Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-07 20:16
Hoi hier nieuwe cv leidingen gelegd in huis. Ze zitten in de voorzet muren en zijn vastgezet met beugels aan de muur. Was bang dat ze gingen tikken bij het opwarmen en afkoelen en heb daarom binnenband tussen de klem en de buis gedaan. Helaas mocht dat het probleem niet helemaal verhelpen.
De rest van de muren zit nog niet dicht. Vroeg me af of er nog tips zijn. Ik kan er nu nog bij. Als het straks achter de stuuc zit moet ik er mee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

job

Leidingen tikken omdat ze te weinig ruimte hebben om te bewegen (krimpen en uitzetten).
Je kan alle beugels bij langs om te zien of de leiding ergens te strak zit (bij een bocht bijvoorbeeld). Indien dit zo is kan je de beugels verplaatsen of afstellen.

Kan het rubber juist niet meer problemen geven door juist extra spanning op de leiding te zetten?

[ Voor 16% gewijzigd door job op 12-03-2017 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 07:48
In de handleiding van mijn Chronotherm thermostaat staat dat ie de CV niet direct vol vermogen laat branden, maar de temperatuur opbouwt zodat er minder last is van tikkende leidingen die komen door krimp en uitzetten.

Geen idee of het werkt, want ik heb nooit een andere thermostaat gehad. ;)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
job schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:10:
Leidingen tikken omdat ze te weinig ruimte hebben om te bewegen (krimpen en uitzetten).
Je kan alle beugels bij langs om te zien of de leiding ergens te strak zit (bij een bocht bijvoorbeeld). Indien dit zo is kan je de beugels verplaatsen of afstellen.

Kan het rubber juist niet meer problemen geven door juist extra spanning op de leiding te zetten?
Misschien wel. Had gehoopt dat die rubbers juist de krimp konden opvangen.
Dan toch maar geen rubbers gebruiken en de boel hand vast aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Krimpen en uitzetten kun je niet tegen gaan. Ik had voor ander materiaal gekozen, tussen/in muren. Dat had een bouwondernemer/cv-technicus je ook kunnen zeggen.

Deze beugels kun je het beste nemen voor de oude cv leidingen
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/20534_duplobeugel_met_inlage_1.gif

[ Voor 34% gewijzigd door Hackus op 12-03-2017 12:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Asprine schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:28:
[...]

Misschien wel. Had gehoopt dat die rubbers juist de krimp konden opvangen.
Dan toch maar geen rubbers gebruiken en de boel hand vast aandraaien.
Idd, als het goed is klemmen ze ook nier echt, je kan er wat vet/vaseline in smeren bijv.

Maar een lagere temperatuur helpt ook, al eens op 60 graden geprobeerd? Of nog lager als je het daar nog warm mee krijgt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
Thanks, zit al op 60.
Gelukkig zit nog maar 1 muur dicht dat geeft me nog ruimte de rest wel goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Eenigste oplossing zijn de beugels van Hackus gebruiken.
Binnenband is best wel een slechte oplossing hiervoor.
Die zet je niet al te hard vast, dat voorkomt het tikken grotendeels.
Vergeet ook niet om mantelbuis te gebruiken bij muur/plafondoorvoeren.
Dit is nodig zodat de buis niet kan beschadigen bij het uitzetten en krimpen van de leiding als dat tegen beton/steen komt.
Zeker omdat je het weg wil stucken is dit van belang.

Bekijk ook de ophanging van je radiatoren, hier mag ook niet teveel spanning op staan.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Een leiding van 10 meter zet ongeveer 5 mm uit, een leiding van 1 meter slechts 0.5 mm. Zet de beugels dus met name op lange stukken zodanig dat ze kunnen glijden. Niet te dicht bij een bocht, en dan met name niet op het korte stuk aan een bocht. En natuurlijk niet te strak vast zetten!
Pagina: 1