(led-)dimmer + dimbare ledlampen werken niet

Pagina: 1
Acties:
  • 7.243 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilberthuls
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-11-2023
Zoals de titel al aangeeft, loop ik te rommelen met mijn verlichting en een goede werking vwb het dimmen.

Ik heb een inbouwdimmer van Gira, type 2262 00. Volgens de specificaties kan deze ledlampen dimmen van 3 - 100 Watt.

Ik heb een dimbare ledlamp van Pharox, met een vermogen van 4W.

Het hangt nu allemaal nog aan een verhuisfittinkje, maar ik had verwacht dat er al een zichtbaar effect moest zijn van de dimfunctie. Niet dus. Ook draaien aan de insteller voor minimale helderheid in de dimmer heeft geen zichtbaar resultaat. (Hang ik er een gloeilamp in, dan werkt het prima)

Uiteindelijk ga ik aan dit lichtpunt twee grote lampen ophangen, maar ik wil het graag in één keer goed hebben, dus wil ik ook helder krijgen wat er straks anders moet.

- Is het verschil tussen het vermogen van de lamp en de minimale waarde van de dimmer te klein?
- Moet ik daarom met deze dimmer zwaardere ledlampen of gloeilampen gaan gebruiken?
- Scheelt het nog dat ik straks twee lampen parallel aan diezelfde aansluiting hang?
- Of is het leuk dat ik deze (led-)dimmer door de installateur heb laten aanleveren, maar moet ik eigenlijk een ander type hebben als ik lampjes van rond de 4 Watt (zoals de meeste decoratieve ledlampen) ga gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je dimmer is geschikt voor HV-LED, je hebt een andere dimmer nodig als je 4W LED lampen wilt aansturen.
Kijk maar op pagina 4 van de handleiding.

[ Voor 17% gewijzigd door Fietsbel op 12-03-2017 18:28 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilberthuls
Dank voor je snelle antwoord. Ik heb naar aanleiding van jouw antwoord gezocht op wat hv-led precies is en als ik het goed heb, betekent het High Voltage led. Als ik echter zoek op welke lampen daarbij horen, wordt ik echter niet zoveel wijzer.

Het gekke is, dat ik bij Gira in mijn zoektocht naar een goede led-dimmer toch steeds weer uitkom bij het type dat ik heb.

Kan je (of iemand anders) uitleggen wat ik precies onder hv-led moet verstaan als ik op zoek moet naar de juiste dimbare ledlampen? Of welke dimmer van Gira (die in mijn bestaande framepje past) wel overweg kan met 4W-ledlampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:28

Reptile209

- gers -

Uit de categorie open deuren: ook zeker weten dat je hem goed hebt aangesloten, zodat er daadwerkelijk een gedimde lijn naar de lamp loopt? Check de gebruiksaanwijzing even: kan je de dimmer testen met een gloeilampje?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilberthuls
Met een gloeilamp werkt hij zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
http://www.pharox-led.com...er%20september%202015.pdf

Die lamp die jij hebt (106011) staat in een apart rijtje van dimmers, omschreven als 'null line dimmers'. Geen flauw idee wat ik me daarbij moet voorstellen. Maar dit lijkt me een verkeerd huwelijk tussen lamp en dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilberthuls
Hé, dat document was ik nog niet tegengekomen. Misschien toch eens met een andere dimbare ledlamp proberen dan. Als het zou moeten zou ik de dimmer wel willen vervangen, maar dan wil ik wel zeker zijn dat dat het probleem is. Dan kan ik beter nog eerst eens een ander lampje proberen. (Dimt die niet, dan kan ie altijd nog wel ergens anders in huis gebruikt worden)

Dank voor deze aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1077245

Er zijn 3 hoofdsoorten dimmers:
1. fase aansnijdimmers, zoals al tientallen jaren geproduceerd
2. fase afsnijdimmers
3. Null Line dimmers

Voor de Pharox LED lampen 105012, 105010, 105011, 105510, 105511, 106011, 106010, 106012 en 106510 heb je een Null Line dimmer nodig. D.w.z. je moet een extra blauwe nuldraad erbij trekken om het elektronische circuit constant van spanning te voorzien. Ik heb een ETMAN U327 dimmer gebruikt, die ik bij mijn ET groothandel (Migomo) heb gehaald, met 4 stuks Pharox 106011 lampen van de Gamma. Dit werkt uitstekend en de lampen kunnen nu ook helemaal uit en er treedt geen geflikker op, zodat de lampen waarschijnlijk ook langer meegaan.
De dimmers uit het PHAROX lijstje blijken niet in Nederland leverbaar. Bovendien schijnt Pharox in Nieuwegein niet meer te bestaan.
Doe er uw voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-06 18:49

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat na ruim een jaar wellicht de oplossing al wel gevonden is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.