Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-08 23:19
Beste Tweakers,

Afgelopen week heb ik een Asus Z270E + Samsung EVO 960 NVME geinstalleerd.
Nu heb ik een UEFI USB drive gemaakt via de officiele ISO maker van microsoft.
De installatie wordt gestart maar na herstart van de pc door de installatie komt een bluescreen (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE) waarna het systeem niet meer verder wil.

De nieuwe Asus Z270E drives ondersteund NVME.
M2_1 slot is gebruikt.
SATA modus staat voorlopig uit, RAID schijven komen later in beeld.
Geen andere schijven gekoppeld.
PCI_E modus aan 3x

Overige forums geven aan dat Secure boot uit zou moeten:
Boot option1: Windows Boot Manager (M1: Samsung SSD 960 EVO 250GB)
Launch CSM (Compatibility Support Module) DISABLED
Secure Boot is (OFF) geen keys ingesteld.

Weet iemand hoe ik de windows 10 installatie in ieder geval werkend kan krijgen?
Ik lees dat Win10 standaard NVME drivers in zich heeft, ik heb ook de Intel IRST drivers bij installatie getracht mee te installeren bij de setup door deze vanaf een apart usb in te laden tijdens setup.
De Samsung evo geeft aan dat de laatste firmware aanwezig is. Ook heb ik de laatste firmware voor het MB succesvol geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
m.theloosen schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:49:
Nu heb ik een UEFI USB drive gemaakt via de officiele ISO maker van microsoft.
De installatie wordt gestart maar na herstart van de pc door de installatie komt een bluescreen (INACCESABLE_BOOT_DEVICE) waarna het systeem niet meer verder wil.
Wat gebruikt je UEFI als instellingen? UEFI boot of Legacy modus? Een verkeerde instelling kan voor problemen zorgen bij het booten van Windows. Legacy of BIOS modus ondersteund alleen basic disks met MBR. UEFI modus moet je GPT disks gebruiken.

Normaal bepaald de Windows setup wat het wordt afhankelijk van de instellingen van de hardwaren moet dit goed gaan. Echter snap ik niet helemaal wat je bedoeld met een UEFI USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-08 23:19
De oplossing is om niet de Mediamaker te gebruiken waar in de gebruiksaanwijzing van Windows 10 Educatie versie naar gelinkt wordt. Je moet de standaard Windows 10 (Retail) mediamaker downloaden en daarmee een UEFI Usb stick maken. Bij installatie de stap om direct een productkey in vullen overslaan en hierna Windows 10 Home installeren. Hiermee gaat de setup wel verder en lijkt het erop dat de NVME schijf dus ook gewoon werkt. Ik heb hierna direct in de UEFI setup snelheid op 4x gezet, daarnaast heb ik Sata modus aangezet met IRST (RAID) mogelijkheden.

Binnen deze werkende ISO UEFI stick was ook een mogelijkheid om Windows 10 Pro of Windows 10 Education te installeren. Ik heb nogmaal geprobeerd met deze ISO om Windows 10 Education op een kaal systeem te installeren. Dit gaf dezelfde error (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE).

Erg apart dat bepaalde drivers niet in de Windows 10 Education versie mee worden genomen.

Uiteindelijk heb ik bij het activeren van Windows 10 onder Instellingen de productcode van de Educational versie in kunnen vullen, hierna volgende een upgrade van 15 minuten. Daarna was de Windows 10 Education versie geactiveerd.

[ Voor 73% gewijzigd door m.theloosen op 15-03-2017 19:15 ]