Fiets cassette en buitenblad vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb een Gazelle medeo ultra uit 2013 en heb nu 5000km op de teller staan.
De fiets heeft een SRAM Via GT groepset van 2x 10 versnellingen. ( X-glide 11/32 cassette, 42/28 crank )

De cassette, derailleur, ketting en crankset worden regelmatig schoongemaakt/ontvet(koudontvetter en/of dasty)en voorzien van nieuwe teflon spray. Maar de laatste tijd kreeg ik steeds meer te maken met slecht schakelen en bijgeluiden uit de "aandrijflijn".
In eerste instantie heb ik het derailleur opnieuw afgesteld, deze stond totaal verkeerd afgesteld(kabelspanning stelschroeven, afstand derailleur tot de cassette)Hoe dit kan is me een raadsel want ik had dit nog nooit aangeraakt.

Na het afstellen liep ie weer perfect door alle versnellingen. 1 klik, 1 versnelling en geen terugval meer naar andere versnellingen. Maar nog steeds had ik kettinggeluiden dus daarop heb ik het ketting vervangen.(zelfde type en dezelfde lengte) Na een proefrit is de fiets nu volledig geruisloos.
Maar nu is er bij 1 versnelling het probleem dat het ketting over de cassette schiet bij veel kracht zetten. Bij inspectie van de cassette kan ik zien de 2 middelste tandwielen een stukje dunner zijn dan de rest. Dit zijn dan ook de versnellingen die ik het meest gebruik. En op het buitenblad zijn een paar tanden wat stomper dan de rest. Maar er missen geen tanden oid.

Nu komt het zoeken naar de onderdelen. Volgens de SRAM website zou ik een VIA-GT (X-glide) set moeten hebben , bestaande uit een 48/32 crankset en een 11/36 cassette. Ik heb echter een 42/28 crankset en een 11/32 cassette.

Zijn de cassettes en cranktandwielen van SRAM dus uitwisselbaar bij dezelfde vertandingen(en steek)?

Wanneer ik zoek op 11/32 X-glide cassettes, dan kom ik bv. uit bij de SRAM XG1099.
Ik kan me echter niet voorstellen dat ze op een fiets van destijds €1300 een cassette monteren à €230.
Dan het buitenblad, ik heb een X-glide 42T 10-spd steek-120mm(met imbusboutjes) Maar wanneer ik daarop zoek, vind ik enkel een compleet VIA-gt crankset.

Waar moet ik nu op letten bij het uitzoeken van deze onderdelen?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

https://www.sram.com/sram/road/products/pg-1070-cassette
Volgens mij kun je deze cassette gebruiken.

Alleen het crankstel, daarvan zie ik verschillende uitvoeringen staan op de productpagina: https://www.sram.com/sram/urban/products/via-gt
Is het een model waarbij de bladen losneembaar zijn? Dan zou waarschijnlijk deze geschikt zijn:
https://www.bike-componen...4-64-mm-Lochkreis-p51617/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:42

DjVe

Hatsaflats!

je kan ook gewoon een Shimano cassette gebruiken:

https://www.mantel.com/sh...7kWn0YJ9TOogGsaAgD08P8HAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 12 maart 2017 @ 15:58:
https://www.sram.com/sram/road/products/pg-1070-cassette
Volgens mij kun je deze cassette gebruiken.

Alleen het crankstel, daarvan zie ik verschillende uitvoeringen staan op de productpagina: https://www.sram.com/sram/urban/products/via-gt
Is het een model waarbij de bladen losneembaar zijn? Dan zou waarschijnlijk deze geschikt zijn:
https://www.bike-componen...4-64-mm-Lochkreis-p51617/
Het zijn idd losneembare tandwielen. Maar er zijn er maar weinig met dezelfde overbrengingsverhouding en voorzien van x-glide. Het tandwiel uit de link is trouwens het binnenste blad, maar met het verkeerde aantal tanden.
X-glide werkt gewoon erg prettig en direct zonder bijgeluiden en misschakelingen. De aangedragen cassette is er eentje uit de powerglide serie. Ik weet alleen niet in hoeverre die verschilt met 1 uit de X-glide serie. En of verschillende series te combineren zijn.

Daarnaast blijf ik het liefst bij SRAM. ;)

Ik zoek nog even verder, en anders dinsdag even langs de fietsmaker om me te laten informeren over de verschillende mogelijkheden.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik heb inmiddels een cassette en een buitenblad gevonden. Ik heb samen met mijn fietsenmaker even wat dingen uitgezocht. En na een paar telefoontjes naar de leverancier blijken het toch wel hoogwaardige(lees dure) componenten te zijn die Gazelle op deze fiets heeft gemonteerd, vooral ook voor gewichtsbesparing(de fiets weegt dan ook "maar" ~15kg)

Een X-glide cassette werd me iets te gek(zitten rond de €200) Dus ik heb een er eentje uit de Power glide serie gemonteerd.
Het buitenblad is er wel eentje uit de X-glide serie, een SRAM Truvativ X-glide. Omdat dit de enige is die compatibel is met mijn crankset.

Morgen maar weer even wat km's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-04 22:47
Het is maar net hoe gek je het wil maken.
Na 5000km en slecht onderhoud had ik mijn 8speed shimano cassette 11-34t en kmc ketting vervangen voor 11.08 + 7 euro.
Missing links voor de ketting? 0.45cent per stuk.

Derailleur 15 euro

Nu met schoonmaken en invetten ben ik benieuwd hoeveel km het allemaal uithoud.

En dat met een 1000w bafangmotor op de fiets

[ Voor 8% gewijzigd door BabyRattle op 24-03-2017 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
BabyRattle schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:59:
Het is maar net hoe gek je het wil maken.
Na 5000km en slecht onderhoud had ik mijn 8speed shimano cassette 11-34t en kmc ketting vervangen voor 11.08 + 7 euro.
Missing links voor de ketting? 0.45cent per stuk.

Derailleur 15 euro

Nu met schoonmaken en invetten ben ik benieuwd hoeveel km het allemaal uithoud.

En dat met een 1000w bafangmotor op de fiets
Het is idd. maar net hoe gek je het wilt maken. Maar ook wat je gewend bent. Mijn oude cassette liep echt ontzettend soepel. De nieuwe toch net iets minder. En heeft ook wat meer bijgeluiden tijdens schakelen en vrijloop. Maar daar kan ik wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

kendo schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 15:32:
[...]

Het is idd. maar net hoe gek je het wilt maken. Maar ook wat je gewend bent. Mijn oude cassette liep echt ontzettend soepel. De nieuwe toch net iets minder. En heeft ook wat meer bijgeluiden tijdens schakelen en vrijloop. Maar daar kan ik wel mee leven.
Dan zou ik zeggen, houdt de ketting goed in de gaten. Je kunt hiervoor een kettingmeter kopen (0.5, 0.75 en 1). Als je die in de gaten houdt en sneller de ketting verwisseld, dan kan je met de cassette een stuk langer doen. Als de ketting over de 0.5 is vervangen voor een andere en eventueel nog een derde in de mix erbij. Daarna steeds de kortste ketting terug plaatsen na +/- 1000km (of wat je zelf prettig vind). Ook afhankelijk van weersomstandigheden bijvoorbeeld, slecht weer is sneller wisselen.

Gegarandeerd dat je dan langer met de cassette en voorbladen kan. Voorbladen kunnen trouwens een stuk langer mee en wel 3 a 4 cassettes overleven.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik heb idd. te lang met mijn oude ketting doorgereden. Het voorblad was, ondanks dat de tanden nog de juiste hoogte hadden, aan de zijkanten behoorlijk scherp geslepen.
Afgelopen winter is het erg snel gesleten. Ik heb dan ook veel km's gemaakt in slecht winterweer.
Het lijkt me idd. verstandig om het ketting nu regelmatig te controleren.

Er zit nu een nieuw voorblad, cassette en ketting op. En de steek van de tanden en ketting komen overeen met de oude onderdelen. Maar de geometrie van de oude cassette was iets anders dan de nieuwe. X-Glide heeft variërende tand hoogtes(en vorm) die het aangrijpen, na schakelen verbeteren/versoepelen. Mijn nieuwe cassette heeft dat veel minder. Waardoor het wat anders loopt dan ik gewend was.

[ Voor 13% gewijzigd door kendo op 24-03-2017 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
SRAM kettingen en -cassettes staan erom bekend niet de stilsten te zijn, maar gelukkig zijn SRAM-componenten wel gewoon uitwisselbaar met Shimano (een paar exotische uitzonderingen daargelaten).

Aangezien het om een stadsfiets gaat kun je evengoed voor gezamenlijk 45 euro een Deore 10s-cassette steken en een KMC X10 ofzo.

Op een fiets van 15 kg ga je een gewichtsverschil van 250 gram toch niet merken en die onderdelen zijn gewoon hufterproof.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
nare man schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:05:
SRAM kettingen en -cassettes staan erom bekend niet de stilsten te zijn, maar gelukkig zijn SRAM-componenten wel gewoon uitwisselbaar met Shimano (een paar exotische uitzonderingen daargelaten).

Aangezien het om een stadsfiets gaat kun je evengoed voor gezamenlijk 45 euro een Deore 10s-cassette steken en een KMC X10 ofzo.

Op een fiets van 15 kg ga je een gewichtsverschil van 250 gram toch niet merken en die onderdelen zijn gewoon hufterproof.
Ik hoop dat ik er nu de eerste 4 jaar weer vanaf ben ;) Misschien even wat eerder het ketting vervangen(standaard KMC x10 xxsp), om zo het voorblad wat langer te behouden, want dat was nog het duurste onderdeel van de reparatie. En ik zit vast aan 1 type dat op mijn crankset past.(SRAM X0)

Vandaag weer even 40km gefietst, en hij loopt heerlijk soepel en stil nu.

Pagina: 1