeft wel een meegeleverde standaard koeler.
DaniëlWW2 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:44:
Tegenwoordig je eigenlijk wel meer dan vier threads nodig voor de nieuwste games en hogere clockspeeds helpen ook. :)
Enkel de hogere klok helpt hier. Verreweg de meeste games hebben meer baat bij een hele snelle core dan 4 of 8 of meer cores. Een paar uitzonderingen kunnen goed omgaan met meerdere threads, maar ook dan zal een i5 zich prima staande houden.

Het hele argument van multithreaded games wordt al geopperd zolang er CPU's met meerdere cores gemaakt worden, maar het is zeker nog niet de norm geworden.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMD-Snake schreef op zondag 12 maart 2017 @ 22:44:
[...]

De i7 7700 heeft dezelfde socket als jouw CPU, dus die past zo. Betreft het echt de i7 7700 of de 7700K? Die laatste heeft namelijk geen koeler meegeleverd. Je vriend moet in dat geval ook zijn CPU koeler meegeven. De stock koeler van een i5 7400 zal niet voldoende zijn denk ik. De i7 7700 heeft wel een meegeleverde standaard koeler.

Enkel de hogere klok helpt hier. Verreweg de meeste games hebben meer baat bij een hele snelle core dan 4 of 8 of meer cores. Een paar uitzonderingen kunnen goed omgaan met meerdere threads, maar ook dan zal een i5 zich prima staande houden.

Het hele argument van multithreaded games wordt al geopperd zolang er CPU's met meerdere cores gemaakt worden, maar het is zeker nog niet de norm geworden.
Dat is toch heel anders geworden de laatste jaren. Games zoals BF1 of the Witcher 3 maken allang gebruik van meer dan vier cores en die games zijn niet meer alleen. De tijd van de 4 cores is wel voorbij voor gaming. Clockspeeds gaan niet meer omhoog, singlethread prestaties staan al jaren bijna stil maar de eisen blijven zwaarder worden.

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:33:
Dat is toch heel anders geworden de laatste jaren. Games zoals BF1 of the Witcher 3 maken allang gebruik van meer dan vier cores en die games zijn niet meer alleen.
BF1 heeft baat van meerdere cores, maar dat is een van de weinigen. The Witcher 3 heeft geen baat van meerdere cores en benchmarks tonen dit aan. Een Core i7 7700K is op 1080p resoluties de gelijke van CPU's met meer dan 4 cores. De single threaded performance is belangrijke daar dan het aantal cores. De meeste AAA titels van de afgelopen jaren zitten zo in elkaar.

Verreweg de meeste games hangen aan de single threaded prestaties. Dit is ook de reden waarom de Core i7 7700K en de Core i5 7600K nog altijd de eerste en tweede keuze zijn voor gaming georiënteerde PC's.
De tijd van de 4 cores is wel voorbij voor gaming. Clockspeeds gaan niet meer omhoog, singlethread prestaties staan al jaren bijna stil maar de eisen blijven zwaarder worden.
Dit riep men ook toen dual cores uitkwamen en quad cores. Ik sta nog steeds te wachten. Het argument wordt weer afgestoft nu Ryzen nog meer cores biedt. Hierin verwacht ik ook geen veranderingen voor de komende jaren, de quad core zal voldoende blijven.

De single threaded prestaties zijn wel gestegen de afgelopen jaren, maar de wet van Moore is wel zo'n beetje op zijn einde aan het komen. De enorme winsten die er voorheen geboekt werden lukt niet meer.

Nu wordt vooral ingezet op kleinere procedés, maar ook dat brengt nieuwe problemen met zich mee. Intel doet er nu ook langer over om weer een die shrink te bewerkstelligen. Het is geen onwil, maar de natuurkunde werkt niet altijd mee op zulke kleine formaten. Je zag al bij Haswell dat Intel geconfronteerd werd met natuurkundige effecten die ze moesten overkomen. Bij 10nm en kleiner zal dat enkel toe blijven nemen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:10

Nemesizz

Untouchable

Waar je ook rekening mee moet houden, is dat die H110 bordjes vaak niet zo geweldig goed werken met 'zware' i5 of i7 processors bij volle belasting. Ook hier kun je last krijgen van oververhitte VRM's (ja, Intel borden kunnen daar ook last van hebben). Nu gebruik je schijnbaar een boxed (of stock) koeler, dan zal dat nog wel gaan (luchtstroom blaast ook rondom de socket).

Maar gezien je dit aangeeft:
Enige wat sowieso al op mijn wenslijst stond is een deftige processorkoeling. Dus die komt er nog bij.
Meld ik dat bovenste punt toch even. Wat je vaak ziet/zag (bij AMD systemen kwam dit vaak voor), dat met een grote tower-model koeler of een AIO (All in One watercooler) koopt, en vervolgens geen luchtstroom meer over de VRM's gaat met alle gevolgen van dien (thermal throttle, en in sommige gevallen zelfs borden die defect raken).

ALS je besluit om een andere koeler te gebruiken dan de stock koeler, neem er dan een met een zogeheten top-down design. Die blaast de lucht ook rondom je socket, en dat is metname bij die budget bordjes hard nodig (helemaal als er geen heatsinks op de mosfets zitten).

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMD-Snake schreef op maandag 13 maart 2017 @ 06:49:
[...]
BF1 heeft baat van meerdere cores, maar dat is een van de weinigen. The Witcher 3 heeft geen baat van meerdere cores en benchmarks tonen dit aan. Een Core i7 7700K is op 1080p resoluties de gelijke van CPU's met meer dan 4 cores. De single threaded performance is belangrijke daar dan het aantal cores. De meeste AAA titels van de afgelopen jaren zitten zo in elkaar.
Witcher 3 gebruikt anders gewoon 8c/16. Belast ook bij lange na alle cores en threads voluit maar gebruikt ze wel allemaal. Ook zeker niet meer de enige game die dit doet.
YouTube: Witcher 3 Ryzen 1800X + GTX 1080 Novigrad FPS Test (Ultra)
Verreweg de meeste games hangen aan de single threaded prestaties. Dit is ook de reden waarom de Core i7 7700K en de Core i5 7600K nog altijd de eerste en tweede keuze zijn voor gaming georiënteerde PC's.

Dit riep men ook toen dual cores uitkwamen en quad cores. Ik sta nog steeds te wachten. Het argument wordt weer afgestoft nu Ryzen nog meer cores biedt. Hierin verwacht ik ook geen veranderingen voor de komende jaren, de quad core zal voldoende blijven.
De i5 7600k begint in benchmarks van de nieuwste games al achterop te vallen op de 7700k. Dat was jarenlang niet het geval tussen een i5 en i7 met gelijke clockspeeds.

Een hele serie aan benchmarks waarvan een aantal opvallende. Ten eerste produceert Ryzen vrij systematische hogere minimale framerates. Max verschilt per game. Soms slechter, soms gelijkwaardig en soms beter. Dat is dan met een 1700X @4 vs een i7 7700k @4,2.
YouTube: RYZEN 1700X REVIEW - 4 days worth of testing - ft. i7 7700K

Dan is het Kaby Lake platform ook stabiel terwijl Ryzen op het moment een zooitje is met allerlei problemen die prestaties echt niet helpen.

Moet je dan nu meteen overstappen naar Ryzen vanaf een Kaby Lake systeem? Helemaal niet. Is de upgrade van een i5 7500 naar een i7 7700 zinvol? Absoluut en niet alleen om de hogere clockspeeds. Met HT erbij ga je effectief van een quadcore naar een hexacore qua prestaties en genoeg games die er al gebruik van kunnen maken. Dat levert je nu extra jaren aan houdbaarheid van het platform aan. Heel anders dan bijvoorbeeld Sandy Bridge of zelfs Lynnfield waar ik nog op zit. Toen was je wel gek als je de i7 pakte boven de i5. Het verschil in prestaties kwam pas een jaar of twee geleden langzaam naar boven. Dat is nu anders geworden. Juist omdat die shrinks zo lastig zijn geworden en clockspeeds voorbij de 4ghz krijgen al jaren een behoorlijke barrière is, zal er meer naar multithreaded gekeken moeten worden. Daarom zijn i7's op het moment ook beter in gaming dan i5's en dat gaat alleen maar doorgetrokken worden. Juist de toonaangevende games met grafisch geweld maken al gebruik van meer dan vier cores en die trend gaat alleen maar doorgezet worden met de DX12 en Vulkan API's.

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:43:
Witcher 3 gebruikt anders gewoon 8c/16. Belast ook bij lange na alle cores en threads voluit maar gebruikt ze wel allemaal. Ook zeker niet meer de enige game die dit doet.
YouTube: Witcher 3 Ryzen 1800X + GTX 1080 Novigrad FPS Test (Ultra)
Zo "gebruikt" elke game wel alle aanwezige cores.

De Core i5 zal denk ik voor de komende jaren nog een prima keuze zijn voor de meeste games. In benchmarks waar de Core i5 gecombineerd is met een Titan X wordt op 1080p nog 109fps gehaald in The Witcher. De 7700K doet het een haartje beter met 110 fps.

Multicore systemen (i7 6800K en hoger) zetten dezelfde scores neer. Die extra cores leveren dus geen noemenswaardige voordelen meer op bij The Witcher 3.

Bij 1080p en hoger is vooral de videokaart de bepalende factor geworden. De CPU wordt minder relevant.

Voor de TS is het mooie kans om naar een snellere CPU te stappen. Een kans die zeker genomen moet worden. Het biedt ook perspectief als je een betere CPU hebt, je kan dan ook mettertijd andere onderdelen verruilen voor meer high-end exemplaren zonder dat deze tegengehouden worden.
Heel anders dan bijvoorbeeld Sandy Bridge of zelfs Lynnfield waar ik nog op zit. Toen was je wel gek als je de i7 pakte boven de i5.
Ligt aan je gebruikspatroon. De Sandy Bridge generatie is netjes oud aan het worden en afhankelijk van je gebruik kan je nog prima doorgaan. Ik heb pas begin dit jaar mijn Core i7 2600K ingeruild voor een nieuwer exemplaar.

In eerder gelinkte tests zal je overigens zien dat een Core i5 2500K nog evenzogoed 100 fps weet te halen samen met een Titan X. Zeker geen slecht resultaat. Combineer die Core i5 2500K met een RX 480 of GTX1060 en je kan nog wel een generatie overslaan als het moet.
Pagina: 1