Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
De minimale luchttemperatuur wordt begrensd door het dauwpunt. Stel je kan een delta T van 10 graden realiseren, dan koel je met 80 * 1,2 * 1000 * 10 / 3.600.000 = 267W
Dan zit ik nog met de warmtebronnen aanwezig in de ruimte (1000W apparatuur + personen) en dan zou ik dus op een piek uitkomen van ongeveer 1300 watt koelvermogen om de ruimte tijdens gebruik in bijvoorbeeld een uur van 30 graden naar 20 graden te krijgen.
Waar ik naar toe wil is een radiateur in de luchtstroom plaatsen en hiermee dus kunnen koelen. Ik zit hierbij te denken aan relatief goedkope (en betrouwbare?) systemen voor scooters. Bijvoorbeeld zoiets:
http://www.leertouwer.com...ge=1%7C%7Cps=100%7C%7Cpg=
Deze is gemaakt voor een motor die 2,44 kW produceert. Laten we zeggen dat 1/4de via de uitlaat vertrekt en de rest via het koelelement wordt gekoeld. Dan zou ik uitkomen op 1,8 kW koelvermogen.
Mijn conclusie zou dus zijn dat een dergelijke radiateur voldoende heeft om te koelen (verliezen niet meegerekend). Ik moet dan wel zorgen dat het water dat de radiateur in gaat natuurlijk wel fors kouder is dan de ingaande lucht.
Echter hoe bereken ik deze waardes uit? Dan moet ik meer info van de radiateur hebben vrees ik.
Lekker efficient.
Kun je niet beter die 1000W via waterkoeling naar buiten voeren?
Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Het idee is wel om een warmtewisselaar te gebruiken. Echter wil je als het echt heet is natuurlijk zo snel mogelijk van de warme lucht af (bypass?). Als er minder hard gekoeld hoeft te worden kan de ventilatorsnelheid ook omlaag.
Ik wil werken met 2 kleppen: eentje in de luchtstroom en eentje in de water-toevoer van de radiateur. De luchtstroom zal altijd op een minimale stand staan ter ventilatie. Als er actief moet worden gekoeld dan wil ik eigenlijk een algoritme maken waarbij de stand van de luchtklep afhankelijk is van het gevraagde koelvermogen. Dus moet er snel worden gekoeld de klep helemaal open en als de ruimte bijna op temperatuur is kan hij naar de minimum-luchtstand.
De temperatuur van de radiator kan direct worden geregeld aan de hand van de kamerthermostaat en het instellen van het debiet op het toevoerventiel.
Ik ben even aan het rekenen gegaan, en ik kom er op uit dat ik minimaal 1200 watt koelvermogen nodig heb. Ik heb wel even het aantal kuub per uur even op 60 gezet omdat ik niet altijd op de maximale stand wil ventileren. Gaan het aantal kuubs omlaag gaat het aantal watts omhoog dat er nodig is. Voor de zekerheid zou ik zeggen koelvermogen van 1500 watt nodig om de ruimte in een uur 10 graden te koelen (+20%).
Echter, dan ga ik rekenen aan de conversie van de warmtewisselaar met een situatie waarbij de ingangstemperatuur van het water 20 graden is en 25 graden als het eruit gaat.delta T 10 ℃
gewicht 1 m³ lucht 1,2 kg
soortelijke warmte lucht 1005 J/(kg·K)
inhoud 60 m³
warmte af te voeren 723600 J
in hoeveel minuten 60
watt/s 201 watt
basis/s 1000 watt
totaal 1201 watt
Dan zit ik daar ruim een factor twee onder, het water moet dan sneller stromen (150 L/u is een standaard voor radiatoren en dit wil ik graag zo houden ook ivm lawaai e.d.). In principe zal een standaard CV-pomp (90 watt) ongeveer 2000 liter per uur doen. Als ik hier 4 installaties op aan zou aansluiten zou ik al op 500 liter per uur komen. Dan kom ik op een koelvermogen van ruim 3000 watt.Q = mH CpH (THin - THout) = mC CpC (TCout - TCin)
Water
mC = mass flow rate of cold fluid, slugs/hr, 150 L/u
CpC = heat capacity of the cold fluid, Btu/slug-oF, 4190 kJ/kg.K
TCin 20 ℃
TCout 25 ℃
graden verschil 5 ℃
3142500 total J per hour
872,9166667 J per second
Ik heb echter het gevoel dat het overdrachtsrendement sterk af hangt van het type radiateur en ook niet linear is. Er is waarschijnlijk een bereik waarin een radiator het beste werkt. Hoe is dit overdrachtsrendement te berekenen voor een radiateur?
Welk lawaai, ik heb 2 airco's vrijwel constant in bedrijf en hoor ze niet?LauPro schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:58:
Dat kan niet vanwege het lawaai, ik wil dus echt lucht koelen!
Bedenk ook dat je met een moderne airco kan verwarmen als dat nodig is.
Een apparaat dat lucht koelt met een of meer ventilators maakt zeker geen lawaai
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ze waren bezig met koeling middels (leiding)water en ventilators.
Een probleem met (leiding)water is dat je een vrij klein temperatuurverschil hebt met de te koelen lucht en dus of veel moet ventileren of veel water verbruiken om aan de benodigde capaciteit te komen.
Een airco doet dit veel beter omdat het koelmiddel veel kouder is dan water.
Overigens leg je jezelf een flinke beperking op in de zomer als de buitenlucht warm is.
Er zijn trouwens ook airco's die via een slang kunnen ventileren, zodat je alle kanten op kan.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Een brommer-radiator koelt koelwater van 95graden (of meer) met lucht van max 30 graden. Delta-t= 65 graden.
Stel dat je wil koelen tot 20 graden, en je hebt koelwater van 10 graden tot je beschikking. Dan is je delta-t nog maar 10 graden, en je warmte overdracht dus ook een stuk minder. (Minimaal factor 6, ik vermoed flink meer)
[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 12-03-2017 23:15 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Overigens gebruik ik geen drinkwaterleiding maar een gesloten circuit waarbij water dus het transportmiddel is. We kunnen het water wel veel verder koelen dan 20 graden, dit zou ook naar 10 graden kunnen gaan bijvoorbeeld. Ik snap dat er dan nog steeds een lager rendement is dan direct met koudegas. Ik zie echter op tegen de complexiteit van de installatie als we alles moeten gaan persen en afvullen etc.
Ik begrijp dat die delta-t kritisch is, eventueel zou ik twee radiatoren achter elkaar kunnen plaatsen.Illusion schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:13:
Ergens vermoed ik dat je het rendement van zo'n radiator enorm overschat.
Een brommer-radiator koelt koelwater van 95graden (of meer) met lucht van max 30 graden. Delta-t= 65 graden.
Stel dat je wil koelen tot 20 graden, en je hebt koelwater van 10 graden tot je beschikking. Dan is je delta-t nog maar 10 graden, en je warmte overdracht dus ook een stuk minder. (Minimaal factor 6, ik vermoed flink meer)
Er zijn ook systemen van Inathem, deze hebben 3 rijen met radiateurs:
http://www.inatherm.nl/361/4857/CWK_100-H.html